Vet ikke hvordan det er med lol, men et par ting som er greit å bare få med seg i dota som jeg tror/mener er forskjellig fra lol (og generelt greit å få med seg siden det ikke er så intuitivt):
- Man kan kun ha en Attack Modifier aktiv per hero. En attack Modifier er noe som gir auto attacks noe ekstra iform av en debuff på det du slår på, f. eks slow, mindre armor, lifesteal, manadrain etc). Det er derfor bortkasta å bygge f. eks Sange & Yasha (slow) OG Desolator (minus armor)
- Noen heroes har allerede attack modifiers (Clinkz, Drow Ranger, Antimage f. eks), disse er det bortkastet å bygge attack modifiers til av samme grunn
- Man får 30% evasion (altså 30% miss chance mot deg) av å stå på high ground, det lønner seg derfor alltid å tenke på hvor man står generelt og hvor man skal picke fights og hvor man burde dodge dem. Noen items gir deg også evasion, men disse stacker aldri med noe annent (en hero med en evasion skill på 30%, evasion item med 30% og som står på high ground har fortsatt kun 30% evasion). Evasion kan countres med kun et item i spillet; Monkey King Bar, som gjør at attacks aldri kan dodges.
- Wards er det beste itemet i spillet by far, og koster kun 200g. Wards skal ALDRI være off cooldown (man kan kun kjøpe 4 wards hvert 6 minutt eller noe sånt) og man skal ALLTID ha vision i form av wards på mapet.
Om du ser at noen warder et sted (man kan kun warde på enkelte steder, og i public games er det nesten alltid åpenbart hvor folk plasserer wards), kjøp en anti-invis/Counter ward og drep warden deres.
- Smoke of Deceit gjør brukeren og de rundt ham usynlige for wards og fiendtlige creeps helt til de møter en enemy hero eller minions kontrollert av det andre laget og kan derfor brukes til å komme seg rundt wards uten å bli sett
- Ingame guides til Valve er PISS og bør ikke følges, velg en guide som har høy ranking, men beware at disse også kan være helt forferdelige (For å velge guides trykker man på knappen helt øverst til venstre når man er ingame). Disse er som oftest mer gjennomtenkt og er oppdatert med tanke på hvordan metagamet er idag og ikke for et år siden, de fleste guides har også en kort forklaring av spells og hvordan man bør bruke dem i fights, disse forklaringene ser man ved å holde musa over skillen (Q,W,E,R)
Dota er et spill det egentlig ikke funker å "hoppe inn" i. Det er mye effort før det blir gøy, om du tror tiden man bruker ikke vil være verdt det er det egentlig bare å gjøre noe mer fornuftig, for det kommer til å ta tid. Til gjengjeld er det utrolig morsomt når ting begynner å falle på plass og man begynner å se hvordan ting henger sammen, tenker ut nye taktikker og slikt. Spillet er i konstant forandring, og med en så stor hero pool (rundt 90) vil det alltid dukke opp nye taktikker og Flavor of the Month setups når man har omtrent 450 forskjellige måter å sette sammen et lag av heroes på.