Spiller så klart
Super Mario 3D World på Switch. Litt avhengig av dagsform er dette det beste Mario-spillet som finnes. Hvordan er Switch-porten? Det samme som originalen, så klart - dette er jo Nintendo. Men dog: De har husket på at dette er det beste multiplayer-Mario-spillet, og jaggu har de fleska til med online multiplayer. Bli med'a. Miiverse er jo lagt ned, så alle stemplene du samler kan ikke lenger postes der - men nå er de i farger, og kan isteden klistres rundt omkring i spillet når du bruker fotomodusen. Så det er jo noe.
Og så er det en ting til, en bitteliten endring som... vel.
Spillerfigurene løper nå raskere. Ikke litt raskere,
mye raskere (føles det som - så klart er det ikke så mye det er snakk om tallmessig). Det er en ren glede i å bare koste på i full fres og peise gjennom brettene, og vet dere hva? Jeg mistenker at dette var sånn det var opprinnelig, før ett av våre medmennesker slang innom utviklerne og bare "nei dere, dette går for fort - senk farten, bruk bilbelte, redd liv og sånt". Grunnen til at jeg mistenker dette, er at det nå plutselig er noen deler av spillet som brått gir mening. Det er et brett på andre verden hvor veien under deg går raskt fra side til side, og meninga er at du skal sprinte full pinne bortover og hoppe til flaggstanga i et elegant byks. Det går ikke an i Wii U-versjonen, for du må hoppe og manøvrere litt siden gulvet uansett tar deg igjen. Myntene som dukker opp når du har tatt en boss, var ikke mulig å samle før noen ble borte hvis du spilte aleine i Wii U-utgaven (eller du bare var dritgod (som meg

)). Å fange kaniner eller andre kjappe vesener føltes alltid som om det
bare så vidt var mulig i Wii U-utgaven. Alt dette i Switch-utgaven? Det bare funker slik det skal. Jeg vil ikke si at 3D World er blitt et helt nytt spill, men det
føles mye bedre å spille dette. Jeg kan se for meg at Champion's Road, den siste bana hvor du får bruk for absolutt alt av ferdigheter du har ervervet i løpet av spillet, nå blir litt mindre "å fy faen hvordan er dette i det hele tatt fysisk mulig" siden du kan løpe fortere.
(Mitt protip for å klare Champion's Road på Wii U er forøvrig fortsatt å spille som Rosalina. Du veit det når du ser det.)
Men ja. Har du ikke spilt 3D World ennå? Dette er isåfall enda et spill på lista kalt "grunner til å kjøpe en Switch". Selv om det ikke er det beste Mario-spillet alle dager, er det et 10/10-spill året rundt.
Her, ta en liten sammenligning av hastigheter i Wii U- og Switch-versjonen.