Fallout 3 [PC, 360, PS3]

Jeg skal hovedsaklig spille Fallout 3 på ...

• Totalt antall stemmer
    94

SirkusMartin

σῶμα σῆμα
Jora, jevnt over gode ting med Fallout, men det skal ikke være nødvendig at vektene akkurat skal vakle over i deres favør når de kunne gjort en mye bedre jobb med masse småtteri. Typisk rush-job.

CyberK

Finner ikke på noe.
Det må være utrolig vanskelig å balansere save-systemet for et spill like åpent som dette. I det ene øyeblikket går du fra rom til rom mens du knerter slemminger, for så å stikke ut på dagsmarsj med utforskning. Langs veien kan du gjøre alt du vil fra å starte krig til å megle fred.Slik sett har jeg vanskelig for å se hvordan man kunne laget noe dugelig checkpoint-system ihvertfall. Måtte nesten være en autosave som lagret med gitte tidsintervall, men i likhet med autosaven som er hjelper den lite hvis den lagrer rett etter at du har tråkket i den store, muterte salaten.

Har fått meg en knekk eller to på både "vandre i ødemarka"- og "fuøkke opp brutalt og løpe igjenomm en dør"-fellene, men nå synes jeg det går greit å huske å lagre nå og da.

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Det må være utrolig vanskelig å balansere save-systemet for et spill like åpent som dette. I det ene øyeblikket går du fra rom til rom mens du knerter slemminger, for så å stikke ut på dagsmarsj med utforskning. Langs veien kan du gjøre alt du vil fra å starte krig til å megle fred.Slik sett har jeg vanskelig for å se hvordan man kunne laget noe dugelig checkpoint-system ihvertfall.
Steg 1: Tegn opp noen grove soner som til sammen dekker hele spillområdet. Sonene angir sånn røffli de forskjellige hovedregionene du kan besøke. Hver gang du krysser en sonegrense, og det har gått lenger enn f.eks. to minutter siden sist gang, autolagrer spillet. Det finnes tre/fem/ti/whatever autolagringsplasser i en liste som fungerer etter FIFO-prinsippet, sånn at du kan bla deg et stykke bakover hvis du først har driti deg ut.
Steg 2: ...
Steg 3: Profitt!

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
Steg1: del opp autosaves i fem deler.
Steg2: autosave etter et gitt tidsintervall over det eldste autolagrede savegamet
Steg3: la spilleren stille autosaveintervallet i options
Steg4: sett inn steg 2 og 3 fra Yetipants sitt innlegg

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Tanken min var at autolagringene kunne knyttes opp mot steder istedenfor tid, slik at man hadde en slags kronologi over det man hadde gjort i spillet. Savene kunne hett "Entering Megaton", "Entering Super Duper Mart", "Entering Grayditch" osv., slik at man kunne tenke tilbake hvor man hadde vært og laste inn riktig autosave basert på det.

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
Problemet med det er at man kan bruke et hav av tid på å utforske wastelandet.

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
...Og derfor lagrer spillet hver gang man har gått et lite stykke, samt forteller deg hvor du var da det lagret. Ække så komplisert, eller?

oma

Village Drunk
eventuelt bare skipper autolagringen totalt og lar lagring vaere opp til spilleren. Om det ikke hadde vaert autolagring her saa hadde ikke denne diskusjonen oppstaatt.

Nei, for det hadde ikke vært noen som helst her på SG som ville påpekt at designerne ikke hadde fått seg at vi er forbi steinalderen...

Hvis det er autosaves hvert 5 min på forskjellige filer så vil du jo miste alt av konsekvenser (og dermed noe av morroa) i spillet?

Hvis man quick saver hele tiden blir jo det akkurat det samme. Og hvilken del av at funksjonen kan gjøres valgfri er det folk ikke får med seg?

Synes fortsatt det er en forskjell mellom å bevisst quick save hele tia og det å ha et system tilgjengelig som gjør alt for deg automatisk. Personlig synes jeg at begge mulighetene er juks, uten at det skal ha noe å si på saken.

Hva om de behold autosave og heller fikk spillet til å lage "ordentlige" saves 4x pr level elns?

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Atte hæ. Uansett, hvor mange spill har dere spilt i det siste som ikke har checkpoint-system? Samma dealen. Gjør opplevelsen litt mer bekvem istedenfor at man må sitte og passe på med lagringa selv hele tida.

Scary Paladin

Ukjent herremann
Det er ikke quick save på konsoll-versjonene.

Og Scary Paladin er helt på jordet. Tror du at Bethesda vil påstå at Fallout 3 er perfekt? Selvsagt ikke. Det er flust med bugs og lagringssystemet burde vært bedre. Halo 1 introduserte (for nesten åtte år siden) en perfekt form for checkpoint-lagring hvor spillet i bakgrunnen lagret en hver progresjon så lenge du ikke stod i fare for å dø. Hvorfor skal ikke dette systemet kunne overføres til et RPG? Jeg kan skjønne at det er flere variabler å ta hennsyn til, men det betyr ikke at de ikke kunne funnet en langt bedre løsning enn hva som er nå. Og det er ikke snakk om å la "spillet spille seg selv". Det er snakk om at vi skal sleppe å ta hensyn til noe som tar en ut av selve spillingen. Selvsagt er det fint å ha muligheten til å bestemme selv når man vil lagre også, men fortell meg hvorfor de ikke skulle hatt med et checkpoint-system alá Halo når man er ute i Wastelands? Plz?
Hva faen... les hva jeg skriver da mann! For det første er jeg ganske sikker på at Bethesda er fornøyd med spillet om det ikke er perfekt, men hvis de spyr av en ting så ville de ikke ha hatt det med i spillet. For det andre var den sammenlikninga der helt på jordet. For det tredje gidder jeg som nevnt opptil flere ganger å diskutere om Fallout sin autosave er bra eller ikke. For det fjerde, hvis du vil quick save er det ikke værre enn vent -> ikke vent -> lagre.

... Wow. Bare wow. Jeg respekterer at enkelte er RPG-niggs og jeg ikke er det, men du trenger ikke akkurat jobbe aktivt for å ta hjem hue-i-ræva-prisen. "Jeg vant"? Nigga please. Bethesda tapte.
:D Hahaha, oh wow. Sier han som klager når han ikke gidder å lagre før han sparker ned alle dørene i en by. Skal ikke ha spilt mye for å fatte at dette vil gjøre deg lite populær. "RPG-niggs"? Spar meg.

SirkusMartin

σῶμα σῆμα
"Spillet lagrer. Hvorfor skal jeg lagre også?" er en jævla naturlig tankerekke. Så, etter en god håndfull timer blir jeg gjengvoldtatt av lagringa. Nei, hvorfor klage over noe som manifesterer seg som superneger etter flerfoldige timer spilt? Drit deg ut. Og drit deg enda mer ut ved at du ikke har oppdaga at jeg kaller alt og alle niggere - enkelte har vokst opp med rpg og faen på PC, og de har kontinuerlig saving i blodet, jeg har lent meg på checkpoints og autosave av den svært behagelige og FUNK-SJO-NELLE sorten den siste tida. Different mindset, og omhandler ikke seier eller tap. Men påstander fra ræva er en fin bil.

oma

Village Drunk
Det jeg ikke skjoenner er at du (eller de andre som har opplevd det) greier aa bli gjengvoldtatt av dette, man laerer jo ekstremt fort naar spillet lagrer. Det er jo ikke saann at det kommer overaskende paa at spillet lagrer etter doerer naar man har spillt det en times tid. Hellige jesus, man faar jo det slengt i trynet foerste gang man gaar ut av velvet. Men neida, autosavingen fucket det til for meg.

Jeg sier ikke checkpoint system eller annen autosave ikke ville funket bedre, det hadde det gjort. Men det er ikke saann at dette bare plutselig lusker opp paa deg og pisser deg i ansiktet naar du minst venter det. Det er faktisk din (deres) feil at man ikke faar med seg "SAVING GAME" for hver eneste gang du gaar inn og ut en doer.

SirkusMartin

σῶμα σῆμα
Det er helt feil approach, og vitner om manglende forståelse for hva det er jeg sier. Det som skjer at den autolagrer hver gang jeg går inn en dør, og det funker bra. Så autolagrer den etter jeg går inn en dør, og hele byen klikker uten at jeg kan gå tilbake til den saven og gjøre om på noe. Ergo, spillet viser frem hvordan dette kan straffe seg pga deres lusne løsning første etter flere timer spilt uten noe annet lagringssystem. Noe så enkelt som to autosave slots - en for et område, og en for etter hver dør - hadde gjort en hel verden av forskjell. Enda en gigantisk varselbjelle på at du ikke forstår hva jeg sier er at du sier jeg skal ignorere autolagringa og lagre på vanlig vis - ja, hva faen gjør egentlig autolagresystemet der i det hele tatt? Prøver du kanskje å forfekte at du er enig i at autolagringa er pill råtten og lurer den gjengse gamer uten bevandring i datapeseerrpegeverden?

Når det gjelder klaginga over lagringa på slutten, er jeg av den formening at alle spill burde ha "zelda"-lagring: Siste mulig punkt før du ikke kan snu tilbake fra slutten og gjøre noe helt annet i timesvis bør være siste mulige lagrested. La meg også påpeke at man i zelda, ved dødens inntreffelse, beholder alt man har og har gjort, men begynner igjen på nesten null liv på begynnelsen av området/dungeonen. Pussig at de får det til så greit, mens bethesdas patetiske unnskyldning for et autolagresystem forsvares med nebb og klør.

oma

Village Drunk
Det er helt feil approach, og vitner om manglende forståelse for hva det er jeg sier. Det som skjer at den autolagrer hver gang jeg går inn en dør, og det funker bra. Så autolagrer den etter jeg går inn en dør, og hele byen klikker uten at jeg kan gå tilbake til den saven og gjøre om på noe. Ergo, spillet viser frem hvordan dette kan straffe seg pga deres lusne løsning første etter flere timer spilt uten noe annet lagringssystem. Noe så enkelt som to autosave slots - en for et område, og en for etter hver dør - hadde gjort en hel verden av forskjell. Enda en gigantisk varselbjelle på at du ikke forstår hva jeg sier er at du sier jeg skal ignorere autolagringa og lagre på vanlig vis - ja, hva faen gjør egentlig autolagresystemet der i det hele tatt? Prøver du kanskje å forfekte at du er enig i at autolagringa er pill råtten og lurer den gjengse gamer uten bevandring i datapeseerrpegeverden?(...)
Baade ja og nei, jeg er enig at autosavingen ikke er noe man boer stole paa, og det endrer maaten man spiller paa. Men saa lenge man har det litt i bakhode saa gaar det greit. "Boer jeg gaa inn naa/save game?" og man blir noed til aa lagre en manuell save for aa sikre seg at ting ikke gaar adundas. Det er ikke (som yeti sa) ideelt for aa gjoere spillopplevelsen med stroemlinjeformet, men det er o.k. Det er mange gode forslag her til hvordan det kunne blitt gjort anderledes, og det burde nok ogsaa blitt gjort noe med. Men som en ganske uerfaren pcspiller selv, innenfor rpg ogsaa, saa har jeg mer enn en gang gaatt paa mange smeller naar det gjelder lagring (be it idioti, stroembrudd, rett og slett glemming av aa save). For hver gang jeg starter opp ett spill, saa sjekker jeg ut lagringssystemet demmers for aa gjoere meg vandt med det, slik at jeg vet om jeg er noedt aa lage sikkerhetslagringer (om jeg skal proeve aa storme noen badguys med begrenset av utstyr eller se om det ene eller andre er mulig aa gjoere og se hva konsekvens det har).

Jeg forstaar godt hva argumentene for at det er daarlig lagringssystem, men saa lenge man vet om det, saa brde det ikke vaere noe problem for folk som vanligvis spiller spill.

ps: jeg vet de fleste spill naa for tiden har en stor advarsel om autosavingsystemer som kommer opp foer spillet starter engang.

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
...Og derfor lagrer spillet hver gang man har gått et lite stykke, samt forteller deg hvor du var da det lagret. Ække så komplisert, eller?
Det var bare en alternativ idé jeg slang ut, så du trenger ikke være pikk og skrive nedlatende som om jeg skulle slite med grunnleggende språkforståelse.

Jeg er likevel enig, en autosave basert på locations hadde antageligvis fungert best såfremt de hadde fått til en ålreit oppdeling av områdene i søplelandet.

Novastrum

Feminist-elitist
Yeti kan aldri gå bort i fra forum-character'n sin, da blir han angrepet med en gang fra alle kanter. Du så vel hva som skjedde når bloggen til Martin kom frem i dagens lys?

BTW Lern2Savegame, men enig i at det burde vært flere autosaves enn én.