[Multi] Elder Scrolls V: Skyrim

Jeg hørte noen rare utbrudd som "I'M GONNA GETYA" og andre trusler mens jeg vandret rundt Riften i dag. Etter å ha gått et halv minutt rundt og lett etter lydkilden som så ut til å komme fra forskjellige steder hele tiden så jeg dragen og husket at jeg hadde installert MACHO MEN-modden. Fuck yes endelig er dragekampene underholdende :D
 
1.4 er ute på Steam, men er bare i beta. Man går i settings/account/beta og så er man klar. Så kræsjer spillet kontinuerlig fordi det er beta.
 
Jaja, tenkte jeg skulle anbefale folk her noen mods da, siden Agradula spurte så pent. Husk å bruk Nexus Mod Manager for å gjøre alle nedlasting, installasjon og oppdatering av mods så smertefritt som mulig. SKSE er nødvendig for enkelte mer avanserte mods, husk å sjekk denne sida for nyeste versjon hver gang spillet får en ny offisiell patch. H-h-here I go!

SkyUI - Den absolutt beste modden hittil, å spille uten denne gjør vondt. Forbedrer menyene i spillet til de grader samtidig som det bevarer stilrenheten Bethesda prøvde seg på. Foreløpig har den endret inventory, magic, container og vendor-menyene, mer kommer. Husk SKSE!

Categorized Favorites Menu - En sterkt utvidet variant av favorites-menyen. Har en del ekstra nyttige funksjoner som muligheten til å legge til hele equipsets for å raskt bytte antrekk+våpen. Husk SKSE!

Skyboost - Øker framerate drastisk på krevende områder som de travle byene, store grottene og så videre. Absolutt et must. SSE2-folderen for Intel-brukere, FPU-folderen for AMD. (Patch 1.4 øker visstnok ytelsen enda mer enn Skyboost, så creds til Bethesda for det. Men patchen er som sagt i beta i skrivende stund så man vil kanskje bruke Skyboost enn så lenge)

Weapons of the Third Era - Legger til en haug nye fete våpen (uten at noen av de gamle erstattes) inspirert av spesielt Morrowind.

Weapons and Armor fixes - Fikser noen små irritasjoner og feil ved våpen/rustning-beskrivelser og stats.

Skyrim HD - 2K Textures - Nye teksturer for så godt som hele verden, tro til de gamle teksturene samtidig som de føles friske og fine ut. Du kan velge mellom superhøy-oppløsning eller tilsvarende oppløsning som vanilla Skyrims høyeste tekstursetting. Den høyeste oppløsningen har en tendens til å skape en del stuttering om man ikke har en monster-PC, så det er lurt å velge Lite-versjonen som fortsatt er mye mer detaljert enn vanilla. Man ser dessuten liten forskjell mellom full og lite med mindre man croucher mot bakken og planter fjeset i dataskjermen.

Skyrim Flora Overhaul - Nydelig mod som gjør alt av vegetasjon penere å se på. Denne burde visstnok installeres etter Skyrim HD ettersom begge har teksturer for diverse planter.

Midas Magic - Tydeligvis langt fra ferdig, men har fortsatt en haug av kule formler og naturlige måter å få tak i dem på (du kan velge om du vil kjøpe dem av vendors som vanlig eller bruke en slags reaktor for å lage dem)

Improved Destruction Magic - Balansering av destruction, uten at det blir altfor kraftig eller altfor svakt. Jeg har i grunn ikke prøvd magi uten denne modden, men resultatet er også at jeg ikke har hatt noen klager over magibruk i dette spillet enda.

Xenius Character Enhancement - Jevner ut enkelte styggheter på karaktermodellene. Mindre røffe teksturer, mer polygoner, osv.

A Quality World Map - Legger hovedsakelig til tydelige og fine stier på verdenskartet, med noen små ekstra forbedringer. Veldig kjekk mod det der altså.

Duel - Combat Realism - Balanserer en hel haug av ting rundt kampsystemet, som f.eks at du ikke mister liv i det hele tatt om du blokkerer med skjold, men det koster mye mer stamina. Har gjort kampene mye mer underholdende for min del. Om du installerer den "ekspansjons"-pakken så vil spillet nesten garantert krasje ved startup, så drit i den.

Realistic Water Textures - Erstatter den grusomme overdetaljerte vannteksturen med mye finere, roligere vann. Best av alt er at den inkluderer .esp-filer som tillater mer enn bare én vanntekstur i spillet, som betyr at du vil få rolig vann i en vannpytt, sterk strøm i større elver, mer tydelige bølger i sjøen osv.

Skyrim Performance PLUS - Det ser egentlig bare ut til å være reteksturering på gang her, selv om navnet ikke hinter til det. Uansett så betyr det lavere oppløsning på fallende partikler som snø, løv og furunåler og regn. Jeg har ikke merket at spillet ser noe styggere ut i det hele tatt, mens frameraten er noe høyere. Grei å ha, spesielt i tette skoger og Riften. Jeg lastet ned 256x256-versjonen av fallende løv selv, siden akkurat de ble litt for blurry nedi 128x128.

Realistic Lighting Without Post-Processing - Endrer på lysnivå og liknende i spillet direkte. Gir utrolige resultater i forhold til vanilla.

FXAA Post Process Injector Mod - Denne er fantastisk fordi den lar deg endre på fargene i spillet (alt har en stygg grønn Fallout 3-tint) og den gjør grafikken skarpere. Skarpheten (og omtrent alt annet) kan justeres på, spesielt default-skarpheten kan være for høy mens vanilla er ALTFOR blurry mener jeg. Jeg anbefer å laste ned denne ferdigjusterte config-filen (eventuelt søke FXAA på nexus for flere configs) for de som ikke gidder å fikle med justeringen selv, som jeg synes gir et fint resultat. Denne modden er ikke som vanlig FXAA som lager en fejk AA med litt kvalmende bluriness over det hele.

AntiFREEZE performance patch 9 ENBSeries - Denne fikser noen bugs og kan øke ytelsene noe. Husk å les beskrivelsen på siden nøye: Denne bruker en D3D9.dll-fil akkurat som FXAA-modden, og begge går i samme mappe, du må derfor gi D3D9.dll-filen fra FXAA-modden et nytt navn (som D3D9FXAA.dll) som du også må skrive inn i enbpatch-configen, som beskrevet her:
[PROXY]
EnableProxyLibrary=true - if set to true, then other d3d9 library can be used together with this patch.
InitProxyFunctions=true - required to be true for most third party d3d9 libraries/mods
ProxyLibrary=fxaa.dll - file name of some other d3d9.dll, for example fxaa. Also rename other mod file to same string you wrote here.
Anbefaler også dette:
To increase performance at full, try to set custom DeviceID and VendorID values in enbpatch.ini file (HEX values). You can find such info in google, vendor id are two (AMD or NVidia) and device id a lot (videocard model). Try first to set up powerful videocards from same vendor as your card. For example GeForce 9600 GT vendorid=000010de and deviceid=00000622 (but better use other values).
Here you may find VendorID, DeviceID, DeviceName information for videocard:
http://www.pcidatabase.com
Og det mest nyttige med denne filen er kanskje FPS Limit-funksjonen. Om man skrur av v-sync (legg til 'ipresentinterval=0' under [general] i filen skyrimprefs.ini!), som selvsagt anbefales, burde man sette grensen ved 60FPS. Årsaken er at det er noe kukeri med Skyrim som gjør at om det får altfor høy framerate, blir fysikken i spillet mongo (ting bare smeller rundt av seg selv), skjermen blinker i nærheten av vann og andre irriterende bugs oppstår.

Så det var de moddene jeg mener at absolutt alle burde ha installert for en best mulig opplevelse, resten er smak og behag og installeres etter egne behov (og lyster). Man kan hoppe over Realistic Lighting, FXAA og ENB-patchen totalt og bare installere ENB-series v0103 istedet som gjør spillet ganske pent om det er konfigurert riktig. Jeg bruker det ikke selv lenger fordi det koster for mange frames, men det er definitivt verdt det om du har en brutal PC eller ikke bryr deg om litt lavere ytelse. Det er forøvrig den samme populære modden som GTAIV fikk. Bare spør meg om det lures på noe, for jeg er selverklært mod-eckspært :cool::cool: Ellers anbefaler jeg å tvinge 16x Anisoptric Filtering i spillet via kontrollpanelet til skjermkortet ditt, siden Skyrims innebygde AF suger ræv og det koster max 2 bilder i sekundet uanzzzzet.
 

Jante

privileged CIS shitlord
Megalike for god effort, skal absolutt vurdere mange av de moddene når jeg plukker opp spillet igjen snart.
 
Takk takk ^^ Jeg er helt mongo-perfeksjonist når det kommer til slike ting, på godt og vondt. Må også bare minne på at jeg gjorde en lite edit for å legge til viktig informasjon om Skyrim Script Extender og la til en ganske herlig mod jeg klarte å glemme.

Skyrims sterkeste punkt for meg er de gigantiske modmulighetene, og aldri før har vel et spill noensinne sett en så stor aktivitet hos moddere. Det at det er så mange fantastiske mods allerede før Creation Kit er ute imponerer meg sterkt. Jeg er spent på hva de vil koke opp når CK er ute :D
 

Jante

privileged CIS shitlord
De andre Bethesda-spillene har hatt et like fanatisk aktivt modmiljø. Det er helt merkelig hvor mye bedre ting blir når man kan få tilpasse opplevelsen sin i nærmest uendelige retninger. Det, vil jeg si, er den min definisjon på et ordentlig sandboxspill.
 
Forskjellen her og med Morrowind og Oblivion var at de hadde modde tools fra omtrent dag en. At folk har greid å mekke så mye greier uten er imponerende. Forøvrig er Skyrim sitt shizz nå utsatt til starten av februar. :ras:
 

Jante

privileged CIS shitlord
Skyrim bruker jo samme motor som Morrowind, Oblivion og Fallout 3/NV, så etter din logikk burde moddetoolsa fra dem fungere glimrende også til det.​
 
Det er det jeg mente, moddene har fosset inn her på rekordtid, jeg kan ikke huske at Oblivion hvertfall hadde så mange mods så tidlig etter release.

Lodin: Starten av februar er seks dager unna. Overlever.

Jante: De bruker ikke Oblivion eller Morrowind sine construction sets, så de fleste er begrenset til et ganske primitivt hjemmesnekra program bygd spesifikt for Skyrim. Leste jeg kort om i dag, da.
 
Vet ikke om det har kommet en ny oppdatering eller noe til burken nå men i den økta jeg spilte i kveld var det en del merkelige bevegelser på NPCene rundt om kring. Noen roterte rundt, noen sklei langs bakken og noen måtte jeg bruke unrelenting force på fordi de sto i veien og blokkerte for meg uten mulighet for å gå rundt. Jeg skulle få siste biten av Unrelenting force og måtte stå midt i rommet i High Hrothgar for at gråsjeggnissene skulle gaule på meg etterpå og to av dem satt fast i mellom noen tønner så det ikke var mulig å fullføre questet. Måtte bare shoute til krampa tok meg i håp om at de kunne bevege seg i riktig posisjon.

Åh, Bethesda...
 
Åh, Bethesda - Del 2:

Har knota rundt med main questen en stund uten å komme meg noe videre, og...

BUGS: It is known that if you complete all the quests for The College of Winterhold before having talked with Urag gro-Shub about the elder scrolls, you will not get a text option to ask for the books about the location of an elder scroll. The proper text option has a slim possibility to appear after all available chat options have been selected. This bug appears if the player has already spoken to Septimus Signus.

If you have already completed Septimus Signus's quest go to Blackreach to the Tower of Mzark and the scroll will be there, inside the center of the large dwarven sphere artifact.
Lurer på hva man skulle gjort uten Elder Scrolls-wikien.
 
Takk for advarselen, sheriffen. Jeg er ganske nær slutten av trollmansklubben, så greit å vite før jeg stikker innom Labyrinthian.
 
Du tenker på varulver. Vampyrer er vampyrer uansett hvilken tid det er på dagen.
Okidok. Så hvordan blir jeg til et menneske igjen? (Kanskje jeg må begynne å lese dialogene og slutte med å trykke A fort hele tiden og skippe)
 

Shinra85

Spillegals effort emo
Ally skrev:
Okidok. Så hvordan blir jeg til et menneske igjen? (Kanskje jeg må begynne å lese dialogene og slutte med å trykke A fort hele tiden og skippe)
Er noe tidligere i tråden. Noe om at om du venter for lenge kan du ikke ta en cure all diseases, men du må gnage litt på noen så du ser normal ut, så snakke med en eller annen dude. Er også den Skyrim-wiki'en
 
Åh, Besthesda: Del 3.

Et godt stykke ut i Stormcloaksquesten skal jeg levere diverse beskjeder i mellom Jarlene, og brått var det ikke noe fremgang. Jeg snakket med den jarlen jeg skulle prate med, men kom ikke videre i dialogen. Løsningen var å gå ut og inn av slottet og prøve igjen. På det syvende eller åttende forsøket funket det plutselig. Så ja, sånn er det.

Det har kommer til det stadiet at jeg alltid sjekker wikien nå når jeg starter quests bare for å forberede meg på hva som skjer.
 

CockMcBalls

El Sabor Professional
Slår meg at jeg bare bør være fornøyd med at jeg ikke kommer til å få starta på dette før godt utpå våren da dritet forhåpentligvis har blitt patcha halvveis i orden.