Generasjonens beste konsoll-spill

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#41
Skal vi se her.
  • 1: The Legend of Zelda: The Wind Waker - Inntil nylig, det beste Zelda-spillet noensinne. Masse å gjøre, mye å utforske, mange hemmeligheter og veldesignede fangekjellere. Et sublimt spill.
  • 2: Metroid Prime - FPS på konsoll som faktisk fungerer? Det er det verste jeg har hørt. Masse utforsking og fett utstyr gjør dette til et suverent spill.
  • 3: Prince of Persia: The Sands of Time - Plattformaction med originale elementer og oppgaveløsning? Det er det verste jeg har hørt. Ikke nok med at selve gameplayet er funky fresh (word), det ser stilig ut også.
  • 4: Katamari Damacy - Et nytt spillkonsept på denne siden av tusenårsskiftet, sier du? Det er det verste jeg har hørt. Uansett er det ingen som slår denne bisarre sammensetningen av fet musikk, ukomplisert gameplay, sær humor og visuell egenart. Ikke en gang oppfølgerne.
  • 5: Guitar Hero - Ich rocke in der Disco. Og det kan du også gjøre hvis du skaffer deg en kjip liten plastgitar og en PS2.
Vurdert etter hvor mye tid jeg har brukt på spillene i samlingen min, forresten. Skulle hatt med Grand Theft Auto: San Andreas også, men det er uspillbart på PS2 og kan dermed ikke tas med.
 
#42
Topp 5
  • 1. Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty
    Fantastisk historie, fantastisk gameplay, fantastisk lyd, fantastiskt grafikk -- hva mer kan man be om?

    2. Metal Gear Solid 3: Snake Eater
    Jeg beklager for at jeg er en slik Metal Gear fanboy, men sånn er livet. Igjen er det en fantastisk historie, et fantastisk gameplay, fantastisk lyd og fantastisk grafikk. Et ekte mesterverk :elsk:

    3. Shadow of the Colossus
    Den fantastiske stemningen, den abstrakte historien og de episke boss-faitene gjør dette til et nydelig spill!

    4. Resident Evil 4
    En smule skuffende story. Jeg ble jo ikke en gang kjent med h*n-du-vet før han derre Salazar eller hva nå enn han heter drepte ham med en klo. Jeg fatta ikke hvorfor Leon var så oppskakka. Ellers et utrolig underholdende gameplay som hele tiden holder seg originalt. Definitivt et supert spill.

    5. Splinter Cell
    God grafikk, nydelig leveldesigns, og ellers veldig underholdende. Etter min mening et fantastiskt spill. Dessverre har serien bare gått nedover etter dette. Pandora Tommorow var greit, Chaos Theory var kjedelig og Double Agent har jeg ikke spilt, men jeg føler Jak & Daxter -> Jak II/ Sands of Time -> Warrior Within oppskriften. Liksom "MAKE IT MORE VIOLENT AND COOLR JUS' TO MAIK PIPLE TINK IT IS COOL LOL", men jeg kan egentlig ikke uttrykke meg rundt dette siden jeg som sagt ikke har spilt det.
Føler meg i tillegg litt ukvalifistert til dette siden jeg ikke har spilt Halo og et par andre killeraps.
 
#43
Topp 5
  1. [*]Halo (5 Poeng)
    Halo var spillet som introduserte meg for fantastisk FPS og co-op modus på konsoll. Grafikken var nydelig og etter min mening bedre enn de fleste andre FPS spill på markedet. Co-op med en kompis var helt vanvittig, står fremdeles som min beste spillopplevelse noen gang. For ikke å glemme musikken.. elsker den.

    [*]Halo 2
    (4 Poeng)
    Okay singleplayer, men langt ifra så bra som forgjengeren. Gav meg ikke samme feeling som Halo. Multiplayeren her, derimot, er uten sidestykke. Det at Halo 2 var det mestspilte spillet på Xbox Live i to år, og at folk spiller den fremdeles sier sitt. Elsker at man ser kjøretøyene i tredjeperson, og kontrollen man går da.

    [*]The Elder Scrolls III: Morrowind
    (3 Poeng)
    Har spilt dette spillet i ganske mange timer, uten å engang begynne på main quest. Jeg vandret rundt på øya og utforsket, samlet items, solgte items, ble skremt i huler på sene kvelder.. jeg vet ikke hvordan jeg skal uttrykke det, men atmosfæren og følelsen av å virkelig være på denne øya, den er langt bedre enn i oppfølgeren til spille, Oblivion, som bare er bedre fordi grafikken er bedre, og pga. kampssystemet. I Morrowind var det kulturer, fra sanddynene ved Ald-Ruhn, ørkenbyen, til middelalderbyen Pelagiad, og for ikke å glemme Vivec, byen av kantoner.

    [*]Rainbow Six 3
    (2 Poeng)
    Også FPS, også på Xbox. Jeg hadde spilt tidligere RS-spill, men dette var helt annerledes, selvfølgelig, likte det bedre her på konsoll. Storyen var fet, men enda fetere å spille den på Live, co-op. Bra leveldesign og kule våpen gjør at jeg likte dette spillet så godt. Har det å takke for at jeg snakker engelsk som jeg gjør i dag, fordi jeg snakket mye med folk da jeg spilte.

    [*]Star Wars: Knights of the Old Republic
    (1 Poeng)
    Beste. Star Wars-spill. Noensinne. Eller hvertfall Star Wars-RPG. Jeg har ikke spilt oppfølgeren, men jeg har hørt at folk som har spilt den likte dette bedre, kompiser for det meste. De ulike planetene er veldig vakre, vakker natur og god grafikk. Likte at man kunne pause midt i kampens hete. Good/Evil-systemet er digg.
 

SHDR

Gullmedlem
#44
1. Rez (5 poeng, DreamCast og PS2)
Ikke det spillet jeg har spilt mest denne generasjonen (spilt gjennom det kanskje tjue ganger, og det er ikke mye over en time med spilling per gjennomkjøring, gitt), men det er det spillet jeg kommer til å fortsette å spille for alltid. Det er utvilsomt et tidlig høydepunkt i spillhistorien.

Forrige gang jeg skrev om det, gav jeg det syv av ti, denne gangen ville jeg lett gitt det elleve av ti. Det er vel rett og slett volumet av spill jeg har spilt i mellomtiden som gjør den store forskjellen ... for nå har jeg store nok referanserammer til å se nøyaktig hvor fantastisk balansert vanskelighetsgraden i Rez er, hvor utrolig leveldesignen er og hvor unikt spillet føles til tross for at det "bare" er en on-rails shooter med abstrakt grafikk. Og hvilken grafikk. Før var det musikken jeg likte best, nå er det utvilsomt det visuelle uttrykket som berører meg sterkest.

Jeg spilte dette spillet første gang våren 2003, og nå over tre og et halvt år senere, oppdager jeg stadig nye ting. Jeg ser fiendene helt annerledes nå enn jeg gjorde før. Måten jeg oppfatter spillet på har utviklet seg i takt med at jeg har utviklet meg og det er rett og slett ingen andre spill som har gjort det samme. Andre spill har blitt gamle, noen spill kan jeg se tilbake på med varme, enkelte spill er tidløse; en krystallisering av gameplay som er så fullendt at de aldri vil bli gamle. Rez kan ikke båssettes. Jeg setter mer pris på det nå enn første gangen jeg spilte det og jeg blir inspirert av det hver eneste gang jeg setter det i konsollen.

2. Ico (4 poeng, PS2)
Enda et spill jeg bare har spilt tre ganger og dermed knapt brukt uendelig mye tid på, men et annet spill som har blitt hos meg. Som Rez, er Ico et spill jeg tenker på hele tiden. Det er en mer eller mindre bunnløs kilde til inspirasjon. Ikke fordi leveldesignen er så forferdelig utrolig, selv om den er svært kompetent; ikke fordi gåtene er så skrekkelig lure, de er tross alt av det veldig japanske slaget som du skal være nær ved tilbakestående for ikke å ta på strak arm; men fordi spillet vever et meningsfylt nett av følelser mellom to tomme avatarer som du selv fyller med assosiasjoner og mening.

Yorda peker litt rundt seg iblant og leker med fuglene. Det er hele personligheten hennes. Ico har horn på hodet og gauler barnslig etter Yorda. Det er hele personligheten hans. Jeg føler likevel at forholdet mellom de to og forholdet jeg fikk til dem var dypere enn noe annet jeg har opplevd i et spill, nettopp fordi de gav meg rom til å danne meg en egen opplevelse. At grafikken i spillet kunstnerisk er på et helt annet nivå enn omtrent noe annet spill i denne generasjonen, og at designet generelt er oppfinnsomt (redefinerte det kinetiske pusle/plattformspillet uten at noen la merke til det, og la grunnstenene for to andre spill som i utstrakt grad påvirket de senere års designfilosofi i vesten, nemlig Beyond Good & Evil og Prince of Persia: The Sands of Time) er underordnet følelsene spillet vekket. Det er de jeg husker best, og ikke alt det andre. Et sikkert tegn på at spill, når alt kommer til alt, sikter etter det samme som film, musikk og litteratur selv om virkemidlene langt ifra er de samme.

3. Street Fighter 3: Third Strike (3 poeng, DreamCast, PS2, Xbox)
Jeg skulle ønske jeg var bedre i 3s. Virkelig. Jeg er redd jeg ikke har evnene som skal til for å yte spillet respekt, og jeg har hverken tiden eller dedikasjonen til å bygge dem heller. Men jeg har evnen til å se at dette ikke bare er forrige generasjons beste fightingspill, men også et av de beste spillene i denne generasjonen overhodet rent mekanisk. Jeg kan ikke sjargongen som skal til for å beskrive hva som er så fantastisk med Street Fighter 3: Third Strike, men jeg kan iallfall fortelle hvordan jeg oppfatter det. Det er et spill som handler om å forstå din motspiller, forstå hvordan han eller hun opplever mulighetene i spillfiguren sin og om å kontrollere territorium ved å demonstrere din beherskelse av såvel spillsystemet som din motspillers intensjoner.

Kort sagt er det et spill som, når alle slagserier er mestret og alle superkomboer er red parryet, kun dreier seg om psykologi. Og det er svært beundringsverdig, for det betyr at spilldesignet er så tett, så velfrisert og så gjennomtestet at det ikke lenger er noen kroker å henge seg fast i. Spillet er en abstrakt slagmark for en kamp mellom to viljer til å seire. Akk, så upoetisk og likevel det beste jeg klarer å si. Alle spill som dreier seg om tvekamp kan lære noe av Street Fighter 3.

4. Katamari Damacy (2 poeng, PS2)
Whoopeedoo. Enda et spill som er på denne lista først og fremst fordi det er en bunnløs kilde til inspirasjon heller enn fordi det er en fullstendig glattpolert spillopplevelse. Det er en helt ny idé, som på mange måter introduserer en helt ny måte å se på spill på. Det er på mange måter en målløs opplevelse som du skaper helt fra bunnen på egenhånd. Dette er ekte emergence, gutta, ikke Grand Theft Auto. Nivåene er tettdesignet og ingenting er noe annet enn hundre og femti prosent forutsigbart til enhver tid, og likevel er spillet fullstendig nytt og friskt hver gang du spiller det. Du vet aldri hva som kommer til å skje. Spillopplevelsen formes av hvordan du spiller den og det eneste som er helt sikkert er hvor du ender opp: Med diameteren diktert av årtusenets mest oppfinnsomme statusskjerm, din gamle, ufyselige, alkoholiserte, despotiske far.

Årtusenets hittil beste musikk, årtusenets hittil feteste visuelle uttrykk, årtusenets hittil friskeste idé. Det funker ikke alltid like bra, og du blir som spiller straffet uforholdsmessig mye for spillets tidvis noe selsomme designbeslutninger, men opplevelsen og filosofien som ligger bak den er rett og slett noe som bør spilles, spilles, spilles og forstås av alle som tror de kan noe om spill helt til de skjønner hvorfor dette er ti ganger viktigere enn World of WarCraft. Det er nytt, folkens. Det sprenger grenser. Det er alt de fleste spill slett ikke er. Jeg vet ikke hvordan det kan sies tydeligere: Årtusenets hittil viktigste spill.

5. F-Zero GX (1 poeng, GameCube)
Her skulle det egentlig stå Resident Evil 4, fordi Resident Evil 4 er forrige generasjons beste actionspill og forhåpentligvis et av de spillene som får mest innflytelse på den kommende generasjons designparadigme. Vi ser allerede mye til det. Gears of War hadde ikke eksistert uten Resident Evil 4, og selv om Gears of War ærlig talt ikke når RE4 opp til anklene, er det et viktig spill fordi det markerer et viktig skritt for vestlige spillutviklere og ikke minst det vestlige spillmarkedet. Om ikke estetisk og tematisk, så iallfall designfilosofisk. Resident Evil 4 hadde forrige generasjons mest imponerende AI (Valve har mye å lære om situasjonsbetingete beslutninger hos NPC-er), noe av generasjonens beste leveldesign og en mekanikk og balanse som ikke ligner noe annet, tilfeldigvis akkurat den biten av spillet som Gears of War burde ha kopiert men ignorerte fullstendig: Måten du interakterte meningsfylt med motstanderne dine ved hjelp av kuler. Hvor du treffer dikterer hvordan resten av kampen utspiller seg og kompleksiteten i beslutningsprosessen blir fantastisk ettersom stadig flere fiender begynner å sverme om deg. Resident Evil 4 er et bevis på at Capcom, som Nintendo, kjenner spillmediet og dets virkemidler, kjenner alle spillene i historien og vet hvordan de fungerer. Og vet hvordan alle elementene som har gjort spill fantastiske de siste tjuefem årene kan bygges sammen til noe som er enda mer eksepsjonelt.

Men her står det F-Zero GX. Og det beviser at Sega vet akkurat det samme enda bedre, bare at de valgte å lage et racingspill som likevel er bra på grunn av mye av det samme som Resident Evil 4. Leveldesignet er uovertruffent, hastigheten, spenningen, perfeksjonen, de stramme interaksjonsprimitivene ... fantastisk. Et makeløst racingspill.

----

Phew. Det var ikke like lett som jeg hadde regnet med.
 

Novastrum

Feminist-elitist
#45
SHDR: Foruten Resi 4 synes jeg du velger rimelig strippede opplevelser. Det beskriver ganske mye om spillsmaken din generelt. For min del er det veldig lett for meg å bli lei av spill når de ikke har flere grunnleggende elementer enn ett. Katamari spilte jeg gjennom fort og gæli, og har pirket litt på det innimellom, kult, men ensporet. Ico spilte jeg sånn ca. 5 timer til sammen og gjespet hver gang jeg prøvde meg på det senere. Rez er sånn passe greit, spennende konsept, men kjedelig spillbarhet (alt blir selvsagt bedre hvis man orker å involvere seg i det.) F-Zero GX appelerer ikke til meg i det hele tatt, men det kan nok godt være greit hvis man først skal ha et spill der det gjelder å mestre memory-lane-gameplay.

Resident Evil 4 er en meget god opplevelse, og mye av grunnen er at det er dypere og mer variert enn de tidligere nevnte opplevelser. Jeg synes dog du bommer fælt når du opphever AI-en - i alle fall over GoW. Jeg mistenker at det er et rent provosorisk trekk, for det er rett og slett galt. Har spilt både RE4 og GoW på vanskeligste grad, og i Resi er det hovedsakelig andre faktorer enn AI som gjør spillet vanskeligere, for å si det sånn. Forutsigbart og tregt i forhold til GoW, der fiendene faktisk overrasker deg når du føler at du har overtaket. Hvor ofte dør man i RE4 når man har én fiende igjen på skjermen?

Yeh yeh, får vel ta mine spill når jeg først har fått ånden:

(5 poeng)
Grand Theft Auto III
Spillet som fikk meg på konsolljaget igjen, noe jeg ikke hadde vært siden SNES-tidene. Prøvde spillet hos en kompis og bestemte å ønske meg PS2 til jul. Spillet har en frihet, og variasjon som må annerkjennes enten man vil det eller ikke. Man kan kalle områdene platte og kjedelige, men sannheten er at slike spill er noe ungdommer har ventet lenge på. Og ikke uten grunn. Det er faktisk morsomt å spille spill der man har muligheten til å kjøre rundt å gjøre oppdrag enten til fots, til vanns, eller til bils. Spillet hadde en unik atmosfære, og det er ikke vanskelig å se hvorfor det slo ann. Jeg synes forøvrig de dreit seg ut med Vice City og San Andreas, de la til fler unødvendige elementer i steden for å konsentrere rundt det som gjorde det første spillet bra.

Gears of War (4 poeng)
Holder på med kampanjen for ca. tredje gang. Skjeldent et spill gir meg en følelse av mestring på dette nivået. I alle fall på konsoll. Førsteplassen i denne kåringen skulle vært okkupert av et annet Epic-spill; Unreal Tournament 2004, men siden det kun er på PC og Mac er det utelukket. Det er ingen tvil om at Epic skjønner actionspill-logikk som få gjør. Alt fra kontrollen, til lyden, til grafikken, til AI-en, alt er gjennomført til tusen, og i tillegg til alt dette er nivået vanskelig nok på de vanskeligere gradene til at man kan underholde seg selv i singleplayer over lang tid. I tillegg har spillet spesielle episoder som er unike, og som gjør at man tar seg selv i å tenke på spillet når man driver med helt andre ting (et soleklart tegn på et godt spill).

Metroid Prime (3 poeng)'
Av mange av de samme grunnene som til GoW (foruten AI). Gjennomført spill. Til tider originalt. Meget bra.

?? (2 poeng)

?? (1 poeng)
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#46
Ikke for å være ekkel, men Gears of War ble vel aldri utgitt på noen konsoll fra forrige generasjon?

SHDR tar forøvrig feil angående det spillet, forresten.
 

SHDR

Gullmedlem
#47
Resident Evil 4 har uendelig mange flere minneverdige episoder enn Gears of War, iallfall så langt som jeg har spilt. Det er noe endeløst trist med Gears of War ... det er så mye bra med det. Kontrollsystemet er glitrende, grafikken er fin (om enn kjedelig og utydelig), men det er ikke en eneste situasjon som egentlig stikker seg ut av mengden. Alt sammen er halvveis sammenlignet med for eksempel Resident Evil 4. Kontrollsystemet er kanskje bedre, jepp, men opplevelsen er så grunn, så grunn i sammenligning. Jeg har ikke spilt så langt, da, så jeg kan ta feil. Men jeg tviler, ærlig talt.

Resident Evil 4 er dessuten omtrent tre ganger så langt. Uten å ha et eneste dødpunkt. Gears of War hadde flere dødpunkter på de timene jeg spilte det. Stort pro for coop, riktignok, but that's it så langt.

Novastrum: Det der er de fem spillene jeg kommer til å huske best fra denne konsollgenerasjonen. Det er også, etter min mening, de beste spillene og de mest innflytelsesrike for meg personlig. Alle fem viste meg vidt forskjellige måter å gjøre spillopplevelser innholdsrike og fantastiske på. Jeg ville egentlig ha med Resident Evil 4 og Shadow of the Colossus også, men det var det jaggu ikke plass til.

Jeg dævver forresten alltid når jeg går mano-a-mano mot en Locust i Gears of War fordi jeg suger så jævlig. AI-en i GoW er kanskje bedre til det den driver med, men AI-en i RE4 er faen meg mye mer sofistikert og mangesidig. Locustene reiser ikke stiger, de kommer seg ikke gjennom vinduer, de klatrer ikke opp på tak for å falle meg i ryggen mens jeg forsøker å drive streng dressur med motorsagmannen som er på vei opp trappa. Gutta i RE4 er mye, mye mer responsive og interessante å slåss mot enn fiendene i GoW. Det eneste de gjør er å nekte å dø selv etter fjørten hodeskudd som de knapt reagerer på at jeg planter i dem. Det er veldig lite meningsfylt interaksjon mellom meg og fiendene i GoW. Det er langt vanskeligere å designe enn fiender som svinger seg fra dekkstilling til dekkstilling mens de grynter gutturalt. Sorry. CliffyB er på absolutt ingen måte noen Shinji Mikami.

Spillene jeg har valgt meg er tette, fokuserte og på mange måter også perfekte. Iallfall Rez, SF3 og F-Zero GX (som ikke er noen hukommelsestest i det hele tatt, forresten ... det handler om å lære seg å kjøre svevefarkost. At det er vanskelig og krever at du kjører de første fire banene femti ganger hver sier da ingenting om den generelle leveldesignen. Jeg klarte de fleste andre banene reasonably well på første forsøk. De trengte noen titalls forsøk for å perfeksjoneres, dog. Og det er noe ganske annet ...). Katamari Damacy og Ico er langt løsere affærer, og de er løse på en meningsfylt måte, uten alt daukjøttet og liksom-friheten fra for eksempel Grand Theft Auto 3.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#48
Argh. Spill det litt mer enn en time, er du grei. Jeg får vel si at jeg har stikk motsatt inntrykk av de to spillene; zombiene i RE4 gjør fint lite annet enn å rusle mot deg. Locust, derimot, føles faktisk som en organisert styrke, omtrent som Covenant i Halo. Når du skriver at fiendene i Gears ikke reagerer på hvor du planter skuddene hen eller hva du foretar deg, avslører det igrunn bare hvor lite du har spilt det. :p
 

Novastrum

Feminist-elitist
#49
SITAT(Yetipants @ 02.01.07, 12.11) 44777
Ikke for å være ekkel, men Gears of War ble vel aldri utgitt på noen konsoll fra forrige generasjon?

SHDR tar forøvrig feil angående det spillet, forresten.
[/b]
Argh.. my bad, gikk litt fort i morgensvingen. :$ Skal editere når tiden får tid.

SHDR: Det er mange ting du nevner om GoW som tyder på at du ikke har gått særlig dypt i det. Jeg vil tro du kommer til å bli overrasket hvis du spiller det tettere. Det er faktisk en klar logikk i hvordan man får has på herket, men den logikken får man ikke etter et par timers spill. Den kommer snikende, imens man lurer på hvordan man klarte å bli skutt bakfra av en fiende som forrige gangs gjennomspilling lurte bak en container og så trygg ut. Samme som Yetipants sier er de faktisk også veldig responsive i forhold til hvor de tar skade. Når jeg begynte på Insane merket jeg ikke at de var noe særlig vanskeligere å ta ned, men det er fordi man etterhvert blir rimelig kompetent til å treffe der det gjør vondt. Det man derimot merker er at folka er mye mer aggressive og treffsikre. I RE4 på hard har man til sammenligning mindre life-meter og fiender som tåler mer. (slik jeg husker det) Jeg godkjenner F-zero GX, for det har jeg strengt talt bare spilt i multiplayer splitscreen (HATER splitscreen!) mot folk som er mye flinkere enn meg.
 

SHDR

Gullmedlem
#50
Greit, jeg skal begi meg ut i GoW igjen når jeg kommer tilbake til England om en ukes tid, så får vi se om ikke jeg tar helt feil likevel. Jeg har et åpent sinn, tross alt. Én siste ting, Nåva: Jeg foretrekker spill som gjør én ting godt fremfor spill som gjør to ting middelmådig eller fem ting dårlig. Jeg synes GTA3 er morsomt i små porsjoner der jeg bare fiser rundt og lager faen, men designet er rett og slett ikke sofistikert nok til at jeg klarer å gjøre noe meningsfylt der. Jeg klarer ikke skytinga, jeg klarer ikke bilkjøringa, jeg klarer ikke alt halvveisdesignet i lengden. Jeg foretrekker noe som er tett og velgjort. Jeg liker kort sagt Zelda bedre enn Grand Theft Auto. Det er vel der linja går. Jeg har blitt uendelig mye mer inspirert av Rez enn av GTA, selv om jeg ser alt det gode GTA gjør også, og har notert meg det. Det er mye god design der også, bare ikke av den typen jeg verdsetter mest. Forrige gang jeg var ute og kjøpte meg spill endte jeg opp med Every Extend Extra (et av de beste PSP-spillene så langt, forresten, i samme liga som Lumines, Everybody's Golf, WipeOut og Ridge Racer) og ikke Vice City Stories.

Jeg kjøper spillopplevelser, ikke sveitsiske foldekniver. Kjøper jeg et skytespill forventer jeg at det skal være et veldig godt skytespill, kjøper jeg et blokkbasert puslespill forventer jeg at det skal være et svært godt blokkbasert puslespill. Jeg tåler ikke å måtte jekke ned forventningene mine til elementer i spill bare fordi det er flere av dem. Det er, i mine øyne, ingen unnskyldning for dårlig spilldesign. Og de fleste sandbox-spill funker skrekkelig dårlig når du plukker dem fra hverandre.
 

Agradula

Ridder Jonatann
Medlem av ledelsen
#51
Skal vi se.
Hvilke spill likte jeg best i denne generasjonen..

Som SHDR er REZ et av mine absolutte favorittspill, og det at jeg ikke har fått spilt det på snart ett og et halvt år plager meg. jeg har det nemlig ikke selv og har ikke klart å få tak i det.

Men i forhold til timer jeg har brukt på spill og minner velger jeg disse spillene.

4poeng: The Legend Of Zelda: Windwaker (GC)jeg har brukt utrolige mengder tid på dette spillet, og hvert eneste sekund var vært det. :)

3poeng: litt mer usikker på denne men tror jeg nesten må gå for Metroid Prime Det var helt utrolig kontroll og design og alt egentlig.

2poeng: Harvest Moon det at jeg spilte dette spillet 150 timer på en og en halv uke sier vel sitt. jeg spilte og sov. og det var det.

1poeng: Ikaruga Du skal lete lenge etter et vanskeligere spill enn dette. Jeg har aldri klart å runne det, allikevel synes jeg det er helt knall å spille.

og sist, men absolutt ikke minst

5poeng: Silent Hill 2
 
#52
Har vel ... ikke helt oversikta til å begi meg ut på dette med tilstrekkelig myndighet, men jeg kan prøve. Det er fortsatt en rekke mulige titler jeg ikke har nok erfaring med, slik som Ninja Gaiden, Knights of the Old Republic, Panzer Dragoon Orta, Silent Hill, Metal Gear Solid og Project Zero. Dere får derfor tåle at mine favoritter tilhører den gruppen av spill jeg faktisk har langvarig erfaring med.

(Og, naturligvis, at lista sikkert ville sett annerledes ut om jeg skreiv den i morgen.)

Shadow of the Colossus - det eneste negative man virkelig kan si om Shadow of the Colossus, er at det hakker. Aldri har vel et spill strukket ynkelig maskinvare til større bragder enn dette - SOTC gjør animert pels, HDR-tilnærminger og kamerabasert motion blur på en fuckings PS2 - og for en gangs skyld er den tekniske magien helt sentral for å oppnå den kunstneriske effekten det strebes etter. Det er virkelig du som slakter for fote disse majestetiske skapningene - det er, på tross av ditt rene hjerte og klare mål om å redde liv - nettopp du som tar det. Det er melankolsk, vakkert og poengtert, og det stadfester nok en gang at teamet bak er fullt på høyde med det ypperste Capcom og Nintendo kan spa opp - og samtidig, kunstnerisk, enda bedre.

Resident Evil 4 - dere har nevnt mye av det viktigste her, men for min del var den biten jeg likte aller best med Resident Evil 4, følelsen av eventyrlighet. Denne følelsen krystalliserte seg aller tydeligst i et maleri på en vegg i en muggen hytte tidlig i spillet. Maleriet forestilte en liten innsjø, og jeg skjønte umiddelbart at dit ville ferden ta meg - og kunne knapt vente.

Det er med andre ord en håndgripelighet til verdenen Resident Evil 4 viser fram, og jeg tror ærlig talt veldig mye av denne håndgripeligheten er en direkte følge av det fantastisk dyktige audiovisuelle arbeidet. Jeg tror mer på den spanske underskogen enn jeg gjør på min egen bakgård.

Super Mario Sunshine - den soleklart minst tilgjengelige Mario-plattformeren hittil, med betydelige kameraproblemer og et relativt komplisert kontrolloppsett. Men også en kraftdemonstrasjon av hvordan man kan ha hauger med sjarm, bøtter og spann av morsomme ting å oppdage, ypperlige småoppgaver og glimrende nivådesign - og samtidig gjenoppfinne Mario nok én gang.

Hver gang jeg setter meg ned for å spille Sunshine (og jeg er ikke i nærheten av ferdig med spillet) blir jeg i godt humør. Derfor elsker jeg Super Mario Sunshine.

Killer 7 - hvordan et så enkelt og relativt uinteressant spill reint spillmekanisk kan bli så vesentlig, inspirert og frydefullt å spille er over min fatteevne. Killer 7 er i alle tilfelle alt hva man kunne håpe det skulle være - det er fantastisk pent å se på, fylt med absurd mange populærkulturelle referanser, herlig obskur og absurd humor, uforglemmelig musikk og en puslespillhistorie som nettopp bruker formatet til å formidle sitt poeng på utspekulert vis - det blir ikke mye bedre enn dette.

Ethvert spill hvor du får skyte søte mangafigurer med revolver mens du sier "fuck you" med grov stemme og poserer vil for alltid ha en egen suite i mitt hjerte.

The Legend of Zelda: Twilight Princess - det arketypiske helteeventyret er på mange måter seg selv likt, og Twilight Princess er nok det mest konservative Zelda-spillet siden Ocarina of Time. Nintendo har dessuten gått for å beholde den litt gammelskolede følelsen av å lese dialogen selv, krysset med fortsatt synth-basert musikk.

Resultatet er likevel monumentalt - et nær perfekt komplement til Shadow of the Colossus' ynde og enkelhet - Zelda er omfattende, fylt med hemmeligheter, småoppdrag, minispill, figurer, hendelser, stemninger og selvsagt storslagne grotter - og alt sammen engasjerer.

Jeg synes for øvrig dine valg, SHDR, er interessant lesing. Selv synes jeg Katamari Damacy er sjarmerende, men totalt ufokusert spilldynamisk, og jeg tror argumentene for å plassere Street Fighter 3 der like godt kan passe på en rekke andre veldreide ferdighetsbaserte flerspillerspill. Men at Ico, Rez og F-Zero GX har noe å gjøre på en slik liste er det liten tvil om.

Noen av boblerne: Thief: Deadly Shadows, Hitman Contracts, Fahrenheit, Amplitude, Rez, Ico, God of War, The Legend of Zelda: The Wind Waker, Prince of Persia: The Sands of Time, Project Zero og selvsagt (og sannsynligvis urettferdig oversette i denne posten) Metroid Prime. Halo fortjener også å nevnes.
 
#53
Mye frydefull lesning her, artig når folk nevner perler som Ico, Rez og Ikaruga, og det er godt å lese at det ikke er bare jeg som har fått noe ut av Killer 7, som så ofte blir utskjelt.

Jeg skulle gjerne, i likhet med flere andre, sagt at Wind Waker er et av forrige generasjons beste spill, men all viftinga med staven og endeløs leting etter kart og skatter til vanns drepte fullstendig lysten min til å fullføre spillet. De elementene tok etter min mening opp altfor mye av spilletida.
 
#54
SITAT(Psycho Mantis @ 29.12.06, 02.23) 44264
I midten av januar, tenkte jeg.
[/b]
Det er jo fortsatt noen spill som kommer etter det. God of War 2, Final Fantasy XII, Okami, for å nevne noen. Greit nok, de to sistnevnte har allerede kommet ut i USA, men det er ikke alle som er så keen på import, og de fortjener en bedre sjanse til å havne på listene.
 
#55
SITAT(Agahnim @ 03.01.07, 17.37) 44931
Det er jo fortsatt noen spill som kommer etter det. God of War 2, Final Fantasy XII, Okami, for å nevne noen. Greit nok, de to sistnevnte har allerede kommet ut i USA, men det er ikke alle som er så keen på import, og de fortjener en bedre sjanse til å havne på listene.
[/b]
Jeg kan godt vente. Bør uansett ha en del flere stemmer. Når kommer disse spillene til Europa, forøvrig?
 
#57
Verste er at jeg tror alle disse tre spillene har potensiale til å snike seg inn på min toppliste. Har spesielt høye forventninger til Okami, det ser ufattelig stemningsfullt ut.
 
#58
1. Ico: Et spill uten alt for mye fart, uten de alt for høye spenningstoppene, og uten den alt for avanserte spillmekanikken. Personlig klarte jeg det bare en gang, men tankene mine tar ofte en liten snartur innom det enormt store, velkonstruerte og stemingsfulle slottet. Når jeg drømmer om spill er det som oftest et resultat av at jeg har spillt det ALT for mye, og drømmene ender alltid med at jeg taper eller blir drept, Ico er untaket. Stemingen, og de inntrykkene jeg fikk underveis, ble også mitt første møte med et spill som faktisk prøvde på noe mer en å underholde.

2. Metroid Prime: Design, kontroll, oppbygning og stemining. Spillet hadde alt. Har faktisk ikke klart det helt selv, men alt jeg har sett og prøvd har overbevist meg...

3. The Legend Of Zelda: Windwaker: Min favoritt zelda. Snikingen ga spillet en unik dybde, og oppsettet (med alle øyene) førte til at det alltid var noe å ta seg til. Småspillene var også i større grad flettet inn i historien, så jeg slapp å lete etter dem... At grafikken var og er genrasjonens beste, gjør ikke opplevelsen noe snauere

4. Ninja Gaiden: Fantastisk. Det ultimate actionspillet.


5. Halo: Det spillet jeg har runnet flest ganger, og brukt fles timer på...

GOW har foresten ett øyeblikk, og det er ganske langt: Nemlig siste kapittel (-bossen)
 
#59
Skal vi se, ført bør jeg kanskje sette meg inn i hvilke fem spill jeg vil fremheve.

Rumble Racing - et spill som kom ut veldig tidlig i PS2s levetid, men som var rimelig polert og veldig spillbart. Et av tidenes mest undervurderte bilspill. Det har spillbarheten og sjarmen av den gamle skolen. Et av spillene jeg aldri kommer til å kvitte meg med, og det er sjelden jeg ser det. Forøvrig kjøpte jeg det først og fremst fordi jeg trodde det var et EA Big spill (etter suksessen med SSX forventet jeg ganske mye fra fra EA Big), men selv om jeg oppdaget at det ikke var et EA Big spill så er det lett et av de beste spillene EA har gitt ut på PS2.

Jak and Daxter - et av mine absolutt favoritt plattformspill gjennom tidene. Har aldri like 3D Mario (ikke fanatisk etterfølger av 2D Mario heller, men det er i det minste langt bedre enn søppelet Sonic). Utrolig atmosfære, imponerende grafikk (selv i dag), spillbarhet til de grader, fantastisk humor. Jeg likte Crash Bandicoot, men ikke så mye at jeg lå våken om natta og ventet på det neste spillet i serien. Naughty Dog klarte å imponere stort med Jak and Daxter. Serien har aldri klart å leve opp til det første spillet, selv om også de er veldig bra. Det første Jak and Daxter spillet er forøvrig en av de få spillene jeg har spillt gjennom 100% noensinne.

GTA3 er for meg et spill som både åpnet en helt ny verden, og så ødela den gode gamle. Nesten samtlige sjangere har i ettertid av GTAs suksess begynt å legge inn sandbox elementer i spillene sine. Ingen tvil om at mange spill har blitt bedre på grunn av GTAs suksess, men samtidig førte det til at altfor mange spill prøvde å gjøre alt på en gang. Spesielt Driver og Tony Hawk spillene lider av dette syndromet. Istendenfor å fokusere seg på et mindre oppdrag med bedre design ble altfor mange "nye" elementer dratt inn. Tony Hawk toppet seg med THPS3 og 4, men så kom Underground serien og dro det hele ned i gjørma, fordi den manglet gjennomtenkt design. Samme med Driver, de skulle absolutt gjøre serien til et GTA-lite, med å dra inn elementer de tydeligvis ikke hadde helt grepet på. Dersom Driver hadde vært tro mot tittelen sin ville kanskje Reflections vært i en helt annen situasjon enn det de er i nå.

Noe som fører meg til det fjerde spillet på listen. Stuntman. Vanskelig som faen til tider, men utrolig moro. Stuntman gjør det Driver 3 og 4 burde ha gjort, nemlig fokusere på små oppdrag med enkle mål.

Siste spill er et spill som ikke finnes på noe annet en Gamecube - The Legend of Zelda - Wind Waker. Jeg var skeptisk til grafikken, men den fungerte bedre enn en trodde. Selv vet jeg ikke helt om jeg foretrekker OOT eller WW, begge har sine positive og negative sider. OOT har for eksempel mange kjedelige dungeons, mens WW har en litt tom verden med altfor mye seiling.

Skal jeg absolutt sette de i rekkefølge må det bli:

1. GTA3
2. Rumble Racing
3. Jak and Daxter
4. Stuntman
5. The Legend of Zelda - Wind Waker


Til slutt kommer en liste over "honorable mentions" som det så fint heter på utenlandsk.

Shadow of Memories (PS2), ICO (PS2), Shadow of the Colossus (PS2), Final Fantasy X (PS2), Final Fantasy XII (PS2), Gran Turismo 3 og 4 (PS2), Metal Gear Solid 2 og 3 (PS2), Extermination (PS2), Onimusha (PS2), Devil May Cry (PS2), Resident Evil: Code Veronica X (PS2), Resident Evil 4 (GC, PS2), Tony Hawks 3 og 4 (PS2), God of War (PS2), Dragon Quest VIII (PS2), The Mark of Kri (PS2), Ratchet and Clank (PS2), Virtua Fighter 4 (PS2), Silent Hill 2 (PS2), Oddworld - Stranger's Wrath (Xbox), Psychonauts (Xbox), Katamari Damacy (PS2), SSX (PS2), Ace Combat 4 (PS2), Star Wars KOTOR (Xbox), Pro Evolution Soccer serien (PS2), Fable (Xbox), Crimson Skies (Xbox), Prince of Persia - Sands of Time (Xbox), Galleon (Xbox), Super Monkey Ball (GC), Rallisport Challenge 2 (Xbox), Indiana Jones and the Emperor's Tomb (Xbox), Skies of Arcadia (GC, DC), Rayman 2 (PS2) og 3 (GC), Dark Cloud (PS2), Maximo (PS2), WRC (PS2), Sly Cooper (PS2), Baldur's Gate - Dark Alliance (PS2), Crazy Taxi (PS2), Crazy Taxi 2 (DC)

Legg merke til at jeg nevner hvilken maskin jeg først og fremst spillte de på, ikke hvilke maskiner de kom ut på. Mange spill kom ut til flere maskiner, men det er versjonen jeg nevnte jeg først og fremst spillte.
 

Tutankoopa

Ole (オーレ)
#60
Greit, jeg får prøve jeg og, men jeg har egentlig bare satt meg inn i GameCube, og heller ikke der har jeg spilt så fryktelig mange spill, så det kan vel ikke egentlig kalles rettferdig det her :usikker:

1. The Legend of Zelda: The Wind Waker -Det hittil beste Zelda-spillet, kanskje med unntak av Twilight Princess. Ett gigantisk område å utforske, massevis av morsomme karakterer, mange sidequests, nydelig grafikk, og selv om det er ett barnespill viser det en utrolig dybde.

2. Paper Mario The-Thousand-Year-Door -En verdig oppfølger til det geniale N64-spillet. Enkelt og greit å spille gjennom for barn, men samtidig kan mer erfarne spillere benytte seg av badger og items for ett dypere kampsystem. I tillegg er det masse humor, morsomme karakterer og hundrevis av side-quests.

Uhmm, nei vet dere hva, jeg tror jeg stopper der før jeg røper min uvitenhet over denne generasjonen. Det er altfor mange spill jeg gjerne skulle ha prøvd som jeg ... vel, ikke har fått prøvd. XD