Spilt litt Anarchy Reigns og Far Cry 3 i det siste.
Kjenner jeg bør si noe om de, men tror nok det kommer ennå mer utfyllende om hver av de senere også
Anarchy Reigns
Platinum Games. Altså, lista blir lagt der. Ikke masse ekstra-dill, bare en rein og skjær knus-trynet-på-henchmen-med-en-motorsykkel-ooops-der-kom-den-dobble-motorsaga-på-armen-gøy.
Kan oppsummeres i at spillet er Japansk. Veldig japansk. Og de eier kraftig!
Kampsystemet er lett å bruke (to angrep, blokk, hopp, "lock-on", våpenknapp), men krever tålmodighet for å klare å mestre fullt ut. Kreves mye taktikk til å være en brawler.
Brettene er store (men med en del usynlige vegger), det kommer en eller annen hendelse annenhvert minutt (sorte hull, løpsk trailer med flammekastere bak, jagerfly som teppebomber arenaen) noe som gir et ekstra dytt med kaos ned i halsen din. For det er akkurat dét jeg virkelig liker med spillet; kontrollert kaos. I det ene øyeblikket føles alt som en trasketur i parken, men i neste sekund blir du løpt ned av 50 fiender og tre mutanter, og stressnivået går i taket mens du går fra kalkulerte angrep til panisk button-mashing. Det er en følelse som eier
Enspillerdelen virker mest som en lang tutorial for å lære deg spillet, introdusere figuerer og finpusse på kampstilen din. Fra å være en lavpanna brawler i enspillerdelen, gjør spiller en helomvending og sparker ræva de herfra til Evigheten når man spiller på flerspillerdelen. Spiller går fra en hack'n slash til en velkalkulert og -balansert figher. Man har private kamper (be med venner, velg blant 10ish modier), quick match (ikke rangert, bare slåssing) og ranked match. Ranked match er hovedsaklig å bli banka opp av japanere på Level 50. Man blir banka og banka og banka. Men så lærer man spillet. Man klarer å dukke unna, man får inn et slag før man blir banka. Man ser gleden av å ha 16 spillere i kontrollert kaos på en stor bane med en løpsk flammekastende trailer susende rundt
Spillet eier, men er nok for spesielt interesserte mennesker
Far Cry 3
Vel, sandkasse med masse våpen. Spillet sier i bunn og grunn "gjør de tre tingene her, så får du feite våpen, feit lommebok og muligheten til å rocke". Stor frihetsgrad, mye våpen og mye spektakulære actionscener
Du er en fyr, Jason Brody; typisk California-brah som fester med søsken og venner på ei øy. Hopper i fallskjerm, bæsj treffer vifte, tatt til fange av pirater, rømmer, "å nei min bror døde!", blir Messias, "Jammen, jeg har aldri skutt før! Oi, Light Machine Gun, ja ja får vel massakrere de femten leirene her å nei jeg har ikke tatt liv før jeg er redd".
Altså, typisk 80/90talls action sånn sett. Men det som eier er det ganske levende kartet med ville dyr og piratleire og ting man kan samle. Man kan ta over leire for å få kontroll over kartet. Mens man driver med rekognisering kan man høre fresing bak seg, for å snu seg og bli angrepet av to leoparder. Som egentlig jakta på bjørnen som forvillet seg inn i leieren og begynte å knaske på folk
Problemet mitt er, som i alle sånne spill, historien. Jeg klarer ikke å få meg selv til å gå videre i historien da det er mye som skjer ellers på øya man rocker rundt på. Det spillet har gjort da er ganske lurt; Man får ikke låst opp alle ferdigheter med en gang (noe som er litt frustrerende, MEN man blir ikke overpowered med en eneste gang) og de fleste oppdragene i hovedhistorien er grisefeite. Altså, tilogmed JEG satte pris på dubstep-reggae mens jeg brant ned en hasjplantasje med flammekaster
Sideoppdragene er som regel bare tull. "Steinplatene har vært borte i 60 år og INGEN VET HVOR DE ER!", man får tre markører på kartet, alle innen en 200meters radius av oppdrsgsgiveren. Kun for å gi XP og penger
For min del er AIen enten idiotisk eller skarpskyttere. Gjerne så ser de deg på 750meters hold og treffer deg i hodet med en AK47 fra samme distansen. Ellers så står de rett foran deg og bommer når de skyter (om de ser deg).
Men så har man draps-drepings-oppdrag (som regel med kniv, da det er tr00 cvlt) og jakt. Jakt eier. Virkelig. Adrenalinpumpende og svetterennende jakt på en gigantisk, mannevond tiger, og man er kun utstyrt med pil og bue. Det eier
Når det er sagt er våpenfølelsen og -lyden deilig designet. Litt lite umph her og der, men det føles godt med en skyter som gir meg samme følelse som de aller første skytespillene jeg spilte; Det er gøy og det er action over hele fjøla
Folk sier Skyrim med våpen. Jeg er ikke enig, men skjønner sammenligninga. Blir litt som å sammenligne Driver: San Fransico med GTAIV