Kan jo skrible litt her om hva jeg har holdt på med i det siste, da.
3DS: Xenoblade Chronicles 3D og Fullblox
Xenoblade er det samme spillet som kom ut på Wii for noen år siden, bare bærbart og i 3D... så klart. XC gjør det det kan for at du skal ha en lettvinn og behagelig spillopplevelse, med ett (noen ganger) jævla irriterende unntak: sidequests markeres ikke på kartet. Dette er helt fint og flott når du får beskjed om at det er et monster du må myrde i området rundt Haibukta (f.eks.), men frustrerende når du skal returnere til en questgiver. Du har en (innledningsvis fryktelig overveldende) oversikt over alle du møter i spillet, og der står det hvor de pleier å vanke og når, så da må du traske dit, stille klokka riktig (dette tar to sekunder og er en feature flere spill med dag/natt-syklus burde ha) og så finne dem. Jeg brukte en god stund på å finne ei bæssmor før jeg ferska dette, kan du si. Ellers? Et rimelig vanilje JRPG med en del påvirkning fra MMO-er, og et kampsystem som nok var ment å være litt annerledes men som i praksis er mest knotete og ikke like bra som den åpenbare innflytelsen, som er Final Fantasy XII. Også verdt å nevne at de har klart å krøste en konsollopplevelse ned på 3DS-skjermen, men det har gått på bekostning av ganske mye: Figurer på spillområdet er så knøttsmå og utydelige at det er nesten umulig å se hva enkelte ting er. Heldigvis har du en markør som peker ut hva du er på vei mot, så du slipper å løpe rett i døden. Uansett ser jeg for meg at en del folk vil mislike dette skikkelig. Likevel en ålreit spill jeg ikke har kommet så veldig langt i fordi jeg har en lidelse som gjør at jeg må gjøre ferdig alle små, kjedelige sidequests først. Kan også nevne at det kommer i et kult svart etui og krever en New 3DS.
Fullblox, derimot, passer for absolutt alle som liker puzzlere og bør lastes ned sporenstreks hvis du ikke allerede har det siden det er gratis. Hehe. Nei, du får med opplæringsdelen gratis, og så må du betale for puslepakker. Mener å huske det var åtti spenn for alle pakkene, og det tok ti sekunder før jeg kjøpte dem fordi dette er knakelibrakbra. Fullblox er en oppfølger til Pullblox, Fallblox og Pullblox World (i USA heter de Pushmo, Crashmo, Pushmo World og det jeg skriver om heter Stretchmo fordi... fordi), hvor greia er at du styrer den lille røde sumobryteren Mallo som skal dytte, dra og klatre i klosser som former en liten skulptur for å redde ungene som er fanget i hver av dem. Det er en greie i serien at Mallo tar med seg en skokk med unger til en *blox-park, og så blir de øyeblikkelig fanga i skulpturene. Spørsmålet er hva slags pedagogisk institusjon som lar en enkelt sumobryter få ansvaret for hundre unger aleine. Uansett, greia i Fullblox er at skulpturene nå er i 3D og at du kan dra og dytte i to dimensjoner. Det er nesten umiddelbart intuitivt, ordentlig tilfredsstillende og fantastisk moro for folk som liker puslere. Hvert brett er såpass kort at du ikke bruker mer enn noen få minutter selv hvis du står fast, og dermed kan du skrelle gjennom noen når du først setter deg ned. Pakkene som kan kjøpes er en med 100 brett med ulike motiver og spesielle utfordringer, en litt mer utfordrende skulpturpakke på 50 brett, en påstått mye vanskeligere pakke hvor det også er med fiender og andre hindringer på 50 brett, og en ultra hardcore-pakke med 50 fete motiver fra gamle NES-spill. I tillegg kan du lage dine egne brett og laste ned andres via QR-koder;
her er en fin liten serie med brett jeg fant på imgur.
Wii U: Splatoon og Captain Toad Treasure Tracker
Splatoon har jeg vel skrevet litt om før, og det er et sånt spill som egentlig bare blir bedre jo mer du spiller det siden du stadig åpner nye muligheter. Til forskjell fra enkelte onlineskytere er det faktisk stor variasjon i våpnene du får tak i; sist låste jeg opp en pro-utgave av standardgeværet som har nesten ingen spread og lang rekkevidde, men gjør lite skade. Likte den så godt at jeg ble MVP fire ganger på rad. Andre våpen jeg har spotta er en penselvariant av malerulla som dekker mye mindre område men som til gjengjeld lar deg bevege deg superraskt. Det virkelig fantastiske er hvor utsøkt balansert alt er, du er fortsatt like utsatt for å bli most av en level 2-kis med Splattershot Jr. hvis du ikke har huet med deg.
Kæpp'n Padde er en utvidet versjon av minispillene fra Super Mario 3D World, og det er akkurat så forseggjort og nydelig detaljert som man forventer fra Nintendo. Hvert brett har en egen liten twist som gir en unik utfordring du selv må finne ut av, og det kan ta en stund før du får gjort alt på ett brett. Det eneste som irriterer meg litt, er at dette skulle vært et 3DS-spill; jeg orker sjelden å sette meg ned med Wii U-en for å spille puzzlere. Uansett en bra greie, og haka traff bordet da det viste seg at spillet sjekker om du har en SM3DW-save og i så fall
låser opp (nesten?) alle brettene fra det spillet i Treasure Tracker, omarbeidet for å passe til de nye mekanikkene. Og det er altså en gratis bonus ikke alle får tilgang til. Makan.
PS4: Bloodborne
Har jo skrevet litt i tråden, men altså altså dette er bare så GOTY 2015 atte hjælp. Jeg
trooor jeg nærmer meg slutten (har kommet til en boss i det noe uheldig navngitte Nightmare of Mensis), og det har vært en rollercoaster ride fra start til slutt. Det har samme fantastiske områdedesign som Dark Souls, et enda sterkere fokus på nærkamp som fort kunne blitt mye grunnere, men som i realiteten er et helt unikt dypdykk i intenst, høyhastighets taktisk melee-våpenspill. Du har kolossalt potensial for unike komboer takket være at trick weapons har et transformeringsangrep, som lar deg bytte modus midt i en kombo hvis du vil det, og så kan man ta i betraktning at dette gjelder for hvert eneste våpen; alle er unike. Den gotiske horrordesignen er også rett opp i min gate, og stemningen er så intens til tider at det blir et genuint survival horror-spill. Jeg kommer på minst fem monsterdesign fra dette spillet som gjør meg uvel når jeg tenker på dem fordi de er så jævlige. Dette er en positiv ting, forøvrig. Hvis noen har skippa dette fordi Souls er vanskelig, så kan jeg jo si at dette definitivt er det letteste Souls-spillet (med noen hederlige unntak). Så langt har bare en boss gitt meg vanskeligheter på linje med Dark Souls, og jeg har tatt flere på første forsøk. Verdt å kjøpe en PS4 for/10.
PC: The Witcher 3 og GTAV
Nok et par spill det har blitt skrevet en del om før, men i et år hvor Bloodborne ikke hadde blitt utgitt ville The Witcher 3 vært GOTY uten antydning til tvil. Kampsystemet er akkurat bittelitt for lite presist til at jeg blir
helt frelst, men det er såpass bredt anlagt at jeg ikke klager. Du har rom til å forberede deg på mange ulike måter, og det unike med The Witcher har jo alltid vært at du nettopp må gjøre research og være beredt på de mange farene du møter rundt omkring. Sammen med dette har du så klart ikke bare en hovedhistorie som er så godt skrevet og innarbeidet i spillet at Bioware har plenty å lære av det, men også en drøss med sidehistorier som (nesten) alle er grundig gjennomarbeidet og byr på mye moro, muligheter for detektivarbeid og - jøss - faktisk rollespill. Og så græffiksa da, græffiksa.
GTAV er så klart velkjent, men jeg spiller det fortsatt fordi - jada - græffiksa. På en fet PC er det rett og slett ingenting som ser ut som dette spillet, og det enorme arbeidet som er lagt ned for å få det til å se og oppleves unikt og levende ut mangler fullstendig sidestykke. Jeg har en del store problemer med hvordan historien er fortalt, strukturert og presentert (det famøse torturoppdraget er noe av det minst ålreite jeg har spilt gjennom noensinne), og hvis satiren i GTA har vært håpløs før (det har den) så faller det fullstendig igjennom i GTAV. For hvert øyeblikk som føles tatt på kornet, organisk og nennsomt gjennomarbeidet, finnes det minst tre ting som bare er groteske, plumpe eller meningsløse. Det er fint at vi har utviklere som klarer å kombinere teknisk håndverk i verdensklasse med en tilsvarende spillopplevelse (heists er stort sett en briljant del av spillet, for eksempel), men snart bør det bli en kompetanseheving blant de som skriver spillene rundt omkring. GTA er langt fra den eneste synderen, men det er kanskje den største.
Nettbrett: You Must Build A Boat og Alphabear
Du Må Snekre Ei Jolle falt i smak, kan du si. Det er en oppfølger til 100000000000000 og har de samme mekanikkene, men det er utvidet i flere retninger sånn at du etter hvert får et metagame hvor du låser opp monstre og må samle valuta for å rekruttere dem slik at de gir bonus og bidrar til spesialangrepet ditt. Jeg ble ordentlig oppslukt av dette i flere uker, inntil dette inntraff:
Det øverst til venstre krever at du spiller gjennom spillet 2,75 ganger, derav den lange pausa mellom achievements. Tenkte det var greit å gi seg på topp, det er ingen achievements for det men jeg er rimelig sikker på at jeg fant alle hemmelighetene. Koster 25 flis og hvis du liker match-puzzlers og lett management/lootgrinds så er det et gullgodt kjøp.
Alphabear er det nyeste spillet til Spry Fox, de som lagde Triple Town, og dermed ligger det visse forventninger i bånn siden jeg har minst hundre timer med Triple Town på tre plattformer bak meg. Triple Town er en fantastisk konstruert puzzler, og Spry Fox-designer Daniel Cook har nok mye av æren for det. Så, Alphabear da? Det er også fantastisk konstruert*, en Scrabble-variant hvor bokstavene dukker opp på brettet, tilsynelatende tilfeldig plassert ettersom du fyller ut ord, og hvert ord du lager blir til en bjønn som gir poeng når du har fylt brettet eller er tom for muligheter. Taktikken ligger i å bruke bokstavene før de blir til ubrukelige steiner som bare ødelegger, siden de mister ett poeng for hvert ord du setter sammen (de blir steiner når de når 0), men samtidig må man jo maksimere poengsum så det er mye planlegging og litt flaks i bildet. I tillegg velger du bjørner før hver runde, og de gir ulike bonuser basert på hva slags bjørn det er. Dette høres kronglete ut, men er lettfattelig i spillet, ok? Metagamet går ut på å samle bjørner; du har commons, rares og legendaries, hvor de siste så klart gir mest bonus. Alt dette er kos og bra og fint og jeg liker det. Men dere la merke til stjerna etter "fantastisk konstruert", ikke sant? Jo, fordi atte Alphabear er et free-to-play-spill, litt ulikt det Spry Fox har laget før. Triple Town lot deg betale en engangssum for å få uendelig antall trekk slik at du kunne spille til kuene kom hjem, eller låse opp trekk med penger du tjente på spillet, og Alphabear har samme system (førti spenn for uendelig honning). Men. Men! Men men! I tillegg har du penger, og de tjener du opp mens du spiller. I bittesmå mengder, 10-15 kronasjer per runde er hva jeg ligger på. Hver dag får du et nytt sett med utfordringer; Basic hvor du bare legger ned ord og ferdig med det, Blitz hvor du har en tidsbegrensning, og en Legendary Challenge hvor du må betale 400 mynter for en runde. Og som sagt tjener jeg 10-15 mynter per runde spilt på Basic og Blitz. Så, dermed er det fram med IAP-er. Dette er de sedvanlige pakkene, opp til latterlige
fire hundre spenn for den største pengepakka. Du har også boss battles hvor du også kan låse opp legendaries (ikke at jeg har fått til det ennå), men de er gated til du har spilt i et visst antall dager. Jo, og bjørnene har så klart cooldown, de du får helt på starten med små bonuser har kort og legendaries ligger på en dag pluss. Det lettes litt av at bjørner du låser opp som du allerede har levles opp, inntil level 100 og bonusene blir etter hvert betydelige der også. Men! Der hvor Triple Town var skikkelig raust - det var IAPs der også, men du
trengte dem ikke etter at du hadde betalt for uendelige trekk, resten var stort sett kosmetisk dill og du tjente lett nok penger til å kjøpe alt gjennom spillet - føles dette mye mer gnient og kynisk. Det er greit nok å spille utfordringene om og om igjen hver dag, siden spillet som nevnt er artig, men uten framdrift du kan styre selv føles hele metaen rimelig meningsløs. Jeg veit ikke hvor mye lenger jeg gidder å spille dette, selv om det gir en unik rush å kunne smekke ned "commodities" for tusenvis av poeng og få en hel, massiv bjørn som dekker hele brettet til slutt.