Spørs hva du mener med "mer som Morrowind". Jeg synes Fallout 3 så langt like gjerne kunne hett The Elder Scrolls: Post-Apocalypse, så trekk dine egne konklusjoner. Levelsystemet er sånn at du samler XP og så går du opp i level (bombe). Når du går opp i level får du skillpoints (hvor mange avhenger av Int-staten din) som du fordeler over ganske mange forskjellige skills, og så får du en Perk. Perks er da - som navnet antyder - karaktertrekk som gir deg forskjellige bonuser. I de gamle Fallout-spillene var det som regel slik at du måtte ta en ulempe sammen med de fleste perks, men det virker som om de har fjerna det i treeren. Kan si at jeg kjører hardt på Speech (lettere å svindle folk) sammen med Gun Nut-perken; sistnevnte gjør at jeg blir Jesus med pistol i tillegg til at jeg blir en jævel på å reparere saker (som, fett nok, har lyden av lerretstape som blir dratt av en rull og revet av som lydeffekt). Satser på å ta en perk som gir meg økt critical-sjanse og mer nøyaktighet med småvåpen neste gang jeg levler.