Jeg fortsetter min noe schizofrene spillpraksis og har da vendt meg til Geometry Wars 2, Space Giraffe, Mirror's Edge, Colour Cross og Prince of Persia de siste dagene. Geometry Wars 2 er aldeles glimrende, et av årets høydepunkt uten tvil -- om ikke annet, så for pasifist-modusen, hvor det bare er én fiendetype men aberet er at alle fiender må overvinnes ved å gå gjennom eksplosive slalomporter som spres rundt på brettet. Spillet er dypt taktisk og meget veldesignet, og lett verdt en 9/10 alene i min verden -- men GeoWars 2 har fem andre enspillermoduser på toppen av pasifisme, og byr på en diger bråte variasjon, mestring og kaos.
Impywimpy har for øvrig mange av rekordene (på min venneliste), og han må enten ha spilt dette spillet til hjernen smeltet eller ha reaksjonsevne fra indre Calcutta. Solide tomler opp, uansett.
Space Giraffe har jeg sikkert nevnt før, men det er et fantastisk visuelt kaos av et spill, som etter en del tilvenning viser seg også å være avhengighetsskapende, komplekst og veldig, veldig moro. I stedet for å bare skyte alt du ser på skjermen dreier det seg om å opprettholde en viss "kultur" innenfor det spillet kaller "kraftsonen" din. ulike fiender fungerer på ulike måter, og noen kan holdes i live, men i sjakk, for ekstra poeng, mens andre bør tas av dage før de rekker å knerte deg i stedet.
Masse bonuspoeng for alle de fantastisk fjerne påfunnene -- her har du en syrevariant av J Allard i bakgrunnen, giraffen rauter når du fikser komboer og banene ender etter hvert i sirkel, spiral eller andre forvirrende konstellasjoner. Det er 100 brett i spillet, selv har jeg klart å komme meg til brett 23 så langt, og synes det er et ganske vanskelig spill, men det er et veldig morsomt et også. Også her altså: To tomler opp.
Mirror's Edge er en litt broket opplevelse, dels herlig og dels ødelagt. Her handler det stort sett om å løpe kjapt over hustak, gjennom korridorer og liknende, veldig plattformspillaktig og veldig parkour-inspirert. Historien er ikke så flink som spillet later til å tro, og virker så langt å være en smørje av kodenavn og platte 1984/sci-fi-klisjeer om onde megakonglomerater og rebelske "løpere", men det er OK, for du trenger ikke følge så veldig mye med.
Den beste delen av spillet så langt er tidstakingmodusen, hvor du får en oppgave som tar mellom 1 og 3 minutter og så skal slipe ned tiden ved å perfeksjonere selve løpet og ved å finne bedre ruter for å komme fra A til B. Spillet ellers sliter litt med mye dårlig og klønete utforming av selve nivåene, men når det først funker er det veldig moro. Hadde DICE tatt seg tid til å gi spillet 3 måneder med ordentlig kvalitetssikring (sjekk at symbolikken er konsekvent, hjelp spilleren i stedet for å drepe henne unødig, osv osv.) så hadde dette kanskje vært i nærheten av å være en moderne klassiker. Slik det er må jeg foreløpig begrense meg til en tommel opp, og det bare hvis du er innstilt på å gi det litt slack.
Colour Cross er en komplisering av Picross-konseptet hvor man ikke bare har svart og hvit, men snarere mellom tre og seks farger som bildene skal males i. Dette er en temmelig dårlig ide viser det seg, for resutlatet er bare mer knøl og en mindre tydelig gåteopplevelse. Mer arbeid, mindre tenkning. Man kan kanskje si at Colour Cross er til Picross som Blockout er til Tetris. Nesten likt, men langt mer komplisert, og langt mindre vellykket. Tommel ned.
Prince of Persia kom i hus i dag, og så langt er jeg svært fornøyd. Det lukter litt av Assassin's Creed her, i den forstand at Ubisoft ser ut til å ha spredt de samme typene oppgaver litt tynt ut over en diger utforskningsstruktur, men jevnt over har jeg hatt det moro så langt. Plattformhoppingen er veldig bra, du kan gjøre en rekke usannsynlige ting som er morsomme å se på og føles involverende å delta i, og din kvinnelige partner i spillet ("Elika") er god til å ikke gå i veien eller irritere på noen måte. Spillet er også temmelig pent, selv om det kanskje ikke er så flinkt som Ubisoft tror at det er.
Det som har overrasket meg mest er strukturen på spillet, som best kan beskrives som Metroid Prime, bare mer åpen og med større muligheter til å velge hvor du vil gå videre selv. Baksiden av denne medaljen tipper jeg er at mange av områdene krever omtrent de samme evnene av deg, og at følelsen av repetisjon derfor vil bli ganske markant etter hvert, men det vil tiden vise. Det er uansett morsomt at spillet er så til de grader ikke-lineært, og jeg har kost meg de første timene. Foreløpig en tommel opp.