Det hadde på et vis vært mer overraskende om Nintendo plutselig skulle melde seg på i maskinvareracet igjen, med tanke på hvordan både inntjeningen og suksessen deres har vært direkte korrelert med nedskalert/"utdatert" maskinvare.
Om Wii hadde ett budskap, var det vel dette: "Hei, vi er Nintendo, og vi gir ikke faen."
Eller, hvis vi skal være litt mer presise: "Hei, vi er Nintendo, og en spillplattform er hva vi gjør den til."
Selv i dag er jo ikke Wii-ens problem, for meg som en spillfanatiker, at den ikke er kraftig nok. Problemet – og dette er en gjengangsmelodi for japsekaksene – er når de ikke vender sitt benevolente åsyn mot riktig del av plattformen. 3DS får Wii til å virke utdatert og glemt, og 3DS er åpenbart hovedfokus nå. (Bare se på eShop, som av ymse årsaker ikke har hatt bakovervirkende kraft til å gjøre WiiWare mindre ræva). Det gjør at jeg stoler mindre på Nintendo, og det gjør at Wii per dags dato er en ganske irrelevant boks. Men dét har svært lite med maskinkraften å gjøre.
Maskinkraften var ræva da Nintendo slapp Metroid Prime 3, Wii Fit, Mario Kart og Super Mario Galaxy også, men maskinen deres var brennrelevant. Det er den ikke lenger.
Uansett tror jeg Wii U er i en god posisjon til å skape litt rabalder i badevannet. Det skjer jo nærmest ingen verdens ting med Xbox 360 og PS3 om dagen ut over business as usual, Kinect og Move har mykt mageplasket, og alt er som det har pleid i fire år nå. Hvis Nintendo har noen idé-ess opp ermet tror jeg høsten vil være god timing for å servere dem.