Hei, og velkommen til en tråd hvor jeg kommer til å føre inn alt som har med Kingdom Death: Monster å gjøre. Dette er et spill som jeg har usannsynlig høye forventninger til, og som jeg kommer til å ha stort behov for å ventilere om i den kommende tiden.
Pledgemanageren for Kingdom Death: Monster avsluttet den 23 denne måneden. Jeg fikk heldigvis/dessverre min første lønning på fire måneder den 20. Jeg hadde jo ikke tenkt å kaste så altfor mye penger på dette spillet siden grunnpakken alene koster skjorta, men siden jeg hadde midlene tilgjengelig og har blitt veldig gira på dette spillet etter alt jeg har lest om det og sett av videoer, så puttet jeg inn nok penger til å ha spill for noen år/tiår fremover.
Men først! Hva er Kingdom Death: Monster, og hvorfor skal du bry deg?
Jo, det skal jeg si. Kingdom Death: Monster er en kooperativt dungeon crawler for 1-4 spillere, som visstnok fungerer utmerket som solo-spill. Her er introen til spillet slik den blir presentert i manualen:
Den første kampen!
Man blir kastet brutalt ut i denne verdens realiteter og må kjempe mot en hvite løve i en prolog kamp som fungerer som en tutorial før spillet starter ordentlig. Det er fullt mulig at spillet ender allerede her, men sjansene for å overleve er på spillernes side. Hvis man beseirer løven får man noen ressurser og går over til den første "settlement" fasen hvor historien utspiller seg, leiren til de overlevende bygges ut, og våpen og rustninger konstrueres av de innsamlede ressursene.
Et eksempel på en av de første settlement locations som blir tilgjengelige. I starten av spillet vil man stort sett samle på bein og skinn av monstrene så da får man også bare laget seg noen skrøpelige våpen.
Her kan man se en litt mer velutstyrt kriger. Hvis dere ser på de fargekodede firkantene så er dette noe som kalles "affinity" i spillet og kan sammenlignes med hvordan man kombinerer lenker i PoE eller setter sammen sets i Diablo for ekstra effekter.
Til venstre for gear grid er er referansekort for showdown fasen.
Før man går ut på jakt velger man utstyr fritt blant det man har til hver av de fire (alltid fire) som skal ut på eventyr og fører inn på character arket alt av relevanse.
Under hver "settlement" fase krysser man også av for et nytt "lantern year". Disse årene driver spillet fremover og når man kommer til visse år vil man enten få muligheten til å jakte på et nytt monster, en historie utspiller seg, eller man møter en av bossene som kalles "nemesis encounters". Til forskjell fra monstrene man drar ut og jakter kommer bossene til leiren og man må møte de det året de dukker opp.
På dette arket tikker man av i margen for hvert år som går og hvis det er noe som skjer det året så gjør man det. Dette er et ark for den gamle utgaven så det blir sikkert en forandring eller to i den jeg får.
Det finnes tre monstre man kan jakte i grunnspillet, The white lion, The screaming antelope og The phoenix. Hver av disse har tre nivåer hvor de blir markant sterkere. Det er også tre bosskamper i tillegg til en sisteboss (Det kommer faktisk en ny sisteboss i 1.5 versjonen som utspiller seg etter den forrige). Det er The butcher, The hand, og The kingsman som er nemesis encounters samt The Watcher som er den gamle sistebossen. Ny i 1.5 versjonen er The Gold smoke knight som man får møte etter 30 lantern years hvis jeg husker riktig.
Her passer det sikkert å forklare litt om hvordan monstrene oppfører seg og hvordan man bekjemper de!
Hvert monster har sin eget HL (hit location) kortstokk, og i tillegg en AI (artificial intelligence) kortstokk som man setter sammen før en kamp. F.eks. Vil en nivå 1 løve ha stort sett vanlige angrepkort, men også et visst antall tilfeldige avanserte angrepskort i stokken. Ved et høyere nivå vil den ha flere avanserte angrep og kanskje også et eller flere legendariske angrepskort. Dette gjør at kampene vil utspille seg forskjellig gang til gang, og man må lære monstrene å kjenne på ny hver kamp.
Det å lære seg monstrene er en stor del av spillet som også gjenspeiler seg i måten man bekjemper de. Hver gang man skader et monster tar man bort det øverste kortet i AI stokken. Dette er ganske kult på flere måter! Ja, det fører til at monsteret blir mer forutsigbart etter hvert som kampen utløper seg og man kan begynne å være føre var, men dette kan også være dårlig nytt for spillerne hvis monsteret bare sitter igjen med sterke kort og går på tilt. Monstrene er bekjempet hvis det er tomt for AI kort og man gjør èn skade til.
All skade i spillet gjøres ved hjelp av et D10 system, med ganske så mange modifikasjoner. Hver gang du får skade trilles også en Hit Location terning som bestemmer hvor du blir truffet. Blir man truffet et sted uten noen rustning får man først en lett skade som ikke gjør noe, men neste gang tar man tung skade hvor man blir slått i bakken og figuren må stå over en tur. Etter det igjen kommer alvorlig skade hvor man triller en D10 og noe skikkelig dritt kommer til å skje.
Etter den første turen som består av en showdown fase og en settlement fase, vil man i de kommende turene også måtte komme seg igjennom en hunt fase.
En full runde hunt/settlement/showdown tar ca 1-2 timer, så spillet har naturlige punkter hvor man kan gi seg for kvelden og plukke det opp igjen neste gang.
Her kan man se jakten på det jeg tror er en nivå en løve basert på hvor nærme spillerne den starter.
Jaktfasen utspiller seg på brettet dere ser over og hvert felt har enten et generisk hunt kort hvor man triller en D100 og noe (mest sannynlig negativt) skjer, eller monster spesifikke kort som enten flytter monsteret nærmere eller lenger bort, eller har en liten historie event knyttet til monsteret.
Denne delen er veldig preget av flaks på terningen og kommer til å få en overhaling i den nye versjonen.
Her kan man se hele showdown brettet hvor kampene utspiller seg. Hver kamp har sine egne terrain tiles man legger, mens her har spillerne 3D printet ut sitt eget terreng. (Noe jeg kan bestille fra deg @Yetipants?, jeg har filene liggende et sted)
Jeg tror jeg har dekket det aller meste nå så vi får gå over til hva jeg har bestilt!
Wave 1 (Høst/vinter 2017)
QTY ITEM
1 Kingdom Death Monster 1.5 Core Game
En oppgradert versjon av grunnspillet. Noen av de viktigste oppgraderingene er oppdaterte regler på hva slags sivilisasjon man oppretter. F.eks. når noen dør for første gang må man bestemme seg for om man vil gravlegge de døde eller strippe likene for ressurser og spise de.
Det vil også bli gjort noen oppgraderinger til "Hunt" delen av turen. Det er også lagt til en ny sisteboss, Gold Smoke Knight, som sikkert kommer til å sparke seriøs rumpe. En annen viktig forandring er belønningene man får for å jakte forskjellige tiers av monstrene. hittil har det vært mulig å bare jakte lave tiers og sikre seg ressurser frem til sluttspillet, men Adam Poots, skaperen, har hintet til at man vil måtte uppe innsatsen i den nye versjonen.
Her er utvidelsene jeg har bestilt. Alle i wave 2 er gamle utvidelser som alle skal bringe noe nytt og spennende til spillet. Wave 3 er Gamblers chest som er en godterieske fylt med rundt 30-40 miniatyrer, samt avanserte regler og noen bosser. Wave 4 er splitter nye utvidelser som lages nå.
Wave 2 (2018)
QTY ITEM
1 Dragon King Expansion
Dette er den største utvidelsen som ble laget i forbindelse med forrige kickstarter og blir også sett på som den beste av mange. I tillegg til dragen som erstatter phoenix i grunnspillet kommer denne utvidelsen med sin helt egen kampanje som skal være meget bra.
1 Sunstalker Expansion
Her er hva man får i en utvidelse. Dette er Sunstalker.
Sunstalker er den eneste andre nåværende utvidelse med sin egen kampanje. Denne skal også skal være knallbra, og Sunstalker skal også være et veldig bra alternativ til Phoenix(bedre enn dragen) i grunnspillet.
1 Spidicules Expansion
1 Dung Beetle Knight Expansion
1 Flower Knight Expansion
1 Gorm Expansion
1 Lion God Expansion
1 Manhunter Expansion
De her er alle jaktbare monstre utenom Manhunter som er en nemesis. De gir litt ekstra krydder til grunnspillet, men mesteparten kan også kombineres med de nye utvidelsene jeg har bestilt for helt nye kampanjer.
Wave 3 (2018-2019)
QTY ITEM
1 Gambler's Chest
Wave 4 (2019)
QTY ITEM
1 Anonymous Survivor
1 Death Drifter - Kingdom Death x Hyper Light Drifter Crossover
Disse to er "wanderers" et nytt konsept som blir introdusert av de avanserte reglene i Gamblers chest.
1 Abyssal Woods Expansion
Dette blir den nye største utvidelsen med masse nytt, og kombineres med Dung beetle knight, Spidicules, Flower knight og Honeycomb weaver for en episk kampanje.
1 Campaigns of Death
Dette er en custom kampanjebok for de 12 første utvidelsene med forslag til seks nye kampanjer, og med tips til hvordan man lager sine egne.
1 First Hero Expansion
Denne er veldig interessant. Denne utvidelsen lar deg starte spillet i år 12 eller 20 og gjør det mye lettere å få sett endgame monstre som jo er hva man vil jakte.
1 Honeycomb Weaver Expansion
Nytt jaktbart monster.
1 Ivory Dragon Expansion
Denne kunne jeg heller ikke la være. Dette er en alternativ sistesisteboss og er Kingdom Death: Monster sitt svar på Satan. Jeg kommer sikkert ikke til å møte den mer enn et par ganger, langt mindre beseire den, men å ha noe å streve mot er nok for meg.
1 Nightmare Ram Expansion
Nytt jaktbart monster som innfører et nytt dungeon konsept.
1 Silver City Expansion
Dette er en utvidelse til Lion God utvidelsen! Denne har også et dungeon konsept som forandrer spillet mye og gjør Lion God om til sisteboss.
Puhh!
En annen ting som jeg er ganske gira på med dette spillet er at alt kommer i bittesmå deler og må monteres.
Her er et eksempel på deler av en rustning. Det som er kult er at man kan sette de sammen og blande de akkurat som man føler for og kan dermed gjenskape figurer man har brukt i spillet. Jeg har allerede store planer om å forevige figurer som på ett eller annet vis har gjort seg bemerket i spillet.
Som jeg har nevnt i analogspill tråden så var jo dette spillet grunnen til at jeg begynte med miniatyr maling og her får man virkelig muligheten til å utfolde seg. Jeg vil prøve å skrive mye mer her når spillet kommer, og prøve å holde en blogg om hvordan kampanjene går.
Pledgemanageren for Kingdom Death: Monster avsluttet den 23 denne måneden. Jeg fikk heldigvis/dessverre min første lønning på fire måneder den 20. Jeg hadde jo ikke tenkt å kaste så altfor mye penger på dette spillet siden grunnpakken alene koster skjorta, men siden jeg hadde midlene tilgjengelig og har blitt veldig gira på dette spillet etter alt jeg har lest om det og sett av videoer, så puttet jeg inn nok penger til å ha spill for noen år/tiår fremover.
Men først! Hva er Kingdom Death: Monster, og hvorfor skal du bry deg?
Jo, det skal jeg si. Kingdom Death: Monster er en kooperativt dungeon crawler for 1-4 spillere, som visstnok fungerer utmerket som solo-spill. Her er introen til spillet slik den blir presentert i manualen:
Den første kampen!
Man blir kastet brutalt ut i denne verdens realiteter og må kjempe mot en hvite løve i en prolog kamp som fungerer som en tutorial før spillet starter ordentlig. Det er fullt mulig at spillet ender allerede her, men sjansene for å overleve er på spillernes side. Hvis man beseirer løven får man noen ressurser og går over til den første "settlement" fasen hvor historien utspiller seg, leiren til de overlevende bygges ut, og våpen og rustninger konstrueres av de innsamlede ressursene.
Et eksempel på en av de første settlement locations som blir tilgjengelige. I starten av spillet vil man stort sett samle på bein og skinn av monstrene så da får man også bare laget seg noen skrøpelige våpen.
Her kan man se en litt mer velutstyrt kriger. Hvis dere ser på de fargekodede firkantene så er dette noe som kalles "affinity" i spillet og kan sammenlignes med hvordan man kombinerer lenker i PoE eller setter sammen sets i Diablo for ekstra effekter.
Til venstre for gear grid er er referansekort for showdown fasen.
Før man går ut på jakt velger man utstyr fritt blant det man har til hver av de fire (alltid fire) som skal ut på eventyr og fører inn på character arket alt av relevanse.
Under hver "settlement" fase krysser man også av for et nytt "lantern year". Disse årene driver spillet fremover og når man kommer til visse år vil man enten få muligheten til å jakte på et nytt monster, en historie utspiller seg, eller man møter en av bossene som kalles "nemesis encounters". Til forskjell fra monstrene man drar ut og jakter kommer bossene til leiren og man må møte de det året de dukker opp.
På dette arket tikker man av i margen for hvert år som går og hvis det er noe som skjer det året så gjør man det. Dette er et ark for den gamle utgaven så det blir sikkert en forandring eller to i den jeg får.
Det finnes tre monstre man kan jakte i grunnspillet, The white lion, The screaming antelope og The phoenix. Hver av disse har tre nivåer hvor de blir markant sterkere. Det er også tre bosskamper i tillegg til en sisteboss (Det kommer faktisk en ny sisteboss i 1.5 versjonen som utspiller seg etter den forrige). Det er The butcher, The hand, og The kingsman som er nemesis encounters samt The Watcher som er den gamle sistebossen. Ny i 1.5 versjonen er The Gold smoke knight som man får møte etter 30 lantern years hvis jeg husker riktig.
Her passer det sikkert å forklare litt om hvordan monstrene oppfører seg og hvordan man bekjemper de!
Hvert monster har sin eget HL (hit location) kortstokk, og i tillegg en AI (artificial intelligence) kortstokk som man setter sammen før en kamp. F.eks. Vil en nivå 1 løve ha stort sett vanlige angrepkort, men også et visst antall tilfeldige avanserte angrepskort i stokken. Ved et høyere nivå vil den ha flere avanserte angrep og kanskje også et eller flere legendariske angrepskort. Dette gjør at kampene vil utspille seg forskjellig gang til gang, og man må lære monstrene å kjenne på ny hver kamp.
Det å lære seg monstrene er en stor del av spillet som også gjenspeiler seg i måten man bekjemper de. Hver gang man skader et monster tar man bort det øverste kortet i AI stokken. Dette er ganske kult på flere måter! Ja, det fører til at monsteret blir mer forutsigbart etter hvert som kampen utløper seg og man kan begynne å være føre var, men dette kan også være dårlig nytt for spillerne hvis monsteret bare sitter igjen med sterke kort og går på tilt. Monstrene er bekjempet hvis det er tomt for AI kort og man gjør èn skade til.
All skade i spillet gjøres ved hjelp av et D10 system, med ganske så mange modifikasjoner. Hver gang du får skade trilles også en Hit Location terning som bestemmer hvor du blir truffet. Blir man truffet et sted uten noen rustning får man først en lett skade som ikke gjør noe, men neste gang tar man tung skade hvor man blir slått i bakken og figuren må stå over en tur. Etter det igjen kommer alvorlig skade hvor man triller en D10 og noe skikkelig dritt kommer til å skje.
Etter den første turen som består av en showdown fase og en settlement fase, vil man i de kommende turene også måtte komme seg igjennom en hunt fase.
En full runde hunt/settlement/showdown tar ca 1-2 timer, så spillet har naturlige punkter hvor man kan gi seg for kvelden og plukke det opp igjen neste gang.
Her kan man se jakten på det jeg tror er en nivå en løve basert på hvor nærme spillerne den starter.
Jaktfasen utspiller seg på brettet dere ser over og hvert felt har enten et generisk hunt kort hvor man triller en D100 og noe (mest sannynlig negativt) skjer, eller monster spesifikke kort som enten flytter monsteret nærmere eller lenger bort, eller har en liten historie event knyttet til monsteret.
Denne delen er veldig preget av flaks på terningen og kommer til å få en overhaling i den nye versjonen.
Her kan man se hele showdown brettet hvor kampene utspiller seg. Hver kamp har sine egne terrain tiles man legger, mens her har spillerne 3D printet ut sitt eget terreng. (Noe jeg kan bestille fra deg @Yetipants?, jeg har filene liggende et sted)
Jeg tror jeg har dekket det aller meste nå så vi får gå over til hva jeg har bestilt!
Wave 1 (Høst/vinter 2017)
QTY ITEM
1 Kingdom Death Monster 1.5 Core Game
En oppgradert versjon av grunnspillet. Noen av de viktigste oppgraderingene er oppdaterte regler på hva slags sivilisasjon man oppretter. F.eks. når noen dør for første gang må man bestemme seg for om man vil gravlegge de døde eller strippe likene for ressurser og spise de.
Det vil også bli gjort noen oppgraderinger til "Hunt" delen av turen. Det er også lagt til en ny sisteboss, Gold Smoke Knight, som sikkert kommer til å sparke seriøs rumpe. En annen viktig forandring er belønningene man får for å jakte forskjellige tiers av monstrene. hittil har det vært mulig å bare jakte lave tiers og sikre seg ressurser frem til sluttspillet, men Adam Poots, skaperen, har hintet til at man vil måtte uppe innsatsen i den nye versjonen.
Her er utvidelsene jeg har bestilt. Alle i wave 2 er gamle utvidelser som alle skal bringe noe nytt og spennende til spillet. Wave 3 er Gamblers chest som er en godterieske fylt med rundt 30-40 miniatyrer, samt avanserte regler og noen bosser. Wave 4 er splitter nye utvidelser som lages nå.
Wave 2 (2018)
QTY ITEM
1 Dragon King Expansion
Dette er den største utvidelsen som ble laget i forbindelse med forrige kickstarter og blir også sett på som den beste av mange. I tillegg til dragen som erstatter phoenix i grunnspillet kommer denne utvidelsen med sin helt egen kampanje som skal være meget bra.
1 Sunstalker Expansion
Her er hva man får i en utvidelse. Dette er Sunstalker.
Sunstalker er den eneste andre nåværende utvidelse med sin egen kampanje. Denne skal også skal være knallbra, og Sunstalker skal også være et veldig bra alternativ til Phoenix(bedre enn dragen) i grunnspillet.
1 Spidicules Expansion
1 Dung Beetle Knight Expansion
1 Flower Knight Expansion
1 Gorm Expansion
1 Lion God Expansion
1 Manhunter Expansion
De her er alle jaktbare monstre utenom Manhunter som er en nemesis. De gir litt ekstra krydder til grunnspillet, men mesteparten kan også kombineres med de nye utvidelsene jeg har bestilt for helt nye kampanjer.
Wave 3 (2018-2019)
QTY ITEM
1 Gambler's Chest
Wave 4 (2019)
QTY ITEM
1 Anonymous Survivor
1 Death Drifter - Kingdom Death x Hyper Light Drifter Crossover
Disse to er "wanderers" et nytt konsept som blir introdusert av de avanserte reglene i Gamblers chest.
1 Abyssal Woods Expansion
Dette blir den nye største utvidelsen med masse nytt, og kombineres med Dung beetle knight, Spidicules, Flower knight og Honeycomb weaver for en episk kampanje.
1 Campaigns of Death
Dette er en custom kampanjebok for de 12 første utvidelsene med forslag til seks nye kampanjer, og med tips til hvordan man lager sine egne.
1 First Hero Expansion
Denne er veldig interessant. Denne utvidelsen lar deg starte spillet i år 12 eller 20 og gjør det mye lettere å få sett endgame monstre som jo er hva man vil jakte.
1 Honeycomb Weaver Expansion
Nytt jaktbart monster.
1 Ivory Dragon Expansion
Denne kunne jeg heller ikke la være. Dette er en alternativ sistesisteboss og er Kingdom Death: Monster sitt svar på Satan. Jeg kommer sikkert ikke til å møte den mer enn et par ganger, langt mindre beseire den, men å ha noe å streve mot er nok for meg.
1 Nightmare Ram Expansion
Nytt jaktbart monster som innfører et nytt dungeon konsept.
1 Silver City Expansion
Dette er en utvidelse til Lion God utvidelsen! Denne har også et dungeon konsept som forandrer spillet mye og gjør Lion God om til sisteboss.
Puhh!
En annen ting som jeg er ganske gira på med dette spillet er at alt kommer i bittesmå deler og må monteres.
Her er et eksempel på deler av en rustning. Det som er kult er at man kan sette de sammen og blande de akkurat som man føler for og kan dermed gjenskape figurer man har brukt i spillet. Jeg har allerede store planer om å forevige figurer som på ett eller annet vis har gjort seg bemerket i spillet.
Som jeg har nevnt i analogspill tråden så var jo dette spillet grunnen til at jeg begynte med miniatyr maling og her får man virkelig muligheten til å utfolde seg. Jeg vil prøve å skrive mye mer her når spillet kommer, og prøve å holde en blogg om hvordan kampanjene går.
Vedlegg
-
255,1 KB Sett: 576
Sist redigert: