Hvorfor vente på demo som i 99% av tilfellene ikke er særlig representabelt for det ferdige produktet? Det er ikke demo'en du betaler 4-600 kroner for, men det ferdige produktet. Derfor prøver jeg det ferdige produktet ved å laste ned det ferdige produktet. Derimot sier jeg ikke at det er riktig.
Jeg er forøvrig veldig enig med Shadar, angående det med Driv3r kontra andre spill. Jeg kjøpte nå Driv3r og jeg likte det godt også. Det har sine mangler men jeg brydde meg ikke så altfor mye om det. Derimot er jeg fullstendig klar over at 600 kroner for et spill som dette er ganske mye når man sammeligner hva man får for 600 kroner i andre spill. Men jeg tenker ikke så mye over hva jeg får for 600 kroner når jeg kjøper spillene. 600 kroner er ikke all verdens med penger for meg. Det er sikkert mye for de som bor hjemme og får lite lommepenger å rutte med, men det gjør ikke jeg.
En annen årsak til at jeg ønsket å kjøpe det spillet var at jeg ønsket å støtte Reflections. Man har et lite problem når man bestemmer seg for å kjøpe et spill. Dersom et spill selger godt, så kan det egentlig si flere ting. Det kan si "dette spillet er dritbra, dette er det bare å fortsette med", eller det kan si "dette spillet hadde potensiale men skuffet, men på grunn av det potensiale så kjøper jeg det for at dere skal få penger til å prøve på nytt i neste spill i serien". Den siste kategorien ligger jeg i.
Når det er sagt så er det klart at man kan foretrekke at de beste spillene selger bedre enn de dårlige, men generellt gjør det jo det. Jeg vet ikke hva True Crime, The Getaway eller Mafia (konsoll versjon) har solgt, men hvis Driv3r har solgt bedre enn disse, så er det jo faktisk det beste spillet som har solgt best. Ingen av disse er noe storspill, men de er alle hakket dårligere enn Driv3r (The Getaway taper der også, fordi den har ennå dårligere kontroll til fots og kjøreegenskapene er langt fra så gode som på Driv3r).
Til slutt så vil jeg si noe om eksempelet med å sammenligne piratkopiering med biltyveri. Grunnen til at piratkopiering er så mye verre enn biltyveri er på grunn av at biltyveri er langt mindre vanlig og heller ikke spesielt sosialt akseptert. Hadde biltyveri vært like vanlig som piratkopiering, så ville vi sett på de med akkurat like øyne. Da ville vi sannsynligvis bare tatt den første og beste bilen du kommer over i gata når du skal ut å kjøre en tur. Om det er din eller nabobikkja sin er irrelevant.
Avslutter det hele med at jeg er heller ikke så naiv å tror at det er piratkopieringen som presser prisene på spill oppover. Spill koster akkurat like mye nå, som de gjorde før. Jeg har Civilization til Amiga 500, og på den står prisen satt til 495 kroner. Hvis ikke jeg tar feil så er det faktisk dyrere enn dagens priser på pc-spill, og når man tar inflasjonen til betraktning så er det sikkert minst like mye som et konsoll-spill koster i dag. Jeg husker også at jeg kjøpte Monkey Island 2 til Amiga 500 for år og dag siden, fra bladet "Den Norske Hjemmedataklubben". Da var spillet månedens spill, og kostet 365,-. Prisene er mao lik den gang som den er nå, inflasjonen tatt til betraktning.