Se video plox.
Kort fortalt så skrudde Sony valpen ved at flere av sikkerhetsgreiene er dårlig designet, og ved at de ikke brukte tilfeldige tall for å generere lisenskodene (de brukte ETT tilfeldig tall som ble gjentatt for alle lisenskodene), så i praksis trenger man bare hente ut et par krypterte lisenskoder og sette opp et regnestykke som får plass på et halvt A4-ark og så har man krypteringsnøklene. Når man har krypteringsnøklene kan man mekke sin egen programkode som ikke krever no hackings for å installere, og som PS3-en i praksis ikke kan skille fra offisielt kryptert Sony-kode. Dette fører igjen til at man kan mekke vidåpen custom firmware som ikke har noen sperrer på noe som helst, men fortsatt lurer PS3-en til å tro at alt er OK. Håper dere som spiller online på PS3 koser dere mens dere kan, for om noen måneder vil det ikke være noe som hindrer folk i å spille online med gyldig konto og en versjon av Codblops som gir evig ammo, null rekyl og wallhack (for å nevne noen veldig enkle muligheter). En artig sak er at PS3-en er designet slik at det ikke går an å sperre systemet for lisenskoderne hackerne har funnet uten å sperre alt annet som er utgitt til PS3 siden den ble lansert (ettersom de bruker samme lisenskoder). Grunnen til at det tok tid å finne det ut var som Buggz skrev at hackerne som virkelig hadde peiling driter i piratkopiering så lenge de får bruke maskinen sin til å dille med sitt, og da Sony tok vekk Linux-støtten ble de iltre og jobba for å finne en løsning.