Maximum: Det er, såvidt jeg kan bedømme, fem former for belønning i dette spillet: Den mest kortsiktige er random loot fra fiender, som enten kan brukes direkte eller selges for å oppnå mer langsiktige mål, som bedre utstyr eller hus (Skyrim bommer imidlertid idet det er sjelden man faktisk trenger å kjøpe det beste utstyret: Mesteparten plukkes opp under utforskning). Dette utgjør en umiddelbar belønning etter vunnet kamp. Tilsvarende kortsiktig er leveled loot fra tilfeldige kister i ulike dungeons; dette er forskjellig fra det du finner på fiender idet man gjennom dette får en belønning for å dra på oppdagelsesreiser, som kan utveksles i penger for å nå mer langsiktige mål. Bosskiste-lootet kan også regnes under her. Disse formene for kortsiktige belønningssystemer fungerer sjelden som motivasjon i seg selv, men tjener til å holde dungeon-crawlingen interessant snarere enn å være et hinder mellom deg og fullført quest. I tillegg trekker det deg til byene for å selge det man har av overflødig loot.
Neste punkt er belønninger for oppnåelse av langsiktige mål. Det er dette som driver en til å oppsøke de ulike hulene i første omgang; dette er belønninger for fullførte quest. Her utgjør det fullførte quest den langsiktige målsetning, mens den konkrete belønning har mer til felles med loot av første type. Disse kan videre være tilknyttet enda mer langsiktige målsetninger, som kjøp av hus eller fullføring av quest-linje. Til slutt har vi også acheivement-belønningen, som skiller seg temmelig radikalt fra de øvrige idet dette ikke er målsetninger for sitt avatar-jeg, men utelukkende for spilleren.
Et annet punkt er også hvorledes denne formen for spillbelønning knytter seg opp til ens egne belønningssystemer, slik at man internaliserer spillmålsetningene som personlige mål. Min påstand er at det som stort sett fungerer på dette viset, er estetikk eller utforskning; enten kan man være interessert i oppnåelsen av en bestemt estetikk - en søken etter harmoni og orden - eller man tolker spillet som en krimroman, og hovedmotivasjonen for en selv som spiller er å avdekke mysteriet. Skyrim retter seg mer mot det estetiske aspekt og mindre mot utforskningen.