Det er en grunn til at bare noen få utvalgte ble plukket til Spartan-programmet...
Men men, selvsagt har jeg klart Halo flere ganger på Legendary, og selvsagt vet jeg at man ikke kan løpe frem som en idiot. Men Shadars påstand om at Halo er mindre actionfylt enn Doom 3 kjøper jeg ikke. Halo (både eneren og toeren) er på sitt beste når du skyter, kaster granater, bytter våpen og massakrerer fienden rent instinktivt. Selvsagt må man utnytte terreng og våpen man plukker opp underveis, men det er ikke slik at man går ned en gang og tenker "Hm. Her er noen esker. De kan jeg gjemme meg bak så kan jeg kaste en granat, og så kan jeg bruke zoomen og se om jeg treffer noen av fiendene der borte", det er slik at man løper ned gangen og rent instinktivt gjemmer seg bak eskene, lobber noen granater, fyrer av noen skudd, får øye på noen fiender som kommer ut en dør bak deg, og i brøkdelen av et sekund har man funnet et nytt strategisk sted man kan skjerme seg for skuddene, samtidig som skjoldet lades opp og man lader om, før det hele er i gang igjen. Mye mer frenetisk enn "Et monster! Skyt mens du rygger helt til han er død"-Doom 3.