Hva spiller du for tiden?

Spiller du alene, Patney? Isåfall er det derfor det er vanskelig.

Edit: cluet er 4-tallet.
 
Tror du jeg er gal, mann? Problemet er at de fleste jeg møter suger så sykt at til og med jeg ragequitter (etter ca tusen forsøk, vel å merke). Eneren er mye enklere fordi de eneste som spiller det enda er proffe og atpåtil ganske hyggelige russere.
 

Tomas

Frå Oslo ellår någe.
Dobbeltpost fordi jeg spiller Bayonetta og storelsker det. Dette er et spill jeg ikke har noen problemer med å kalle kunst på så mange nivå - og uten at det nødvendigvis er indie. Måten det kan spilles igjennom helt casual men fremdeles er lagt opp til å virkelig fordype seg i, måten de lærer deg teknikker og pacing generelt, og selvfølgelig det helt uhemmede visuelle rabalderet.

Det eneste som ikke klikker helt for meg er story, og det tror jeg ikke jeg er alene om. Mulig den også er ment for å skulle spilles igjennom flere ganger ved å gjøre den så ubegripelig som mulig. Jeg datt av ved "no bayonetta, you are your daughter. And then bayonetta was the eye."
 
Historien er der vel bare for å ha noe som binder hele settingen sammen. Etter første gjennomgang skipper jeg de fleste cutscenes, selv om det kan hende jeg titter på noen av dem fordi de er så tøffe.
 
Heroes of Newerth spilles meget mye for tida. Omsider etter jeg gadd å teste det, så fant jeg ut det var riktig så trivelig, men ganske bratt læringskurve for oss som snøfta til folka som spilte/spiller DotA.
Men det er ganske så gjennomført skrudd i sammen når det gjelder matchmaking etc. Det minner meg om arena i WoW av en merkelig grunn og det er noe jeg absolutt liker.
Ellers de innlagte FIFA10 kampene med kompiser som er et herlig avbrekk fra pesen.
 
Sitter og vurderer om jeg skal fyre opp Yakuza 3, men har egentlig ikke noe forhold til serien bortsett fra at jeg vet at de har fjerna noen av de virtuelle tøsene fra den vestlige utgaven. Ellers har det gått mye i FFXIII, Heavy Rain og er tilbake på WoW vogna.
 
Rundet Mass Effect 2. Amazing. Jeg klarte også å holde alle mine friends i live på første forsøk, jeg er dritstolt.
 
Jeg er nå ferdig med Heavy Rain, så da er det tilbake til å knote rundt på Demon's Souls til FFXIII og GoW3 kommer i hus. Er ikke mange trofeene jeg mangler der, men jeg må likevel spille igjennom to ganger til for å få dem. Ikke at det er noe problem da Demon's souls er et spill jeg rett og slett ikke blir lei.
 

Tomas

Frå Oslo ellår någe.
Jeg prøver for tredje gang å komme meg inn i RE4 PC, det er ett av de backlog-spilla som blir liggende men alle sier jeg må spille ferdig fordi det er så klassisk - men jeg klarer ikke bli vant til kontrollene. Jeg bruker en dualstick-padde, men dødsonen er så gigantisk at man lurer på om det registreres som analog i det hele tatt, og å spasere og sikte på samme stikke er bare merkelig og det jeg sliter mest med.

Hvordan er wii-versjonen? Kan man f.eks strafe og slikt der, eller er det stort sett nøyaktig samma greiene? Og alt i alt, er det egentlig så mye å hente i RE4 hvis man ikke har noe nostalgisk forhold til det og allerede har spilt RE5? Jeg har nettop knerta første bossen og venter ennå på at det skal engasjere meg.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Resident Evil 4 er ganske likt femmeren, eller omvendt da. For å være helt ærlig så husker jeg ikke om du kan strafe i Wii-utgaven, men jeg sleit null med kontrollsystemet der iallfall. Sånn ellers syntes jeg RE5 holdt koken rimelig bra hele veien, mens RE4 blir mer slapt mot slutten. Alt kruttet brennes i løpet av de første kapitlene, dessverre. Dessuten er flere av setpiecene brukt på nytt i RE5, så du vil kjenne igjen ganske mye derfra i fireren. Siden du spilte det først, altså.
 
Enig i at RE4 ble litt slapt i slutten, men i det minste var det ingen "zombier" med skytevåpen. Resten av spillet har en uslåelig atmosfære (i forhold til RE5 altså... Litt feil å si da alle de tidligere spillene i serien har en bedre atmosfære) så om du liker femmeren sier jeg gå for det. Wii-versjonen er den beste.
 
RE4 eier RE5 til skogen og tilbake. RE5 var kjipere på de fleste måter hvis man ser det ut ifra når de kom, men joa, hvis du allerede har spilt masse av femmeren så kan jeg se at noe av magien fra fireren er borte, da det de gjør veldig mye av det samme. Det er derfor femmeren føltes så sinnsykt uinspirert for min del iallefall.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Jeg for min del ser ikke helt hvorfor folk tuta så fælt om Resident Evil 5. Samme som RE4 - et spill som vel ennå ikke har fått noe særlig negativ omtale - bare justert opp et par hakk, i tillegg til en morsom coop-mekanikk og partner-AI som faktisk fungerer. Og Mercenaries er fortsatt artig. Selv om jeg også fortsatt suger i det. :(
 
Femmeren er ikke et dårlig spill, men det er gøy bare på grunn av coop mener nå jeg. Alene suger det, mens fireren fortsatt holder mål.
 
Likte ikke co-open spesielt godt (da spiller jeg heller Gears eller Halo) og AIen frustrerte meg noe helt utrolig. Bæra blei ofte drept, fantes ikke hjelpsom i kamp, hang seg opp i miljøet og plukket ofte opp ammo som jeg selv ville ha så jeg måtte knote gjennom de elenige inventory-menyene mens apocalypsen utfoldet seg rundt meg. Og seriøst, hvorfor nekta hu å skyte med noen andre våpen enn det svakeste hu hadde uansett situasjon? Så je... jeg er ikke helt enig med deg på det punktet :p

Ellers så var det helt ufattelig hvor mye de hadde resirkulert av scenarioer, fiender og bosser fra fireren. Fireren tjente veldig på at det føltes friskt, noe femmeren rett og slett ikke gjorde. Femmeren har færre typer fiender, kjipere bosser, mindre inspirerte scenariorer, dårligere pacing, ødelagt ideen bak pengesystemet*, dårligere stemning og føltes generelt sett jævlige mye mindre inspirert enn forgjengeren som jeg synes briljerte på samtlige av de nevnte punktene. Ble mest som et stort steg bakover med coop :/

*Grunnen til at man skilte på skatter og vanlige penger i fireren var at det å ta vare på en skatt ville komme en til gode senere i spillet hvis man fant en annen skatt man kunne kombinere den med. Litt ekstra penger nå vs. masse ekstra penger om lenge. I femmeren så kan man ikke kombinere skatter og dermed er hele poenget borte, og man kunne heller fått pengene direkte istedenfor å måtte selge alt man plukker opp >_<
 

Tomas

Frå Oslo ellår någe.
Likte ikke co-open spesielt godt (da spiller jeg heller Gears eller Halo)
å fyyyyyfaen så uenig. Vi som spilte det sammen kom alle ut av det men et slags "oj, gears og halo er jo bare to stykker som spiller singleplayer sammen i forhold til dette". Jeg spilte igjennom Gears2 i coop én gang og har ikke kikket på det siden, men har brukt over 150 timer på RE5 mellom xbox og PC. Selv etter at vi S-gradet Pro uten infiniammo så leter vi etter grunner til å spille det mer.

Er enig at AI'en suger, men det blir liksom å klage på at AI'en i L4D er teit (du kan forresten få henne til å skyte mer med å bruke "go!" voicen, men da brenner hu opp all ammoen på sikka 8 sekund). Enig i at å selge skatter er overflødig, og kan legge til at RE5's QTE's er av den absolutt værste sorten.
 
Jeg har spilt litt RE5 med forskjellige kamerater og jeg synes det kommer utrolig ann på hvem man spiller sammen med. Med noen av kameratene mine var det bare døllt og frustrerende, mens med andre igjen var det utrolig konge. Når det er sagt gikk jeg fort fra singelplayeren. Den fenget meg bare ikke. Enkelt og greit.
 
SCII for alle penga! Spillet gir jeg "Åløøøøøøøøøøøøøøøøøøøø", det klikker helt, perfekt balansert. De som ikke har beta (cycerin) går glipp av noe stort! Add meg... nilo.pilo, tro meg, du kommer til å tape!

Lets ROCK AND ROLL!
 
Jeg synes tvert imot at RE4 holder seg oppsiktsvekkende streit veldig lenge. De avsluttende scenene er noe antiklimaktiske, men det er samtidig flere av spillets høydepunkter som kommer etter tolv-femten timer også.

Ingen av RE4-utgavene har strafing, ei heller den på Wii. Derimot synes jeg at den raskere siktemekanikken på Wii-versjonen gjør den til et naturlig valg.

Selv har jeg spilt PS3-demoer i det siste, og jeg oppsummerer:

Jason Bourne: Klønete slåssing, mye halvferdig design, manglende følelse av kontroll, middelmådig grafikk. Stipulering: 3/10.

God of War III: Kratos er teit, det nye våpensettet underveldende, veldig mange forholdsvis uinteressante subsystemer i beste Batman: AA-ånd, men stort sett kompetent designet. Jeg hadde det imidlertid ikke spesielt moro. Stipulering: 5/10.

LittleBigPlanet: Sjarmerende fortellerstemme, sjarmerende metaforer, energisk presentasjon, men som plattformspill virker det klønete og grunt. Spill heller Kororinpa, Super Mario World, eller World of Goo. Stipulering: 5/10.

UP: Bygget på Pixars film ved samme navn. Tåpelig ide. Ikke alle film-properties kan bli til spill. Stipulering: Gnøh/10.

Gravity Crash: Lite gjennomført presentasjon, men spillkonseptet er jo klassisk Thrust/Lunar Lander. Lite belønninger og hard straff, og noe schizofren design, men i utgangspunktet noenlunde underholdende. Stipulering: 5/10.

Valkyria Chronicles: En vakker, men mer omstendelig utgave av Advance Wars/Disgaea. Spillet prøver å sprite opp den turbaserte strategien med action-aktig perspektiv, men førsteinntrykket er at jeg foretrekker AW/Disgaea for strategi og Gears of War for taktisk action snarere enn denne smått omstendelige halvveien. Jeg antar dog at dette kanskje blir mer av en vane etter hvert som man spiller det mer. Stipulering: Usikker/10.

Ghostbusters: Den første seksjonen av demoen klarte å sette meg fast, så jeg vet ikke hvordan dette egentlig funker.

Jevnt over er jeg overrasket over hvor lite det er som klarte å begeistre meg. Er vel på tide å vende tilbake til Demon's Souls, Wipeout HD og Flower antar jeg.

(Disclaimer: Ja, jeg er klar over at dette er demoversjoner. Trist hvis man ikke klarer å vise spillet sitt fra en god side når alt man skal fylle er 30 minutter.)