Et JRPG mange synes er bra

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#81
Au, han ble visst såret.
Kommer jeg med en aldri så liten bombe om jeg skriver at du selv fører en skrivestil som - ved sin unøyaktighet eller bevisste tvetydighet, jeg vet ikke - virker spydig og nedlatende sett fra mitt synspunkt? For det er nemlig tilfellet. Du lader det du skriver med en gjennomgående nedlatenhet som jeg trodde jeg var den eneste som benyttet meg av såpass utspekulert.
Svak som jeg er tyr jeg til den eneste metoden jeg har i mitt repertoar når jeg svarer, vi snakker her om en ren forsvarsmekanisme.
 

SHDR

Gullmedlem
#83
Så, nå som det er ute av verden, kan folk kanskje delta i diskusjonen som foregikk her, der jeg standhaftig forsøker å bevise at smak og kvalitet ikke nødvendigvis har noe til felles?

Jeg ser den tendensen alt for ofte.

"Det er jo bare en smakssak, da!"
Nei, det er faen ikke bare en smakssak! Ingenting blir bra av at du bare SIER at det er bra for DEG. Det kan godt være du liker det, men det hjelper samtidig å være istand til å begrunne eller forklare istedet for bare å forvente at alle andre skal se det du ser helt uten videre. Snøft.
 
#84
Hmmm, ja jeg skjønner ha du mener. Smakssak og kvalitet går ikke alltid hånd i hånd. Det skjønner man jo fort ved å ta en liten titt på VG-lista.

På en annen side, er det egentlig tvil om at FFVII er et kvalitetsspill innenfor sin sjanger? Hva kom egentlig før FFVII? FFVI? Dragon Warrior spillene? Er disse av bedre kvalitet? Jeg vil ikke påstå at FFVII er et dårlig spill. Det er tvert i mot et meget meget bra spill, og jeg har ennå ikke funnet noen andre spill innenfor den sjangeren jeg liker mer. Hvilke andre spill i denne sjangeren er bedre? Skies of Arcadia? Xenosaga? Grandia?

For min del er FFVII det absolutt beste jrpg spillet hittil. Hvorfor er det ikke bra? Hva er det som gjør det dårlig? Er det måten historien er skrevet på? Som for min del var godt nok til at jeg ble hekta. Det er heller ikke historien alene som gjorde spillet så godt. Det er helheten, det har en historie som jeg, i hvertfall den gang, ikke klarte å forutse. Jeg likte den barnlige undertonen dialogene hadde. Atmosfæren, musikken, karakterene. Alt dette var såpass samstemt at det ble helhetsmessig bra. Spillet er laget for å underholde, jeg ble underholdt i bøtter og spann. Det blir jeg i dag også, når jeg spiller det. Skal man ikke da kunne omtale spillet som et kvalitetsspill? Spesielt når det er så utrolig mange som elsker spillene. Når det gjelder suksess så vil jeg påstå at det på langt nær definerer kvalitet, men i dette tilfellet stemmer det nok. Hvorfor? Dårlige spill som selger stort blir glemt i løpet av to år, mens gode spill, enten de selger godt eller ikke har lett for å bli nevnt igjen og igjen og igjen. ICO for eksempel. Solgte vel rimelig dårlig. Likevel lever spillet videre gjennom folkemunne, spillet blir ikke glemt. Hva med Enter the Matrix? Ekstremt suksess når det gjelder salg, men egentlig et ganske ræva spill - spillet er glemt i dag. Ingen bryr seg om det lenger. Det hadde sine 15 minutter.

Slike eksempler går igjen og igjen. FFVII har overlevd fordi det generellt sett er et kvalitetsspill - spillet er 8 år gammelt og det får fortsatt nye fans. Mange spillte spillet for første gang hele 5-6 år etter at det kom ut, og folk foretrekker det like fullt fremfor andre spill i serien. Kan ikke det på sett og vis stå som et bevis på at spillet faktisk har kvaliteter som andre spill mangler?
 

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
#85
Opprinnelig skrevet av LocoLennon@04.09.2005, 21.22
Hva kom egentlig før FFVII? FFVI? Dragon Warrior spillene? Er disse av bedre kvalitet?
258337​
Chrono Trigger kom ut i god tid før FFVII, og det vil jeg påstå overgår det meste med Final Fantasy i tittelen.
Når det er snakk om senere dato, vet jeg ikke helt om det nytter å nevne Panzer Dragoon Saga. Det er liksom ingen som har hatt sjangsen til å spille det :(

"Panzer Saga, in its own way, is so much more than Squares' ultimate RPG"
- Gamespot
 
#86
Chrono Trigger kom ut i 1995 i USA. FFVII kom ut i 1997 i Europa... tipper det var ute før i USA og japan. Det er ikke så veldig lang tid mellom de. Men ja, det overgår det meste med Final Fantasy i tittelen. Bare ikke Final Fantasy VII. Det var det jeg siktet til. Det finnes selvsagt noen utvalgte som har en annen favoritt enn FFVII, men massen som foretrekker FFVII kan nesten ikke bare ignoreres og feies det hele under teppet som nostalgi eller førstegangsinntrykk.

Chrono Trigger er også forøvrig et av mine absolutte favoritter innen sjangeren. Men ikke mer enn FFVII. Jeg spillte også Chrono Cross før Trigger, og foretrekker likevel Chrono Trigger. CT er også et av de spillene som har noe spesielt over seg, som har det lille ekstra som så mange andre spill mangler.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#87
LocoLennon: Klart FFVII har kvaliteter - jeg innrømmer glatt at jeg finner item- og level-systemet umiddelbart tiltalende - fordi det er såpass generisk at man skjønner det lett, men det har en del unikt krimskrams som gjør at det tiltaler ut over det. Limit Break - for eksempel - synes jeg var stor stas med FF-serien tidligere.
Men du påpeker at helheten spillet utgjør er mer enn summen av de enkelte delene - det har dette "noe", for å uttrykke seg pompøst og svevende. Jeg er med på den.
Men for helvete - Chrono Trigger, en av dine andre favoritter, har da også dette "noe" i bøtter og spann. CT henger mye mer på greip, spør du meg. Gidder du si meg hvorfor FFVII er bedre?
 
#89
Yetipants: tja, jeg er ikke helt sikker. Jeg tror det har noe med at jeg synes Chrono Trigger hadde flere "kjedelige" scener. Det føltes mer oppstykket ut også, i og med at det var nesten som brett som du spillte gjennom. Du kom til en tid, fullførte tiden, og dro til neste tid. Dette gjentok seg ganske lang tid gjennom spillet. Selvsagt, du kunne når som helst prøve deg på Lavos, men jeg ville da ikke fullføre spillet før nødvendig. Karakterene i FFVII synes jeg var mer spennende også, jeg likte å oppdage fortiden til Barret, forholdet mellom han og Dyne, oppdage hvorfor han var så forbannet på Shin-Ra. Jeg likte bakhistorien til Red XIII, og forholdet mellom han og faren. Historien til Cid, som mislykket astronaut. Det er alle disse små tingene som gjør FFVII så bra. Ingen andre Final Fantasy spill har disse detaljene, og dette mangler også i Chrono Trigger. Det er så mye detaljer som henger sammen, som gir karakterene ekstra liv og at de blir så virkelige.
 
#90
Opprinnelig skrevet av Shadar@04.09.2005, 03.55
Det der kan du faktisk ikke si. For da kan jeg si at du er en idiot fordi jeg synes det, og det vil være like sant som om du sier meg imot. Dermed blir det en smakssak hvorvidt du er en idiot eller ikke, og slett ikke noe som kan diskuteres utifra kvalitative kriterier. Ergo er du dum fordi jeg sier det. Whoops.
Greit, du. Det kom kanskje litt feil ut det jeg sa. Musikk har jeg veldig lite peiling på, så alt jeg synes er fengende definerer jeg som bra musikk for meg. Og grunnen skal jeg prøve å belyse litt bedre. Musikk, film og spill kan sammenlignes seg i mellom og deretter vurderes hvem av dem som er henholdsvis mest fengende og underholdende, som er medienes egentlig funksjon. Når mediene klarer dette, er det da bra. Og hvis vi skal da ta film og spill som eksempel så skal altså filmen eller spillet underholde. Så da er vi over på hva som er underholdende. Underholdningen i historien for meg skapes i JRPG-er og film når det er uforutsigbarhet, appellerende, god stemning og interessante karakterer. Dette inneholder FFVII, som jeg tidligere i emnet har begrunnet, så derfor mener jeg at FFVII har veldig god historie, for jeg kjenner ikke til spill som har bedre historie. Bøker, ja, men FFVII sin er aldri uengasjerende og uinteressant, derfor er FFVII-historien god nok for at jeg blir underholdt. I tillegg så har det jo et suverent gameplay, så da er liksom FFVII et av de beste spillene jeg noensinne har spilt. Med andre ord så har ikke fortellerteknikken så mye å si for meg, for den lineære fortellerteknikken finner jeg nemlig uforutsigbar. Dermed blir det jo i en viss grad spill- og andre mediumserfaringer som setter begrensninger på hva folk synes er bra og dårlig - i hvert fall for min del, for noen liker jo å spille/se samme smørja om og om igjen.


Final Fantasy forteller historier i blokker. Blokkene består alltid av lineær dialog med få (hvis noen relevante) valg. Inne i en fortellingsblokk kan hva som helst skje uten at spilleren har makt til å gripe inn. Mellom fortellingsblokkene står spilleren sjeldent fritt til å bevege seg utenfor en gitt, instansiert situasjon. Sure, du har ofte bevegelsesfrihet i form av et kart, men det er sjeldent mer enn en plass som må besøkes for å drive historien videre. Resten av friheten er bare friheten til å kaste bort tid, eller friheten til å utføre side-oppdrag som yter en belønning, eller viderefører en ikke-vital del av historien. Handlinger utføres aldri av spilleren, som er passiv tilskuer til predeterminerte sekvenser der karakterene ofte utfører handlinger spilleren selv aldri har sjansen til å utføre innenfor spillets svært skarpe og enkle rammer. Dette forenkler fortellingsprosessen, siden du ikke trenger å ta høyde for at spilleren ikke nødvendigvis løste en situasjon på noen annen måte enn den du forutså og siden spilleren blir fratatt kontroll blir det lettere å ta i bruk litterære og filmatiske virkemidler for å fortelle eller visualisere en hendelse. Etter min OBJEKTIVE MENING, en dårligere bruk av spillmediet som fortellermedium enn hva Thief utretter via sin iscenesettende fortellerteknikk som leder en spiller til å på sin egen måte og via sine egne midler oppdage det spilldesigneren ønsker at spilleren skal oppdage.
Men på en annen side har jo man folk som meg som mener at en lineær historie, så lenge den appellerer og er i en viss grad uforutsigbar, kan være bra, gjerne på bekostning av en forenklet fortellerteknikk. Det er nemlig det at du mener at spill skal være mest mulig interaktivt. Jeg mener at det ikke nødvendigvis trenger å være det, men at spill gir en unik opplevelse til å kunne kombinere film og interaksjon, slik at filmseeing ikke blir for monotont, men at man heller får en endimensjonal historie blandet med litt taktikk og interaksjon (Og det bringer meg for så vidt over på en annen ting, hvorfor klarer ikke spill å levere en like flott(e) fortellerteknikk og historier som enkelte filmer? Det har jeg nemlig alltid lurt på, for potensiale må vel ligge der nå når spill er blitt så likt film?) Det er greit at en mangfoldig forteller med stor interaktivitet, skaper en mer komplisert fortellerprosess, men skaper det nødvendigivs en god fortelling når alt blir så mye mer komplisert og tidskrevende? Jo da, hvis spillutviklere klarer det, så er vel det den aller beste måten å levere et spill på, men det er dyrt og tidskrevende, slik at jeg tror at i mange tilfeller vil det bli en mye mer overfladisk fortellingsprosess enn det som er i lineære fortellinger.
 
#91
Ja kjempefint at vi diskuterer, men jeg vil også si at alle skal få lov til å ha sine egene meninger, og dette respekterer vi. hverfall i et emne jeg har postet. godtar ikke at noe blir trakasert for sine synspunkt osv.

så vi holder oss til temaet og diskuterer på en voksen og konstruktiv måte, slik alle vil ha det.

forøverig er chrono cross og chrono trigger kjempebra spill, noen av mine personelige favoritter.

men det som skiller FFVII alle andre c-rpg og j-rpg og lle andre rpg former er ffvii sin komposisjon og sans for detalj og ikke minst story og plot twists.
dette lagt sammen men tidenes beste spill musikk og grafikk blir FFVII tidenes beste RPG( alle rpg sorter)
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#92
"Tidenes beste spillgrafikk"...? Du mener ikke det seriøst, vel?
 
#93
Opprinnelig skrevet av Yetipants@06.09.2005, 13.17
"Tidenes beste spillgrafikk"...? Du mener ikke det seriøst, vel?
258680​
Nå må du være tidriktig da. FFVII kom ut i 1997. den tid og faktisk lang tid etter var FFVII grafikken enestående og det var ikke noe lignende grafikk til noen som helst anen kosoll eller format. ikke til et spill.

Selfølgelig er det ikke den beste grafikken per dags dato, men gå 8 år tilbake i tid så kan du se for deg noe så spektakulært som grafikken til FFVII.

Og på den andre siden har jeg faktisk rett til å si at FFVII har tidenes beste grafikk pga av FFVII AC. som er en fortsettelse på FFVII storyen. og hvis du klarar å produsere noe bevis mot at FFVII ac ikke er det beste grafikken som per dags dato eksisterer som skal jeg bøye meg i støvet.

men frem til den tid så har faktisk FFVII tidenes beste grafikk ^_^
 

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
#96
Beste grafikk, du liksom. Quake II kom da strengt talt ut i 1997. Det samme gjorde Curse of Monkey Island og Total Annihilation. Eller mener du kun konsoller?
 
#97
Opprinnelig skrevet av Thinaran@06.09.2005, 13.41
Beste grafikk, du liksom. Quake II kom da strengt talt ut i 1997. Det samme gjorde Curse of Monkey Island og Total Annihilation. Eller mener du kun konsoller?
258691​
Ingen av de spillene du nevte har sjangs til å måle seg opp mot grafikken til FFVII.
og ja jeg tenker først på fremst konsollspill.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#98
Seriøst. Folka i FFVII ser ut som Lego når man ikke er i kamp, sverdanimasjonen til Cloud har fire frames og alt er hakkete. Jeg godtar ikke argumentet ditt, ikke i verden. Det holder bare ikke å si at "Quake 2 ikke kan måle seg". Innrøm at du ikke har noe å backe opp det der med bortsett fra at du liker spillet så godt.
 
#99