SITAT(oerhört @ 09.11.06, 14.23) 33657
Agahnim: Noen sjanse til at du kan forklare hvorfor det er moro? Hvor substansielt er egentlig designet?
[/b]
Jeg kan jo prøve ihvertfall, men jeg er ikke så voldsomt flink til slikt - er derfor jeg feilet hardt som spillanmelder.
Uansett, spillet er veldig tilfredsstillende. At motorsagen føles tilfredsstillende, når man først får det til, sier vel kanskje seg selv, men det er ikke alt. Alle våpnene føles ... riktige. Det er ikke for mye rekyl, kulene deler ut nok skade, men ikke for mye heller, lydene er helt fantastiske, det føles balansert. Læringskurven er også rimelig gjevn og fin, men du burde egentlig regne med å dø ett par ganger. Jeg spilte på Casual (letteste vanskelighetsgraden) og syns fortsatt at det var vanskelig.
Hele spillet bygger seg rundt det at man skal søke dekning, eller dø. Og det fungerer. Man bruker A-knappen til å søke dekning, hoppe over dekningen, flytte seg fra dekning til dekning (SWAT Turn, tror jeg det kalles), rulle evasivt og løpe dukkende. Enkelt forklart, man bruker A-knappen for å unngå å bli skutt, og jeg har problemer med å se hvordan de kunne gjort det bedre.
Når man er i dekning kan man poppe frem, gjøre seg selv utsatt for kuleregn, og skyte presist, eller bare stikke våpenet frem og fyre av uten å eksponere seg selv. Sistnevne er noe man kun bruker når fælingene er helt nærme, siden det er ca. like upresist som tissestrålen til en drita femåring.
Designet er absolutt ikke noe å hoppe i taket for, det er grått og generisk, men utrolig detaljert. Man har noen forskjellige innstillinger å velge mellom under Video/Audio-menyen, som forandrer hvordan spillet generelt sett ser ut. Default, Soft, Lucid og Vibrant. Jeg brukte Vibrant fordi fargene ble mye klarere, og spillet så generelt bedre ut i mine øyne. Selve designet ble ikke sååå grått lengre, men det er fortsatt temmelig kjedelige saker. Ikke at jeg bryr meg noe spesielt mye, det er gameplay som har hovedfokus for meg, og på det feltet er spillet konge.
Kan jo også nevne at lydbildet er fantastisk, musikken er litt meh, men ellers er alt bankers. Slemmingene høres helt forferdelige ut, og det mener jeg på en positiv måte - de er skremmende. Lydbildet får det til å føles temmelig hektisk selvom det ikke er så voldsomt mange av fiendene. Jeg får ihvertfall panikk hvis jeg fucker opp en Active Reload (noe som får herr Fenix til å bruke lengre tid) mens en slemming begynner å nærme seg, uansett om jeg ser at jeg får skutt ham ned før han får sjansen til å daske meg. De er såpass skumle, og det er mest på grunn av lydene.
Jeg vet ikke helt hva mer jeg kan si, oerhört. Håper det er tilstrekkelig.
SITAT(Mongis @ 09.11.06, 16.33) 33696
Agahnim: Hvordan fungerer savesystemet? Lagre der man vil, eller checkpoints? Og hvordan er det med loadetidene?
[/b]
Man kan ikke lagre hvor man vil, det er strategisk plasserte checkpoints, noe som funker ypperlig. Loadetidene er sånn ca. ikke-eksisterende, det kommer en loading-skjerm når man først starter spillet, men etter det er det ingenting. ^_^