Spilt gjennom Bay of Pigs og gulagen nå, og jeg er sannelig glad jeg ikke betalte for dette skrotet. Fy faen så sur jeg har vært den siste timen.
Leveldesignen er noe av det mest tilbakestående jeg har vært uheldig nok til å deale med i et moderne spill. Det er umulig å skjønne hvor du skal, fyren du skal følge etter for å finne det ut er så jævlig treig og ubrukelig at du alltid ender opp foran ham fordi du gjerne dævver hvis du holder deg bak ham ELLER ikke opplever noe fordi scriptinga tar seg av all drepinga for deg. Spillrommet er så inkonsekvent designet at det aldri er mulig å skjønne hva som foregår i et område før du har dødd i det et par-tre ganger, siden det aldri er klart om du skal se foran deg, bak deg, over deg, under deg eller wherever the fuck.
Noen dører åpner seg, andre dører kan ikke åpnes, JEG kan uansett ikke gjøre en dritt og ofte ble jeg bare stående og kope rundt en eller annen scripta sekvens fordi jeg ikke hadde tråkka på rett sted på gølvet for å trigge animasjonen, andre steder ble jeg hengende fast i animasjoner (når Reznov åpner døra for å gi deg minigun, for eksempel. HVA FAEN HVEM STÅR BAK DETTE?!) Noen steder sprenger biler for et godt ord, andre steder sprenger de ikke, andre steder brenner de lenge og andre steder ikke. Du sprenger ikke biler ved å skyte mot bensintanken, du sprenger dem ved å skyte på førerhuset. Fet jobb. Mange av våpnene, inkludert RPG-en du blir servert etter at du har knerta Castro sikter så dårlig at det egentlig er tilfeldig om du treffer eller ikke, og granater har så lang lunte at de egentlig er overflødige.
Brettene er jevnt over ikke steder, men korridorer fulle av pacing devices scriptinga tar seg av uten at du egentlig skjønner hva faen som foregår, hva som er målet, hvorfor dette skjer og hva du skal gjøre for å unngå å dævve. Seksjonen der Reznov og Sergei dytter den kølvogna er favoritten min så langt, tett etterfulgt av mongokatapulten. Egentlig minner dette meg litt om et point'n'click siden det faen meg er snakk om pixelhunting for å treffe mål. Flere steder var eneste måte jeg kunne greie meg på å bare dø til jeg hadde lært hvor alle fiendene popper opp, og så stille meg i nærheten av det og drepe folk ettersom de spawna. Favorittfienden min så langt er rustning-russerne med hagle hvis taktikk går ut på å KOLBE DEG MED HAGLA SI. Kæmmisene mine står som regel og skyter inn i ting heller enn å sikte, mens Reznov jevnt over stirra meg midt i øynene og skjøt med megapresisjon i en annen retning -- eller bare rett inn i de eksplosive tønnene han var mongo nok til å gjemme seg bak.
Liker noe av dramaturgien, da, selv om det er jævlig slappe saker -- info overload-fortellingsteknikk med bøtter av navn og generiske ansikter og ting jeg ikke bryr meg om knyttet mot historiske begivenheter i hytt og pine. Liker at det er regissert men at jeg kan føre kameraet selv hvis jeg føler for det -- egentlig en god oppsummering av hele spillet. Skytinga er forresten påfallende mye dårligere enn MW1+2. Får ikke den gode pop-pop-kill-følelsen, istedet tåler ofte fiender alt for mye og begynner på lange animasjoner som det er umulig å se om er death or stagger når du treffer dem. Våpnene føles også svake og upresise, halvparten av tida kunne jeg ganske enkelt ikke treffe det jeg sikta på, men så dør fyren jeg sikta på uansett etter at jeg har bomma litt fordi spillet lukter hva jeg driver med og sender en navnløs jøde til å skyte målet mitt for meg. Danke!
Innmari sørgelige greier. Synes også spillet er overraskende stygt til å være så recent. Ålreite modeller og ofte veldig gode overflater og synes plantelivet er bra saker, men omgivelsene er seriøst Quake-era shit bestående av klosser med prefabs inni. Tror ikke et øyeblikk på stedene. Lyssettingen er ofte ålreit, men skyggetegninga på figurene er skikkelig ille, takkete og flimrende og fæle. Synes også det er pinlig åpenbart at omgivelsene er statisk lyssatt med enkelte projeksjonslys her og der, veldig 2003. Liker hvor mye omgivelsene forandrer seg, dog -- ting velter, sprenger, forandres, det hele er nokså dynamisk men også innmari rotete og vanskelig å lese. Synes faktisk Modern Warfare 2 så ganske mye bedre ut og det spilte jeg på en PC som er omtrent halvparten så kraftig som denne.
Det er en skandale at dette får hederlig omtale. Skjønner at det kanskje er MP-en som er greia, og kanskje spillet løfter seg litt når jeg kommer meg inn i det og det blir til et slags spill istedet for en mongo berg-og-dalbane med partikler overalt, men jeg er ikke akkurat optimistisk. Det er frustrerende, utydelig, føles veldig tilfeldig og samtidig fullstendig lineært. Kanskje jeg bare er ræva (tipper jeg dævva kanskje 60-70 ganger i løpet av den første timen, og jeg klarte ikke et eneste checkpoint uten å dø minst tre ganger), og at det ikke er spillet for meg -- men dette er negert, slurvete håndverk. Føles ut som et studentprosjekt med drithøyt budsjett hvor hele opplevelsen er mappet ut med manus på forhånd og så implementert uavhengig av hvorvidt scenariet egentlig funker som spillopplevelse eller ikke. Får meg til å skjønne hvorfor alle syntes Bioshock var så innmari bra, for hvis dette er state of the art i FPS-land er det steike meg dårlige tilstander.
Jeg gir karakteren PENIS/RÆV, med potensiale for å heve til SMERTE/JØDE over tid. Fyttigrisen.