Det funker helt fint her også, kjørte inn nyeste drivere på torsdag og kortet har også GK110-arkitektur, som Titan. Spillet krasja en gang i løpet av helgen, men bortsett fra det var det smooth sailing.
Kan jo hende at spillet har elendig/ingen SLI-implementering. Prøvd å kjøre i single gpu mode?
Uansett, fikk runna DR3 på tuppen av helga og er veldig positivt overrasket. Hadde egentlig labre foventninger, mye fordi jeg synes PR-en for dette spillet har vært helt ... for jævlig. Av en eller annen grunn har de valgt å vise kun next-gen brown-delene av spillet, og fått det til å se repetivt og kjipt ut. Og first 25-minutes-videoene lider av det samme. For å ikke nevne denne gråværsløgnen her:
Jadda, jeg messer mye om farger, men damn ass bror, jeg er fan av spill som ikke er grå og/eller fargefiltrert - og Dead Rising har jeg tidligere forbundet med en av få serier som bruker farger på en svært kul måte.
Dead Rising (1) liker jeg spesielt godt, og har spilt det igjennom flere ganger, men når man spiller dette i dag føler man at opplevelsen er ekstremt keitete, og mye av frustrasjonen kommer av elendige kontroller - som til en viss grad var planlagt fra utviklerenes side. Samtidig blir man gitt i oppgave å redde en haug med folk som har AI-er som er på nivå med goombas. Dette gir på sin side en reell følelse av at man er i en kjip situasjon, og det skaper ordentlig stress, som kan være spennende, kult, fett osv. Men mange ganger gjør det en bare sint og lei, og det er nok tvilsomt at jeg kommer til å spille dette igjen med det første. Men remaster til PC, ja takk!
Toeren likte jeg veldig godt. Følte at det fikset opp i mye av den verste kontroll/AI-frustrasjonen fra eneren, men uten å ta bort følelsen av stress. Mye av Dead Rising-opplevelsen kommer snikende etter man har spilt en stund, og husker hvor våpen og helse ligger spredd rundt, og toeren introduserer våpencombos som gjør at man i tillegg går rundt og husker hvilke greier som kan kombineres, og hvor comborommene ligger slik at man kan stikke dit og lage dem. Synes også progresjonen er veldig bra satt sammen, med utfordrende psychos, god B-filmhistorie og varierte personligheter, og oppgaver.
Så kommer DR3, og oppsummert synes jeg spillet lever opp til Dead Rising-navnet på en god måte. Spillet introduserer biler og GTA-ish open world i en by, i motsetning til tidligere hvor alt har skjedd på et kjøpesenter. Dette skaper en større illusjon av at dette faktisk er noe som skjer i en verden, og ikke bare i en liten skala på et avsidesliggende sted. Her denger man zombier i alt fra svære hollywood-villaer, til whitetrash nabolag.
Så til spillbarheten. DR3 er en del (mye) enklere enn forgjengerene. Mye på grunn av helt redesignet lagrestruktur (man kan lagre omtrent når som helst), mye bedre tid, og AI som stort sett klarer seg selv så lenge man ikke drar dem igjennom de verste hordene. Samtidig har man muligheten til å gå til forskjellige våpenskap, og bilverksted for å automagisk få alle våpencomboer og biler som er låst opp. Dette er cappet ved at man bruker opp poeng når man henter våpen/biler, og det tar noe tid før disse poengene lader seg opp igjen. Men mange ganger følte jeg meg ganske overpowered. Heldigvis byr spillet på såpass variasjon i oppgaver og områder at det ikke plaget meg nevneverdig. Paradoksalt nok blir dette en abstrahert versjon av huskeleken fra 1 og 2, der man istedenfor å huske hvor man skal finne diverse våpen, husker hvor man har våpen/biler, og planlegger mission-rekkefølge avhengig av dette.
Det finnes også en nightmare mode som låses opp etter første gangs gjennomspilling, der man kun kan lagre på dasser, man har dårligere tid, og man tar mer skade. Blir å prøve senere. Alt i alt koste jeg meg helt rått med dette spillet, og det er for min del ikke langt unna en 10/10. Håper de får fikset opp i skrotet med PC-versjonen så snart som mulig, for jeg føler at Capcom er en av få konsollutviklere som klarer å mekke bra porter (jeg har aldri hatt problemer med noen av dem - bortsett fra RE4)