Som nevnt tidligere, så har jeg den siste tiden spilt Fallout: New Vegas. Når jeg ble ferdig, så var den opprinnelige planen å spille gjennom DLCet og/eller prøve meg på Battlefield-multi. Merket tidlig at jeg manglet motivasjon for begge de tingene, så da blei det....
Fallout 3
... i stedet. Jeg kjøpte det opprinnelig på launch til Playstation 3, men det falt aldri i smak. For tidkrevende, tenkte jeg. Nå som jeg hadde fått smaken på RPGer generelt og Bethesda og Obisdian sine spill spesielt, så tenkte jeg at jeg måtte prompe gjennom dette. 40 timer ble det. Tenkte jeg kunne sette opp litt kontraster, siden jeg har New Vegas så friskt minne:
Gameplaymessig så ser jeg ikke de store forskjellene mellom de to spillene. Her handler forskjellene mest om det stemningsforskjeller, manuset, og måten verdenen er bygd opp på. Settingen er mye mørkere og bleikere enn i NV. Dette er forsåvidt ok, men det går på bekostning av den herlige humoren man hadde i Obsidians spill. Spilluniverset er så grunnleggende tullete, at det virker fryktelig tørt om man ikke har humoren som man hadde i NV. Manuset generelt er veldig tynn suppe, nærmest fritt for interessante karakterer. Synd, når stemmeskuespillet til tider er ganske så bra. Spillverdenen føles i tillegg utrolig tom. Man har knapt landemerker å forholde seg til i det hele tatt når man vandrer rundt i ødemarka, noe som gjør det kjedelig og vanskelig å finne nye steder. I NV så kunne jeg blitt droppet blindt hvor som helst på kartet, og jeg hadde trolig klart å kjenne meg igjen relativt raskt. Det kunne jeg bare ha drømt om i Fallout 3. Når du i tillegg har lite variasjon i fiender du treffer på, så blir det fryktelig repetitivt i lengden.
De ulike stedene i Capital Wasteland ser heller ikke ut til å henge så mye sammen. I NV så følte man at man var i en "levende" spillverden, der de ulike faksjonene og stedene preget hverandre. Mojave var et sosialt økosystem, for å si det litt kronglete. Her er det (Stort sett) enheter i vakuum, uten videre ringvirkninger på omverdenen. Et godt eksempel på dette er de lange questlinjene i NV, som kunne strekke seg over flerfoldige timer, steder og personer. Dette er det næmest fritt for i F3. Den lengste jeg har funnet er Capital Wasteland Guide, som basically er en fetch-quest. Dårlige greier!
F3 er derimot bedre enn NV på innendørsområder. Der NV sine innendørsområder til tider så ut til å være copy/paster basert, så har det blitt lagt langt mer flid i det her.
Spillet sliter i tillegg med elendig vanskelighetsgrad. Jeg fullførte spillet som level 16, og allerede da oneshotet jeg Enclave-soldater. Fra level 14 og oppover er det knapt en utfordring igjen. Da handler det stort sett bare om å orke å spille seg gjennom segmentene. Jeg tør ikke tenke på hvordan jeg hadde vært om jeg hadde hatt tålmodighet til å komme meg til level 20. Kunne sikkert spilt i blinde, med Vault-pyjamas og BB Gun.
NV føles i tillegg mer linjært enn F3. Dette blir en smakssak, men jeg liker bedre når man blir guidet til de ulike byene. Hadde jeg ikke til tider brukt guide, så hadde jeg gått glipp av store quests uten å ha tilfeldigvis ha gått til andre enden av kartet og vimsa meg inn på en smal sti. Jeg forstår at mange liker dette, men jeg personlig foretrekker når man blir ledet litt på veien. Det var sjeldent jeg speidet rundt, så noe i horisonten, og følte at "der var det noe som føles naturlig å sjekke ut". Dette dreper litt av utforskingen. i NV, og Skyrim for den del, så var det alltid et eller annet som stakk ut i terrenget som fanget oppmerksomheten din. Enten det var en sti eller et bygg.
Konklusjonen er at NV er et bedre, og mer raffinert spill. Skulle egentlig bare mangle, siden det er av nyere dato. Men dette handler ikke utelukkende om at NV finpusset formelen til F3, det handler vel så mye om deres sans for humor og evne til å bygge spillverdener. Det fremstår uansett tydelig at Bethesda tom ye lærdom av NV som de har overført til Skyrim. Bare små, subtile grep som når man oppdager et nytt sted. I F3 så kommer det en liten "blip!"-lyd og en notis i venstre hjørne, mens i NV så preger beskjeden hele skjermen. Det er mer gøy, rett og slett!
Jeg har vel og merke ikke spilt noe DLC til Fallout-spillene. Planen er å spare de til jula, når jeg får god tid. Rakk heldigvis å komme meg gjennom innen oktober måned, og det store rusher med AAA-titler. Nå er det kun episode 3 av The Walking Dead som er på agendaen, og det føles egentlig litt godt. Godt er det også å endelig få denne spillserien ferdigspilt. Har drøyd alt for lenge med det, og det har alltid vært et gap i katalogen.
Vi får se. Vi får se.