Hva spiller du for tiden?

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Mens jeg har spilt gjennom Liberation Maiden til 3DS. Dette er Grasshopper Manufacture/Level 5 med Suda-51 som designer, så det må jo være bra? Litt overrasket over at det har vært lite oppmerksomhet rundt spillet, men nå er jeg altså ferdig.

...Og det er egentlig ikke så rart at det ikke har vært så mye blest om Liberation Maiden, for det er ikke kjempebra akkurat. For dere som ikke har hørt om det, så er det et 3D-skytespill med anime-tilsnitt, komplett med knusræva konvertert-til-3D-anime-filmklipp. Plottet er da at du spiller som den (antatt) første kvinnelige presidenten av New Japan, som sikkert er femten år gammel eller noe. Ti sekunder etter at hun vinner valget, tar hun på seg trikot og flyr av gårde på en mecha for å bekjempe et ondt imperie som har tatt kontroll over New Japan. Så skyter hun noen fiender, får KONSTANTE beskjeder via codec (som i, noen ganger går det to-tre sekunder mellom hver codec-samtale) om hvilke mål hun skal skyte ned, og så skyter hun noen flere fiender.

Hvert brett går ut på at man må rasere tre lasertårn med digre, glødende kjerner, og så må man rasere et digert lasertårn med digre, glødende kjerner (og litt annerledes kontroller). Vanligvis zoomer man bare rundt med sirkelpadda og skyter med pennen, men på bosskampene er man låst til å gå i bane rundt tårnet og endrer høyden og retningen på banen isteden. Totalt får man tre våpen; raketter, laser, og et lasersverd som i praksis er en begrenset smartbombe, sistnevnte må lades opp ved å skyte fiender. En finurlig vri er at man må skyte fiender for å få energi som så omformes til skjold; hvert treff ødelegger noen av skjoldene dine, og hvis du mister alle, mister du liv. Vrien omfatter også at skjoldene også gir energi til våpnene, sånn at hvis du gønner på med laser, har du mindre skjold.

Har dette noe å si i praksis, da? Nei, for fiendene er bare dustete roboter som flakser rundt og skyter store mengder plasma mot deg som tilsynelatende bare er delvis interessert i å treffe deg. Du blir mest sannsynlig truffet under ti ganger på vanlige brett, og det er så mye å skyte på at du raskt får nye skjold. Kampene mot lasertårnene er heller ikke det helt store; det er bare å sirkelstrafe litt mens du sikter på kjernene, så klarer du dem glatt. Det er en bosskamp på tredje brett som truer med å kreve litt taktikk (en diger mecha må hanskes med før du kan skyte på kjernene), og det er en kort snikeseksjon på starten av andre brett, og det er hva du får når det gjelder variasjon. Med ett hederlig unntak: Femte bane. Der møter du en boss hvor spillet endelig slutter å holde tilbake, og du må forte deg å plukke opp telegraphs samt få inn både presisjonen og refleksene før du blir gjort kål på fortere enn svint. Ble litt overrumplet av den plutselige endringen i spillestil, så det var først der jeg fant ut at spillet bare gir deg fem continues. Gikk ned til slutt, og da var jeg ready for more. Kommer vel ikke som noe sjokk når jeg avslører at det var sistebossen.

Så, en meningsløs cutscene som ender med en cliffhanger seinere, føler jeg at jeg har fått det jeg trenger ut av Liberation Maiden. Det er ikke at spillet ikke har noen gode ideer, men det er veldig simpelt (tenk Return Fire uten tank, jeep og capture the flag, eller SWIV 3D bare med dritings skyttere og tilbakestående raketter), og selv om kjernemekanikkene er solide klarer ikke spillet å matche dem med en utfordring som er dem verdig. Unntatt helt til slutt, og da er det liksom litt seint.

Så, ja. Det som virkelig skuffer med Liberation Maiden er ikke at det er litt under midt på treet, mer det at det føles så... ordinært. Grafikken er ekstremt simpel for virkelig å kunne pøse på med action og holde hastigheten høy, og det hadde funka helt fint hvis det bare var noe i spillopplevelsen som kunne holde tak i deg. Anime-tapningen er omtrent så vanilla du får den, med uspennende mecha-design, banalt plott og et manus som er streit som en linjal. Dette var overhodet ikke hva jeg hadde venta meg av Suda-51, så mye kan jeg slå fast.

Men men. Hvis du ikke får massiv ståtiss (eller ståpupp) av enkle retro-skytere og run-of-the-mill-anime, så er det igrunn veldig lite å hente her. I det minste kosta det bare seksti spenn eller så.
 

Nabbe

Har fin hatt.
Eneste jeg har å utsette er at jeg er skeptisk til at valgene har SÅ stor betydning; har følelsen av at mesteparten (om ikke alt) ville skjedd uansett hva jeg hadde valgt. Litt frista til å gå igjennom spillet igjen, men må la det ligge litt. Var slitsomt og uttømmende
Klart de ikke har stor betydning. Er ingen "branching storylines" i denne spillen.

Sett at du har valget mellom å redde to personer fra å bli zombiemat, og du velger person A. Forfatteren på sin side har bestemt at person B er den som skal overleve og bli med videre i historien. Det er ikke hvem som overlever som er resultatet av valget ditt, men heller hvordan de andre figurene i historien reagerer på valget du gjorde i den situasjonen du ble presentert med. Historien går videre etter planen, men forholdet mellom Lee og de andre endrer seg.

Med noen få unntak er det slik det fungerer i TWD, så om du forventer en helt annen historie ved en ny gjennomspilling blir du nok ikke særlig tilfredstilt.

F.eks. så dør Shawn uansett og Lily skyter hvem enn du redder i episode 1. Larry dør samme hva du gjør. Lily forsvinner ut av historien uavhengig av om du tar henne med eller ei. Uten å ha undersøkt det, så er jeg også temmelig sikker på at man ender opp med å stjele maten fra bilen uansett hva man velger (the stranger ville ikke mekket mye sense om man kunne drite i det).

Det er strengt tatt mer valgene i seg selv som betyr noe her, ikke nødvendigvis hva utfallet blir. Det at du sitter der og tenker "faen faen faen faen tida renner ut alle disse mulighetene er helt jævlig helvete jeg er ET DÅRLIG MENNESKE", at du lar deg rive med i øyeblikket og glemmer alt du vet om hvordan slike spill egentlig fungerer.

Der f.eks. Heavy Rain falt helt flatt for meg, så klarte TWD å manipulere meg tilstrekkelig. Tviler dog på at jeg kommer til å spille gjennom denne sesongen igjen. For min del er den historien ferdig.

Fortsatt noen av de mest interessante timene jeg har tilbrakt med TV-spill i år, og jeg håper de klarer å holde koken i en uunngåelig andre sesong.

Ellers så har jeg blitt ferdig med Hitman nå. Hater det fortsatt. Det er alt jeg håpet at det ikke skulle være. Her venter man seks år på en oppfølger til Blood Money, og så bare bæsjer de meg i ansiktet. Håper dere går under, stormannsgale dansker. Æsj. Men så selger vel dette massevis, og så kommer neste Hitman til å bli enda mer Splinter Cell'd. D;

Regner med at det blir byttet inn i morgen, og at jeg promper i vei med Far Cry 3 på fre... FAEN!

Søndag.
 
Ventet på dette en stund.

Kontrollene er overraskende bra til android å være. Gleder meg til det får support for gamepad :)

Ett annet spill som kom ut nylig er Hamilton's adventure Hd , virker lovende.
 
Siden jeg er på ferie er det litt begrenset hva jeg får spilt, men har fått testet Playstation All Stars Battle Royale her på maskinen i kollektivet til dama. Spillet er helt ok, men noen characters er bittelitt OP. Kan ikke se for meg at jeg vil spille noen andre enn Kratos.

Ellers har jeg kommet meg gjennom første del av The Walking Dead fra Telltale, og er veldig positivt overrasket. Spilte det på ipædn, og selv da var det en god opplevelse. Kjøpte 2-5 og holder på å jobbe meg gjennom de nå. Prøvde også Bastion på iPad, og men har en følelse at det spillet gjør seg bedre med en kontroll.
 
Er nok Far Cry 3 det går i nå. Løper bare rundt i den åpne verdene og skinner dyr for å få opp hvor mye ammo jeg kan ha, antall våpen, plass i sekken osv. Tar heller og gjør en del slik, så kan jeg kose meg non stop med storyen uten å spore av altfor mye :)
 
Jeg spilte nettopp i et oppdrag i Far Cry 3 der jeg skulle infiltrere en base, deaktivere alarmen og så snike meg inn i et skur midt i basen og plante en bombe. Det var et godt stykke dit så jeg tok bilen fordi jeg av en eller annen grunn tenkte at det var tryggest. Jeg ble selvfølgelig møt av pirater på veien og jeg prøvde å kjøre bilen tilfeldig ut av veien og inn i skævven for å riste dem av meg. Da jeg merka det ble en litt for bumpy ride og ikke ville risikere at bilen skulle prenge, løp jeg ut og fortsatte videre innover i skauen. Da kom det flere pirater fra andre retninger og jeg var dau på noen sekunder.

Ok, andre forsøk: Jeg løper til basen istedet, fordi det er jo åpenbart tryggest å ikke holde seg til kjørestiene. Det eneste hinderet dit denne gangen var at jeg måtte krysse en kjørevei et sted, der det stod noen pirater og chillan'/stod på vakt eller noe sånt utenfor bilen, midt i veien. Jeg tagga dem, venta til de så en annen vei og løp forbi. Da jeg kom til basen er det første man gjør å tagge alle folka inni der, sånn at de dukker opp på kartet. Det er viktig å være nøye her, sånn at man slipper å ha noia for hvorvidt man har tagga alle, og det ikke dukker opp folk på uventede steder når man er midt i oppdraget. Jeg sneik meg helt feilfritt inn og fikk knerta et par folk lydløst for å gjøre det trygt å slå av alarmen. Etter jeg fikk deaktivert den skulle jeg inn i skuret som lå rett ved og plante en bombe. Det står en fyr rett utenfor som jeg egentlig kunne ha sneket meg lett forbi, men bestemmer meg for å drepe med silencer. Oi, shit, faen... Jeg trykket feil knapp og dro opp en granat istedet, gitt. Jeg kunne la den sprenge i hånda mi, fordi oppdraget går jo til helvete uansett, men kasta den heller i siste liten mot fyren jeg egentlig skulle knerte lydløst. Alle i campen hører det, men ingen ser meg. Jeg løper inn i hytta og får planta bomba, har 10 sekunder på å søke dekning, og siden alle nå er ute etter meg løper jeg såklart mot brygga og svømmer direkte bort derfra. Jeg svømmer under brygga og ser et dyr uklart noen meter foran meg. Det så utrolig nok ut som en skilpadde fra den avstanden og jeg fortsatt å svømme i samme retning, altså mot dyret, helt til det ble ganske tydelig at det var en alligator og jeg nok helst ikke burde svømme rett mot den. Den spiser så på armen min og jeg er dau. Flaks at jeg fikk oppdrag-fullført indikatoren i sekundet jeg ble spist, så jeg respawnet rett ved. :)
 
Dykka etter *-skatter i dag, og ser en skilpadde og jeg bare ÅÅÅ EN SKILPADDE xDDDDD
så blir jeg ambusha av en hai. Jævla skilpadder som samarbeider med de og kuker meg over :argh:
Beste var da jeg så en jeep som kjørte forbi meg i full fart, så rett etterpå kommer det en fyr løpende etter med gønner og faen. Så folka stopper rett etterpå og han skyter de begge. Real American hero.
 
Far Cry eier. I stad slapp jeg løs en tiger i bur som rydda outposten for meg. Ellers er det morsomt å meie ned pirater med lastebil mens de skyter på andre folk.
 
Tok meg nettopp en runde Half Life 2. Har ikke spilt det siden Episode 2 kom ut, men det eier pinadø fremdeles. Syns det fortsatt ser ganske pent ut også, til tross for å være snart 10 år gammelt. Kommer til å klikke hvis det ikke kommer et nytt spill snart.
 

Jante

privileged CIS shitlord
Hvis du spiller det på PC så har de jo polert det litt med jevne mellomrom siden det kom ut.
 

Shinra85

Spillegals effort emo
Føler du for å utdype litt?
Hva er førsteinntrykket? Positive/ negative ting? Hvordan liker du gameplayet? Hvilken klasse er du, hva slags spillestil generelt?

Er litt lei "spiller X"-poster. Er ikke det som er interessant, er mer spennende hva du faktisk synes (om det så bare er førsteinntrykk)
 

Shinra85

Spillegals effort emo
Fikk Asura's Wrath i posten idag, og har døtta inn ca 2 timer i spillet nå

Visuelt sett ser det ganske fett ut, men samtidig grovt og lite detaljert ut. Men etter å ha blitt vant til den grafiske stilen, så synes jeg det sitter som et skudd.

Spillmekanisk vet jeg virkelig ikke helt hva jeg skal si om det. Det er QTE extravaganza uten like, men uten at det føles platt og kjedelig; snarere tvert imot. Spillet er del opp i episoder, så det fungerer mer eller mindre som en anime. Og med QTE, så gikk tankene mine til å forklare spillet litt som en Japansk versjon av Heavy Rain. Nå føler jeg ikke at QTE i Asura's Wrath har de tyngste betydningene for spillet, men det føles fort litt ut som en interaktiv serie enn noe annet.
Innimellom kaster spillet deg ut i en ganske nedstrippet brawler/ hack'n'slash, men det føles ikke uferdig eller malplassert. Det eier, kampfølelsen føles barsk og med diverse triggers (overdrive og burst) så eier kampene om de gjøres riktig

Historie- og stilmessig er det... vel, japansk. Jeg trodde Bayonetta var over-the-top, men det er jo 7th Heaven i forhold

Nå er jeg bare et par timer uti (ferdig med episode 3), så mye kan jo skje i detta spillet, over-the-top messig, men hittil så merker jeg at det eier. mye. og. hardt
 

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
Asura's Wrath i posten i dag-fist

Blir ikke å starte det med en gang, for jeg spiller Gravity Rush på Vita, som Yetipants beskrev ganske bra her.

Ellers kan jeg legge til at hovedpersonen virker mindre begavet mentalt (finner ut om en skurk som kan forkle seg som hvem som helst er løs i byen, gjør minuttet etterpå en åpenbar kriminell aktivitet for en NPC man kjenner), men eh, storyen er ikke så interessant så lenge man får kaste seg mellom bygninger i den ganske crazy designede Hekseville. Og selv om fiendedesignen ikke er kjempespennende så er slåssinga ganske gøy, Kat har mange forskjellige moves som er tilfredsstillende å bruke, og touch/gyro-greier som "swipe to evade" og gravity slide fungerer egentlig helt utmerket. Eneste som hadde gjort spillet bedre ville vært å kunne spille det på en 55-tommer.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Mens jeg, som ikke har hatt all verdens tid til å spille i det siste, har kost meg litt med Skrillex Quest.

Jepp, det er da en Zelda-klone med Skrillex-tema. Og ja, sistebossen er Skrillex. Og takket være slutten veit jeg nå at
Skrillex bruker Mac
=D

Uansett, en ting som imponerer meg med Skrillex Quest er hvordan spillet løser problemet med at spillet både skal være tilgjengelig for uerfarne spillere og samtidig utfordrende for durkdrevne ringrever. Spillet består bare avøøøh seks-sju områder totalt, men sjennistreken er at du har en ganske kort tidsbegrensning på deg i hvert område. Når den er ute, går du automatisk videre til neste område. Folk som ikke helt skjønner greia med å daske blinkende kuber kommer automatisk videre, og drevne spillere får tidspress på seg til å finne alle hemmelighetene som er gjemt rundt omkring. Har bare funnet rundt halvparten selv, så jeg planlegger å spille mer. Og, vel, detta er hva man kaller god mekanikkdesign, folkens.

Reint tematisk så er jeg litt glad i at spillet bruker hele glitch-konseptet både som en anledning til å bryte den fjerde veggen og som... vel, begrunnelse for alt, egentlig. Det er i det hele tatt veldig gjennomtenkte saker. Sjekk det ut.

Eneste som hadde gjort spillet bedre ville vært å kunne spille det på en 55-tommer.
Du får nøye deg med å spille det med en 55-tommer amirite.