Tror noe av det første jeg skrev om Fusion var noe sånt som at det er en skuffende oppfølger til Evolution. Det er det, men for meg så er noen av de senere medium-banene, en god del av hard-banene og extreme-settet ganske ålreite saker. Ellers så har jeg tilbrakt mest tid i track central.
På bakgrunn av dette tok jeg rett og slett og satte meg ned med Fusion igjen, og ganske riktig, etter sånn ca. 2/3 (!) av banene i spillet begynner banene å by på litt utfordring, og dertil å bli mer interessante og artige å bruke tid på.
Det som er så innmari pussig er dette: Man hadde en enkel struktur som fungerte—etter en del easy/medium-baner så låste man opp hard og extreme, og det var svært tydelig helt fra starten hva som var hva. Alt innenfor hovedkampanjen var klokke/trials-baner, og alt eksperimentelt (i varierende grad upolert/uferdig/interessant spilldesign) ble samlet opp i en alternativ seksjon som ikke påvirket hovedkampanjen. Alt var rett fram, og når du først fikk låst opp 250cc-sykkelen var det ikke videre behov for å tenke så mye på sykkelen.
I Trials Fusion viser det seg at
rett etter der jeg rett og slett ga opp sist,
der får du en ny sykkel (Pit Viper). Dere gjetter sikkert at denne sykkelen, den føles mer slik den vanlige 250cc-eren gjør i Trials HD—og spillet blir dertil mer interessant.
Så jeg endte opp med å spille noen timer til med Fusion, og det skal sies at når spillet endelig bestemmer seg for at det er OK å ha det moro, så blir det nettopp det. Mye av de resterende Hard-banene er ganske brukbare, og expert byr definitivt på en utfordring (som jeg fortsatt jobber med). Men det er helt
klin kokos at man skal sitte gjennnom timesvis med vås før man får lov å ha det moro, og jeg blir fortsatt sinna på innsiden av å tenke på det. Faen ta Redlynx, og faen ta Ubisoft.
Forresten, en ting til—hvem det enn var som bestemte at man skulle ha en grense for antall forsøk (500) og totaltid (30 minutter) kan ta seg en pipe kvikksølv.
Og enda en—hvorfor er det egentlig flere enn en sykkel i Trials i det hele tatt? Alt som vinnes, er at jeg begynner å lure på om jeg har valgt feil sykkel når banene butter imot.
PS3: En annen ting som er bakvendt er opplåsingen generelt. Strengt tatt trenger ikke Trials å låse ned noe som helst—for min del kunne alt vært låst opp fra starten uten at noe av verdi ville gått tapt. I Trials HD låses ting opp ganske enkelt, men i Fusion må man ha 110 gull for å kunne kjøre sistebanen, noe som enkelt og greit presser deg til å spille FMX og skill games selv om du ikke vil. Og det er bare ETTER at du har spilt gjennom sistebanen at du låser opp expert-kampanjen og Platinum-mål (for alle baner i spillet). Denne typen spilldesign—hvor man antar at spillerne er nybegynnere,
alle sammen—gjør meg gal. Hei, det er i hvert fall FIRE spill tidligere i denne serien, folkens.
Kanskje noen spilte dem.