Deus Ex: Human Revolution [PC]

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Og: Han der Kieron Gillen skriver om at Human Revolution handler om DRM. Poenget med den artikkelen er så klart noe helt annet, siden dette er Kieron Gillen. (Overskrifta og det rimelig fjerne poenget hans er antageligvis for å få mer trafikk). Ja, forresten, hvis du ikke er ferdig med spillet ennå så spoiler den artikkelen der alt til og med slutten.

Mer spoilers her, da, fordi jeg har tenkt litt på det greiene der jeg også.

For min egen del ble konfrontasjonen med Darrow litt ekstra close to home med tanke på at det i nær norsk historie har vært en annen kis som har begått massedrap for å få folk til å innse et poeng han syntes var av største viktighet. Jeg skulle ønske det var så lett som å ta en fem minutters samtale med ABB for å få ham til å innse at han tar feil; jeg skulle ønske mennesker var så enkle.

Det som fascinerer med sluttene i Human Revolution er nettopp noe av det Gillen trekker fram i artikkelen sin, og mystisk nok ikke utleder noe mer fra: "The old always say the young are changing us for the worse. The young always say the old never understand. However, I find myself thinking, just because this will always happen – and has always happened – as long as there are young and old, does not mean that at different times one side is always righter or wronger than the other." Det er nettopp dette som er hovedpoenget, spør du meg. Hvis man lar ungdommen representere liberalisme og endring, mens den avtroppende generasjon representerer konservatisme, kan man se på disse kreftene som ledd i en pågående prosess som driver historien framover.

Klimakset i Human Revolution kommer av at den eldre generasjon har forrykket balansen; de konservative vil ta fra de liberale muligheten til å endre samfunnet, og dermed stoppe utviklingen. Sett i et slikt lys blir det egentlig vilkårlig hvilken side du velger helt til sist; når Darrow og Zhao stoppes, er balansen i praksis tilbake der den skal være. Så klart er det ikke vilkårlig hvordan offentligheten oppfatter hendelsene på Panchaea, men dersom man skal legge noe vekt på forutsetningene plottet har kommet med tidligere er det bare snakk om en forsinkelse eller framskyndelse av framskrittet. For meg er det hele cluet med plottet i Human Revolution at framskrittet er uunngåelig så lenge menneskeheten eksisterer; det eneste vi kan være med på å bestemme, er premissene det skjer på. Spør du meg, er egentlig det et ganske ålreit konsept.
 

Lodin

Der Waaaah
Jeg leste et godt stykke ut i artikkelen før det ble klart at spoilere ville dukke opp så jeg måtte legge den fra meg. Blir å plukke opp igjen litt seinere. Uansett er dette et eksempel på hvordan lang og dvelende nu garmes jurnalizm bør gjøres, noe Tim Rogers kunne bitt seg merke i.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Nok alvorsprat nå, her er en video.

 

Jæveltango

Pepperoni Playboy
Går treigt fremover for meg, siden jeg knapt har tid til å spille. Men: Trodde jeg hadde opplevd det verste Deus Ex hadde å tilby i form av Barrett...

...helt til jeg traff boss nummer 2. Fy faen for noe makkverk. Er der ingen bosser som faktisk er givende og spennende, har personlighet og som det kreves litt variasjon for å slå?
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Nei, bossene er det kjipeste i spillet. Kan godt gi litt taktikk-tips hvis det er av interesse.
Boss 2: Selv når hun er usynlig kan du se hvor hun er, bare følg med på ringene i vannet. Jeg køla henne ned med Heavy Rifle som lå i et skap rett før. Var ikke så mye stress.

Boss 3: Den letteste. Hadde granatkaster og noen detpacks, bare slang to granater på'n helt i starten (han står rett foran deg når kampen begynner) og mens han sto og prøvde å komme seg etter smellet kasta jeg et par-tre detpacks samme vei. Total tid det tar å ta ham: Cirka tredve sekunder.
Boss 4 er ikke akkurat noen stor utfordring så den regner jeg med de fleste klarer uten tips.
 
Nei, ikke i Deus Ex: Human Revolution i hvert fall.
 

Lodin

Der Waaaah
My Typhoon brings all the bosses to the yard
And their like
It's better than yours,
Damn right it's better than yours,
I can kill you,
With my Typhoon charge
 
I never asked for Eidos/Square Enix to steal my money with their DLC...
 

Jæveltango

Pepperoni Playboy
My Typhoon brings all the bosses to the yard
And their like
It's better than yours,
Damn right it's better than yours,
I can kill you,
With my Typhoon charge
Dette!

Beklager mye klaging på bossfights, men:

Jeg kom frem til at jeg aldri kom til å klare dette uten Typhoon, så jeg begynte å backtracke for å skaffe XP/Praxis til å skaffe augen. Hacket ALT i hele bygningen, drepte samtlige soldater, generelt alt som kunne gi meg XP. Klarte akkurat å skrape sammen nok til augen, og var klar for Yelena. Satt vantro i sofaen når jeg klarte bossen på under et halvt minutt med Typhoon/Heavy Rifle. Hvor ødelagt kan et spilldesign bli!?
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Vel, jeg kjøpte aldri Typhoon (sterkt fokus på hacking og traversal, hadde ingen kamp-relaterte augs før mot slutten av spillet), og jeg klarte meg greit. Altså, jeg sier ikke at de er bra designet, men det er mulig å taktikkisere seg ut av situasjonen rimelig lett.

Det jeg ville hatt: Bosskamper hvor spillet så på spillestilen din. Klart, har du lasta opp med våpen og har tresifret killcount, kjør kamp-bossene. Har du maks på hacking og har stealtha deg gjennom, gi spilleren et hacking-minispill hvor du sniker deg inn på bossen, får eksposisjonen gjennom en overhørt samtale eller nedlastet data, og konfronter dem via en dataterminal hvor du må bruke hacking-evnene til å bekjempe dem. Alle bossene har augs, la spilleren utnytte en svakhet hvor han kan snu dem mot dem eller noe.

Eller bare man the fuck up og gjør minst en av bosskampene til samtaler som KAN skli ut i konflikt hvis du driter deg ut. Bare, bruk litt fantasien. Human Revolution har mange ypperlige setpieces hvor du får brukt både sniking og hacking, men få gode kamp-setpieces. Bosskampene er ment å være det, men Eidos har stjålet noe av presentasjonen til Kojima uten egentlig å skjønne hva som gjør Kojima-bosser til noe spesielt.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Faen som du skal være på trollern i det siste da.
 

Lodin

Der Waaaah
Som sagt ble bossfightene av en eller annen grunn outsourca til et annet studio. Disse har tydligvis hatt helt andre ideer om hvordan Deus Ex skal gjøres enn Eidos Montreal. Sikkert for å spare tid, men vi får håpe det endrer seg i DX4. Noen kan sikkert fortelle Squenix at man ikke trenger å komprimere kuttescener så jævlig i onlineversjonen av spillet og.
 

justincase

Jjang
Medlem av ledelsen
Jeg gjorde selv hun usynlige bossdama i går (det går treeeeeeigt med spillinga), og måtte reloade en save, bruke et par praxispoeng på større inventory og plukke med meg heavy battlerifle eller hva den heter og da gikk hun ned ganske kjapt. Det føltes litt som et nederlag, men med 10mm og sniperrifle var det litt håpløst, spesielt siden jeg hadde lite ammo til begge (bruker kun våpen på bosskamper).

Tror jeg skal gi den posten til Fetthesten over her en Like jeg.

Edit: Men litt luls at han av alle sutrer på trolling ;p
 

Lodin

Der Waaaah
USA fikk ny patch som stort sett bare har en funksjon. =D



For en gangs skyld passer det faktisk å hevde at man aldri spurte etter dette.
 

Jæveltango

Pepperoni Playboy
Da var det runda. To siste bossene var som ventet en total vits (Spesielt nest siste, som har en ganske grov exploit som du finner ved å søke deg rundt på jøderøret).

...men jeg elsker det uansett. Det er så mye bra med dette spillet at det skal noe ekstraordinært til for at dette ikke blir GOTY for meg. Snikinga eier, det er mye å gjøre, historien er passe engasjerende og det er til tider veldig utfordrende. Håper det kommer lassevis med DLC og en oppfølger/prequel.