Final Fantasy XII

Jeg gleder meg alltid til FF'ene.

Ble litt skuffet over FFIX og veldig skuffet over FFX-2. FFX var en virkelig positiv overraskelse.

Ingen spill har overrasket meg mer enn det FFVII gjorde.

Håper dette også blir bra.
 
Jeg har så vidt spilt Final Fantasy II, men jeg erindrer fortsatt at jeg hadde liten forkjærlighet for oppgraderingssystemet. Men som den siterte skribenten understreket selv: Systemet er ennå ikke lagt helt frem på bordet. I tillegg skal det òg meddeles at jeg testet Final Fantasy II særdeles lite. Hvorvidt det var fordi systemet var lite oppildnende eller ikke, kan jeg ikke si.

Det jeg imidlertid likte veldig godt å lese, var hvordan vennlige og fiendske styrker kan slutte seg til eller forlate kampen alt etter hvorledes kampens utgangspunkt foreligger. En ny vri.

Men jeg vil i skrivende stund ikke kommentere videre synspunkter og oppfatninger, siden informasjonen ennå ikke er offisielt bekreftet (og fordi Cold Case starter straks).
 

Lurtz

Dr. Van Nostrand
Actually, the battle system is much more reminiscent of... oh, KotOR. No random encounters, you can move your characters in the middle of battle, positioning (i.e. higher ground, defensive objects) matters... you can either input commands manually or let the members of your party fight on a "Gambit" system.

Also, the AI is beefed up. If you get into battle near a friendly guard outpost, for instance, the guards will come help you. Enemies will call for help, more monsters will join in the middle of battle, if losing, enemies might run away to heal up.

Any character can wield any type of weapon, and the more you use things, the better you get at it. You use swords/fistfight? Better Strength, you get better at those weapons. Use guns? Get better with guns, higher accuracy and speed. Use white/black/blue/green magic? Get better at that, get better magic stats and MP. Get hit a lot? get higher Defense and HP.
Dette høres meget positivt ut. Final fantasy spillene kunne trenge litt mer customization muligheter, gameplayet kan bli litt kjedelig i lengden i de tidligere spillene. Kamp blir fort mye artigere dersom man selv har stilt karakterene akkurat slik man vil ha de. Herlig dersom ikke vært karakter er bundet til en viss type våpen og rustningstype også, da blir spillet litt mer RPG og litt mindre adventure, noe denne spillserien kanskje kunne trenge for å gjøre meg enda mer interessert. Må bare si at jeg herved ikke kritiserer de tidligere spillene i serien hardt, men disse forandringene de gjør kan gjøre serien enda bedre gameplaymessig (Den delen de tidligere spillene har slitt mest med). Final fantasy VII hadde glimmrende gameplay takket være materiasystemet som tillot customization til en viss grad. Hvis det nye systemet blir som jeg håper det blir, så kan det bli enda bedre :)

Må også si at jeg liker designen i FFXII veldig godt. Byggninger osv har akkurat den stilen jeg liker aller best. Noen av byggningene ser ut til å være inspiriert av gamle Rom arkitekturmessig, noe jeg liker svært godt. Nei, dette tror jeg kan bli et av de aller beste spillene i serien, de har endelig skjønt at det var på tide med forandringer.
 
"A Demons Requiem" svarer på spørsmål om level-systemet blir som i FFII, på FFXII-forumet på GameFAQs:

no it doesn't, although it does have some similarities.
stats are gained by level-ups.
battles are seam-less and in real-time.
you control one character and give your other character's "gambits" which are basically the characters AI.
the character you control can be changed mid-battle.
you control three characters.
the three characters you control can be changed when not in battle.
you are not forced to use a certain character.

here's how its like FF2:
in FFXII characters are completely customizable. characters who use certain actions become more skilled in those actions. so, for example, if you have a character use white magic, they will become better at using it.

whether or not being "better" translates into better stat upgrades at level up, or just a better aptitude of the skills, which are independent from the stats I don't know. maybe someone else can answer this.

so character's strength of a skill is determined by their stats (which are still gained at level-ups), and by their aptitude for a skill (I don't know whether this aptitude tranlates into stat points or into another point system).
this allows for a more realistic gameplay system. so the strength of your skills are not lke previous FFs (where a character who has never used magic could be a better magic user than someone who only uses magic).

it has similarities to FF2, however it is much more advanced and real.
Link til FFXII-forumet på GameFAQs
 
så et film klipp som het "FF12 ingame e32k4", det viste en kar i en dungeon som sloss mot noen riddere, men det var hack and slash slossing og ikke turbasert . Er dette et virklig in game filmklipp av FF12 eller er det uekte (for norsk'ing av slang ord r0x0r) ?
 
Sånn som jeg har forstått det, så kan du bevege deg rundt som du vil i kampene, men det er allikevel en slags ATB-måler som må fylles opp før du får gjort noe annet enn å gå rundt.
 
Jeg har i alle fall forstått det slik at man spiller på en ganske vanlig FF-måte, unntatt det med posisjoneringen i kamp og gambits, men gambitsene er vel uansett bare noe for å gjøre det enklere...

Tar jeg ikke feil spiller du fortsatt med den vanlige menyen nede til venstre, og med HP/MP/statuser nede til høyre.

Det jeg lurer på er om karakterene alltid er flyttbare, eller om man bare kan bevege dem når det er gjeldende karakters tur med ATB? Er det mulig at man bare bruker trekant for å bytte mellom karakterene - slik som i de andre spillene - også utenfor tur?
 
Opprinnelig skrevet av ak74u@09.07.2004, 00.13
så et film klipp som het "FF12 ingame e32k4", det viste en kar i en dungeon som sloss mot noen riddere, men det var hack and slash slossing og ikke turbasert . Er dette et virklig in game filmklipp av FF12 eller er det uekte (for norsk'ing av slang ord r0x0r) ?
72300​


Ok det var slik du sa, så det er slik det nye kamp systemet er
 
Opprinnelig skrevet av ak74u@09.07.2004, 00.13
så et film klipp som het "FF12 ingame e32k4", det viste en kar i en dungeon som sloss mot noen riddere, men det var hack and slash slossing og ikke turbasert . Er dette et virklig in game filmklipp av FF12 eller er det uekte (for norsk'ing av slang ord r0x0r) ?
72300​
Skal FF få enda et "nytenkende" spill i serien?! >_<
Synes at ATB er bra nok, jeg.
De fleste FF-fans er sikkert enige.
FF er japse-rpg!
ferdig med det!
 
Jeg så en film av slåssingen, og det lignet litt på måten man slåss i Knights of the old Republic. Leste et sted at det også var mulig å pause kampene for å gi ordrer til lagkameratene, men jeg vet ikke om det er sant for jeg har ikke sett det selv enda.
For å være ærlig så synes jeg dette systemet så veldig tragisk ut.

Mange mener at tilfeldige kamper er det største minuset med FF spillene, og synes dette virker som rett vei å gå.
Jeg synes det er et greit system, og de bør fortsette med det.

Ellers er jeg stort sett enig med Reaper. Synes han fikk fram poenget mitt enkelt og greit.
 
Opprinnelig skrevet av Akuma@11.07.2004, 18.56
Jeg så en film av slåssingen, og det lignet litt på måten man slåss i Knights of the old Republic. Leste et sted at det også var mulig å pause kampene for å gi ordrer til lagkameratene, men jeg vet ikke om det er sant for jeg har ikke sett det selv enda.
For å være ærlig så synes jeg dette systemet så veldig tragisk ut.
73398​
Jeg så at de pauset kampen på videoen på superPLAY dvden. (mange på'er)
Syntes systemet virker ganske bra. Blir litt mer flyt i spillingen enn de endeløse skiftingene av skjerm. Jeg tror heller ikke endreing av kampsystem blir så vesentlig for å få FF følelsen. Det er historien og dialogene som gjør FF til FF. Kampsystemet har også bidratt, men ikek i like stor grad. Det er jo forresten også det samme, bare med bevegelige karakterer og synlige fiender.
 
[Ser ut som dette emnet har blitt lite brukt i det sist. Jeg får sprite det opp med litt updates siden XII utgivelsen i Japan er svært nær. Trodde jeg. Etter og ha lett etter nyheter på flere XII sider fant jeg et utdrag fra en SE presse konferanse, der det ble fremlagt at XII ble utsatt til winter 2004 eller spring 2005. Noe som fører til en enda lengre tid før en PAL verson blir lagt ut.

SE har gitt ut detaljer om to nye charachters. Penelo og Basch.

Her er bilde av hver av dem.

Penelo

Basch

Begge er hume race. Håper på en Elvaan jeg :p


Og sist, men absolutt ikke minst. Selve rosinen i pølsa, EN RÅ Trailer som gir meg ståpels fra nakken til tærne

ENJOY
 
Ah, jeg har troen på dette spillet. Det ser sinnsykt spennende ut, og ganske dramatisk også.
 

Sjutten

Piraten fra Sjuttavika
Nå i det siste har jeg begynt å glede meg fryktelig til FFXII. Har ikke hatt noen lignende følelse før nå.

Penelo var søt. Spesielt i det store bakgrunnsbildet. Basch var tøff. Håper det ikke uttales sånn jeg tror.

Traileren har jeg ikke sett, men får muligens gjort det i morgen. Nå skal jeg spise middag.
 
Jeg fant noe interessant på Square Insider forumet. Nemlig en kort oppsummering av hvordan spillet begynner (les: introen). Jeg føler at dette er noe annerledes enn det jeg forventet meg. Særlig spent på utviklingen i forholdet mellom Basch og Vaan etterhvert i spillet. Det kan bli ganske så følelsesladet.

Legg merke til at dette kan sees på som en spoiler, for de som ikke vil vite noe av hvordan introen er før du ser den for første gang på din egen maskin... så...


SPOILER....




























































Final Fantasy XII - Introduction Breakdown
In addition to the Sakaguchi and Mitsuno interview, this week's Famitsu features a breakdown of the introduction sequence for Final Fantasy XII, and with Final Fantasy X's spectacular opening, it's a hard act to follow.

The opening FMV is of a grand parade held in Dalmasca, culminating of the knighting of Ashe and the king's silver haired prince. As mentioned before, the parade features a whole load of moogles.

Soon after, gameplay starts in the Dalmascan castle, under attack from Arcadian soldiers. You take control of Vaan's younger brother, Reks, a soldier under the command of Basch. Basch leads you through a series of tutorials, then it's off into the castle for some regular battles.

The group is separated, and Basch finds himself in the king's quarters. He discovers to his horror that his king has made a deal with the Arcadian troops, jeapordising the lives of his own troops (including Ashe). Forced into action, Basch murders the king to prevent the deal going through. Reks walks in and witnesses the event, forcing Basch to dispatch of him too. Reks utters his brother's name before passing away.

The game then fast forwards two years, to a market square in a royal town. We see Vaan stealing a pouch from some guards and escaping to Penelo, his childhood friend. The game then starts out for real.

The often seen jail scene is apparently some 3-4 hours into the plot, and is where Vaan first meets Balthier, who just happens to be there at the same time. With Fran's help, the two manage to break out.
























Sorry, er ikke leet nok til å kunne lage en skikkelig spoiler-tab eller hva f... dere vil kalle det.
 
*SPOILER*






Opprinnelig skrevet av LocoLennon@31.07.2004, 02.00
The group is separated, and Basch finds himself in the king's quarters. He discovers to his horror that his king has made a deal with the Arcadian troops, jeapordising the lives of his own troops (including Ashe). Forced into action, Basch murders the king to prevent the deal going through. Reks walks in and witnesses the event, forcing Basch to dispatch of him too. Reks utters his brother's name before passing away.

The game then fast forwards two years, to a market square in a royal town. We see Vaan stealing a pouch from some guards and escaping to Penelo, his childhood friend.
Den delen, pluss litt til kan man se i den videon her, som jeg linka til tidligere i emnet:

http://www.fileplanet.com/files/140000/140686.shtml
 
yepp, har gledet meg til Final Fantasy XII helt siden jeg fikk høre at Square hadde annonsert det, jeg er litt usikker på om dette nye kamp systemet kommer til å passe til Final Fantasy serien, men jeg håper i det minste på en solid soundtrack fra Uematsu og Co;)
 
Det er tre lydklipp som er smakebiter på hva vi kan forvente oss av soundtracket til FFXII på www.ff12.com. Første er er helt ny som jeg aldri har hørt før og synes det hørtes meget bra ut. De to andre er finpussa versjoner av noe vi har hørt før, men fortsatt verdt å høre gjennom.
 

Novastrum

Feminist-elitist
Etter suksessen med en Final Fantasy X-2 Wallpaper kom jeg på å lage denne. Har hørt på FF-musikk i hele dag, og nå har jeg begynt å glede meg skikkelig til FF XII. Ble ikke helt fornøyd med bildet. Komposisjonen er litt rar, men, men. Det er ikke så mange FF XII wallpapers der ute, så håper det er noen som liker den/de.

1024x768 (fullskjerm)


1280x768 (midtstilt)