Joa, får vel ta en trippelpost for en tripreport.
Demoen viser introen til det jeg gjetter er første brett, før du får raide litt rundt med en Raiden som tydeligvis har tatt skuespillertimer hos Solid Snake. Hvis du lar være å spille opplæringsbiten før du starter, kan du nok bli ledet til å tro at det er snakk om en helt standard, ganske basic tredjepersons-sverdactiongreie, og om noe syntes jeg den biten var litt på halv tolv enkelte steder. Kameraet krever konstant barnepass; hvis du sikter mot en fiende til høyre for deg, samtidig som du løper mot venstre for å flanke kisen, vil kameraet snu seg i retningen du løper etter cirka tre sekunder. Konstant. Det er irriterende i et actionspill hvor kameraet egentlig er fritt, og hvor kameraplassering og -sikting er en viktig ferdighet å mestre (som i, sjokkerende nok, MGS4 (og Subsistence), Dark Souls osv.). Uansett: Det du har er et sverd, og et bittelite knippe med ekstravåpen: Granater og rakettkaster i demoen; jeg likte dem ikke noe godt, de er VELDIG trege og fiklete i et spill hvor hastighet, plassering og raske reaksjoner er hovedfokuset. Og... det er hele spillet. Fiendene angriper, telegrapher VELDIG tydelig når du må reagere, så drar du en parering (venstrestikke mot fienden + X, ubegripelig kronglete til å begynne med, men like naturlig som å kappe med sverdet etter noen minutter) og en kontring. Bevegelsesregisteret til Raiden er ekstremt fokusert; ingen dobbelthopp eller veggløping her, bare vanlig løping, hopp (med tilhørende nedoverspark som brukes for å unnslippe møljer og redusere avstander), og så klart sverdsvinging.
MEN men men så har vi venstre avtrekker som lar deg sikte inn et sverdslag nøyaktig, da. Hold inne avtrekkeren, så sikter du med venstrestikka og stiller vinkelen med høyre, og når du slipper høyre skjærer Raiden akkurat langs den banen du tegnet opp. Med bittelitt trening fikser du også presise kombokapp med denne modusen. Og, ja, det meste av ekstraobjekter kan skjæres opp, i tilsynelatende så mange biter du gidder (tror jeg delte opp en bil i noen-og-førti deler før den despawna). Ja, det er kuttet mange hjørner her, men effekten er dritstilig og festlig, og bare løkhuer som meg gidder å legge merke til de billige teksturene på kuttflater, snarveiene som er brukt for å redusere antall subdivisions osv. Det beste er så klart at du kan gjøre dette med fiender også, men bare etter at du har myket dem opp med vanlige komboer først. Den ene bossen i demoen (og et par andre fiender) demonstrerer også at istedenfor QTE-er så er det den frie sverdmodusen som brukes som finisher. Og det, det er digg det.
Det er litt vanskelig å understreke hvor mye den funksjonen har for spillopplevelsen, for den bygger om et skikkelig forutsigbart slåssesystem til en konstant eskalerende feiring av kjøttskjærerfaget. Når du får det i fingrene klarer du å skjære løs hodet, armene og beina til en kis du har sjonglert et par-tre ganger, for eksempel. Når Gekkoene og Wolf (bossen) dukker opp, får du kjørt komboferdighetene før seieren krones med en slow-mo-partering. Det er et enkelt triks, men det er på linje med de enkle gledene i Vanquish. Akkurat som du der følte deg passe badass når du raste rundt mellom dekke og poppa roboter med hagle, er det noe eget med å sprinte mellom skyer av blod, eksplosjoner og kroppsdeler. Demoen bærer også preg av å være veldig nedstrippa, så jeg regner med det blir mye å glede seg til.
Men: Noen ting likte jeg dårlig, i tillegg til de klønete ekstravåpnene. Overgangen mellom vanlig sverding og den frie modusen er ofte uelegant, fordi venstrestikka plutselig går over til å styre kameraet. Dermed hender det ofte at man blir stående og kope ned i gølvet istedenfor mot fiendene, for eksempel. Og... vel, Raiden mangler en skikkelig dodge eller noe som er mer effektivt på å redusere avstand enn hoppsparket eller parry-dodge som bare funker i veldig spesifikke situasjoner. Juggles var også veldig vriene å få til skikkelig; Raiden drar det typiske slåssertrikset med å sveve i lufta mens han angriper, men han svever akkurat for høyt til at han treffer noe. Det kan godt hende demoen bare viser første nivå av mange, og at Raiden etter hvert får crowd control og kjappe avstandsangrep samt dodges, men det bryter litt med den stolte japanske tradisjonen om å introdusere hovedmekanikkene med en gang og så bare bygge dem ut. Men: Det er rom i inventoryet for å bytte ut hovedvåpenet sammen med ekstravåpen og to forskjellige gadgets, og av de mulighetene var det bare ekstravåpnene som var tilgjengelige i demoen. Jeg har trua, jeg altså.
Teknisk sett? Spillet ruller opplevd 60fps (med tearing på Xbox 360 ifølge Digital Foundry, jeg la ikke merke til noe i det hele tatt), og det ser ut som en litt nedskalert utgave av MGS4. Mindre unik geometri, identikit-cyborgs som fiender, drøssevis av prefabs, ingen setpieces i demoen (som slutter et lite stykke ut i første brett). Alt dette kan fikses i hele spillet, og det tviler jeg ikke på at det blir. Vanquish er fortsatt et sammenligningspunkt, og der skorta det ikke på setpieces og stilig dilldall.
Uansett, last ned demoen for fasan. Hvis du liker actionspill så er detta noe for deg. Ja og ett ankepunkt til jeg kom på, dette spillet har offisielt det mest generøse parry-vinduet jeg har vært borti. Fra telegraph til angrep går det innimellom gjerne to sekunder, og hvis du drar en parry i løpet av det vinduet lykkes den automatisk. Litt verre i crowds, da. Men fortsatt.