Hva spiller du for tiden?

Houseman

Filmnerden
Medlem av ledelsen
Godt igang med Shadow of the Tomb Raider på PS4 som jeg spiller på PS5, og er blitt passe hekta. Jeg har sett alle filmene og spilt de tidlige spillene, men har ikke fått med meg rebooten og "den seriøse Lara Croft" (dessverre var den nye filmen akkurat like visvas som før). Synes i hvert fall det er god sort nå, fin veksling mellom snikedrap og å bare blæste seg fram, bra klatring, greie puzzles og interessante ting å samle, dette survivor-systemet som lyser opp fiender og samleobjekter funker bra. Det var Cinco de Mayo i starten som satte en kul ramme, det fløy inn et helikopter med spesialsoldater med dødssminke når coveren ble blåst og sånt. Historien og figurene er bare piss da (antagelig bedre i de to første nyere spillene) og ulidelig lange krabbe gjennom åpninger-animasjoner. :argh:
 

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
Jeg spilte det første av reboot-spillene, jeg syntes det var god sort. Så pent ut, kontrollen satt godt nok til realizm-AAA å være og det var god pace veksling mellom gameplay-elementer. Det spillet manglet bare flere puzzles og tombs. Etter det var spilt følte jeg dog ikke noe behov for å sjekke ut oppfølgeren, jeg følte jeg hadde spilt meg ferdig og trengte ikke mer av det.

EDIT: De ulidelig lange krabbe-gjennom-åpninger-sekvensene antar jeg skjuler en del loading og annet jazz.
 

Houseman

Filmnerden
Medlem av ledelsen
Sikkert, merker at det er ganske avgrensede områder/dungeons og å krabbe tilbake for å gjemme seg fra fiender funket ikke, gitt (usynlige vegger :argh:). Det er mulig de tre spillene er ganske like, Shadow fikk i hvert fall kritikk for å være for likt de to første.
 

Sheffield

Livet er for kort til å være edru
Jeg er en av de som elsket Tomb Raider rebooten, og jeg likte også Rise of the Tomb Raider bedre enn en Uncharted 4.
Shadow er egentlig bare hele Tomb Raider og Uncharted serien blanda sammen uten å gjøre noe nytt. Da jeg spilte Shadown var jeg veldig utbrent på denne sjangeren, og det hele opplevdes som et stort ork. Jeg kasta inn hådnkle rett første siste bossen av ren utmattelse.
 

Houseman

Filmnerden
Medlem av ledelsen
Ikke så rart at tre sånne spill blir litt i overkant, var det anmeldelsene jeg leste mente også. Får se om jeg prøver den første rebooten etter Shadow, det ser ikke ut til å være så langt hvis man i hovedsak følger hovedhistorien. Vil for øvrig påstå at TR har bedre skyting enn Uncharted.
 
Likte også disse spillene, spesielt Rise of the Tomb Raider. Synes det er det beste Uncharted-spillet hvis man bare ser på gameplayet. Det er veldig åpent for sjangeren og fullt av overskudd. Tomb Raider 1 var en gøy oppsummering av alle AAA-trendene anno 2013, men er ikke helt uten barnesykdommer. Så vidt jeg husker ble Shadow laget av et annet team som bare hermer etter suksessen på et mindre budsjett - og det merkes litt. Mer puzzle-fokusert og lineært enn de to første, med den verste historien (så da er det veldig krise altså), men likevel grei skuring med et par høydepunkter. Psycho Lara er også den beste Lara. Har fulgt denne serien siden jeg var liten basically og håper neste reboot blir noe kult.
 

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
Spilte første rebooten og syntes det var veldig bra. Spilte også Rise og det var AKKURAT SAMME SPILLET hvor du må låse opp akkurat same abilities og våpenoppgraderinger, bare at nå har Lara på seg en jakke (ikke et pluss) og historien er rævva. Det var en stilig seksjon med bra puzzles men den var et DLC-område. På bakgrunn av det har jeg skippa Shadow.
 
Werewolf: The Apocalypse - Earthblood er en artig skrue av en spille. Det er da World of Darkness og satt i samme setting som Vampire og Hunter. Man er en eller annen varulvkis som skal hjelpe klanen sin med å ta ut de slemme folka som vil skade Gaia. Dette gjør man ved å snike rundt masse og fra tid til annen bli om til diger varulv og gå berserk.
Grunnen til at jeg kaller det en artig skrue er fordi dette føles som om du tok no utviklere som lager middelmådige, men ok spill rundt 2005 og sender dem til 2019. De får all mulig moderne teknologi å jobbe med og skal mekke varulvspill, men de får ikke se på åssen spill er nå til dags.
Både stealth og slåssing fungerer som det skal, men det føles forferdelig utdatert. Det til tross har dette no for seg og det er ingen bugs eller problemer. Bare føles ut som jeg har lagt inn en remaster av noe Radical ville laga for femten år sida. Er i grunn litt gøy å spille pga. nostalgien fra sånne gamle spiller. :v

 
Årets skuffelse kom tidlig gitt. Jeg digga Little Nightmares 1 og det var en av mine GOATSEer i 2017. Det er en av de beste skummelplatformerene ala. Limbo og Inside. I går blei ihvertfall oppfølgeren som jeg har gleda meg til i over et år slippi. Og for et spill. Det er om mulig enda bedre og skumlere enn orginalen.
Så kom jeg til en bit i sykehuset og jeg klarer det faen ikke. Har lest guide fra IGN og sett to stykker gjøre det på Youtube og jeg klarer det faen ikke. Har prøvd sikkert tjue ganger og det går bare faen ikke.
Skulle blitt en av årets spillopplevelser og istedet er det nå sletta og hele serien er død for meg. Dårlig stemning. :argh:
 

Shinra85

Spillegals effort emo
Dårlig spill pga du er blitt for gammal og gamergenet ditt begynner å dø?

Gjør som meg og spill Visual Novels istedet
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Eller gjør som meg og spill...

Hunie Pop 2
(gidder ikke poste bilder fra spillet siden jeg er på jobb)

Hunie Pop var jo da rett og slett uironisk det beste match-3-spillet. Hunie Pop 2 utvikler det i flere nye retninger, og det er et enda bedre match-3-spill. Og så er det bare det at Hunie Pop også er "dating simulators" i de mest insisterende anførselstegn som går an, og hvis man er litt kynisk (eller bare normalt observant) er det bare en dårlig unnskyldning for å vise tegninger av nakne damer.

Men hvis man ser litt nøyere etter, er det helt klart at pornoaspektet ved Hunie Pop er det minst interessante ved hele pakka. Både fordi det er teit, men også fordi det så innmari stusslig. Når du har hatt nok dater (altså match-3-runder) med damene får du et dørgende uinteressant sexbilde av dem, og det er (nesten) alt. Legg til at "historien" er ekstremt cringe og elendig skrevet (hvor utrolig det enn høres ut), og hele auraen du får av spillet er ekstremt creepy.

Men likevel. Meta-aspektet i Hunie Pop er veldig godt designet, og antageligvis basisen for et utall MTX-drevne kloner rundt omkring. Hunie Pop 2 tar dette til et nytt nivå; i tillegg til at du må kjøpe gaver, mat og stat-boosts som du må distribuere kløktig, må du også prate med damene for å bli bedre kjent med dem. Dette avdekker "baggage"; altså, negative personlighetstrekk som ødelegger for match-3-rundene dine. Men så begynner du å se hvordan ulike gaver gir forskjellige effekter, og begynner å planlegge hvordan du kan utnytte dem for å snu baggage til din fordel.

Som et eksempel: Lilla, knuste hjerter du matcher gjør damene sure så du ikke kan spille med dem, og må satse på at den andre dama (av historieårsaker har du alltid to damer med på date i HP2) lar seg spille med til den første blir blid igjen. Men! Ei av damene har baggage som gjør at lilla hjerter er en positiv match for henne. Og ymse date-gifts lar deg bruke de lilla hjertene som ressurser til andre ting. Alle sånne fine komboer masserer hjernen min på rett måte, og det føles alltid bra å crushe en runde i Hunie Pop 2.

Så ja. Jeg torrenta dette spillet (lønningsdag i dag og jeg gadd ikke vente), og jeg veit ikke helt om jeg gidder å betale for det (litt fordi det er litt kleint å ha det i Steam-biblioteket). Men jeg kommer ikke unna at dette er et genuint bra designet match-3-spill som gir mer tilfredsstillelse (høhø) enn f.eks. Candy Crush. Så får man bære over med casual rasisme, misogyni og drit.
 
NTSC NES - Tetris!!
Omg jeg er spist opp av CTWC (Classic Tetris World Championship). Har gått til innkjøp av en drit deilig Bang & Olufsen CRT, en NTSC NES og Everdrive. Lagt inn hundrevis av timer på Tetris siste måneden og skal definitivt gå inn i konkurransene via Classic Tetris Monthly når jeg klarer 500k.

Seriøst, føkk PS5 haha - gå bakover i tid, skaff en deilig CRT for en slikk og ingenting (B&O til 40k før i tiden får man for 500 spenn nå) og nyt gaming uten latency. Ikke hatt det så moro i gaming på åresvis. Jeg støtter og heier på innovasjon, men her er faktisk de gamle beista bedre enn LED/LCD. Selv HDMI alene lager input latency du ikke får vridd deg unna uansett hvor mye gaming mode du skrur på.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Spiller så klart Super Mario 3D World på Switch. Litt avhengig av dagsform er dette det beste Mario-spillet som finnes. Hvordan er Switch-porten? Det samme som originalen, så klart - dette er jo Nintendo. Men dog: De har husket på at dette er det beste multiplayer-Mario-spillet, og jaggu har de fleska til med online multiplayer. Bli med'a. Miiverse er jo lagt ned, så alle stemplene du samler kan ikke lenger postes der - men nå er de i farger, og kan isteden klistres rundt omkring i spillet når du bruker fotomodusen. Så det er jo noe. :ehm:
2021021500190400-4E551BEEBAD303591E38565E64373519.jpg


Og så er det en ting til, en bitteliten endring som... vel.

Spillerfigurene løper nå raskere. Ikke litt raskere, mye raskere (føles det som - så klart er det ikke så mye det er snakk om tallmessig). Det er en ren glede i å bare koste på i full fres og peise gjennom brettene, og vet dere hva? Jeg mistenker at dette var sånn det var opprinnelig, før ett av våre medmennesker slang innom utviklerne og bare "nei dere, dette går for fort - senk farten, bruk bilbelte, redd liv og sånt". Grunnen til at jeg mistenker dette, er at det nå plutselig er noen deler av spillet som brått gir mening. Det er et brett på andre verden hvor veien under deg går raskt fra side til side, og meninga er at du skal sprinte full pinne bortover og hoppe til flaggstanga i et elegant byks. Det går ikke an i Wii U-versjonen, for du må hoppe og manøvrere litt siden gulvet uansett tar deg igjen. Myntene som dukker opp når du har tatt en boss, var ikke mulig å samle før noen ble borte hvis du spilte aleine i Wii U-utgaven (eller du bare var dritgod (som meg :riffa:)). Å fange kaniner eller andre kjappe vesener føltes alltid som om det bare så vidt var mulig i Wii U-utgaven. Alt dette i Switch-utgaven? Det bare funker slik det skal. Jeg vil ikke si at 3D World er blitt et helt nytt spill, men det føles mye bedre å spille dette. Jeg kan se for meg at Champion's Road, den siste bana hvor du får bruk for absolutt alt av ferdigheter du har ervervet i løpet av spillet, nå blir litt mindre "å fy faen hvordan er dette i det hele tatt fysisk mulig" siden du kan løpe fortere.

(Mitt protip for å klare Champion's Road på Wii U er forøvrig fortsatt å spille som Rosalina. Du veit det når du ser det.)

Men ja. Har du ikke spilt 3D World ennå? Dette er isåfall enda et spill på lista kalt "grunner til å kjøpe en Switch". Selv om det ikke er det beste Mario-spillet alle dager, er det et 10/10-spill året rundt.

Her, ta en liten sammenligning av hastigheter i Wii U- og Switch-versjonen.
 

Sjutten

Piraten fra Sjuttavika
Jeg spiller Final Fantasy VII. Sjukt, ikke sant? Vel, i dag er det 20 år siden første gangen jeg spilte det og det feires med å starte min første vanlige gjennomgang av spillet på minst 15 år. Denne gangen er det ingen tåpelige restriksjoner eller utfordringer. Nå skal jeg ta meg god tid, følge med på historien, snakke med alle, gjøre alle side quests og rett og slett bare nyte tidenes beste spill.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Fint driv på Super Mario 3D World fortsatt, kom meg til ildblomstverdenen i går kveld (etter en stund finner spillet ut at tall ikke er nok til å representere verdenene sine, så det blir små ikoner isteden, veldig kjekt når man skal referere til dem i tekst) og hypotesen min om at hastigheten i switch-porten er den opprinnelige blir bare sterkere. Nyeste bevis er Rolling Ride Run, et brett hvor du skal tusle rundt på kjevler som triller omkring eller ramle i døden. I Wii U-utgaven er dette brettet en real konsentrasjonsprøve siden du går for sakte til å holde plassen din på rulla, men løper for fort. Dermed må du hele tiden bytte mellom å gå/løpe eller bare gå litt etter litt for å komme deg videre. I Switch-porten? Bare gå vanlig, hastigheten på kjevlet er akkurat omvendt proporsjonal med den vanlige gangfarten din.

Bevis 2: Super Galaxy (aka. brettet hvor du låser opp
Rosalina
). Omtrent midtveis er det fire plattformer du må løpe og hoppe over for å komme videre; disse er spredt akkurat sånn at du rekker å såvidt lande på en og hoppe videre i Wii U-utgaven, men i Switch-utgaven må du justere underveis eller ramle av. Siden dette er et brett mot slutten av spillet hvor brettdesignerne ikke bare har tatt av seg silkehanskene men også tatt på seg knokejern, virker det mye mer riktig at du ikke bare kan koste over som i Wii U-utgaven.

Men ja, dette er bare mine spekulasjoner.

Avslutningsvis tenkte jeg bare å liste opp hva du må gjøre for å låse opp alle brettene i spillet (spesifikt etter veisperringa i ildblomstverdenen) - dette er verdt å være klar over så tidlig som mulig, så du ikke må dra tilbake og gjøre om alt for mye:
  • Samle alle stjernene på hvert brett
  • Samle stempelet på alle brett som har det
  • Treffe helt øverst på flaggstanga på alle brett som har det
For å få alle klistremerkene må du - pust dypt - fullføre alle brett i hele spillet med alle fem spillbare figurer. Dette inkluderer Champion's Road.

Men en positiv ting: I Wii U-utgaven var det sånn at hvis Super Guide i det hele tatt dukka opp mens du spilte, mista du muligheten til å få glinsende stjerner på saven din. Jeg ga totalt faen i akkurat dette i denne omgang, og når jeg sjekker savefila mi har den glinsende stjerner. Så det er noe!
 
Hva angår Pro Evolution Soccer 5, så har jeg enda ikke gått lei det spillet, og gleder meg enormt til Pro Evolution Soccer 2008. Håper jo det blir langt bedre enn Pro Evolution Soccer 6, som for min del var en skuffelse på XBox 360. Enda godt jeg koser meg med Pro Evolution Soccer 5 enda, men nå begynner jeg å bli lei av dårlig oppdaterte lag og 4:3-format.