Greit. Jeg har spilt Gears of War i ganske mange timer nå. Eller ... mange og mange, fru Blom. Jeg kunne ha sett en del filmer på tiden jeg har brukt så langt. Jeg og Scadente har kommet forbi første Berserker. That's right. På casual. Vi begynte på hardcore, og klarte såvidt tutorial-seksjonen. Det er litt kjipt å si det, men jeg suger så vilt hardt og lenge i dette spillet at det nesten er vanskelig å ha det gøy.
Begynte nettopp på nytt på hardcore, og tenkte at erfaringen jeg bygget meg opp ved å prøve, feile, dø, dø, dø, dø, dø, dø, dø, dø, dø, dø, dø, dø og dø ville hjelpe litt. Feil. Jeg har nå nettopp kommet til ... jeg vet ikke helt hva det er. Stor bygning jeg måtte over en makeshift trebro for å komme til, cirka fire encounters forbi tutorial-seksjonen. Jeg har brukt godt over en time på å komme dit. Og jeg er ikke blitt noe bedre. Jeg bare dør og dør og dør og dør.
Hva faen er det som er hemmeligheten? Jeg synes spillet er skitvanskelig på CASUAL, for helvete, og jeg har spilt FPS-er siden kvelden før tidenes morgen. Hvis jeg ikke rykker frem, ender det opp med at kæmmisene mine slakter gothergresshoppene, hvis jeg rykker frem, ender jeg med å dø fordi jeg ikke er god nok til å skyte til å smekke svina mano-a-mano. Hvis jeg er alene mot en Locust, taper jeg så og si alltid. Jeg er blitt overlistet av en AI hvis repertoar er "søk dekning" og "skyt". Er det jeg som gjør noe feil?
Ellers, pent å se på, men litt lite kontraster i omgivelsene. Jeg aner ikke hva jeg ser på. Jeg ser mye stein og lave kanter, og ødelagte ting. Dessuten synes jeg det er ganske begredelig signposting ... det er ofte jeg ikke skjønner hvor jeg skal gå, så jeg ender opp med å bare vase rundt helt til jeg hører noen skyte. Da skjønner jeg at jeg er på rett sted. Er det flere enn meg som har det problemet også? Eller er det bare jeg som suger uendelig mye?
Uansett ... jeg kommer nok til å måtte *trene* i flere timer for å klare å komme noen vei. Jeg har aldri i mitt liv blitt so thoroughly pwned av et spill, kanskje bortsett fra Devil May Cry 3, men der var det iallfall bosskampene som tok meg ut, og ikke *vanlige fiender*. Blir vel til at jeg starter omatt på casual nå. Er det mulig å skifte vanskelighetsgrad underveis så jeg slipper å spille den jævla tutorial-seksjonen omigjen?
Jeg kan sette pris på hva spillet driver med, dog. Veldig god spillkontroll, som bare brekker hvis du plasserer deg selv i en dårlig situasjon, som for eksempel denne:
o <-- Locust
-----------
|
|
|
| o <-- Meg
|
|
Ender med at jeg dør uansett, hvis jeg er klemt opp til veggen, siden jeg ikke helt har ferska reglene for å løsne fra dekning. Tappe i motsatt retning? Tappe A? Tappe A og holde i motsatt retning?
AI-en virker å være temmelig prima, selv om den har så enkle variabler å forholde seg til at det bare skulle mangle. Selve spillet føles litt som FEAR med romvesener og tightere, konsollvennlig design. Merker litt Halo her også, men jeg tror jaggu jeg synes Halo er bedre selv om det på mange måter er enklere designet. Eller bedre designet, avhengig av hvordan man ser på det. Det føles veldig som et krigsspill, iallfall, slik som krigsspill *burde* vært. Men for å være helt ærlig synes jeg faktisk Brothers in Arms gjør mye av det samme bedre. Men jeg har ikke spilt dette nok til å dømme enda. Vi får se hva jeg synes når jeg faktisk får grep på spillet.
Vill læringskurve, iallfall. Hjelp.