Tokyo Jungle da dere? Jeg hadde fått for meg at det var fysisk og gikk for full pris så jeg dreit i det inntil videre. Viste seg derimot at det går for 105 spenn på PSN og som den dyrefantasten jeg er måtte det teste umiddelbart.
Menneskene forsvant da fra storbyen for ti år sida så dyr og planter har tatt over. Ett av måla i spillet er å finne ut hvorfor det skjedde. Dette er derimot ikke hovedmålet, men bare å overleve lenge nok til at man kan forplante seg. Gameplayet består av at man velger et dyr, finner passende ting å spise, enten andre dyr eller planter. Dette hjelper en både ved at man ikke sulter ihjæl og får tilbake liv, men man levler og krypet sitt. Forhåpentligvis har man maxa nivået og blitt boss før man er 15 år, for det er så lenge de greier seg uansett rase. Så må man ta over en bydel ved å markere på visse punkter. Etter det går man på leit etter en passende make og jo høyere level desto bedre bitches. Man tar med seg en av dem til et rede, puler og så starter man hele greia på nytt med neste genrasjon. Avkommet arver deler av egenskapene til foreldra. Nå har man forhåpentligvis og med seg noen søsken sånn at man har mer slagkraft samt at man tar over en av dem om man dør.
En av grunnene til at jeg ble lysten var at ene kisen hos Giantbomb brukte det beryktede ordet roguelike når han beskrev dette. Bydelene er de samme hver gang, men dyra som befinner seg der endres. Det er og masse random events som at det er tørke, regn eller hele jævla byen er forgifta. Det betyr såklart at man kan skrus fullstendig i pumpen, men det må man deale med. Noe annet tilfeldig er at man finner items lagt igjen av mennesker. Dette kan enten være praktiske saker som loppeshampoo man bruker i spesifikke øyeblikk eller permanente boosts i form av klær.
Når man starter spillet har man kun tilgang på en pomeran og en hjort. Jeg gikk såklart for bisken og greide meg i tre generasjoner fram til det 23 året. Underveis fikk jeg forskjellige småutfordringer og en av dem var å ta over kattene sitt revir. Etter at jeg gjorde det unlocka jeg dem og kan starte neste game som puse. Egentlig føltes runnet veldig bra, men så kom jeg til en bydel som var full av hyener og de kunne ikke min lille pom måle seg med. Mens jeg rømte fra dem traff jeg og på en løve og en krokodille. Det gikk ikke helt uventet ikke så bra.

Det virker ganske grindete og kontrollen er så som så. Den sitter forsåvidt, men det var et clusterfuck når fire pomeraner og en haug med katter skulle denge hverandre. Får se åssen det går etterhvert.
Ihvertfall er alle dyra spillbare, men noen er desverre DLC. Særlig det at krokodilla og kenguruen må betales for er litt surt. Kommer nok til å måtte bite i det eplet når de dukker opp for jeg vil oppleve et spill hvor jeg er en krokodille kledd i hightops, smoking og sombrero. Allerede nå kan man kjøpe en pakke med Toro, kattemaskoten til Sony og de gule dingsene fra LocoRoco. Må nesten finne ut av åssen de formerer seg.
Konklusjonen er at dette spillet er veldig japansk og det lages ikke nok av dem lenger.
E: Sony maskottene er ikke spillbare, de er dill man equiper på dyret og gir bonuser. Gratis erem også.