Hah, ikke hørt om Robox engang så det var et nyttig tips.
Her i går'n går det i
Professor Layton and the Unwound Future, eller Professor Layton and the Time Fuckers som det sikkert kommer til å hete i Norge siden de bytter navn på spillene i Europa uten noen tydelig grunn. For å si det sånn så er det ikke så vanvittig mye nytt siden sist, bortsett fra at historien er enda mer komplisert og usammenhengende enn i begge de to tidligere spillene til sammen. Begynner å nærme meg siste akt og jeg har enda ikke fått se skurken, for eksempel. Uansett, plottet er sånn at Layton og Luke får et brev fra Luke bare at han er ti år eldre og så reiser de framover i tida til framtidas London og der er det skumle saker på gang og så må de løse gåter for å redde verden.
Ja. Det er en ting jeg liker veldig godt, og det er at gåtene jevnt over er bedre enn i det forrige spillet. Med det mener jeg at de aller fleste gåtene er enten visuelle, logiske eller en kombinasjon av de to, og det er de gåtene jeg er best på. Det betyr ikke at det er greit at de for tredje faens gang inkluderer sånne sliding tile-oppgaver som du er pukka nødt til å løse hvis du vil komme videre i spillet. Gåten hvor du skal sage opp en plankebit og så kombinere bitene du får til et kvadrat dukker også opp igjen, to ganger. Og jeg husker ikke akkurat hva de handla om, men det var to gåter rett etter hverandre ganske tidlig i spillet som var helt like. Hrm.
Uansett er det mest gode gåter, grafikken er fortsatt flott, musikken er fortsatt blikkboks-trekkspill, historien får fortsatt en ny twist hvert kvarter og stemmen til Luke er fortsatt irriterende. Høres ut som Layton, dette her. Plukk det opp hvis du ikke ble lei etter Diabolical Box.
Ja, og så har jeg endelig begynt å spille litt
Puzzle Quest 2 i ledige stunder. Det er fortsatt Bejeweled bare med RPG-lite pakka rundt, men alt er strømlinjeforma. Istedenfor et verdenskart har du nå et mye mer omfattende kart som fokuserer på ett enkelt sted, en liten landsby og en diger donjon som ligger under den (iallfall foreløpig). Det renner hele tiden inn ærender du må gjøre, noe som uten unntak innebærer å gå et sted og denge en kis ved å spille Bejeweled. Hvis du først kommer inn i det, er dette heroin siden Bejeweled-delen gir fordeler i rollespillet og omvendt.
Puslinga er litt endret slik at du nå ikke samler XP eller gull på brettet (enda godt, siden det var en teit distraksjon i eneren), alt du gjør på brettet har bare noe å si for akkurat den ene kampen du spiller. Noe jeg liker veldig godt er at du får mange flere spesial- og magiske angrep enn i eneren, slik at du har flere muligheter til å variere taktikkene dine avhengig av hva slags motstander du møter. Det er ingen straff for å tape en kamp (tvert imot får du litt XP for det), så hvis du feiler er det bare å prøve igjen. Flere av kampene har også noen små twists, som for eksempel kampen mot isbjørnbossen som starter med noen støpte brikker i nederste rad som må sprenges for å forsvinne, og en hel bunke med +5-hodeskaller. Alt av spesielle handlinger du foretar deg har også et pusle-minispill du må gjennom, sånt som låsdirking, skattesanking og å mekke magiske greier. Resultatet er et mye mer variert spill enn eneren, som føles mindre som en meningsløs grind.
Problemet er bare at det fortsatt føles meningsløst. Jeg aner fortsatt ikke hva poenget med historien er; riktignok var det en video på starten som forklarte et par ting, men det var dølt og ga ingen mening så øynene mine gled i kryss mesteparten av tida. Uansett går du bare mellom masse småoppdrag uten at det føles som om du jobber mot noe mer enn å sanke XP og gear. Grafikken kunne også vært litt bedre, selv om de håndtegnede figurene har en del sjarm. Forøvrig er heltinna mi - Bacon-Guri - Assassin siden hun viser mest kløft og er ganske sexylubben. Ja, og på menyskjermen er det en glassmosaikk av en kvinnelig Paladin som minst har downs syndrom. Observe:
Uansett: Dette er fortsatt Puslekvist, bare mindre irriterende i lengden. Færre mongo kamper hvor fienden har superangrep som brukes hele jævla tida, flere counters når superangrepene først dukker opp, og den samme avhengighetsskapende kjernen som tidligere. Ikke helt top notch men helt kurant tidtrøyte.