I mangel av entusiasme for noe særlig annet, har jeg spilt en del
Outriders på Series X i det siste.
Du veit hvordan noen ganger så spiller du noe som er så gnistrende originalt, som bringer så mange nye ideer til bordet at du blir helt slått i bakken og tenker at etter dette kommer alt til å være annerledes? Den eneste muligheten for at du kan ha den reaksjonen på Outriders, er at det er det første spillet du har spilt noensinne. Jeg skal vedde på at pitch-møtet for spillet begynte med bare ordene "Gears of War" på et whiteboard, og så satt designerne og grubla litt før en av dem fikk et aha!-øyeblikk, jogga lett opp til tavla og skribla litt, og da han snudde seg til stormende jubel sto det "What if Gears of War... but Destiny?".
Men læll da, polakkene i People Can Fly har lagd gode spill før; jeg liker fortsatt Bulletstorm nok til at jeg tok en andre gjennomspilling for et par år siden, Gears of War Judgement var en fin twist på Gears-konseptet og The Vanishing of Ethan Carter var så pent at jeg så fram til å se hva de hadde fått til denne gang. Og så er det verdt å nevne at demoen fikk meg til å tenke "artig nok, men ikke noe jeg gidder å kjøpe", men så endra oppfatninga seg da det ble annonsert til Gampepass.
Så ja. Det ser pent ut, har med en historie som er altfor påkosta og utbrodert med tanke på at den er elendig, og så er det *masse plaffing* i dette spillet som er moro å spille gjennom. Og det er strengt tatt det viktigste.
Flere har nevnt at hvis du faktisk bruker cover i dette spillet så gjør du det feil, men jeg vil si at det har sin plass - du kan ikke bare deise deg ned bak en vegg og blæste løs, for i Outriders er fiendene enda mer hissige på granatbruken enn i Gears; men å bruke cover for å kite fiender, eller for eksempel å løpe mellom cover og klippe ned et par luringer mens du er i farta, det er god stemning.
Hovedvekten i enspillerdelen (jeg er kanskje halvveis nå, med tanke på hvor mye av verdenskartet som fortsatt er dekka av tåke) ligger fortsatt på å bruke skillsene du får utdelt. Du velger klasse i løpet av introduksjonen, og så bygger du opp skilltreet ditt og dette vet alle hvordan fungerer ikke sant. Akkurat som i Destiny har du ulike skills som passer til klassen din; men der hvor Destiny gir deg granater, melee, class ability og super og du kan velge mellom ulike varianter av det, har Outriders et mye større spenn i skills. Jeg spiller som Trickster, og det jeg merker meg som en ganske stor forskjell fra Destiny er at du fint kan få cooldown på skills ned i et ensifret antall sekunder, sånn at jeg kan bruke det som er Hele Greia med Trickster - å teleportere rundt - nesten hele tida. Dermed er standardåpneren jeg bruker å teleportere midt inn i ei klynge, bruke et kniv/snurreangrep som knerter det meste, og så teleportere vekk igjen. Det er også god stemning.
Selv om områdedesignen er ekstremt oppskriftsmessig og alt det fine bare er kulisser, gir det et godt inntrykk at utviklerne faktisk har lagt inn mye arbeid i spillet og har brydd seg om det. Ikke nok til at historien ikke er helt krise (hederlig unntak er Jakub, token polakk som regelmessig stiller opp med en "kurwa" i ny og ne), eller til at de klarte å komme opp med noen setpieces som ikke er direkte knabba fra andre spill (likte du bosskampen mot den digre lava-edderkoppen nede i en vulkan i Gears of War, eller? Håper det, for gjett om det er en bosskamp mot en diger lava-edderkopp nede i en vulkan i Outriders!), men... det er ikke alltid du trenger den "jøssunam, dette forandrer alt"-følelsen heller. Av og til holder det med et nærmest friksjonsfritt, smooth og kompetent laget spill som Outriders.
ps