Get in the tent, woman! - Dragon Age 2

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
#61
I dag ble jeg opplyst om at man kan importere Dragon Age Origins-savenen sin til Dragon Age 2, sånn at de store avgjørelsene du tok blir videreført.

Det er ganske kult!!!! Men da må jeg gjøre ferdig Human Noble-gjennomspillingen min hvor jeg skulle gifte meg med Alistair. :blush2:
 

Lodin

Der Waaaah
#62
Haw! Om du troller forumet til Bioware rissikerer du å bli midlertidig banna. Det som suger med det er at man og blir banna fra kontoen hvor man registrer spill og DLC så man kan heller ikke bruke disse. Å foreslå at Bioware har solgt sjela si til EA-satanen er en av tinga man blir banna for. :D
 
#63
Så jada, har lagt drøye 8 timer i dette spillet så langt og...det er litt bra og litt dårlig. Slåssinga eier, de som griner over at det har blitt :qq: dumma ned :qq: tar så evig feil fordi det er det samme som før bortsett fra at det går kjappere og at man må trykke mer. Push button, something awesome happens. Shit owns etc.

Det dårlige er at det er utrolig nok færre steder å ferdes på enn i det første spillet, ihvertfall foreløpig. Alt skjer i Kirkwall og de ulike bydelene, foruten noen quester som foregår uti i marka. Håper det skjer mer etterhvert. Men joda, det er gøy nok.
 

Nabbe

Har fin hatt.
#64
Er over 25 timer på vei nå, og... vel... Kirkwall er det du får, med unntak av noen få locations utenfor byen, og de har du nok sett det meste av allerede. Du har Sundermount og Wounded Coast, og noen få andre, men det er da snakk om to - tre leveldesigns som blir brukt om og om igjen. Stort sett er det eneste som endrer seg fra hule til hule/hus til hus hvilke dører som er åpne og hvilke ruter som er tilgjengelige. Alt er likt, helt ned til de minste detaljene. Det stinker i grunn latskap av det hele. Se f.eks. på Deep Roads-delen, hvor jeg er sikker på at mesteparten er tatt rett fra Origins.

Ellers så er det en god del annet jeg kan sutre over, men det får vente. Er for all del ganske brukbart, men det er rett og slett ikke så bra som det burde vært.
 
#65
Har spilt det rundt 9 timer og inntrykket er at ingen kommer til å gidde å bry seg om dette spillet når året er over. Det er uinspirert, resirkulerende og generisk. Dialogen er ofte klein og upersonlig og måten historien (som i seg selv er ganske så uinteressant) fortelles er utrolig usammenhengende. Altså, etter at man er ferdig med tutorialen så blir man tvunget til å gjøre en hel masse quests for å samle inn penger slik at man kan dra ut på en ekspedisjon eller no, altså masse sideoppdrag før du kan gå videre i hovedhistorien. Alle sideoppdragene består av flere deler og hvis man er som meg, så går man som regel til nærmeste oppdrag som man ser på mini mapet hele tiden. Med andre ord så fortelles historiene til oppdragene på kryss og tvers av hverandre og det ender opp med at jeg ikke bryr meg om noe som helst av hva som foregår. Ellers så er spillet totalt blottet for følelsen av å være på eventyr.

Kampsystemet har jeg ikke fått noe rettferdig inntrykk av da jeg åpenbart spiller på for lav vanskelighetsgrad siden det eneste jeg gjør er å spamme angrepene jeg har til alle er døde. En ting jeg har lagt merke til dog, er at det er ekstremt lett å kite større fiender. Jeg møtte en drage som jeg døde på første gangen, mens andre så fant jeg ut at den gikk i akkurat samme tempo som jeg gjør, med andre ord så var det bare å velge spilleren som den siktet på og føre den rundt i sirkel mens de andre skjøt på den fra avstand =/

Så yeh. Om folk er nysgjerrige, men usikre så er ihvertfall min anbefaling å styre unna. Har på følelsen at både The Witcher 2 og Skyrim kommer til å eie dette hardt.
 
#66
Jeg forventet at de største endringene skulle være gameplaymessig, "streamlined" og mer actionorientert med de samme grepene som Mass Effect 2 gjorde. Det stemmer forsåvidt det også, men jeg hadde ikke forventet at de skulle snevre inn verdenen så jævlig og gjøre mainquesten enda mer utydelig. Som Morbo sier er mainquesten noe absolutt dritt fordi man må bruker 7-8 timer på å samle inn nok spenn til å bli med på det. I løpet av den tid har jeg nesten glemt hva spillet handler om. Ekstra kjipt er det at det ikke blir noe utforsking og eventyrings, og det er det som definitivt er min favoritt i rollespill. Og når man først utforsker på de få stedene som er der, så er det som Nabbe sier bare resirkulert av et annet område. Kirkwall er en faens dritkjedelig by.

Ellers er karakterene/figurene/ensemblet ganske tamme saker så langt, bortsett fra at stemmeskuespillet er sensasjonelt dårlig. Og hvor er campen fra origins? Det lukter hastearbeid av dette :(
 

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
#67
Det var spikern i kista for min del. Kan du ikke utforske i et RPG har det allerede feilet ganske hardt, men når ikke engang det første spillets sterkeste trekk har overlevd til oppfølgeren gidder jeg ikke bruke tid på det. Da passer det bra at jeg kjøpte Makt & Magi VI: Manne-date av himmelsk art i går.
 
#68
Magikerklassen er artig å spille her, ble så mye døtid i origins mens jeg ventet på at magi skulle bli klar. Når det er sagt så mangler spillet et overordnet mål, utforsking og omtrent alt annet som gjør en.. rollespill til et rollespill.

Og jo, skal man sexe alven eller piratdama?
 
#69
Kjørte spillet rimelig rett frem, landa på 20 timers.

Ikke helt fornøyd med storien, bioware kan bedre.
 

Nabbe

Har fin hatt.
#71
Skal prøve å få skrevet noe mer fornuftig senere, men for nå så får det holde med å si at Dragon Age 2 er et brukbart spill, ikke noe mer. Det har absolutt sine høydepunkter, men det mangler i det store og det hele en rød tråd av noe slag, og da jeg trodde ting var i ferd med å nøstes opp, så var det bare for å gi spilleren et fnugg av sammenheng før spillet kaster deg inn i siste bossfighten. Alle de vanskelige valgene du må ta? BLÆH. Har ingenting å si Virkelig absolutt ingenting. Det gjøres vage referanser til enkelte ting mellom aktene, men det er så langt det strekker seg. Du tror kanskje at det vil ha mye å si for hvilken slutt du får?

Vel. Slutten jeg fikk, som jeg antar er den eneste (så godt som) var skremmende generisk, og klarte til og med å rote til et par relativt viktige plotpoints. Bl.a. påstod spillet at jeg hooket opp med et partymedlem som forlot meg i akt 2, og annet enn det var det så lite spesifikt at det kunne gjeldt en hvem som helst tilfeldig dicks figur.

Jeg er skuffet. Veldig, veldig skuffet. Koste meg for all del underveis, men det var med et visst håp av at alle valgene man tar underveis i ville nøstes skikkelig opp mot slutten, og at endgamet ville være mer enn en serie med dølle kamper før en helt latterlig OTT bossfight. Hadde også et håp om at selve sluttsekvensen, i likhet med DA:O ville reflektere MIN historie. Var visst for mye å håpe på. Kommer nok til å spille det igjen, bare for å se om ting i det hele tatt blir annerledes på noe vis om jeg spiller den rake motsetning av hvordan jeg gjorde nå, men entusiasmen er definitivt dempet.


Edit: også resirkulert leveldesign da (dette er helt ekstremt), pluss endeløse bølger med fiender som nærmest spawner oppå deg, en del rare bugs, en del dialoger som ikke reagerer riktig på tidligere hendelser, ufattelig knotete å snakke med kompisene sine (savner campen fra enern gitt), AI som til tider er helt mongo... en del irritasjonsmomenter. Størst av alt er kanskje det at du tilbringer noe som som 90% av spilletiden i Kirkwall, som da liksom skal være fylt til randen med folk, men det aldri er mer enn tre - fire grupper med folk i hver bydel. Disse menneskene står forøvrig alltid på samme sted, gjennom ti år, og reagerer ikke om du knerter femti niggere rett foran øya deres. Tar du deg en tur ned til det påstått overalvede alienaget, så består det av en firkantet plass, et tre, og tre alver som står plassert tilsynelatende tilfeldig rundt, uten mål eller mening. Det er ganske dødt i Kirkwall, med tanke på alt som skjer der. Vet det var slik i DA:O og, men der ble du ikke tvunget til å surre rundt på samme sted hele forbanna spillet. Eneste logiske forklaring jeg kan finne på at det er så lite folk i gatene, er at de ligger og sover, så de har krefter til å komme ut om natten og angripe deg tilfeldig på hvert gatehjørne. Synes også det er litt ille at Kirkwall ikke er én sone. Den uendelige traskingen rundt i byen blir bare gjort verre av at du stadig møter en usynlig vegg, og må loade for å komme til neste område.

Er heller ingen følese av tid, noe som er litt trist. Tross alt blir man dratt gjennom ti år i Kirkwall. Problemet er bare at bortsett fra et par linjer med dialog her og der, oppdaterte codexer og framdrift i historien, så ... føles det ikke som om det har gått noe tid i det hele tatt. F.eks. la jeg merke til at likene i kåken til Fenris fortsatt lå der mot slutten av spillet. Det er bare et eksempel, men det er slik overalt ellers og. Sånt er muligens småplukk, men potensialet til å gjøre noe spesielt med "en episk historie gjennom ti år bla bla bla" er ikke gjort noe med, og det er bare trist. Var kanskje for mye å forvente, når en ser at de ikke engang gadd å lage noe nytt til Deep Roads.

Meh. Faen ta dere, Bioware.

Faen ta dere, Bioware :(
 
#72
Er bombesikker på at det blir en slags DLC i senere tid.

Rettet til spoileren din på slutten der.

Forøvrig må jeg si meg ganske enig, det at alt til og med skal foregå på samme sted over 10 år, da tenker jeg på områdene utenfor Kirkwall, er jo ren og skjær latskap. Skulle vel tro at det skulle eksistere nok hideouts i DA universet enn at de nye bad guysa skulle behøve å okkupere hideoutsa til bad guysa du nettopp drepte.

Er en hule som åpner seg litt senere i spillet rett ved Dalish campen og den kjører akkurat samme map som slutten av deep roads.

Men spillet var da uansett greit nok til å gi meg god underholdning i et par dager
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#73
Kan jo supplere med John Walker borte hos RPS som skriver noe av det samme Nabbe påpeker. Det høres litt krise ut at man kan spille spillet i åtte timer og fortsatt ikke få noe grep om hva historien egentlig handler om, og det der med at du må dra hjem til folk du har gående bak deg hele veien, hvorpå du møter dem hjemme og først da kan snakke med dem... vel, jeg lurer på hva faen. Veit iallfall at jeg kjøper The Witcher 2 før dette.

Og så klart blir det DLC, Bioware hora jo ut både Mass Effect 2 og Dragon Age ganske grundig.
 

Nabbe

Har fin hatt.
#75
og det der med at du må dra hjem til folk du har gående bak deg hele veien, hvorpå du møter dem hjemme og først da kan snakke med dem...
Ja, det der... det der suger. F.eks. så tok jeg turen for å snakke med Merrill. Hadde da Merrill og Varric med meg. Reiser til huset hennes, starter en dialog ... det kutter til en scene hvor hun står og snakker med Varric, og hun sier noe sånt som at hun ikke ventet besøk av meg. De "homebase"-samtalene eksisterer tydeligvis i sin egen lille verden, isolert fra alt du gjør ellers i spillet, med mindre det er snakk om companion quests.

Apropos companion quests, så var Merrill sitt helt herpet. For å si det slik, så dreier et av questene hennes seg om å gjøre noe dritt med noe dritt for å fikse noe dritt hun har drittet med i lang tid. Problemet er bare at hun i en tidligere samtale RAEGET og knuste sistnevnte dritt. Så ... du kan vel si jeg ble litt overrasket da jeg likevel kunne gjøre questet senere.

Angående det med slutten av spillet, så virker det som om det er som jeg fryktet; at det er én slutt, med to forskjellige vinklinger, og at ingenting av hva du gjør ellers i spillet har noe som helst å si. Spesielt ille er at det spoilertags ikke fungerer lenger, slik at jeg måtte fjerne alt jeg skrev her.
Så ja, fra å ha vært veldig skeptisk etter å ha spilt demoen, til å føle at det fant grooven sin etter hva ... femten timer eller så, til å til slutt ende opp der jeg er nå. Tror faktisk ikke jeg gidder å spille det igjen, for hva er vel vitsen om ingenting du gjør har en dritt å si? Er ikke som om det spillmessig var så episk at jeg klør i fingra etter å gyve løs på det igjen, og om eneste grunnen til å kjøre gjennom på nytt er for å se forskjellige utfall av diverse "viktige" avgjørelser du gjør, så tror jeg at jeg like greit kan gi faen.

Fucker dere opp ME3 slik som dette, Bioware, så blir jeg rasende. RASENDE, hører dere?
 
#76
Latskap, og rusha. Hadde forventa mer av Bioware i 2011, spesielt med tanke på hvor godt Dragon Age 1 gjorde det. Det første spillet hadde en story som eide, på tross av at den var jævlig over the top med fantasyklisjeene. Awakening bygde veldig bra på den, og ensemblet man spilte med eide. Men dette her....som jeg nevnte tidligere tar det evigheter før storyen kommer i gang. Jeg har vel spilt rundt 10 timer og nylig kom jeg til Deep Roads, som er mainquesten man får nesten helt i starten av spillet. Jeg vet ærlig talt ikke hva spiller handler om lengre og hvorfor jeg må dra dit. Av og til drøppes det hint om at verden må reddes eller noe sånt, men det blir ikke gitt noen grunn. Og folka man har med seg er helt uinteressante.

I enern blir du smekket med storykjeppen fra første sekund: Mangel på respekt for folks rettigheter fra myndighetene, enten du er alv eller mann er det som du sliter med helt fra starten. The man drepte familien din, nå skal du ta hevn. Nå har jeg spilt DA2 i 10 timer, hva handler det om? Jævlig døve saker.

Med all fokusen på grininga om at de har dumma ned combaten så ble aldri disse tingene nevnt, annet en den nye og spennende fortellerteknikken som jeg ikke har sett noe til enda.

Ellers er det andre ting som er så facepalmete at jeg pisser på meg. Nabbe nevnte resirkuleringen av områder før jeg begynte å spille, men jeg trodde aldri det skulle være så ille. Det er faenmeg verre. Hvis du skal knerte en bande med noen bad motherfuckers kan du ta deg faen på at de er i akkurat den samme hula som den forrige gjengen. Det at man må dra hjem til folk for å snakke med dem er helt beyond all sans og samling, og det at de har fjerna campen er også et merkelig grep. Bioware har tatt flere steg tilbake uten at jeg helt kan skjønne hvorfor.

Det positive er jo at sidequestene er ålreite greier, jeg liker combaten (selv om bølgene av fiender er så forpult tåpelig), det er trivelig å møte på gamle kjenter og oppdage referanser til det forrige spillet (selv om save-importen fra DA1 knapt har noen effekt i forhold til Mass Effect sitt system) og det er stort sett et ganske underholdende spill selv om jeg aldri blir helt dratt inn i det sånn som jeg ble med det første.

Edit: Ellers er jo nedlastbare characters på releasedagen blitt en tradisjon fra Bioware/EA. Siden jeg kjøpte vanlig utgave fulgte det ikke noe med annet enn en kode som gir tilgang til å laste ned noe smådritt, så da måtte jeg kjøpe en eller annen prins til 500 funbux. Siden Shale eide såpass mye i DA1 var det en nobrainer at jeg måtte kjøpe denne karen, og etter 10 timer har jeg gjort noen drittquester for han mens ellers ikke sett noe til han. Raeguu~~
 

Nabbe

Har fin hatt.
#77
Uten å spoile, så handler det egentlig ikke om noe annet enn at du er en dick som forsørger den kjipe familien din i en kjip by med en hel haug med kjipe folk gjennom ti kjipe år. og jo så er templars fæle undertrykkere og mages snille lam, men KANSKJE IKKE. GRÅSONER osv.

Meh. Ser fram til å høre hva du mener om dette når du har nådd rulleteksten, riffen.
 
#78
Er det slik at en må(bør) gjøre alle oppdrag før man går ned i deep roads (dvs, mister man de?). Jeg har 60 gullpenger nå, men fortsatt en liten haug oppdrag som er helt alright, og vil ikke miste noe av spillet når det er så kort.

Combaten eier. Mhmmmm
 

Nabbe

Har fin hatt.
#79
Du må gjøre alt du vil gjøre ja. Blir gjort ganske klart når du treffer point of no return i hver akt.

Vil ikke akkurat påstå det er veldig kort da. Det skal sies. Jeg brukte rundt 43 timer på hele stasen.
 

Jante

privileged CIS shitlord
#80
Jeg er også litt skuffa over dette. Som forventet viste ikke demoen mye av spillopplevelsen. Spillet er bedre enn demoen fikk det til å se ut som, men det er dessverre ikke bedre enn Origins. Kampsystemet har i min mening blitt litt forbedret, selv om den nevnte spawninga er ganske nigger. Taktisk overblikk har de også fjerna, til min store raeg. Storyen er grei nok; du og familien din er flyktninger fra Ferelden som må karre seg opp i en ekkel og brutal ny verden. Men de kunne klart å få dette litt bedre frem. Jeg har ikke noe i mot en nokså åpen story a la Morrowind, men i et fantasy-RPG er det som regel et main plot som gjennomsyrer det meste. Her er det ganske uklart hva som egentlig er på ferde og man trasker bare videre gjennom blod, gørr og tilfeldige oppgaver for fremmede. Det hjelper også å ha noe interessant å gjøre eller utforske hvis man skal ta den approachen. Det har ikke Bioware fått til ved å låse oss fast i Kirkwall.

Tematikken storyen spiller på er forsåvidt interessant nok, og bygger videre på det vi så i Origins. Det turbulente forholdet mellom templars og magikere, godt krydra med voksende rasetrøbbel og en god dæsj fantasy-klisjeer. Problemet er bare måten det presenteres på; det hele virker veldig oppstykket, utvannet og veldig upolert. Alt dette skraper man bare i overflaten av, og jeg ender opp med å ikke bry meg noe særlig. Når det er et fantasy-RPG så synes jeg nesten at det burde være litt episk også. Det er ikke Dragon Age 2 i noen grad av ordet. Etter jeg hadde drept de tyve første bandittene i Kirkwalls gater var jeg klar for å se noe nytt. Men de få gangene man kommer seg ut av byen så er det svært lite å se. Det jeg savner er utforsking og eventyr, som mange her allerede har påpekt. Jeg kunne godt ha tenkt meg å se resten av the Free Marches, og det nevnes en rekke andre byer i området uten at man får mulighet til å reise dit. At de kun har laget et fåtall huler og hus som de gjenbruker ørten ganger er også ganske latterlig. Synes heller ikke de får Kirkwall til å se like interessant ut som den byen man leser i codex om. Hvis man først skal være i den byen gjennom hele spillet så bør den faen meg være litt engasjerende, og ikke minst ha mer å by på med tanke på bydeler, bygninger og folk. Er level design virkelig så tidkrevende? Av Qunariene, det eneste elementet som skiller seg litt ut i DA2, er det bare to man faktisk snakker noe med.

Gruppa med folk som man har med seg kunne godt ha blitt utvida mer. Gjengen jeg drasser med meg er ikke mye å skryte av, med hederlige unntak. Jeg synes spillet er greit nok, men etter forbedringen fra Mass Effect 1 til 2 friskt i minnet er dette skuffende fra Bioware. Hele opplevelsen bærer preg av at de pressa ut noe på altfor kort tid, og det blir aldri noe bedre enn greit nok. Det er ikke et dårlig spill, jeg trodde bare at Bioware ville gi oss noe som var mye bedre. Garanterer at de vil pule oss i rassen med DLCer frem til neste spill i serien kommer ut.

Og er det bare meg som får MMO-vibber av mange quests?
Tenker blant annet det å samle sammen qunari-sverd acten etter at du drepte dem alle?
Og må jeg virkelig redde de forbanna gruvearbeiderne i the Bone Pits fra noe forferdelig (og drepe de teite bandittene på the Wounded Coast) i hver eneste jævla act?