Dota 2-tråden

#81
Det høres jo ut som et typisk MOBA community, regner ikke med at det er så veldig annerledes enn LoL. Så lenge man blir straffet for å leave og ett spill tar ca. 1 time så må man regne med det, med mindre man carryer eller at laget du spiller med rævkjører det andre. Etter 3 år med LoL skjer det stort sett hver dag. Har til og med blitt flama for å carrye for hardt og at jeg dermed bedriver kill stealing og at de andre dermed ikke får bra stats. Folk som spiller dårlig finner alltid ett eller annet å kritisere en annen for.
 
#82
Dota 2 har nok by far det mest tilgivende communitiet, til gjengjeld slitere man med russere og østeuropeere i shit brackets (selv tørr jeg å påstå at briter er de vprste gamerne).

Som oftest hjelper det stort å velge en nyttig, ikke-item dependent hero og si ifra om at du trenger litt veiledning. Når jeg solo queuer vinner jeg som oftest ved å smooth talke alle og stroke egoet deres til de gjør det jeg ber om.
 
#83
Du har nok et poeng der. LoL har vel soaket til seg shitkidsa, ser jo det på LoL community gruppene på face at ingen har bart. Merket at det kan bli litt av en utfordring å bli kjent med items. Tok meg en god stund før jeg gjorde meg kjent med utvalget i LoL og sånn jeg forstår så er DOTA 2 sitt utvalg en del mer omfattende og situasjonsbasert. Curiers var forsåvidt genialt og ville vært en game changer i LoL hvertfall. Var også litt knotete å håndtere butikksystemet med at man må besøke forskjelle vendors. merket også at jeg endte stadig opp med å kjøpe dobbelt opp av ting uten å egentlig mene det når jeg skulle oppgradere. Da spesielt når jeg gjorde dette utenfor basen. Er det sånn at du må være i basen for å oppgradere itemsa dine og sånn at den bare kjøper alt som tilhører oppgraderingen om du ikke er der? Forøvrig jævlig spesielt at alle karakterene eter trær når de er tomme for liv. Og helt til slutt så mener jeg at det var måter å stjele farm fra fienden ved å knærte egne minions? Har hittill bare prøvd Lich King som hadde mulighet til dette med en abillity, men mener at greia var at alle kunne dette?
 

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
#84
I det du får alle items som er nødvendig for en oppgradering blir de på magisk vis spontant omsmelta til det nye itemet. Er du ute i marka og har to av fire items, så sender du de siste to itemsa med courieren. Idet du overfører items fra courier til helt: smack bam oppgradert item.

Ved å trykke kjøp på et item vil du automatisk bare kjøpe de nødvendige ting du ikke har fra før.


EDIT: "Stjele farm" kalles denies. Høyreklikk på egne creeps betyr follow, så du må trykke A før du velger et creep for å faktisk angripe de. Man får bare gull og exp for last hit, dvs slaget som dreper. Hvis du dreper dine egne creeps vil du hindre motstanderen i å få spenn og erfaring. Dette er spesielt viktig for tårn.
 
#85
Stemmer, så du må bare aa-e dine egne minions sånn ja. Har god erfaring med last hits fra LoL, men merker det er litt vanskelig nå som man ikke kjenner angrepsanimasjonene skikkelig. Merka at Lich King blant annet brukte et halvt århundre på å aa-e, noe som gjorde det veldig vanskelig å time, spesielt når det nå i tillegg går an å bomme.
 
#86
Vet ikke hvordan det er med lol, men et par ting som er greit å bare få med seg i dota som jeg tror/mener er forskjellig fra lol (og generelt greit å få med seg siden det ikke er så intuitivt):

- Man kan kun ha en Attack Modifier aktiv per hero. En attack Modifier er noe som gir auto attacks noe ekstra iform av en debuff på det du slår på, f. eks slow, mindre armor, lifesteal, manadrain etc). Det er derfor bortkasta å bygge f. eks Sange & Yasha (slow) OG Desolator (minus armor)

- Noen heroes har allerede attack modifiers (Clinkz, Drow Ranger, Antimage f. eks), disse er det bortkastet å bygge attack modifiers til av samme grunn

- Man får 30% evasion (altså 30% miss chance mot deg) av å stå på high ground, det lønner seg derfor alltid å tenke på hvor man står generelt og hvor man skal picke fights og hvor man burde dodge dem. Noen items gir deg også evasion, men disse stacker aldri med noe annent (en hero med en evasion skill på 30%, evasion item med 30% og som står på high ground har fortsatt kun 30% evasion). Evasion kan countres med kun et item i spillet; Monkey King Bar, som gjør at attacks aldri kan dodges.

- Wards er det beste itemet i spillet by far, og koster kun 200g. Wards skal ALDRI være off cooldown (man kan kun kjøpe 4 wards hvert 6 minutt eller noe sånt) og man skal ALLTID ha vision i form av wards på mapet.
Om du ser at noen warder et sted (man kan kun warde på enkelte steder, og i public games er det nesten alltid åpenbart hvor folk plasserer wards), kjøp en anti-invis/Counter ward og drep warden deres.

- Smoke of Deceit gjør brukeren og de rundt ham usynlige for wards og fiendtlige creeps helt til de møter en enemy hero eller minions kontrollert av det andre laget og kan derfor brukes til å komme seg rundt wards uten å bli sett

- Ingame guides til Valve er PISS og bør ikke følges, velg en guide som har høy ranking, men beware at disse også kan være helt forferdelige (For å velge guides trykker man på knappen helt øverst til venstre når man er ingame). Disse er som oftest mer gjennomtenkt og er oppdatert med tanke på hvordan metagamet er idag og ikke for et år siden, de fleste guides har også en kort forklaring av spells og hvordan man bør bruke dem i fights, disse forklaringene ser man ved å holde musa over skillen (Q,W,E,R)

Dota er et spill det egentlig ikke funker å "hoppe inn" i. Det er mye effort før det blir gøy, om du tror tiden man bruker ikke vil være verdt det er det egentlig bare å gjøre noe mer fornuftig, for det kommer til å ta tid. Til gjengjeld er det utrolig morsomt når ting begynner å falle på plass og man begynner å se hvordan ting henger sammen, tenker ut nye taktikker og slikt. Spillet er i konstant forandring, og med en så stor hero pool (rundt 90) vil det alltid dukke opp nye taktikker og Flavor of the Month setups når man har omtrent 450 forskjellige måter å sette sammen et lag av heroes på.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#87
Okay, jeg får høre om frua synes det er greit at jeg dotaer litt i morra kveld. Får bare advare om at det mest sannsynlig blir seint.
 
#88
Høres jo overkommelig ut, når man første vet hvordan modifiers stacker. Er vant med at man kan stacke det meste i LoL, foruten enkelte ting som da er spesifisert på items(this does not stack with other items). Man kan fint ha lifesteal, slows, armorpenetration osv på en hero i form av items/runes/masteries. Warding er også noe jeg er en stor tilhenger av. Får vel først og fremst lære meg hvordan jeg skal styre spillet bedre. Nå bruker jeg jo et kvarter i butikken for å finne ut hva jeg skal ha, og går glipp av masse farm og generelt kuker rundt.

En ting vet jeg hvertfall. Jeg går aldri lei av MOBA-er som konstant videreutvikles med nytt content.
 
#89
http://dota2.gamepedia.com/Guides:Hero_Difficulty

Sorter lista på rating og titt på heroes opp til 15 i difficulty rating. Den lista der er litt såsomså, siden map awareness er like viktig for alle, men ellers er den omtrent riktig. Felles for dem er at item choice er veldig straight forward så man behøver ikke å tenke veldig mye mer uttover det som står i ingame guiden (når man åpner shopen får man en liste over recommended items, og disse stemmer omtrent alltid overens for de lettere heltene). Velg et par du synes høres festlig ut å spille og go to town.

Til helt freshe folk annbefaler jeg:

Ogre Magi (straight forward spells: Stun, Slow, Movement/Attack -speed buff og en Ultimate (R-skill) som er passive og gir deg sjanse til å multiplisere spells, aka stunnen din kan ganges med x3 i dmg og duration om du er heldig). Veldig morsom og enkel hero som er i stand til å turne games selv uten flaks (mtp ultimate).

Juggernaut: Straight forward Carry-hero. Trenger farm (som alle carries) men har veldig selvforklarende og enkle spells. Bruk ultimate når det ikke er fiendtlige creeps i nærheten.

Spirit Breaker aka Game Breaker: Helt tullete ubalansert hero som kun trenger 2 lvls for å være helt forferdelig cheesy. Har en global (uendelig cast range) Charge som gjør at han rett og slett charger et target i høy hastighet og stanger det i magen og gir dem en kort knockback og stun. Charge gjør at man løper gjennom alt av terreng og skog for å nå målet. Har også en passive chance to stun på auto attacks, som virkelig gjør denne heroen forferdelig da det rett og slett er RNG om du dør eller ikke og gjett hva DU DØR ALLTID. Til slutt har han en ultimate ability som fungerer som charge on steroids. Castes på et target og stunner og nuker target for alt for mye damage. Veldig enkel hero som gjør hverdagen for det andre laget helt forjævlig.

Andre enkle heroes jeg ikke gidder å prate om: Lich, Crystal Maiden, Warlock, Lina, Bristleback, Sven, Dazzle, Omniknight, Zeus

Edit: når jeg tenker meg om kan dere egentlig bare sette igang og instapicke Spirit Breaker hvert eneste game. http://dota2.gamepedia.com/Spirit_Breaker
 

justincase

Jjang
Medlem av ledelsen
#90
Da minner jeg igjen om kveldens DOTA2 For Beginners and Nubs i regi av Spillegal, av Spillegal, for Spillegal.

Jeg har ordna Ventriloserver til oss så finn frem mic og logg på i... åttetiden?
 
#91
Nice, da hadde det vel vært alright med ventriloinfo
 
#92
Får besøk så kan mest sannsynlig ikke idag, muligens om dere holder på lenge.
 

justincase

Jjang
Medlem av ledelsen
#95
Slenger ut ventriloinfo senere, tar det vis steam tenker jeg.

Er det fler som ikke kan være med eller? (heh)
 

Shinra85

Spillegals effort emo
#97
Kan ikke før rundt 21.30, men har ikke fått fiksa tutorial-styret enda heller. Så det blir vel heller tvilsomt
 

justincase

Jjang
Medlem av ledelsen
#98
Jeg var i samme posisjon da jeg spilte for første gang et par uker siden, selve tutorialen tar ikke særlig lang tid, 10 min kanskje, men sørg for at spillet er oppdatert! Det tok meg mye lenger tid å laste ned stæsj enn å gjøre meg ferdig med introen.
 

Shinra85

Spillegals effort emo
#99
Oppdaterte senest istad, så vi får se om det funker. Hadde eid, etc
 
Ser ut til at man kan skippe tutorial og gå rett for action allikevel. Har enda masse av tutorialen igjen, men klarte fortsatt å starte en match. Men spørs om jeg heller går for Wolf among us om vi ender opp med å bli 2 stykker.