Så klart, min kjære riff.
Sjekka litt rundt på OpenTTD-wikien, og maksimalt antall spillere per nettverksspill er... 255. Burde holde, med andre ord. Men! Begrensningen på antall selskaper som kan delta, er 15. Sååå, hvis flere enn 15 vil være med og spille, må noen enten spille på samme selskap (coop-Transport Tycoon, endelig blir drømmen virkelig) eller bare se på (regner med ikke så mange gidder dette).
Og som sagt, selv dere som ikke har prøvd før er hjertelig velkomne. Det er chat-funksjon i spillet og det går nok an å rigge opp en Skype-samtale hvis noen er keen på det, så skal vi tipse som best vi kan. Uansett er det ikke et veldig aktivt konkurransespill; du vinner spillet ved å ha mest fortjeneste/selskap med høyest verdi etter år... 2020, eller der omkring (tips, dette tar noen timer), og det klarer du ikke hvis du bare prøver å kise det til for motstanderne. Kanskje det viktigste er å ta det pent i starten, sånn at du ikke tyner budsjettet med å lage amerikaruter over hele kartet og ikke får råd til å kjøpe tog til dem, for eksempel. Etter hvert ruller kronene inn såpass greit at det ikke er verdens ende om du kaster bort noen mill her og der. Uansett: Makin' millions, det er hva Transport Tycoon handler om.
Dere som er bekymra for hvor mye du må holde styr på i spillet kan forøvrig roe dere med at mesteparten av beskjedene du får kun er til etterretning, microing begrenser seg stort sett til å planlegge og gjennomføre kjørerutene (dette er hovedaktiviteten, egentlig), og bytte ut gamle farkoster.
Et stalltips på den siste der: Når du mekker en ny farkost for å erstatte en gammel, kan du bare velge "Clone vehicle" (eller tilsvarende) i garasjen. Hvis du skal bytte ut farkosten med en nyere modell (og dermed ikke kan klone), kjøper du bare den nye, og når du velger kjøreruta klikker du bare "Go to" og så klikker du på den gamle snus kjerra og voila så har du kopiert kjøreruta. En hendig snarvei.
Sjekka litt rundt på OpenTTD-wikien, og maksimalt antall spillere per nettverksspill er... 255. Burde holde, med andre ord. Men! Begrensningen på antall selskaper som kan delta, er 15. Sååå, hvis flere enn 15 vil være med og spille, må noen enten spille på samme selskap (coop-Transport Tycoon, endelig blir drømmen virkelig) eller bare se på (regner med ikke så mange gidder dette).
Og som sagt, selv dere som ikke har prøvd før er hjertelig velkomne. Det er chat-funksjon i spillet og det går nok an å rigge opp en Skype-samtale hvis noen er keen på det, så skal vi tipse som best vi kan. Uansett er det ikke et veldig aktivt konkurransespill; du vinner spillet ved å ha mest fortjeneste/selskap med høyest verdi etter år... 2020, eller der omkring (tips, dette tar noen timer), og det klarer du ikke hvis du bare prøver å kise det til for motstanderne. Kanskje det viktigste er å ta det pent i starten, sånn at du ikke tyner budsjettet med å lage amerikaruter over hele kartet og ikke får råd til å kjøpe tog til dem, for eksempel. Etter hvert ruller kronene inn såpass greit at det ikke er verdens ende om du kaster bort noen mill her og der. Uansett: Makin' millions, det er hva Transport Tycoon handler om.
Dere som er bekymra for hvor mye du må holde styr på i spillet kan forøvrig roe dere med at mesteparten av beskjedene du får kun er til etterretning, microing begrenser seg stort sett til å planlegge og gjennomføre kjørerutene (dette er hovedaktiviteten, egentlig), og bytte ut gamle farkoster.
Et stalltips på den siste der: Når du mekker en ny farkost for å erstatte en gammel, kan du bare velge "Clone vehicle" (eller tilsvarende) i garasjen. Hvis du skal bytte ut farkosten med en nyere modell (og dermed ikke kan klone), kjøper du bare den nye, og når du velger kjøreruta klikker du bare "Go to" og så klikker du på den gamle snus kjerra og voila så har du kopiert kjøreruta. En hendig snarvei.
Jeg har laget noen rimelig store og lønnsomme nettverk, men alle sammen kjører kun ett tog per linje, noe sier meg at det ikke er tusen prosent effektivitet der. Det andre jeg har oppdaget er at fly tjener sinnsvakt med spenn når du har mulighet til å bygge det, og hvis du har et raffineri nær kysten, seriøst bare bygg havn og dra inn sinnsvakt mye penger på oljetankere fra plattformene. Ellers så prøvde jeg å lage en verden med mye vann og ulike øyer, der kan man tjene ganske rått på passasjerbåter. Men for all del aldri prøv å kjøre hurtigrutestil med båt mellom steder på samme øy selv om de ikke har vei eller tog mellom seg, spillet synes ikke sånt er noe gøy og det er dermed et tapsprosjekt.