Hva spiller du for tiden?

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Jeg har lenge påstått at Achievements er fine saker fordi de ofte oppmuntrer til å spille spill på måter du kanskje ikke hadde tenkt på selv i tillegg til å gi en pekepinn på hvordan folk på vennelista di liker spella sine, men nå blir jeg litt usikker igjen.

Handla forholdsvis mye billig rask i Tromsø denne helga, var noe snadder i billigkorvene rundt omkring. Fikk endelig tak i Flower, Sun and Rain til DS, Blastworks til Wii, White Knight Chronicles til PS3 og - jepp - Ninja Blade til 360. Gler mæ.

Uansett, jeg vil skrive litt om Alan Wake siden det ikke har fått nok oppmerksomhet føler jeg. Handla det billig for en tid tilbake, og settingen er god som gull: Dette er Twin Peaks bare med et annet navn. Ja, og hovedpersonen er en kriminelt ræva forfatter og han har med seg kjerringa som øyeblikkelig blir kidnappet. Bare sånn for å påpeke hvor Twin Peaks dette er så besøker du kafeen fra TV-serien med en gang, og på den kafeen møter du også Log Lady (bare at hun har en oljelampe i spillet). Det var litt koselig, og jeg gledet meg til å se hvilken retning spillet tok deretter. Nå har jeg bare spilt første episode, men jeg er ikke så fryktelig fornøyd med retningen kan du si.

Før spillet begynner må du spille gjennom en opplæringsbit som forteller deg det du trenger å vite for å klare deg gjennom første episode (ikke at du ikke får påminnelser mens du spiller også, da, bevares), og mer enn noe annet ødela den biten mer enn den hjalp. Den avslørte fiendene du møter, og det er en setpiece der som er hundre ganger mer dramatisk og spennende enn noe i første episode - selv om første episode har en slags boss-showdown. Dermed er opplæringa mer spennende enn spillet så langt. Videre er gameplayet slik at du må lyse med lommelykta di på fiendene før du kan skade dem, og jeg tenkte meg at det kom til å bli en del løping og noe hektisk opplegg basert på at jeg måtte komme meg videre med lite batteri på lykta og lite ammunisjon til revolveren. Vel, jeg spiller på Hard, og jeg hadde alltid maks av begge deler. Fiendene er det bare å kneppe ned før du loffer bort til et lyst område hvor du gjenvinner liv og ikke kan bli angrepet. Likevel er det ganske artig å lyse og skyte, og det er noen lette puzzles innimellom som sørger for litt avveksling. Underveis finner du også skjulte lagre med hjelpemidler, for å tilfredsstille oss som liker å utforske litt.

Likevel er det et par grep som er gjort i Alan Wake som fullstendig undergraver hele poenget med spillet. Meninga er at det skal være skummelt, men jeg aner fortsatt ikke hva som skal være skummelt. Det er noen folk som er besatt av mørke krefter ute og går, og i første episode var det en kis som stadig kom og trua meg, men han drepte jeg på slutten. Fiendene dukker opp hele tida og den eneste gangen det var skummelt var da de plutselig dukka opp bak meg uten forvarsel. Ellers? Jo, du plukker hele tida opp sider av en roman, angivelig skrevet av Alan Wake selv, som forespeiler hva som kommer til å skje; dette inkluderer hvilke fiender du kommer til å møte. Hva er poenget? Enda verre blir det når man tar inn over seg at det er Alan Wake som har skrevet dette, og at han er en kriseræva forfatter. Dermed får du dritprosa på videregåendenivå som den røde tråden gjennom handlingen. Jeg veit ærlig talt ikke hva Remedy tenkte på da de gjorde dette til en grunnleggende del av opplevelsen.

Så, ja. Jeg liker settingen, og Alan Wake virker som en interessant figur med tanke på at han rett og slett er en kuknisse som tror han er hot shit og er nedlatende mot alle andre. Problemet er bare at han legger premissene for hele spillopplevelsen, noe som funker bra når kampene blir hektiske på grunn av at han ikke er noen supermann, men det faller sammen hele tida ellers når alt som skal bygge opp atmosfæren og verdenen forøvrig kjøres gjennom Wakes synspunkt og han er en insufferable cock. Det er forsåvidt akkurat samme triks som i Max Payne bare i en annen sjanger, men i Max Payne var grunnmekanikkene så bunnsolide at den tilsiktet haltende pastisjen fungerte som et morsomt motstykke; her er brytningen mye skarpere. Skrekksjangeren forutsetter et visst nivå av sympati med hovedpersonen, og jeg vil gjerne se den som orker å synes synd på Alan Wake. Makan.

Så, ja. Jeg er villig til å gi dette en sjanse til, men ting bør helst få litt fart på seg i episode to for å si det sånn.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Har ikke lagt merke til det. Skal høre bedre etter neste gang.
 
Tror jeg er på episode 3 eller 4 i Alan Wake, og er ikke helt overbevist om at jeg gidder å spille det noe mer. Slåssinga er litt kronglete (det er vel forsåvidt meninga), og det blir litt vel mye av det samme å løpe rundt i skauen å slåss med de samme styggingene hele tiden i mellom de interessante delene. Kommer sikkert til å plukke det frem en gang å gi det en ny sjanse en gang jeg ikke har noe annet å spille.

For tiden spiller jeg fortsatt Red Dead Redemption, og holdt på å irritere meg grønn over et oppdrag i dag i Mexico. Skulle skyte noen banditter bort fra et tog, og så hoppe på det og stoppe det før det kom til en bro og det var et satans helvetes styr og få det til med de rævva kontrollene fyren har til fots. Men men. Syns det har mista litt av dampen etter den gode første delen, så føler ikke den største lysten til å spille det noe mer. Kommer sikkert til å spille det litt innimellom når jeg ikke har noe bedre å drive på med.

Men nå er det på høy tid at New Vegas kommer ut syns jeg.
 
Eneste skumle jeg fant ved Alan Wake var den videoen om Quantum Suicide, var litt ekkelt presentert. Nå skal det sies at jeg bare er på kapittel 2, dødskjedelig å dra seg gjennom skogen med gørre kamper, hører fra alle at det blir slik hele veien så har ikke giddi å fortsette.

Har begynt å bruke GOG litt nå fordi jeg elsker gamle rollespill på datan. Kjøpte meg i samme sleng Duke Nukem 3D fordi alle liker de spilla, og likte det selv på Playstation som veldig ung. Jeg kom ikke spesielt langt fordi det er crazy vanskelig å styre (ingen strafing, styr med piltastene wtf osv osv osv), er det noe jeg burde endre på et sted? Fant ingen kontrollvalg i menyene.
 

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
Wut? DN3D har da strafing og musesikting. Standard var vel "," og ".". Aner ikke hvordan oppsettet er på den GOG-utagven, men i gamledager var det en egen .exe-fil. Er også en tast for å aktivere/deaktivere musesikting. (u?)
 
Er musesikting her, men er litt kleint å styre selve Duke med piltastene istedetfor WASD. Må vel bare bli vant til dette :(

PS. Endre avataren plis :mad:
 

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
Ikke før du finner ut av kontrollene. Spilte hvertfall Duke 3D med WASD sist.

(kan godt hende jeg brukte noe mod)
 
Er ikke det verdens verste QTE-spill?
 
Hehe, kan vel si det på en måte, men det er ikke så ille. Selv om du feiler må du ikke alltid ta allverdens på nytt, og det går rimelig fort.

Spiller Catlevania LOS på PS3. Jeg er glad at combat-delen sitter såpass godt som den gjør. Grafikken er rimelig nydelig, dog noen steder litt dårligere. Ikke akkuratt en ideal FPS men det funker akkurat "godt nok" for konsoll. Hadde vært konge med høy og stabil FPS på en gamer rigg. Dette spillet ligner både på DMC 4 og GOD of WAR. DMC 4 er jo på PC så kjipt av Konami og kutte ut. Fet nok historie fortelling, spillet blir bedre og bedre. Ved unntak av noen rå bosskamper som var tidligere. Man må ha litt skills her, spiller på knight nå=hard. Dør en del visse steder, men det er ikke urettferdig. Anbefales helt klart. Jeg digger GBA og DS versjonene av Castlevania og jeg mener på ingen måte dette ødelegger noe, selv om du ikke helt får den same følelsen som 2d spilla, er det et konge spill for det det er.

Dead Rising 2 runna jeg på PC her om dagen. Konge det. Falt mer i smak enn jeg trodde. HVORFOR KAN MAN IKKE SPRINTE? OG sånn helt serriøst så suger bosskampene ganske mye på visse ting-- tar lang tid før en får unnvikelse, og generelt handler det om å ha nok helse eller et veldig gode våpen. Siden man står bare å tar i mot slag på slag. Vel jeg tilgir det siden det er kult på en annen måte. Gleder meg til å teste ut mange av kombokorta.
 
Er musesikting her, men er litt kleint å styre selve Duke med piltastene istedetfor WASD. Må vel bare bli vant til dette :(

PS. Endre avataren plis :mad:
Kontrollen stilles inn via setup.exe som i alle gamle spill til DOS. Dumme pokemon fisemink osv.
Kan lønne seg å bruke denne modden så spillet blir litt mer spiselig grafisk samt litt annet snacks.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
[Castlevania: LoS] ligner både på DMC 4 og GOD of WAR. DMC 4 er jo på PC så kjipt av Konami og kutte ut.
Konami er ikke akkurat kjent for strålende PC-porter (jfr. Metal Gear Solid 2-porten som er mulig å få til å kjøre på totalt femten PC-er på verdensbasis siden de som porta ga fullstendig faen), og DMC 4 var det Capcom som ga ut så ja. Ellers temmelig enig med deg angående Castlevania.
 
Ok, ja var klar over at DMC ble utgitt av Capcom, men siden Capcom er kule nok og THQ med Darksiders så tror jeg PC er det beste for slike spill (PC kunne jo vært det beste for det meste), såfremt det er kontroll-støtte. Hvordan tror du det går med Metal Gear Rising? Kommer ikke det til PC via Konami?
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Vel, det later til å være annonsert for PC ifølge Wikipedia.
 
Ere bare meg som syns det er en smule lulzverdig at mens vestlige utviklere for lengst har erklært PC for død og mener at vi skal bøye oss i støvet hver gang de slenger ut en port etter seks måneder, så har japsene begynt å porte spill som ingen under noen omstendigheter hadde forventa til platformen? Ting som Dead Rising 2, Front Mission Evolved og Metal Gear Rising popper ut av treverket med jevne mellomrom.
 
Men har vestlige utviklere gitt opp PCen i så stor grad som dere/folk skal ha det til? Det her gjelder vel egentlig bare de største utviklerne, som ofte gir ut de dårlige spilla. MMO er jo også en hel sjanger som domineres av PC.

Edit: jeg spør altså, har ikke fulgt med.