Eller så kan han drite i FFXII og heller kjøpe 6 - > 10. Jeg er seriøs. Og joda, FFX var et fantastisk spill. Jeg vil ikke høre noe av det dere typiske elitist babbelet rundt FFX. Jeg vil ikke høre flere kommentarer om den falske-latter scena med Tidus og Yuna.
Final Fantasy VI til X var på mange måter fantastiske rollespill. VI perfeksjonerte, etter min mening, 2D rollespillene. En fantastisk spennende historie, et realt morsomt gameplay og hele allpakka. Final Fantasy VII er, og var for meg det perfekte rollespill. Det var det første jeg spilte, og det hadde en slik effekt på meg at Aeris Theme får nostalogien til å rive så mye at jeg nesten faller i tårer. Final Fantasy VII hadde et pisse-enkelt level-up system hvor man bare plasserte små stener man fant inn i våpene, og disse stenene gav deg muligheten til å gjøre alt mulig rart som å kaste flamme på fiender. Enkelt og jævlig morsomt. Kampsystemet? Du står stille, trykker, venter, trykker, venter. Mange hater det, men etter min mening er dèt det beste kampsystemet noensinne. Du får en slags strategisk feel over det hele, og når fiendene dør og oppløses i røde cyberpunk materialiserings lys er det rett og slett priceless. Lyden av fienden som eksploderer, den derre "Psssssssshhhhhhhhh" er orgasme for ørene, rett og slett. Det er klimakset i kampen på en måte. I tillegg er musikken og lydene så perfekt sammenlagt. Det Nobou Uematsu gjorde der var huff - perfekt. Further we fight, Aeris Theme, og så mange andre. Dere kan si hva dere vil, jeg er sikkert en FFVII fanboy, men dette spillet var pefekt.
Final Fantasy VIII fortsatte med samme sci-fi greia, men klarte ikke helt å nå opp til syvern, både salgsmessig og spillmessig, men det var likeså et fantastisk spill. Jeg trenger ikke liste opp alt som var perfekt fordi det stort sett fulgte oppskriften til VII. Problemet er bare at atmosfæren ikke ble nådd på samme måte. Den var god, men ikke like god som syvern.
Ni var da Square forstod at de måtte sette en stopper for sci-fi. Jeg trenger nok ikke si at dette er eventyr på sitt beste. Memorable historier, god character development, et kjempemorsomt kampsystem, og en middels god skill oppsetting. Virkelig bra.
Så var det tiern. Et utrolig bra spill. Gameplayet var bra, lyden var bra, og character developmenten er i mine øyner den beste noensinne. Jeg husker i mine yngre dager da jeg satt og spilte spillet og det plutselig gikk opp for meg at Yuna, Tidus og alle de andre slett ikke fantes. De var oppfunnet! Jeg ble ganske lei meg egentlig. Dessuten var den romantiske historien klissnydelig. Suteki da Ne under vann is teh bliss. Solgte godt, men ble slaktet og drept av elitister som skulle gjøre narr av Tidus og falsk-latter scenen, og for å ikke glemme de cheesy VA-ene. Men sånn var det.
Så var det elleve, det vil jeg ikke snakke fordi jeg ikke har spilt det og mest sannsynligvis aldri vi spille.
Tolv! Har hatt det siden fredag. Jeg var virkelig forberedt, men jeg kunne ikke unngå å se skuffelsen sluke meg. License Board er irriterende. Dere kan si hva dere vil, men det er etter min mening en kjedeliggjort versjon av Sphere Grid. Gameplayet er egentlig ganske greit, ikke like bra som de forrige spillene, men det er vel greit. Gambits er greit, men jeg skulle gjerne heller hatt det vekk og fått tilbake turn-based. Lyden? We want Nobou back! Ikke en eneste memorabel sang! Jeg er 10 timer inn i spillet, og jeg husker ikke en eneste sang! Det er kjipt. Storien? Poltikken er grei, og interessant, men vi har jo bare halve storien der! Resten har blitt kuttet vekk i 9 biter og gjemt rundt i studioet til Squeenix. Character Developmenten er bom vekke! Vaan er en livløs person jeg kjenner svært dårlig, således med resten. Det er bare Han Solo og Chewbacka som er greie fordi de er historiens "tøffe lone-wolfs" og jeg vil nok mislike dem når jeg finner ut at det ikke finnes noe mørke bakgrunnshistorie der? Sant. Jepp.
Dere kan si hva dere vil, men etter min mening så er det FFVI-X > FFXII. FFVI -> FFX var fantastiske spill, sånne gems som kom en gang i året. Det var julaften og påske på engang i spillverdenen når de kom. Men tolv? Bare et simpelt over-gjennomsnittslig rollespill. Er enig med Kent William (husker ikke åssen nicket skrives <.<''. Noe oerhøoert ellerns?) når det gjelder 7/10, men en del av argumentene hans er elendige. Blant annet det med at det er usynlige vegger som ikke lar deg hoppe av stup eller svømme hvor enn du vil. Til det har jeg bare en ting å si:
Riktingnok om noe helt annet, men samme poenget.
Og bare sånn helt tilslutt. Det tar en stund før ting blir klassikere, litt fordøyelse, så jeg vet ikke. Kanskje jeg plutselig begynner å elske FFXII? Dunno, elsken pleide alltid å komme helt fra begynnelsen. We'll see 8D.