Jeg har ingen anelse, har ikke spilt det.
Men ja, jeg synes det er på høy tid at spilltenking får huet ut av ræva når det gjelder alternative former for elektronisk underholdning enn dem som nøvendigvis må slekte på Space Invaders. Space Invaders-skolen er kjempetopp den, for oss som er tøffe, konkurranseorienterte og driftige menn i tenåra og tjue-åra, men det er grunn til å tro at andre former vil vise seg å være like gyldige.
Det er ikke dermed sagt at Prince of Persia er et strøkent spill, men jeg tror tilnærmingen til å dø er veldig heldig, og et interessant steg for de utforskningsdrevne spillopplevelsene.
Redigert: Det det ofte koker ned til er jo hvor spennende det er å leke med grunnmekanikken i seg selv. I Geometry Wars gjør det ingenting å gjøre det samme om igjen og om igjen, siden grunnmekanikkene er vanskelige å håndtere og man lærer noe nytt hver gang. I Tomb Raider og Prince of Persia har man ofte lengre strekk med hopping og klatring og slikt, og disse gjennomføres på samme måte hver gang. Repetisjon uten læring blir fort kjedelig, og da kan man enten prøve å gjøre gjennomføringen av klatringen og hoppingen variert (se Crackdown) eller sørge for at man slipper å repetere noe man har gjort allerede (Prince of Persia).
Det finnes sikkert andre måter å løse ting på også, jeg har ikke brukt så mye tid på å gruble over hvordan plattformsjangeren bør bevege seg videre. (Ut over at jeg har lyst til å lage et spill hvor taupiler (fra Thief) og/eller andre former for kastekroker og slikt er hovedkonseptet. Det blir sannsynligvis i 2D, og kommer neppe før i 2010 eller noe.

)