Jeg spiller Ninja Gaiden... Sigma 2. Det er da Ninja Gaiden 2, med noe skåret vekk, noe lagt til og et par løse tannhjul i motoren. Mao. fortsatt et bra spill, men hvis du synes det er helligbrøde å gjøre spillet lettere så er det vel best å holde seg på 360. Uansett drepte jeg både Buddha og Frihetsgudinnen i går og det var artig.
Annet dill jeg fikk på PS3-en min i går var noe kalt Digger HD. Dette er da en ny HD-utgave av et spill som lå nær toppen på lista mi over "gamle spill som neppe kommer til å få en moderne remake". Akk, så feil kan man ta.
Digger var da et lite PC-spill utgitt i 1983 eller der omkring. Med andre ord: Rimelig eldgamle saker. Kort fortalt så styrer du en "gravemaskin" (alle med øyne ser at det egentlig er en rød and med brune hjul og grønt nebb) som skal grave ut diamanter fra ei gruve. Digger kan brase rett gjennom jorda uten pråbblems og nappe til seg diamantene, men to elementer kompliserer dette. For det første er det no lurings på gang, siden det hele tida dukker opp fiender i gruva. Digger kan skyte dem, men han kan bare skyte en gang i slengen og skuddet bruker lang tid på å lade seg opp. Dermed må han også bruke en annen taktikk: Slenge gullsekker i skolten på monstrene. Rundt om på brettene er det gullsekker, og de faller ned hvis du graver vekk jorda under dem. Alt som ligger under en gullsekk som faller blir dratt med og most. Fordelen er at du kan mose monstre med dem, og samle opp gullet som ramler ut hvis sekken falt lenger enn ett felt.
Og det er det hele, egentlig. Når Digger har alle diamantene kommer neste brett, og slik går nu dagan helt til du er ferdig. Kort fortalt er det et temmelig vanskelig actionspill, som virker ekstremt simpelt på overflaten men som - takket være gullsekkene og fiendene - har ganske stor taktisk dybde. Gjelder såklart å finne den ene perfekte veien gjennom hver bane, men å komme dit er ganske artig.
HD-utgaven byr på oppusset grafikk og lyd, selvfølgelig, men har også en ekstra spillmodus kalt Survival, hvor du bare har ett liv og skal klare flest mulig baner. I tillegg kan du spille co-op med en annen spiller (bare lokalt) i begge modi. Og! Originalspillet med de originale banene (de lagde nye baner til Digger HD pga. større skjerm og sånt) er også tilgjengelig, urørt bortsett fra at de har laget ny musikk (siden lydsporet på originalen var en temmelig dodgy, ulisensiert chipversjon av låta Popcorn).
Alt i alt er Digger et sånt spill hvor det som gjør det bra også er det som gjør det dårlig for mange. Hvis du får kreft av simple, nådeløse arkadespill, er det bare å glemme Digger HD. For min del føyer det seg lett inn i samlinga av små PS3-arkadespill jeg finner fram og nispiller noen dager i slengen.
Skaffes på US PlayStation Store, og koster $9.99. Med andre ord tre øre med dagens dollarkurs. Edit: Alternativt kan du kjøpe det på den norske butikken også, hvor det dukka opp akkurat. 75 riksdaler.
PS: Hvis du har lyst til å teste en PC-remake så kan du besøke
denne sida. Mye moro.