Siden det var salg på Mass Effect sist helg, kjøpte jeg Mass Effect 2 og bestemte meg på å spille gjennom Mass Effect 1 på trass siden jeg kjøpte det for en tredvelapp for ett år siden og bare aldri har orka å begynne på det. Vel, Mass Effect er kult nok, men det rustne kampsystemet og den jævla Makoen trekker så sinnssykt ned. Det positive er en historie som faktisk henger noenlunde sammen og som faktisk bringer litt liv inn i den sterile og stort sett daue galaksen du trasker rundt i. Grafikken er nydelig, men lite variert; mange av basene du må besøke består av to kliss like rom med noen kasser og en datamaskin i og blir kalt "topphemmelig forskningslaboratorium". Så: Der hvor selve spillet gjør at verdenen føles død, stepper historien og alt av lore du kommer over inn og gjør det til en opplevelse som tross alt havner på plussiden så lenge du er tålmodig.
Og nå har jeg begynt på Mass Effect 2 og tenker at dette er en seriøs kandidat til GOTY. Ingenting er som det var i det forrige spillet, absolutt alt er forbedret (med unntak av at hotkeys er borte i PC-utgaven, what gives). Strammere regi, mye mer varierte omgivelser, flere spennende steder å besøke, mye bedre oppdrag, mer interessante figurer, kampsystemet er stort sett det samme men tweaket på noen få nøkkelområder slik at kamp faktisk er moro istedenfor mas som i eneren, hele pakka. RPG-biten gir mye mer mening siden den er blitt strømlinjeformet og mer differensiert slik at alle har unike krefter, du slipper å trene deg opp til å kunne treffe en låvedør med våpnene dine osv. Okay, en ting er fortsatt teit: At du må levle opp Paragon- og Renegadepoengene dine for å kunne velge snille og slemme svar i samtaler. Gir fortsatt ingen mening.
Men ja, skaff dere Mass Effect 2. Knallspill.