Good Old Games - utgivelser og tilbud

Terje

mostly harmless
thecompany.pl er en gruppe folk som pakker amiga spill sammen med en emulator i en enkelt kjørbar fil, mye på samme måten som gog gjør med dosbox. De har hele Alien Breed serien. Og det er gratis. Og sikkert ikke helt lovlig. Virusprogrammet ditt kan protestere, men det er trygge filer.

I dag er det Amiga-klassikeren Superfrog som står for tur.

Det var disse Team 17 spillene jeg koste meg med, mens "alle andre" (får ihvertfall inntrykk av dette nå i disse dager) satt med sin Super Nintendo eller Megadrive og spillte Mario og Sonic. Superfrog og Alien Breed har fortsatt en spesiell plass i hjertet mitt, mens Mario og Sonic føler jeg absolutt ingen affeksjon for - så å påstå at jeg ikke foretrekker Superfrog fremfor disse er å lyve for meg selv, bare for å fremstå som mer politisk korrekt i spillverden.

Nå som jeg har prøvd både Superfrog, Alien Breed og Tower Assault på PC, kan jeg påstå at spillbarheten er fortsatt inntakt og like underholdende som den gang. Kan også ærlig innrømme å si meg imponert over hvor gode porter dette er, for det er ikke så veldig mye som skiller de fra Amiga versjonene. Alien Breed 1 på PC minner grafisk mest om Alien Breed 2 på Amiga, men kanskje det kom ut på den tiden også, sånn at de brukte ressurser fra Alien Breed 2? Mens Tower Assault igjen har pussig nok de samme aliensa som Alien Breed 1 på Amiga, mens jeg mener å huske at Amiga versjonen av Tower Assault har en noe annet design, eller kanskje bare et annet fargepalett.

Uansett, GOG's versjoner av disse Amiga klassikerne kan jeg lett anbefale for de som ikke lenger har tilgang til Amiga, er opptatt av å holde ting lovlydig, eller rett og slett ikke søle med den altfor kompliserte Amiga emulatoren (som er akkurat det motsatte av det Amiga stod for, nemlig brukervennlig).

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Husker jeg spilte Superfrog da jeg var knert, og da var det nettopp PC-porten jeg hadde tilgang på (har tatt på en ekte Amiga to eller tre ganger totalt). Det er helt klart i en annen liga enn Mario, men jeg husker det som ikke så hakkandes gæærnt likevel. Husker jeg prøvde det igjen for noen år siden, og syntes det var fullstendig krise da, men det var vel ett eller annet som fikk meg til å spille det da jeg var fjorten.

Shinra85

Spillegals effort emo
Appropos C64, så kom jeg på et eller annet grisevanskelig (iallefall da) Indy Jones-spill (eller Indy Jones-aktig spill), som var grisefetr

Terje

mostly harmless
Appropos C64, så kom jeg på et eller annet grisevanskelig (iallefall da) Indy Jones-spill (eller Indy Jones-aktig spill), som var grisefetr
Tusker? Det er en ren Indy-ripoff, tror faktisk det ble utvikla som Indy spill men så fikk de ikke lisensen. Det er laget av samme gjengen som laget Last Ninja spillene og er samme type spill. Altså konge. Og soundtracket til Matt Gray er et av favorittsoundtracka mine gjennom tidene.

E: Apropos, jeg er i samme båt som Stareye. Jeg vokste opp med datamaskiner, hoppet ikke på konsoll før et par år etter Playstation kom. Har ikke noe forhold til konsollene før det, men har mange gode minner fra hjemmedataplattformene fra de dagene. Jeg synes også det virker som verden har stort sett glemt disse, selv her til lands og i europa generelt hvor de var større spillplattformer enn konsollene på den tiden. Og synes dette er litt synd. For det er mye unikt der som absolutt er verd å huske.

PS1 var også min første konsoll, og det var vel ikke før '97 eller '98 jeg kjøpte meg en. Etter det har jeg jo eid og/eller prøvd nesten alt av de viktigste konsollene, fra 80 og 90 tallet og til i dag. Men Amiga er fortsatt og vil alltid være gullalderen for min del.

Shinra85

Spillegals effort emo
Terje: Tror nok det var Tusker, ja. Liker at splash-screenen kjører nesten identisk Indy-stail.

Uansett, så var det broren min som hadde C64, så en Amiga 500. Boosta det opp til NES, for så å holde oss til den inntil PS1. Sweet jævla oppdatering den gang

Booste A500 "opp" til NES? Noe som ikke stemmer her, en Amiga 500 var da flere ganger kraftigere enn en NES.

Shinra85

Spillegals effort emo
StarEye skrev:
Booste A500 "opp" til NES? Noe som ikke stemmer her, en Amiga 500 var da flere ganger kraftigere enn en NES.
Ah, beklager! Atari 2600, booste opp til NES, broren min fikk en Amiga 500 mens jeg storkoste meg med NES (Street Gangs... Trenger ikke et annet spill enn det til dags dato), så PS1

Men NES hadde bedre spill. :riffa:
Amiga hadde Civilization, Syndicate, Pirates!, Colonization, The Settlers, Pinball Dreams/Fantasies/Illusions, Another World, Flashback, etc etc etc... det handler vel mest om hva du er ute etter av spill. Amiga hadde de samme spillene som PC hadde, pluss litt til, og ofte de beste versjonene.

...og demoscenen.

:ras:

Lodin

Der Waaaah
Joda, Amiga eide. Jeg hadde egentlig ikke no forhold til maskinene, men spilla mye Sensible Soccer med en kompis. Det som slår meg er at når man gikk fra Atari 2600 til NES ble spilla mye mer spillbare. Det er veldig lite som fortsatt er gøy å spille til 2600, men de virkelige klassikerne til NES holder den dag i dag. Det samme steget syns jeg "PCen" tok fra C64 til Amiga 500.
Som sagt har jeg ikke testa Alien Breed før, men ble sittende med det i omtrent en time. Trukke det samme ville skjedd med noe til C64. Selvom Blue Max aldri går av moten.

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Som sagt har jeg ikke testa Alien Breed før, men ble sittende med det i omtrent en time. Trukke det samme ville skjedd med noe til C64.
Project Firestart vil ha et ord med deg:

C64 hadde de beste versjonene av Last Ninja, og det er noe jeg godt kan bruke tid på den dag i dag. Ellers er veldig mye spillbart til C64 i dag, men i veldig mange tilfeller er det sånne mini-games som vi bruker 10 minutter på om gangen i dag. Spill som Burger Time og Jumpman.

Epyx sine sportsspill var jo også artig i multi... Winter Games, Summer Games, California Games or World Games brukte jeg mye tid på sammen med familie og venner.

Litt trist at eska og manualen til spillet faktisk er mer gjennomført enn 99% av det man får av nye spill i dag. Men spillet i seg selv ser kjedelig ut. Hadde passet fint inn i mengden med miniatyrspill på cartridge fra den tiden. Selv hadde jeg vel to eller tre slike, hvorav en av de var International Soccer fra Commodore. Mitt første fotballspill. <3

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Spillet er bra det, men kanskje ikke så vanvittig artig på C64.

Var det C64 som hadde den derre kassettspilleren? Husker Knut I Bygget på p3 for mange herrans år siden brukte å direktesende spill fra kassetter som kunne tas opp og spilles. Det var litt kult.

Jepp, mener det skulle gå ann. Men tror nok ikke det var den mest effektive metoden å kopiere spill på. Uansett tror jeg aldri jeg kopierte ett eneste kassettspill til C64, da jeg holdt meg til floppydisker (store svarte 5 1/4"), mens de kassettene jeg hadde var som regel originale eller såkalte "turbo tape" kassetter som hadde masse spill... noen av de hadde en liste av hvor på "telleren" du måtte spole til for å starte det og det spillet.

eks:

000 - 125 "Burger Time"
126 - 239 "Jumpman"

Nullstill telleren på kassettspilleren etter å ha spolt kassetten helt tilbake, spol fram til det respetive tallet (126 for Jumpman"). Så skriver du LOAD, eller så hadde man en to-tast kombo du kunne trykke (RUN/STOP og CTRL eller noe sånt).

Jepp, alt kommer tilbake når du først begynner å prate om det

Har bare noen vage minner om en slektning som kom på besøk og hadde med seg en diger koffert med en spillkonsoll og en haug med kassetter. De greiene der kom nok en generasjon før min tid.