Kilik: Ninety-Nine Nights er Tetsuya Mizuguchis prosjekt, ikke Sakaguchi. Mizuguchi er mannen bak Rez, Space Channel 5, Lumines, Sega Rally, Meteos ... han føler han er kommet over musikkspillene nå, og at han istedet vil skape actionspill som ikke bare tilbyr hva vi forventer av en actiontittel, men også drama, følelser og en god fortelling.
Og jeg stoler på gode, gamle Tetsuya. Han har fortsatt ikke laget noe som ikke får hjertet mitt til å banke fortere. Han respekterer mediet, han forstår mediet, veldig åpenbart fra det brede spennet av spill han har designet, og jeg tror han kommer til å gjøre noe veldig bra med actionspill også.
Sakaguchi er i øyeblikket i Mistwalker, som er en uavhengig japansk utvikler. Han jobber med minst ett rollespill for Xbox 360, og minst en PS3-tittel. Han er ikke signet til Microsoft, og det er ikke Mizuguchi heller. De første titlene deres, derimot, er nok Xbox 360-eksklusive.
Videre: jeg synes ikke det er så veldig mye killer-apps på gang. Ninja Theory har jo Heavenly Sword på gang, som ser veldig snasent ut, men som også kan feile grundig. Det er ikke teamet bak Ninja Gaiden, for å si det sånn. Jeg stoler som kjent på Mizuguchi, og jeg tror han kommer til å levere noe stort også denne gangen. Hva Hironobu Sakaguchi driver med interesserer meg ikke så mye, men om spillet hans er pent nok, slack nok og ikke krever så veldig mye tankegang fra min side samtidig som det forteller en god historie, så kanskje. Det er vel ingen hemmelighet at jeg ikke akkurat er verdens største JRPG-fan. Jeg vet ikke hva Yoshiki Okamoto driver med, men jeg vet ikke om jeg synes han er slikt et kupp for MS. Sure, han står bak Resident Evil og Onimusha, spill som jeg syntes fungerte på tross av dårlig design. Hvis de nye spillene hans har like dype problemer som RE og Oni-serien har hatt, så kan det hende jeg lar det passere.
Det var ikke så mye spennende på gang. Perfect Dark Zero ser bare stygt ut, men det kan bli bedre. Kameo: Elements of Power interesserer meg akkurat ikke i det hele tatt, men det kan alltids bli bra. Gears of War er så langt unna at det nesten ikke er vits å tenke på det engang, selv om det ser helt fantastisk ut. Resten er sport- eller racingspill som ærlig talt interesserer meg midt i rævva med mindre de gjør noe nytt og spennende, eller er så artige i multiplayer at de er verdt pengene mine på grunnlag av det.
Xbox Live-integrasjon ... det kommer til å gjøre modding til et lite helvete. Moddingen må da bypasse alt som har med Live å gjøre. Det spørs om det engang går an, siden spillene er skrevet for å koble seg mot Live. Kanskje chipene lager en slags falsk Live-server som holdes separat fra den faktiske Live-integrasjonen? Det er én løsning, men vi får se. Det mest gledelige med hele konsollen, for min del, er de trådløse kontrollene. Ikke mer spaghettistyr! Hurra!