Begynte på denne spillen i går. Jeg er sånn passe tilfreds med det så langt, selv om jeg kanskje ikke skjønner helt hvorfor hele galaksen har sperget over det. Jeg er ikke kommet langt, har nettopp begynt å infiltrere politistasjonen, etter å ha tatt meg av bioppdrag (som jeg syntes var mer interessante enn hovedretten så langt), så dette er førsteinntrykkene mine. De er blandede.
Det ser ut som det er fem år gammelt, mislykkes fullstendig i å etablere troverdige bymiljø (i Detroit), bærer preg av dårlig håndverk (mye dårlig animasjon, skrekkelig regi på videosekvenser, lip sync-en ser ut til å være et homage til det første spillet) og jeg lurer på om ikke promomaterialet satte stemningen for spillet bedre enn spillet gjør selv.
Jeg er fascinert over at helten er så innmari stygg og rotteaktig, og det forbløffer meg at ingen hos Eidos Montreal skjønte at de veldig skarpskårne figurtegningene og tunge stoffene i kledningen deres ikke ville funke på steingammel konsollteknologi. Eventuelt er bare produksjonsteamet jevnt over homo, for dette lider av Final Fantasy X-syndromet: Alle hovedpersonene er detaljerte, med definerte trekk og skarpe teksturer. Alle folka du møter på gata er heeeeelt generiske og forglemmelige, som om de dro den viktorianske estetiker-greia bare på hovedpersonene og brukte facegen på resten. Snodig helhetsinntrykk.
Interiørene ser bedre ut, selv om Sarif lider av Mass Effect-syken: Alle bare står rundt. På de samme jævla stedene. De gjør ingenting, de bare prater om Adam Jensen og alt han tar seg til. De eneste som jobber er resepsjonistene og vindusvaskerne. Eventuelt er det bare et helstøpt fortellergrep som, uh, etablerer det profesjonelle liv som dekadent og avslappet. Jeg likte laboratoriet i første oppdrag, og pakkesentralen i neste oppdrag var velgjort -- om enn så tradisjonelt videospill at jeg ble litt gnøh av det.
Det er meget funksjonelt spillrom, da. De fleste av kamrene utfordringene utspiller seg i er dyktig formulerte, med mye rom for å utfolde seg. Det er nesten littegrann irriterende at det alltid er en luftekanal jeg kan løfte en eske bort fra eller stable en eske under for å nå, siden jeg blir best belønnet om jeg metodisk saumfarer omgivelsene etter en lett løsning istedet for å utforske snikingen eller kampen som jeg mistenker er mer interessante luftekanalteksturene.
Det er lett å få oversikt, lett å legge planer, nokså utfordrende å sette dem ut i live (spiller på høyeste vanskelighetsgrad, så jeg bare dør om jeg blir oppdaget) og jeg finner det hele nokså involverende. Minner litt om Crysis 2, bare slett ikke like flytende og brutalt.
Istedet for å sammenligne HR med DX, vil jeg sammenligne det med spill som faktisk greier å presentere enkelte av mekanikkene og ideene DX aspirerte mot, og som det ville være naturlig for HR å hente inspirasjon fra. Snikingen er på Metal Gear Solid 2-nivå, med veldig forutsigbar fiendeadferd, men uten de stilistiske grepene som gjorde MGS2 troverdig. Fiendene jeg har møtt til nå har ikke spesielt tydelige alert states, de ser ikke ut til å forsøke å samarbeide, det føles ikke ut som de jakter på deg, og de reagerer alltid med å skyte så snart de ser deg. Selv om jeg sikter på hodene deres med en stridsrifle når de oppdager meg.
Interessant nok får jeg ikke like mye informasjon om omgivelsene mine som i MGS-spillene, men jeg kan låse opp UI-elementer fra MGS for å gjøre snikingen mer velfungerende. Det er også litt snodig. Jeg kan forvandle spillet til et velfungerende snikespill om jeg velger å forme spillet slik. Det er ikke helt dumt, men gjør selvsagt at spillet føles ufokusert -- jeg har aldri helt de verktøyene jeg trenger for å gjøre det jeg vil med stil. Ikke enda, iallfall.
Skjæringspunktet mellom ildkamp og sniking er heller ikke spesielt velfungerende, hvis jeg er i snikemodus, blir oppdaget og må forsvare meg, er jeg så langt maktesløs. Hvis jeg er i feil posisjon er jeg bare død uansett hva jeg gjør, i motsetning til for eksempel Crysis 2 hvor jeg kunne bruke alle kreftene mine til å redde skinnet fra første stund. Jeg måtte bli flink til å bruke dem, ja, men jeg synes det er mer interessant enn å låse opp muligheten. Jeg vil kunne bli flink, ikke låse opp flinkhet.
Crysis 2 gjør bymiljøer, ildkamp og sniking mye bedre. Jeg synes FEAR gjør innendørs sniking/ildkamp mye bedre også, men det er såpass fjernet fra DX at det ikke er en spesielt interessant sammenligning. Der kan du likevel se hva mer variert arkitektur kan gjøre for et ganske rettfram skytespill -- så langt har DXHR holdt seg slavisk til serier med kammere koblet av korridorer, har ikke sett tegn til mer ambisiøs arkitektur som atrier med flere nivåer eller bare omgivelser med større høydeforskjeller på strukturene.
Her er også Batman: Arkham Asylum et godt referansepunkt: Du mangler mobilitet, følelsen av å mestre omgivelsene, i DXHR. Selv om snikingen til syvende og sist koker ned til å få oversikt over situasjonen og så metodisk utføre one-hit-kills på alle fiendene, er det vanskelig å føle at man har kapasiteten og kraften til å gjøre det uten å måtte se på den jævla lasteskjermen igjen om planen din ikke funka. Det er litt lite flyt (selv om det kanskje er min egen feil, jeg spiller tross alt på høyeste vanskelighetsgrad) og jeg opplever ikke at det er noen belønning for å leke med mekanikkene -- jeg blir belønnet for litt kjedelig, cheesy spill. Det er ingen leken sadisme, iallfall ikke enda.
Fortellerteknikken er så langt veldig Mass Effect-ey, bare mindre wordy. Likte gisseldramaet på slutten av første oppdrag, håper vi får se mer av denslags. Er glad spillet holder seg for godt til veldig lange dialogvekslinger, grafikken og regien er ganske enkelt ikke bra nok til at det blir noe høydepunkt. Dialogene er ikke helt gærne, godeste Jensen har faktisk litt personlighet -- mer personlighet enn de fleste av figurene han møter. Det er ikke helt vanlig, og jeg setter pris på det. Håper han får mer rom til å blomstre ettersom jeg monterer masseødeleggelsesvåpen i ræva hans.
Forholdsvis fornøyd, alt i alt. Mye av klaginga mi er kanskje et resultat av at jeg fortsatt er på tutorial-stadiet, og at jeg bare har låst opp høyere hopping og sterkere armer så langt, godt mulig avføring blir kontant ettersom Jensen blir mindre mann og mer maskin. Kommer til å fortsette å spille det -- og det er jo ikke gærent.