Skal prøve å komme opp med noen punkter der jeg liker Final Fantasy godt. Skal prøve å forklare hvorfor også. Jeg mener ikke nødvendigvis at Final Fantasy slår alle andre spill på disse punkter, men det er faktorer som Final Fantasy, i min mening, imponerer på. Er trøtt, så ikke deng meg med støvsugere om det er dårlig formulert.
Grafikk
Final Fantasy har alltid budt på hva som nærmest kan kalles grafiske revolusjoner. Hvert eneste nye spill i serien ligger godt over hva man ser i de fleste andre spill utgitt på samme tid. Dette er selvsagt ikke av største viktighet, men det hjelper jo.
De nyere spillene (inkl. remakene til PSX) har inneholdt flere CG-er. Disse har alle sammen holdt meget god kvalitet, og spesielt videosnuttene fra FFVII og FFVIII lamslo en hel verden med deres høye nivå sammenliknet med spill fra tilsvarende tid. Selv om enkelte filmer kan være rene irritasjonsmomenter er de aller, aller fleste flotte avbrekk fra spillets vanlige natur og omgivelser.
Lydsiden
Selv om det finnes mange RPG med et svært godt soundtrack har alltid Final Fantasy ligget høyt på min liste. Jo visst holder ikke alle av Nobuos verk like høy kvalitet, men jeg vil tørre å påstå at gjennomsnittet er farlig høyt. Sangene setter deg alltid i den rette stemningen, og er skreddersydde til scenene der de brukes. Selv om jeg ikke misliker FFX-2-soundtracket like mye som enkelte andre mener jeg at dette var av betydelig lavere kvalitet enn de foregående OST-ene. Stemmegivningen eller voice actingen i de FFX og FFX-2 holder et ekstremt varierende nivå, men jeg håper på at dette bedres i FFXII.
Holdbarhet
RPG-spill har en tendens til å være lange, men Final Fantasy ligger godt over gjennomsnittet uansett (unntak: FFX-2). Selvsagt finnes det spill som er enda lengre (Ex: Unlimited SaGa), men det finnes definitivt flere rollespill som er kortere enn FF enn de som er lengre. Jeg vet ikke hvorfor, men jeg føler også at Final Fantasy har en sterkere gjenspillingsverdi enn de fleste andre rollespill. Med dette sagt må jeg også tilføye at spillet trenger en liten stund på hylla før jeg igjen putter det i maskinen.
Det er en rekke faktorer som øker FFs holdbarhet. Blant disse er alle sidequestene en av de viktigste. Final Fantasy-spillene har siden FFVI vært fulle av valgfrie sidequests. Selv om ikke alle har vært like interessante (Monster Arena...) bidrar disse til å utvide storylinens levetid. En rekke av disse oppgavene har vært både utfordrende, interessante og morsomme (Chocobo Hot and Cold), og du belønnes ofte med gode gjenstander hvis du fullfører sidequestet. Dette er jo selvsagt en ekstra motivasjonsfaktor. Sidequestene er flotte tiltak som gjør spillet mindre lineært og gir deg en mulighet til å ta en pause fra storylinen. De senere FF-spillene har vært proppet av minispill, både i sidequest-forkledning og integrert i historien. Siden disse ofte er utrolig artige hjelper de også på holdbarheten.
Det er ikke lett å skaffe seg en optimalfil i Final Fantasy. Siden de mest dedikerte spillerne legger vekt på slike filer er det ikke få som har brukt utallige timer på å oppdrive hver eneste skattekiste eller optimalisere Sphere Grid-en.
Historien
Jo visst er Final Fantasy fylt av klisjeer, men det er jo alle rollespill? Og selv om man har reddet verden ørten ganger på ørten forskjellige måter er det da fremdeles fengende? Som LocoLennon har sagt er det mer engasjerende å utøve stordåder istedenfor å vaske tøy og mate gjess.
Som Shadar har sagt opptil flere ganger kunne nok historien blitt fortalt på en mye bedre måte. Det blir for tett mellom spenningstoppene, og det er ikke alltid alt henger sammen på den beste måte. Allikevel mener jeg at fundamentet er så godt at FF utmerker seg kontra andre japanske rollespill. For hver gjennomspilling noterer man seg nye nyanser og detaljer i historieforløpet, og dette bidrar igjen til holdbarheten og en økt gjenspillingsverdi. Karakterene kan være stereotype, men de utspiller sin rolle perfekt og bidrar til å flette sammen de løse trådene.
Final Fantasy-spillene forteller ikke nødvendigvis hele historien. Om dette er positivt eller ei varierer fra person til person, men jeg synes det er svært positivt å ha muligheten til å diskutere og utforme egne teorier om hva som egentlig skjedde før, etter eller under spillets historieforløp. Jeg har sett en rekke av medlemmene her på forumet (Fenrir er den første som faller meg inn) legge opp svært gode teorier. Det er artig å kunne tenke selv istedenfor å få alt servert på et sølvfat.
Karakterene
Som jeg sa i sted finnes det mange stereotype karakterer i Final Fantasy-serien. Cecil, Garnet, Steiner, Zell, Aeris etc. Men selv om man på mange måter kan forutse karakterenes skjebner og oppførselsmønster føler man at man kan leve seg inn i rollene. Dette er viktig i et rollespill. Samtidig som det hele bør være storslagent (i min mening) må man samtidig kunne relatere seg til hovedpersonen og hans kompanjonger. Man burde forstå hvorfor de sier hva de sier, føler hva de føler og gjør hva de gjør. Nettopp dette er ikke noe problem i Final Fantasy.
Selv om enkelte persontyper går igjen i flere av spillene er karakterene i samme spill alltid godt balansert. Hver av karakterene har en særegen oppførsel som igjen er med på å forme historiens forløp og gjengens valg. Disse ulike personlighetene gjør at du bygger opp et forskjellig forhold til hver karakter. Man føler medynk for Vivi, hat mot Sephiroth, irritasjon ovenfor Zell (vent, det var kanskje ikke meningen...), respekt for Auron etc.
De aller fleste karakterene har en interessant fortid. Man får som regel vite om denne først et stykke ut i spillet, og noen ganger må man også lete for å finne sannheten (Vincent). Det at man, i en så stor grad, får vite hva som har formet karakterenes personlighet gjør at man lettere kan forholde seg til dem og deres oppførsel. Som regel forklarer også forhistorien grunnen til at denne karakteren begir seg ut på den strabasiøse ferden mot erkefienden.
Nemesisene, bad guy-ene i spillene er ofte de mest stereotype karakterene. Allikevel mener jeg at disse er genialt bygget opp. Vi har Kefka og hans totale ondskap og galskap. Hvem kan vel med hånden på hjertet si at de ikke lo av Kefkas merkelige oppførsel og følte hat ved hans pur onde gjerninger? Kuja var også en meget god karakter. Hans hovmodige, selvgode holdning og hans forhistorie gjør ham til en dyp karakter som fyller rollen flott. Jo visst er Sephiroth en ultimat stereotyp, som Shadar har sagt (allikevel mener jeg å huske at du hadde han på topp 10-spillkarakterer?). Tross dette klarer jeg rett og slett ikke å elske mannen. Hans manipulering av Clouds sinn og tanker er vitterlig genial. Hans oppførsel da han finner ut om sin fortid og opphav, følelsene han viser. I min mening er hele Sephiroth en ypperlig karakter, en perfekt erkefiende.
Stemningen
Det er viktig at RPG-spill bugner av stemning. Musikk, dialoger, scenarioer, slike faktorerer bidrar i stor grad til å utfylle historien og gjøre dennes inntrykk sterkere. Final Fantasy-serien er full av stemning. Musikken passer alltid inn, stedene er alltid stemningsfulle og verdige og dialogen er som regel svært velskrevet med diverse klassiske utsagn. Alt dette bidrar til at man opplever historien i større grad og med sterkere følelser enn hva man hadde gjort hvis disse tre punktene hadde vært middelmådige.
Åstedene til viktige hendelser i historien passer alltid perfekt. Byen Zanarkand, dens historie og dens posisjon i historien er perfekt, og ruinene av den en gang så mektige byen er nok til å gi meg gåsehud. Dali i FFIX er ment for å være en idyllisk, koselig landsby i turbulente tider, og også denne byen oppfyller rollen perfekt. Med en tvers igjennom koselig stemning (mye grunnet musikken) er dette en by jeg gjerne kunne ha bodd i. Iallfall når jeg blir eldre, vel… gammel. Alle disse perfekte lokasjonene med passende musikk utgjør en stor del av stemningen i Final Fantasy.
Nå er jeg lei av å skrive. Jeg har flere punkter jeg skal føye til senere, mest sannsynlig i form av et nytt innlegg. Skal selvsagt også komme med negative punkter senere.
Jeg beklager virkelig for skrive- og formuleringsfeil, skal prøve å rette opp i disse senere. Jeg føler at jeg ikke fikk ordlagt og forklart meg skikkelig ved flere anledninger, så hvis dere lurer på hva jeg egentlig mener/hvorfor jeg mener det er det bare å spørre.