Edge - The 100 Best Videogames

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#21
Ser det har sneket seg inn en ørliten skrivefeil i setningen “Creatives working in the videogame industry” her; siden Final Fantasy VII ligger på lista, skulle det helt klart stått "Soulless androids endlessly manufacturing The Sims expansion packs in the videogame industry". Ellers gidder jeg ikke bry meg.
 

Sjutten

Piraten fra Sjuttavika
#22
Denne lista var like forutsigbar som Rolling Stones Magazine sine musikklister, men selvfølgelig ikke like mongolid. Final Fantasy VII helt nede på 18. plass? Jommen sa je smørr.
 

SHDR

Gullmedlem
#23
FFVII burde vært på lista over mest innflytelsesrike spill. Men beste spill? Hjelpes. FFVII er *ikke* et godt spill. Det er en bedriten historie pakket rundt et middelmådig regelsett som lar seg knekke så altfor, altfor lett.

Jeg gidder ikke kommentere lista. Jeg er ikke enig med mye av det uansett, men jeg er glad for å se RE4 så langt oppe. Skjønner ikke hva Ocarina of Time gjør øverst. Joda, flotte saker i 1997, definerte hvordan action-adventure-genren skulle utvikle seg over ti år og alt det der, men det er ikke mye til spill lenger. Kanskje nettopp derfor jeg synes Twilight Princess er litt underveldende: De to spillene er nesten like.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#24
...Sett bort fra at oppgavedesign og dungeondesign har blitt forbedret noen hundre prosent og at en del mekanikker er blitt utvidet, sånn at man nå faktisk må bruke skolten innimellom i løpet av slåsskamper, da.
 
#25
Sånn teoretisk sett så burde ikke en slik liste vært nummerert i det store og hele. Jeg ser ikke hvordan et spill som Occarina of Time kan være bedre enn for eksempel Sensible Soccer i det hele tatt. De er så forskjellige at det er bare dumt å sett et spill høyere enn det andre.

Det er ingen spill i verden som fortjener å bli kategorisert som beste noensinne.
 

Sjutten

Piraten fra Sjuttavika
#26
SITAT(SHDR @ 03.07.07, 21.15) 72388
FFVII er *ikke* et godt spill. Det er en bedriten historie pakket rundt et middelmådig regelsett som lar seg knekke så altfor, altfor lett.[/b]
Det er din personlige mening og ikke et fasitsvar.


SITAT(StarEye @ 04.07.07, 10.52) 72453
Det er ingen spill i verden som fortjener å bli kategorisert som beste noensinne.[/b]
Det er jeg helt enig i. Det blir omtrent like dumt som å kåre verdens beste bil eller verdens beste matrett.
 
#27
Møkka liste, er uenig i alt! Edge har langt ifra peiling!!

..de kan gi meg en blåsejobb :p
 
#28
Altsaa. Naa skal jo listen tilfredstille alle. Listen tar meningene til de EDGE pluss meningene til mange av leserne. Det var mange jeg var enige i, og mange jeg ikke var enige i.

Bare det at noen elsker Halo til nummer og 1 og noen hater det over alt paa jord sier jo litt om vanskelig det er aa lage en slik liste.
 
#29
SITAT(NiloPilo @ 03.07.07, 16.27) 72341
Noen spill som aldri skulle vært på lista

[...]

Dette var en skuffene liste, hva skjer med godspillene som Sonic, MegaMan, MGS1, Donky Kong og mange mange fler.

Enig med OoT, Vice City istede for San Andreas, RE, men denne lista mangler fortsatt endel.
[/b]
Nok en gang merker jeg meg at NiloPilo mener mye skvalder og vås i mine øyne. Ingen Sonic-spill jeg har spilt er verd å nevnes i en sånn sammenheng, men Thief: The Dark Project, Civilization IV, Advance Wars, System Shock 2, Geometry Wars, Outrun 2006, Pilotwings 64 og Killer 7 alle er svært aktuelle kandidater -- noen av dem er vel nærmest selvskrevne.

At Ocarina of Time er på toppen kan jeg fint leve med. Det er mange litt pussige valg på lista, og OoT er selvfølgelig slett ikke tidenes beste spill lenger, men jeg spiller det i disse dager, og det er fortsatt svært gjennomført moro. Ligger vel på en sterk 8/10 etter dagens målestokk, noe som er rimelig hvasst for et ti år gammelt spill.
 
#30
SITAT(GarlandG @ 04.07.07, 11.50) 72457
Det er din personlige mening og ikke et fasitsvar.
Det er jeg helt enig i. Det blir omtrent like dumt som å kåre verdens beste bil eller verdens beste matrett.
[/b]
Jeg tror man kan kåre verdens beste bil, siden det består av kjøreegenskaper, motorkraft, interiør, sikkerhet, hvor komfortabel den er, design osv. Noe som ikke er så subjektivt som film, musikk, mat og spill:p
 
#32
Nok en gang merker jeg meg at NiloPilo mener mye skvalder og vås i mine øyne. Ingen Sonic-spill jeg har spilt er verd å nevnes i en sånn sammenheng[/b]
'

Hva i helvete har du ruga på idag? Ingen Sonic spill? Altså det beste Sega Genisis spillet er Sonic, og det burde ikke nevnes her? Seriøst, det der må være en typo, eller så har du røyka noe sterke greier.

Frenzy, fortell han hva sonic er, altså old school.

Edit: Litt mer enig i denne lista....

http://top100.ign.com/2005/001-010.html
 
#33
Jeg likte Sonic ganske godt da jeg var liten, men når jeg spiller de spillene i dag, tar det ca ett minutt før jeg skrur av. De er ikke så gode som mange skal ha det til.
 
D

Doctor Downs

Gjest
#34
Jeg hadde grubla på om jeg ville hatt med Halo på den lista i det hele tatt, og om jeg hadde gjort det ville jeg ihvertfall ikke lagt det blandt de tredve første. Har ikke spillt Manhunt, men mener å huske at det ikke godt mottatt ihvertfall? Enig i nr. 1, ikke spillt nummer to (blir til Wii) og Vice City som beste GTA-spill går jeg ikke med på.
 
#35
Hm, veldig rar liste må jeg si, og enig i at det er alt for mye nytt der. En del spill jeg ikke har spilt, men flust av gamle kjenninger som slettes ikke hører hjemme på en slik liste.

Ocarina of time på topp? Narr meg ikke til å fnise :D Samtlige zelda spill som ble laget før det(ja, 2'ern også), er bedre spill, med a link to the past som det aller beste(og som etter min mening mye heller hadde fortjent topp plassen.

Chrono Trigger så pass langt nede :$

Starfox adventures, ett møkkaspill av rang er heldigvis ikke med på listen, men jeg ville ha foretrukket starwing(snes) fremfor Starfox 64.

Ikke ett eneste Nes 8-bits spill å skimte..........den viktigste(og godt mulig beste) konsollen, som på en godt laget toppliste ville dominert med spilltitler.

Super Mario Bros 1 eller 3 er ikke med, mens ett spill som Wario Ware Inc: Minigame Mania sniker seg med på lista-(

Enig i at man ikke skal legge særlig stor betydning på slike "kåringer", men dette var skandaløst!
 
#36
Du må gjerne forklare oss hvilke NES-spill det er som fortjener å anses blant tidenes beste spill i dag, og hvorfor. Super Mario Bros. og Super Mario Bros. 3 er temmelig tidløse, men det er da opplagt at mesteparten av NES-utvalget i dag er rimelig bleikt, eller i det minste har blitt overgått mange ganger siden.

Skal du avfeie Ocarina of Time bør du dessuten ty til argumenter.

NiloPilo: Hvis du ikke ser at Sonic The Hedgehog (eneren til MegaDrive) blekner fullstendig satt ved siden av spill som Super Mario World, Donkey Kong Country eller Commander Keen er det lite håp. Jada, det var fantastisk den gangen, men "den gangen" var i hvert fall jeg liten, uerfaren og ukritisk. Det er sjarmerende, javisst, men det er også fullt av hopp du ikke ser slutten på, det har mye middelmådig plattformdesign og det er rett og slett ikke i nærheten av å skulle nevnes som ett av hundre. Spillhistorisk essensielt, men kvalitetsmessig er det ikke noe stort.

(For øvrig kan det sies en del om kvaliteten på Donkey Kong Country og Commander Keen også, men de er begge mye bedre enn Sonic the Hedgehog.)
 
#37
Hm, det spørs hva du mener med overgått da. Innenfor grafikk, lyd, størrelse osv er det klart at ingen nes spill fortjener plass på listen. Viss man skal tenke slik du gjør hadde listen uten forbehold bestått av siste generasjons spill, noe jeg mener blir feil. Når man lager en liste over tidenes beste spill, ja da må man sannelig ta hensyn til tiden også! Jeg trakk frem nes siden det var ingen(!) spill fra den konsollen på listen og fordi det er MIN favoritt maskin, men jeg savner også spill til andre eldre konsoller. Å begynne å argumentere for hvert enkelt spill, hvorfor jeg synes det og det fortjener plass fremfor det og det osv, ser jeg som unødvendig. Jeg har til gode å se argumentasjon for de 100 spillene på listen. I forhold til mange andre kan jeg i hvertfall si generelt at jeg setter spillgleden og utfordringen fremfor grafikk og lyd.

Ocarina of time(som jeg har spilt i gjennom og kjenner godt til) var ett veldig vakkert spill med en god historie, men dessverre for min del, var mye av spillgleden borte i forhold til tidligere zelda spill. En negativ trend som forsatte med M.M. og W.W, men som kom seg, med spillene i "gammel stil": four swords og minish cap. Smak og behag :)
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#38
Det som nok var tanken, var at de fleste NES-spill - sammenlignet med dagens beste spill - er krøkkete og fantasiløst designet. Det første Metroid-spillet, for eksempel, var fabelaktig da det kom, men nærmest uutholdelig å spille i dag fordi det er så mye hjernedød design ute og går. For eksempel der hvor man må skjønne av seg selv at en lavadam bare er en illusjon, og ikke dødbringende som alle andre lavadammer i hele spillet. :argh:

Eller Simon's Quest. Tjohoi, et spill som krever at du er på syre for å skjønne logikken? Høres bra ut!
 
#39
Jo, jeg skjønner godt hva du mener, men tror likevel ikke de som har laget listen har tatt det i betraktning(hvorfor er super mario world helt i toppskiktet mens super mario bros 3 ikke er med i det hele, som er bedre designet).

Hehe, enig med Simon's quest. Men i motsetning til Metroid var vel aldri castlevania spillene til nes det helt, helt store :)
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#40
Døh, Castlevania og Castlevania 3 var jo kongespill da de kom. De går faktisk fint an å spille den dag i dag også.