Hva spiller du for tiden?

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
Mario Strikers er det eneste fotballspillet verdt sitt skinn, og det er dritbra nettopp fordi det ikke har noe med fotball å gjøre.

Jeg husker ikke hvorfor, men jeg slutta å spille Sam&Max i starten av sesong 2. Jeg kjørte inn episode 2: Moai Better Blues på nytt for å få unnagjort resten. Tales of Monkey Island, spesielt nyeste episode, var nok med på å få opp interessen igjen.

Mario Strikers er det eneste fotballspillet verdt sitt skinn, og det er dritbra nettopp fordi det ikke har noe med fotball å gjøre.
Kan man ikke nevne fotballspill her engang uten at du må komme med "foppal er no dritt ass"-schticken din? Hvem er du? Candyman?

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Kan man ikke nevne fotballspill her engang uten at du må komme med "foppal er no dritt ass"-schticken din? Hvem er du? Candyman?
Jammen fotball ER jo noe dritt. Hvor mange ganger må vi si det før det synker inn? <_<

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Dobbalpoast! Siden jeg er sånn slaskete lærervikar og dermed har høstferie nå, har jeg planer om å få gamert (preteritum perfektum av å gamere) en del denne uka. Først ut gjennom "bli ferdig med denna faenskapen"-kverna er Resident Evil 5, til PC forstås. Dette er et sånt spill jeg virkelig liker å spille, til tross for alt som er jall. Grunnen til det er at skytinga er knakelibrakbra, og jeg digger å måtte pusle med hva gubben min (Chris) og dama mi (Sheva) skal ha med seg hele tida. Dette er som alle allerede veit Resident Evil 4: Africa Edition, og dermed har Capcom bare kopiert over en del bosskamper og setpieces fra forgjengeren uten at det egentlig gjør så mye. Har kommet meg helt til siste kapittel, så dette regner jeg med blir fullført i morra. Uansett gleder jeg meg til å låse opp dill når jeg blir ferdig, antar de har med Mercenaries her også og det er alltid moro.

PS: DirectX 10-versjon med alt på maks :smug:

Hvordan funker kontrollene? Jeg er litt småkåt på RE5 på PC, selv om jeg egentlig har andre ting jeg burde ta for meg.

Tomas

Frå Oslo ellår någe.
Ja, jeg var også nyskjerrig på om dem har mekka musekontroll til re5pc, siden du måtte bruke padde til re4.

Selv gjorde jeg meg nettop ferdig med Star Wars Republic Commando. Helt okei spill, jeg kan egentlig si mye positivt om det, men mye av det forsvinner i hvor monotont det etterhvert blir.
Intuitiv squad-kontroll. Overraskende bra stemmearbeid. Masse polish i form av sync kills, partnere som kommenterer killsa dine, dynamisk skade og dødsanimasjoner (kan skyte bort våpenarmen til battledroidsene og slikt), osv. Problemet er liksom at du har opplevd mesteparten av det spillet har å tilby ca. 1/5 inni det. Heldigvis er det ikke så altfor langt, og er verdt de 75,- Steam skal ha for det hvis man noen gang er i Star Wars-humør.

Mus i RE-spilla vil jo ikke være noe spesielt gøy siden det blir betydelig lettere å sikte og treffe det man skal skyte på. Mye av tiden i RE4/5 blir brukt på å løpe fra stygginger, snu deg mot dem, justere siktet, skyte noen ganger for så å løpe vekk igjen og repetere.

Det at man ikke har "fullstendig kontroll" over de man styrer i RE4/5 har betydelig mer å si for opplevelsen man har enn de fleste innser.

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Hvordan funker kontrollene? Jeg er litt småkåt på RE5 på PC, selv om jeg egentlig har andre ting jeg burde ta for meg.
Vet du, jeg aner ikke hvordan det er å spille med mus og tastatur siden jeg bare slang på 360-kontrolleren min og ikke bekymret meg noe videre for det. Jeg veit bare at Resident Evil 5 er en PC-port av toppklasse, blant annet på grunn av at hvis du vil bytte mellom kontrolleroppsett er det bare å begynne å bruke den du vil så bytter spillet automatisk. Akkurat sånn det skal være. ^^

Når det er sagt kan jeg jo teste litt med mus, men jeg har for vane å bruke 360-stikka når spillet i utgangspunkt er laget for det. Gears of War med mus og tastatur føles bare feil, for eksempel.

(Runda spillet i går forresten, Mercenaries her kommer jeg)

Edit: Testa akkurat med mus og tastatur, og... vel, det funker greit. Jeg vil ikke gå over til det istedenfor å bruke kontroller, men det var ikke noe i veien med det. Akkurat samme oppsett som med kontroller, bare med ekstra snarveier for å lade om, 180-graders vending og velge ting. Ikke la kontrollsystemet hindre deg i å kjøpe RE5 til PC, det funker fint det også.

Siste rapport fra oerhört-spiller-demoer-sentralen: Twin Sector.

Ikke bare har dette spillet et totalt udugelig navn--jeg har nettopp spilt det og jeg tror fortsatt det heter Dark Sector--det er det værste mølet jeg har vært borti på en god stund.

Gamer.no gav 5/10 og Eurogamer gav 6/10, men etter demoen å dømme er dette langt verre. Treige, seige kontroller, hårreisende world design og historiefortelling, generisk, klønete sci-fi-grafikk og et spillkonsept designerne aldri har skjønt helt selv. Kort fortalt er gameplayet en miks av Chip's Challenge og Portal; man må bruke sin evne til å dytte og dra i ting (med ekte fysikk, vettø) for å komme seg rundt og over og under diverse hindringer. Stadig vekk blir man avbrutt av en stemme på øret som forteller drittkjedelige ting. Noen av oppgavene er nesten litt morsomme, men det ødelegges stadig vekk av en uforutsigbar fysikkmotor og en helt idiotisk en-feil-og-du-skal-se-på-loading-skjerm-i-ti-sekunder-og-gjøre-alt-på-nytt-løsning.

Og så kommer fiendene. Da skrudde jeg av.

Trivia-quiz: Hvilket land kommer utviklerne av Twin Sector fra? Her er noen hint: "generisk sci-fi". "stygg, men teknisk oppegående, grafikk". "ræva engelsk tekst". "derivativt konsept som tror fysikkmotor = gameplay".

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Jeg spiller Ninja Gaiden... Sigma 2. Det er da Ninja Gaiden 2, med noe skåret vekk, noe lagt til og et par løse tannhjul i motoren. Mao. fortsatt et bra spill, men hvis du synes det er helligbrøde å gjøre spillet lettere så er det vel best å holde seg på 360. Uansett drepte jeg både Buddha og Frihetsgudinnen i går og det var artig. ^^

Annet dill jeg fikk på PS3-en min i går var noe kalt Digger HD. Dette er da en ny HD-utgave av et spill som lå nær toppen på lista mi over "gamle spill som neppe kommer til å få en moderne remake". Akk, så feil kan man ta.

Digger var da et lite PC-spill utgitt i 1983 eller der omkring. Med andre ord: Rimelig eldgamle saker. Kort fortalt så styrer du en "gravemaskin" (alle med øyne ser at det egentlig er en rød and med brune hjul og grønt nebb) som skal grave ut diamanter fra ei gruve. Digger kan brase rett gjennom jorda uten pråbblems og nappe til seg diamantene, men to elementer kompliserer dette. For det første er det no lurings på gang, siden det hele tida dukker opp fiender i gruva. Digger kan skyte dem, men han kan bare skyte en gang i slengen og skuddet bruker lang tid på å lade seg opp. Dermed må han også bruke en annen taktikk: Slenge gullsekker i skolten på monstrene. Rundt om på brettene er det gullsekker, og de faller ned hvis du graver vekk jorda under dem. Alt som ligger under en gullsekk som faller blir dratt med og most. Fordelen er at du kan mose monstre med dem, og samle opp gullet som ramler ut hvis sekken falt lenger enn ett felt.

Og det er det hele, egentlig. Når Digger har alle diamantene kommer neste brett, og slik går nu dagan helt til du er ferdig. Kort fortalt er det et temmelig vanskelig actionspill, som virker ekstremt simpelt på overflaten men som - takket være gullsekkene og fiendene - har ganske stor taktisk dybde. Gjelder såklart å finne den ene perfekte veien gjennom hver bane, men å komme dit er ganske artig.

HD-utgaven byr på oppusset grafikk og lyd, selvfølgelig, men har også en ekstra spillmodus kalt Survival, hvor du bare har ett liv og skal klare flest mulig baner. I tillegg kan du spille co-op med en annen spiller (bare lokalt) i begge modi. Og! Originalspillet med de originale banene (de lagde nye baner til Digger HD pga. større skjerm og sånt) er også tilgjengelig, urørt bortsett fra at de har laget ny musikk (siden lydsporet på originalen var en temmelig dodgy, ulisensiert chipversjon av låta Popcorn).

Alt i alt er Digger et sånt spill hvor det som gjør det bra også er det som gjør det dårlig for mange. Hvis du får kreft av simple, nådeløse arkadespill, er det bare å glemme Digger HD. For min del føyer det seg lett inn i samlinga av små PS3-arkadespill jeg finner fram og nispiller noen dager i slengen.

Skaffes på US PlayStation Store, og koster $9.99. Med andre ord tre øre med dagens dollarkurs. Edit: Alternativt kan du kjøpe det på den norske butikken også, hvor det dukka opp akkurat. 75 riksdaler.

PS: Hvis du har lyst til å teste en PC-remake så kan du besøke denne sida. Mye moro.

FIFA 10. Elendig er jeg og, spesielt etter å ha gått over til 100% manuell kontroll. Hjalp litt å sette ned vanskelighetsgraden, så spiller jeg på ellers så latterlig enkle semi-pro. Men manuell kontroll gjør det hele litt vanskeligere, og mer uvandt. Satte også hastigheten ned til slow. Forhåpentligvis med litt trening får jeg kommet meg opp til pro, i det minste.

Jeg trår til med enda en rapport fra oerhört-spiller-demoer-sentralen: Madballs in Bobo Invasion (ellerno)

Jeg gidder ikke skrive mye om dette, men jeg blir litt overrasket over at dette går som kosher i 2009. Ut fra demoen å dømme er enspilleren er åndsforvirret, totalt udesignet halo-møter-geometrywars-greie som kaster inn alle tenkelige elementer og håper noe skal klistre. Direkte heslig grafikk, pussige kontroller, dølle forsøk på humor, og en featureliste lang som et vondt år. Jeg kan ikke på noen måte si det frister å overbevise kompiser om å delta i en firespiller-samarbeidsgreie når enspilleren er så til de grader knøl som dette.

Egentlig ville jeg skru av etter fem minutter, men jeg gav det en halv time. Det var dumt av meg. Gnøh.

Tomas

Frå Oslo ellår någe.
Jeg var i humør for en jrpg, så jeg kjøpte meg Star Ocean TLH til 360 for noen dager siden. Artig, men på samma måten som Stargate-serien bare er utholdelig hvis man ikke tar det et snev seriøst. Faktisk quote fra spillet, ord for ord: "We're trying to get to the purgatorium. Someone we met in town told us we had to ride a bunny to get there".

Mengden cheese er til tider off the charts. Jeg ville ikke trodd det selv hvis noen fortalte meg at i dette spillet så drar du tilbake i tid til 1957 for å redde en cat-girl som blir holdt fange i area-51 for å hjelpe henne tilbake til "space".
Skuespillet var først så dårlig at det var artig, men når du evt. farter rundt med 3 lolitaer som så intenst prøver å være anime-søte på engelsk, så skrur man av stemme-volumet og leser underteksten heller.

Men til tross, så er det et helt greit chillax jrpg. Kampsystemet er i sanntid og ganske morro. Jeg tør egentlig ikke si at det er 'dypt' siden det er litt på den enkle siden, men det er mange aspekter man kan fordype seg i. Blindside-manøvrer, slenge sammen skills til å lage egne komboer, samarbeids-komboer, et slags bonus-brett man fyller opp med powerups fra å f.eks critical-finish'e monstre, osv.

Langt er det også. Så langt står det at jeg har spilt 25 timer, og er ennå på den første disken av 3. Jeg har ikke en gang "finn 10% av skattene"-achievementsen.

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Gadd ikke sette inn ei plate i PS3-en i går, så det ble en time med Digger HD og en time med Astro Tripper. Jeg klarte nesten nest siste Astro Tripper-brett på Hard. :argh:

Tomas

Frå Oslo ellår någe.
Er det noe co-op der?
I star ocean? Nei. Du kjører et party bestående av 4 dudes, men spiller bare én av gangen mens man velger 'tactics' (fight freestyle, gang up on foe, stay out of trouble without using MP, do nothing, osv) til de andre. Du kan bytte fritt mellom dem hvis du er glad i micro, men kampene er såpass enkle at det trengs som regel ikke.

Det er flere vanskelighetsgrader og jeg spiller på den høyeste som er tilgjengelig. De høyere må låses opp.

Det er helt ufattelig at ikke flere JRPG-utviklere skjønner at sjangeren er ideell for parspilling.

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Endelig har Snerket fått inn Skriblenaut og jeg ble den heldige. Det mest imponerende er ikke at de har lagt inn så mange tusen forskjellige ord, det mest imponerende er at de har klart å overse hvor ræva kontrollsystemet er. :argh:

På den annen side kan jeg fly varmluftsballong mens min kompis Gud vokter sekseren min i en ubåt, og du kan se hvem som vinner av en skokk zombier og Cthulhu og sånn. Litt irriterende at ikke Penny Arcade-måten å vinne hvert brett på funker, da (dvs. å skrive inn "starite").