Jeg driver og spiller Halo 3, Stranglehold, Bioshock og Forza 2 om dagen, samt at jeg nettopp gjorde meg ferdig med MySims til DS.
MySims er et av de mest begredelige spillene jeg noengang jeg har lagt hendene på. Det er som å bli tvangsbefruktet av muterte hvaler med flere genitalier. Det finnes ikke moro, gir deg nesten ingen positiv feedback, mangler den sjarmerende og slentrende stilen til Animal Crossing og har et baktatt perspektiv som gjør at du er nødt til å bruke kartet helelr enn å faktisk se på spillskjermen. Legg til at minispillene er dritdøve og at spillet har innmari kronglete menyer, og du har en schlæger av de sjeldne.
Så var det på tide med next-gen-spilla. Er det bare jeg som er sur og trass om dagen, eller er Bioshock ganske labre saker? Det er fint å se på, sure, men jeg synes fiendene er fullstendig uinteressante og at alle "spesialevnene" bare er nøkkel-lås-affærer. Bruk strømdriten til å drepe fiender med i nærheten av vann, bruk ilddriten i nærheten av olje.
Bruk telekinese for å ta ut granatgubber og rakettkastere. Bruk enrage til å kødde med Big Daddies. De mange forskjellige typene ammo er bare irriterende fordi jeg aldri klarer å holde oversikt over hvilken type ammo som er bra mot hvilke fiender, hvilken knapp som velger hvilken ammo, etc. Det er irriterende at jeg har så mange forskjellige våpen og evner, fordi kampene er rimelig fast-paced og jeg aldri klarer å finne frem til riktig våpen/plasmid før jeg kunne ha gjort kål på fienden med mitt aktuelle våpen uten å miste noe helse. Jeg synes hacke-minispillet er dritkjedelig og unødvendig (de burde mekka en skill som gjorde at du autoklarte hacking etterhvert), og jeg synes så langt at selve spillmekanikkene stort sett er grunne. Minner meg litt om Kameo, eller om et mer schizofrent Zelda uten de gode seremoniene og ritualene.
Rapture er også et litt tvetydig punkt for min del. Fint å se et spill som ikke består av stein, mose og gjørme for en gangs skyld, men den begrensede fargepaletten og det dype mørket gjør at spillet likevel føles litt identikit. Det er heller ikke skummelt lenger, etter at jeg ble ferdig med de første femten minuttene. De "skumle" lydene blir etterhvert bare indikatorlyder jeg bruker til å identifisere fiendetyper og plassering (surrounden i spillet er veldig fin), slik at jeg kan gjøre kål på dem så lett som mulig. Jeg synes ikke det er noe vanskelig å drepe big daddies og jeg synes det derre liksom-moralvalget med småjentene er stusselig. Jeg kan velge mellom å fiste eller kose dem, og belønningen min er i det store og det hele same shit, bortsett fra at ei russer ikke liker meg om jeg velger å fiste? Hurra.
Underveldende så langt. Jeg har ikke noe direkte i mot det, jeg bare skjønner på ingen måte hvorfor internett har spontanejakulert over spillet i hele sommer. Det er System Shock 2 omatt med fin grafikk og slikt, sure, men spilldesignet har jo knapt rikket seg en millimeter siden 1998. Det er snart ti år siden. Hvorfor er vi så jævlig imponert over dette?
Halo 3 er det ikke noe i veien med, det er fine greier med litt sjaber signposting slik at jeg ofte går meg bort i brettene. Fiendene er smarte, våpnene føles individuelle og det er en hel del taktisk dybde. Det er litt mer samspill mellom fiendene enn tidligere, og det liker jeg. Veldig fin grafikk, bedre enn Bioshock etter min mening, men enormt irriterende mellomsekvenser og historiefortelling. Jeg driter i Master Chief, jeg driter i Cortana og den derre Covenant-religionen Bungie har rippa av Ian Banks har jeg fått nok av. Bungie har krøpet langt, langt opp i sin egen rumpe denne gangen, og siden jeg ikke bryr meg om multiplayer (jeg har bedre ting å gjøre enn å få bank av småunger), har ikke Halo 3 særlig mange muligheter til å redde seg inn. Protip: Bruk mindre penger på cutscenes neste gang, og litt mer på å utvide variasjonen mellom de ulike miljøene. Litt mye backtracking i første del av spillet, særlig i den infernalsk kjedelige militærbasen. Skjønner at de prøver å bygge tension, men jeg vet utmerket godt at ingen kommer for å ta meg selv om jeg henger rundt i et par timer, fordi spillet er så lett å gjennomskue. Alt er scriptet, og jeg vet det. Bungie bør vite at jeg vet det.
Stranglehold er det ikke mye å si om. Det er Max Payne med dårligere leveldesign og litt fiffig interaksjon med omgivelsene. Kunne hatt godt av litt mer indirekte kontroll, slik at jeg slipper å finberegne hoppene mine mellom hotspots så jævlig. De kunne godt ha slacket litt på auto-slowmoen når du har fiender i nærheten av siktet. Iblant bruker spillet opp hele slowmo-måleren min fordi det er mange fiender rundt meg som jeg hverken kan se eller skyte. Det er moro, dog. Dumme fiender, elendig historie, styggfin grafikk med jævlig lyssetting men livlig geometri og en del godt teksturarbeid. Verdt de 350 kronene jeg måtte ut med.
Forza 2 er ganske festlig, faktisk. Liker det mye bedre enn Gran Turismo, siden det er litt lettere og litt mer sympatisk. Lar meg gjøre ting på min egen måte, med min egen skill level uten å kreve alt mulig av meg. Det er pent og rent å se på, veldig proffe og veldesignede menyer. Forbausende velpolert, overgår selv EA på dette punktet. Høydepunktet på x360 så langt, men det kan jo hende jeg går lei så fort jeg får satt meg ned og virkelig begynt å teste grensene til spillet.
Har jeg nevnt at jeg har vært litt matlei i det siste?