Neida så jada, jeg får slå et slag for et spill et lite knippe av oss her på bruket har spilt en stund nå, nemlig
Rainbow Six Siege. Det er noe så sjeldent som et Ubisoft-spill som faktisk leverer (mer eller mindre). Oppsettet er ganske likt andre liksom-realistiske shooters hvor man har to lag på fem spillere på ganske små kart, hvor man bytter på å angripe og forsvare. Shticken er at som forsvarer får 45 sekunder på å rigge opp planker på dører og vinduer, barrikader for å forsterke vegger og luker i gulv og tak, og masse ekstra stæsj avhengig av hvilken Operator (Les: Hero) du har valgt. Bjørnefeller, elektroniske jammers som blokkerer breaching charges og droner, trophy systems for å skyte ned granater, the works. Mens forsvarerne gjør det hjemmekoselig, trucker angriperne rundt med søte små droner for å sondere terrenget, finne ut hvor bombene/gisselet/biokjemiske beholdere befinner seg, etc.
Når spillet faktisk starter er det noe av det mest morsomme og intense jeg har spilt på evigheter. Mye takket være helt fabelaktig lyddesign - du føler virkelig presset når du sitter musestille bura inne i (det du tror er) Verdens Sikreste Kjeller mens du hører det andre laget løpe rundt i etasjene over. Så blir alt stille et lite øyeblikk og du tenker at kanskje de ikke syns det var så farlig med det gisselet og muligens bare pakka sammen og dro hjem, før plutselig alle vegger og vinduer eksploderer og hele laget får førsteklasses billetter ombord SS Alt Går Til Faen.
Hele greia funker så bra delvis pga hvor fleksible karta er, og fordi (nesten) alle operatorene er skikkelig bra balansert, med spesifikke evner som kan make or break et helt angrepsforsøk. Så og si alle angripere kan ta med seg breaching charges for å sprenge opp dører eller vegger, men er veggene pansra av en forsvarer, trenger du Thermite for å trenge gjennom - og er det i tillegg satt opp en jammer eller et batteri trenger du Thatcher som har EMP-granater. Det har vært veldig gøy å følge metaen de siste månedene, ettersom folk blir vant til de vanligste taktikkene og triksene - et bra forsvarsteam har per dags dato som regel flere roamers gjemt i avkroker på andre enden i bygget fra resten av laget, som tålmodig venter til angriperne er i posisjon før de spretter ut som troll i eske og ødelegger dagen.
Men: Det er et Ubisoftprodukt, og med det følger en del jank. Det er bredt utvalg av visuelle bugs (fra og med siste patch er det ikke uvanlig å se spillere svevende rundt i T-pose med våpenet stikkende ut av skrittet, for eksempel), servere som dropper deg ut av det blå, og kriker og kroker som lar deg klatre ut av kartet. Det jobbes helt sikkert på spreng for å fikse alt, men det er fortsatt et par hakk unna e-sport for å si det sånn. At de fleste som har coppa fortsatt ikke klarer å legge det fra seg vitner til hvor kult det er, bugs til tross. Et ordentlig friskt pust i en muggen sjanger fra en AAA-gigant?? Fucked but true.
PS: Her er et kjapt og skittent Sharefactory-eksperiment fra unteregnede, feat. lekkert banner fra
@CockMcBalls: