Hvorfor spiller folk FPS på konsoll?

Jante

privileged CIS shitlord
#41
Som noen diskuterte i Killzone-tråden, så er det litt tungt å svinge og sikte fordi våpnene har tyngde og folka har inertia (orker finne ut hva det er på norsk), men en slik treghet er mye bedre tilpasset konsollstikker en det noengang hadde vært på PC.
Inertia = treghet. :trollmann:
 
#43
Det kom ganske mykje interessant ut av litt frustrert ventilering fra PuNky, gitt. :)

Skal innrømme at det å fikse headshots med gamepad kontra mus/tastatur er som å brette origami med polvotter. Går an, men krever trening! Yetipants trakk frem eit veldig viktig poeng her; Konsollshooters VS PC-shooters er ein veldig forskjellig greie, men vi stiller alle semi-likt på serverene i det minste. Nåken har bedre utstyr, andre har XFPS Sniper Plus eller wtf og får det til å fungere, men generelt sett blir tempoet justert etter kontrollmetoden.

Er ikkje enig i at PC-shooters ikkje fungerer på konsoll, dette kjem berre an på dei som programmerer. COD 2 + 4 har perfekt 'feel', mens Far Cry Instincts: Predator gav meg kjensla av kaktuskos og kaste-kontrollen-i-veggen. Har av konsollspel-portet-til-PC kun erfart Resident Evil 4 på PC, og det føltes som eit konsollspel på villtur.

Forstår frustrasjonen din PuNky, men alt koker vel opp i smak og behag, gjer det ikkje?
 
#44
Vel akkurat det der gjelder også på PC... så det er et ganske så ubrukelig argument
Tror etter egen erfaring etter å ha sett kompiser spille CS at Xbox er hakket foran der. Jeg er uenig med det du skriver. En mus er utrolig sinnsykt helt jævlig satans mye mer presis enn en håndkontroll, det er vi alle enige om. Derfor krever det mer å mestre Xboxens kontroll. Det mener jeg.
 
#45
Tror etter egen erfaring etter å ha sett kompiser spille CS at Xbox er hakket foran der. Jeg er uenig med det du skriver. En mus er utrolig sinnsykt helt jævlig satans mye mer presis enn en håndkontroll, det er vi alle enige om. Derfor krever det mer å mestre Xboxens kontroll. Det mener jeg.
jævla sopp... det jeg sa var at hvis en har høy sensetiv mus vil eie over en gnom med en lav sensetiv mus, hvis man mester den høye sensiviteten.

så det du skreiv at "Fordi det er så utrolig lett å være bedre enn de fleste andre hvis du mestrer høy sensitivitet." (regner med du mener konsoll) gjelder også PC så det er et helt ubrukelig arguemnt på hvorfor konsoll er bedre enn PC.

og jeg har aldri sagt en jævla drit om hva som er værst å mestre, men der regner jeg med at det er en vanesak og skal ikke gå inn på det for jeg synes at jeg selv mestrer begge bra.

For å ta et eksempel... så på 2 stykker som spilte cs mot hverandre i timen på skola, den ene hadde en sensivitet som måtte dra musa omtrent 20cm for å snu seg, mens den andre hadde høyere sensivitet og brukte kanskje 5cm... for å si det sånn så hadde han med den høye sensiviteten lettere for å få kills.
 
#46
Det fører også til en lat form for mestringsbasert design på konsoll som jeg aldri var særlig glad i og som var en av grunnene til at jeg begynte å søke mer og mer mot konsoller fremfor PC-spill. Selve siktingen er kanskje det aller mest uinteressante elementet i de fleste FPS-er, og at det i mange tilfeller er kommet til å overskygge posisjonering og våpenbruk som det mest sentrale aspektet i skytespill er en liten tragedie. Personlig synes jeg lock-on-løsninger er en mye bedre og mer inkluderende løsning, ettersom det setter selve beslutningsprosessen i sentrum istedet for å kreve at spilleren har gode reflekser og intim kjennskap til siktemekanikkene i spillet (aksellerasjon på synsfeltet under bevegelse, easing etter bevegelse, et cetera).
Her er vi allerede fundamentalt uenige. Sikting, eller aim og gode reflekser, er jo, og vil alltid være det viktigste aspektet ved et FPS, nettopp fordi det er det som krever mest fra spilleren. Det er uten tvil det vanskeligste å mestre og det gjør at det alltid finnes noen som er litt bedre enn deg.

Posisjonering, timing, strategiske beslutninger er selvfølgelig viktige de og, men det er relativt kjapt å lære seg, og hvis alle var "like gode" bare dette satt som det skulle ville kompetetiv spilling gått i dass med et plopp.

Desto høyere hastighet ingame, desto bedre aim og reaksjon kreves det av deg. Det er derfor vi har raske fps som unreal//quake, middels raske som cs//cod4 og slow-motion-aktige"jeg-tar-meg-en-kaffe-lattè-mens jeg aimer"-fps som Halo og GoW2.

Noen vil sikkert mase om at dette er feigt og ikke noe for ekte mannfolk som svetter og eter grændiss og digger foppal, og det er hele poenget. Å spille spill burde ikke være noen manndomsprøve der du "taper" hvis du ikke hopper gjennom alle de brennende ringene spilldesigneren har satt opp foran deg. Det burde være en opplevelse der man får tildelt muligheten til å påvirke utfallet gjennom egne beslutninger og målet til spillutviklere burde være å gjøre det så lett som overhodet mulig å oversette sin vilje, sin beslutning, til deltakelse i spilldynamikken.
og nettopp denne friheten har du i de fleste online FPS-shooters, beslutningene du tar underveis vil selvfølgelig påvirke utfallet, men uten aim og god reaksjon så kommer du til kort hver gang. Med andre ord må en god fps-spiller takle begge aspekter, både det taktiske og det skill-baserte.

Spilling for meg vil alltid være på et kompetetivt nivå, og der feiler konsollkontrollene. Hvis jeg ikke bryr meg om jeg vinner eller tapet så spiller jeg ikke. Et konkurranseinnstinkt jeg alltid har hatt.

Jeg drar gjerne en sammenligning mot golf og minigolf. Golf spilles på høyt nivå, med høy prestisje, store premier og mange proffesjonelle utøvere. Minigolf spilles casual av bortimot alle(obligatorisk i syden av en eller annen grunn..), men har ikke i nærheten like høy prestisje eller like høyt nivå på spillerene.

Det er basicly det samme spillet, men køllene og banene er tilpasset hver enkelt "platform". Der den ene, med rimelig stort handicap blir spilt av mennesker som stort sett bare skal putte litt, og blir glade hvis de får ballen i hullet på under 8 slag. Mens den andre er mer kompetetivt med handicap-ranking og full pakke.

At vi har vendt oss til den betyr ikke at det er en god løsning, og to-stikke-sikting og bevegelse gjør den allerede ganske vanskelige oppgaven det er å navigere et virtuelt tredimensjonalt rom enda litt vanskeligere.
100% enig. Det er rett og slett et stort handicap å spille med en håndkontroll, et handicap mange frivillig gir seg selv.

OP-en har et poeng. Han legger det frem på en snever og negativt ladet måte, med motsetninger mellom "riktig og galt" istedet for diskusjon -- men det bør ikke avfeies helt. FPS på konsoll er i ferd med å bli hardcorens nye høyborg. Det er ikke særlig bra for spillmediet og det slår meg som ganske tragisk at konsollspill jobber seg tilbake i tid rent mekanisk for å møte forventninger satt til FPS-er på PC for 10 år siden.
Det er vel derfor Wii er så populær som den er, de turde å utfordre en bastant og "gammeldags" teknologi med analogstikker og innførte bevegelsesstyrt sensorbasert håndkontroll.

En liten brannfakkel; Er det mange som velger konsoll-FPS fremfor PC-FPS fordi det er vanskeligere online, med gjennomsnittlig høyere nivå på spillerene og større utfordringer. Tar folk rett og slett den enkleste utveien?

Jeg spiller nemlig litt CSS med en kompis som knapt har rørt spillet før, og han er på et nivå der han er fornøyd med 1 - 11 // 2 - 10 k.d. Men det tar somregel ikke lange tiden før han gir opp. Er nivået blitt for høyt til at "noobies" i det hele tatt ønsker å spille?

Et annet interessant spørsmål som mange sannsynligvis spør seg selv er vel hva slags konsoller vi kan forvente oss fra Sony og MS i fremtiden, og ikke minst, hvordan blir den nye Wii-kontrollen seende ut. Vil de klare og perfeksjonere teknologien slik at den vil utkonkurere både analogstikke og mus/tastatur?
 
#47
Her foretrekker jeg å spille FPS med mus og tastatur også, Gears of war 1 og 2 var ok på 360n på coop, det er jo ikke helt førsteperspektiv så resultatet ble ok. Personlig så takler jeg heller ikke wasd, de er alt for tette og ukomfortable, har brukt høyre mustast til å gå fremover med og wdr til å styre med i over 10 år her siden jeg begynte med Quake1, så å gå tilbake til wasd blir uansett uaktuelt. :) høyre mustast er genialt på mange måter, man kan snakke i tlf. eller drikke pils eller gjøre hva man enn føler med venstre når det ikke kreves sidestep samtidig som man eier i førsteperspektiv. Uansett så er pad ganske ubrukelig på førsteperspektiv når det gjelder kontroll, når det gjelder kos så er det jo helt ok, og det er nok det konsoll mer eller mindre er beregna på også. Selv om jeg liker best å sitte i den fete kontor-stolen min med alt tilgjengelig i en arms avstand like ved skjermen(,snus, noe å drikke, litt candy), når man sitter i sofaen henslengt så må man faktisk bøye seg frem (Stress!).
Haha, da jeg først begynte med CS beta 0.6 brukte jeg også et weird oppsett, høyre musetast til å gå forover, hoppa med pil opp og styrte med resten av pilene ^^

eide hardt, enten det eller så var folka på den tiden dårligere enn det de er nå, hehe.
 
#48
En liten brannfakkel; Er det mange som velger konsoll-FPS fremfor PC-FPS fordi det er vanskeligere online, med gjennomsnittlig høyere nivå på spillerene og større utfordringer. Tar folk rett og slett den enkleste utveien?
Konsoll-fps er så enkelt og lettvint i forhold. Automatiske oppgraderinger, map-packs er latterlig enkelt å laste ned, god matchmaking, xbox live party med alle folka du vil spille med, det går dritkjapt å sette opp såoøø...the list goes on. man trenger ikke sette seg inn i alt nerderiet man må gjøre hvis man vil spille på pc.

Billigere er det også. Færre folk bruker flerfoldige tusen på pc når de kan spille med kompisene sine over nettet helt smertefritt med en konsoll til et par tusenlapper.

Gameplayet er kanskje ikke like godt som på pc, men det funker fortsatt veldig bra og det kan fortsatt være helvetes moro.
 

SirkusMartin

σῶμα σῆμα
#49
En liten brannfakkel; Er det mange som velger konsoll-FPS fremfor PC-FPS fordi det er vanskeligere online, med gjennomsnittlig høyere nivå på spillerene og større utfordringer. Tar folk rett og slett den enkleste utveien?
Det er en annen form for taktikk, og krever gjerne de samme reaksjonsevner, forskjellene er bare at de settes ut i live treigere. Jeg bent frem liker ikke mus/keyboard, og gidder derfor ikke venne meg til det, og sånn er nå det. Smakssak, men jeg vet det ikke konformer til åløesport.
 
#50
En ting jeg har vært ganske nysgjerrig på å finne ut er hvordan multiplayeren i CoD4 er på konsoll kontra PC. Noen som vet? Jeg har prestiga én gang og er nå level 47 eller noe på 360 og elsker tempoet slik det er. Regner dog med man både må reagere kjappere og navigere seg utrolig mye mer taktisk i PC-utgaven for å unngå og konstant bli snipet?

Hvis du møter på han her; ja ^^ Her får du et lite innblikk i hvor fort det kan gå.

Litt Off-Topic men leste en kommentar til en random dude udner videoen:

wtf snap bs, i played 360 today cod4 i dnt play good on pc but i fucking owned cod4 xbox it's like auto aim , i just fukin ran round all game and no newb killed me 47 kills 0 deaths 12 assist's all xbox/ps3 gamer's just suck

COD4 er et av de beste "rene" FPS-spilla som finnes til dags dato. spilte det selv på høyt norsk nivå for ett år tilbake ca. (yeye, høyt norsk nivå sier ikke en dritt ikno. men vi var highrollaz)
 

Jante

privileged CIS shitlord
#51
Billigere er det også. Færre folk bruker flerfoldige tusen på pc når de kan spille med kompisene sine over nettet helt smertefritt med en konsoll til et par tusenlapper.
Som jeg forsøkte å påpeke tidligere: Det er da faen ikke så dyrt å ha en anstendig PC i dag. Jeg kjøpte min i 2007, og den kjører fremdeles alt av nye spill på maks. Går man ned til bare "brukbar" grafikk-oppsett så er det enda billigere.

:rant: :rant: :rant:

Also: Lord hykleri å si at å ha en PC er dyrt når man sitter på et overpriset Apple-produkt selv.
 
D

Deleted member 91

Gjest
#52
Tut tut, her kommer Battlefield.no-toget for å hente deg og de idiotiske meningene dine tilbake til hølet du krabba ut av.

Her er vi allerede fundamentalt uenige. Sikting, eller aim og gode reflekser, er jo, og vil alltid være det viktigste aspektet ved et FPS, nettopp fordi det er det som krever mest fra spilleren. Det er uten tvil det vanskeligste å mestre og det gjør at det alltid finnes noen som er litt bedre enn deg.

Posisjonering, timing, strategiske beslutninger er selvfølgelig viktige de og, men det er relativt kjapt å lære seg, og hvis alle var "like gode" bare dette satt som det skulle ville kompetetiv spilling gått i dass med et plopp.
Altså, hva i helvete er det du prater om? Sikting er jo fundamentalt dritdøllt nettopp fordi man (hvis man skal ta e-sport-vinklingen) til sluttt når et punkt hvor alle har icemat, gaming mouse og innøvd muskelminne og derfor presterer 100% likt uansett, og det er akkurat det som gjør det så jævla døllt. Hvem som klarer å trykke mest presis på pixelen som forestiller hodet til motstanderen er kanskje det kjedeligste jeg kan forestille meg, og hvis du seriøst mener at taktisk evne og strategiske beslutninger er "relativt kjapt å lære seg" så er det på tide å konfrontere mamma over alle gangene hun mista deg i gulvet som baby.

og nettopp denne friheten har du i de fleste online FPS-shooters, beslutningene du tar underveis vil selvfølgelig påvirke utfallet, men uten aim og god reaksjon så kommer du til kort hver gang. Med andre ord må en god fps-spiller takle begge aspekter, både det taktiske og det skill-baserte.
Ja, hvorfor skal noen kunne belønnes for å være taktisk overlegen og outsmarte sin motstander, når vi heller kan runke over DPI-en på gaming mouse-ene våre? Hele poenget er jo at det taktiske er "skill".


Spilling for meg vil alltid være på et kompetetivt nivå, og der feiler konsollkontrollene. Hvis jeg ikke bryr meg om jeg vinner eller tapet så spiller jeg ikke. Et konkurranseinnstinkt jeg alltid har hatt.
Siden vi skal bruke e-sport som argument vil jeg bare slenge deg i retning www.mlgpro.com. Jeg skjønner ikke helt hva du mener med at konsollkontrollene feiler der: Det er jo like fortsatt en konkurranse, og om noe så er jo "aim" enda mer "skill"-basert på konsoll ettersom det er så vanskelig.

Jeg drar gjerne en sammenligning mot golf og minigolf. Golf spilles på høyt nivå, med høy prestisje, store premier og mange proffesjonelle utøvere. Minigolf spilles casual av bortimot alle(obligatorisk i syden av en eller annen grunn..), men har ikke i nærheten like høy prestisje eller like høyt nivå på spillerene.

Det er basicly det samme spillet, men køllene og banene er tilpasset hver enkelt "platform". Der den ene, med rimelig stort handicap blir spilt av mennesker som stort sett bare skal putte litt, og blir glade hvis de får ballen i hullet på under 8 slag. Mens den andre er mer kompetetivt med handicap-ranking og full pakke.
Gratulerer med en nedsettende og meningsløs metafor.

100% enig. Det er rett og slett et stort handicap å spille med en håndkontroll, et handicap mange frivillig gir seg selv.
Hvis det var alt du fikk ut av innlegget, les igjen.


En liten brannfakkel; Er det mange som velger konsoll-FPS fremfor PC-FPS fordi det er vanskeligere online, med gjennomsnittlig høyere nivå på spillerene og større utfordringer. Tar folk rett og slett den enkleste utveien?

Jeg spiller nemlig litt CSS med en kompis som knapt har rørt spillet før, og han er på et nivå der han er fornøyd med 1 - 11 // 2 - 10 k.d. Men det tar somregel ikke lange tiden før han gir opp. Er nivået blitt for høyt til at "noobies" i det hele tatt ønsker å spille?
Uten å ha satt meg så fryktelig mye inn i dette ville jeg anta dette kan ha mye med det gammeldagse serversystemet de fleste PC-spill operer med idag. Som lenken min tidligere i innlegget mitt beviser så er det like mulig å møte dritgode motstandere på konsoll, det er bare at de aller fleste konsollspill har matchmakingsystemer som hele tiden gjør sitt beste for at du møter mennesker på ditt ferdighetsnivå.

Et annet interessant spørsmål som mange sannsynligvis spør seg selv er vel hva slags konsoller vi kan forvente oss fra Sony og MS i fremtiden, og ikke minst, hvordan blir den nye Wii-kontrollen seende ut. Vil de klare og perfeksjonere teknologien slik at den vil utkonkurere både analogstikke og mus/tastatur?
Og stegosaurusprisen, hvem vinner den?
 
#53
Det kom ganske mykje interessant ut av litt frustrert ventilering fra PuNky, gitt. :)

Skal innrømme at det å fikse headshots med gamepad kontra mus/tastatur er som å brette origami med polvotter. Går an, men krever trening! Yetipants trakk frem eit veldig viktig poeng her; Konsollshooters VS PC-shooters er ein veldig forskjellig greie, men vi stiller alle semi-likt på serverene i det minste. Nåken har bedre utstyr, andre har XFPS Sniper Plus eller wtf og får det til å fungere, men generelt sett blir tempoet justert etter kontrollmetoden.

Er ikkje enig i at PC-shooters ikkje fungerer på konsoll, dette kjem berre an på dei som programmerer. COD 2 + 4 har perfekt 'feel', mens Far Cry Instincts: Predator gav meg kjensla av kaktuskos og kaste-kontrollen-i-veggen. Har av konsollspel-portet-til-PC kun erfart Resident Evil 4 på PC, og det føltes som eit konsollspel på villtur.

Forstår frustrasjonen din PuNky, men alt koker vel opp i smak og behag, gjer det ikkje?
Hehe, de beste diskusjonene er ofte spontane er det ikke det man sier? :p

"smaken er som baken" kan vel egentlig brukes om alt og egger ikke akkurat til diskusjon eller analyse, men man kan godt være enige om å være uenige ved et eller annet punkt, men da skal søren meg alt på bordet først :)

Det at utstyret er forskjellige hos PC brukere ser jeg egentlig på som en styrke, alle PC-gamere kan gå i butikken, teste forskjellige mus og velge ut den som passer dem best. Noen liker lange mus, andre korte, alt avhengig personlige preferanser. Den muligheten har du ikke med xbox/ps3 da alle disse er standardiserte. Blir litt som å plukke ut fotballsko eller velge ut tenniracket.
 
D

Deleted member 91

Gjest
#54

Hvis du møter på han her; ja ^^ Her får du et lite innblikk i hvor fort det kan gå.

Litt Off-Topic men leste en kommentar til en random dude udner videoen:

wtf snap bs, i played 360 today cod4 i dnt play good on pc but i fucking owned cod4 xbox it's like auto aim , i just fukin ran round all game and no newb killed me 47 kills 0 deaths 12 assist's all xbox/ps3 gamer's just suck

COD4 er et av de beste "rene" FPS-spilla som finnes til dags dato. spilte det selv på høyt norsk nivå for ett år tilbake ca. (yeye, høyt norsk nivå sier ikke en dritt ikno. men vi var highrollaz)
en tilfeldig YouTube-kommentar er et av argumentene dine? Virkelig?
 
#55
Som jeg forsøkte å påpeke tidligere: Det er da faen ikke så dyrt å ha en anstendig PC i dag. Jeg kjøpte min i 2007, og den kjører fremdeles alt av nye spill på maks. Går man ned til bare "brukbar" grafikk-oppsett så er det enda billigere.

:rant: :rant: :rant:

Also: Lord hykleri å si at å ha en PC er dyrt når man sitter på et overpriset Apple-produkt selv.
En overdrivelse ja, men poenget står fortsatt. Jeg betalte vel litt i underkant av 3000 kroner for min xbox 360 i januar 2007, og jeg skulle sett den pcen til samme pris på den tiden som kunne spilt de nyeste spilla både nå og da. Casualfolk gidder ikke dille med pcer, oppgraderinger, og unødvendig styr når de ute etter en spillmaskin.

Apple-diskusjonen har vi vært borti før og der kom vi vel frem til at dere var noen gaudere mens jeg og de kule gutta drikker kaffe på starbucks og skriver romanen vår. Og vinner, selvfølgelig.
 
D

Deleted member 91

Gjest
#56
Apple-diskusjonen har vi vært borti før og der kom vi vel frem til at dere var noen gaudere


Det var jo en eller annen produsent som skrøt så fryktelig av at de lanserte en maskin til konsollpris som kunne dra Crysis? Ikke at jeg husker hva som ble av det, men alikevel. Når det er sagt så er fortsatt evige patcher, div. konfigurasjoner, masse hardwaredill, etc fortsatt noe jævla stress. Naturlig stress selvfølgelig, but still.
 
#57
Det var først når 360 kom at jeg begynte å like FPS på konsoll, grafikken og frameraten var på plass samt att 360 padden er veldig komfortabel og responsiv.

Jeg VAR veldig glad i pc fps, men nå om dagen foretrekker jeg faktisk det meste på konsoll.

RTS er vel det eneste jeg må ha på pc.


Edit: Jeg spiller faktisk bedre på konsoll, null mouseaim-skillz anymore.
 

Tutankoopa

Ole (オーレ)
#58
Som lenken min tidligere i innlegget mitt beviser så er det like mulig å møte dritgode motstandere på konsoll, det er bare at de aller fleste konsollspill har matchmakingsystemer som hele tiden gjør sitt beste for at du møter mennesker på ditt ferdighetsnivå.
Iskaldt, Nicholas :D

Jeg ville valgt FPS på konsoll, av samme grunn som Doctor Downs: det er lite fristende å sette seg inn i servere, grafikkkort og CPU-er, uansett hvor enkelt og billig det visstnok skal være. Jeg har forstått det som at programmer som Steam har forenklet / forbedret dette, men får fortsatt en irriterende følelse av at man må være dataprogrammerer og beherske koder og kjernefysikk for å opptre på data-arenaen uten å bli ledd ut. At en rekke dataspillere oppleves som nedlatende er mer enn bare en myte.
Når det å spille CS, et tilsynelatende kjempesimpelt FPS-spill, er blitt en hel vitenskap, så er det ikke rart at folk blir demotiverte.

Og jeg liker Nicholas andre argumenter også. Jeg ser ikke noe galt i å sette visse handikapp på spillerne for å øke ferdighetsspekteret. Det er jo hele Resident Evil-diskusjonen om att.
 
#59
Iskaldt, Nicholas :D

Jeg ville valgt FPS på konsoll, av samme grunn som Doctor Downs: det er lite fristende å sette seg inn i servere, grafikkkort og CPU-er, uansett hvor enkelt og billig det visstnok skal være. Jeg har forstått det som at programmer som Steam har forenklet / forbedret dette, men får fortsatt en irriterende følelse av at man må være dataprogrammerer og beherske koder og kjernefysikk for å opptre på data-arenaen uten å bli ledd ut. At en rekke dataspillere oppleves som nedlatende er mer enn bare en myte.
Når det å spille CS, et tilsynelatende kjempesimpelt FPS-spill, er blitt en hel vitenskap, så er det ikke rart at folk blir demotiverte.
Nå er det litt av gleden med å ha PC å faktisk sette den sammen selv. Man får ikke bare en boks som deiser ned i fanget med en svær "play"-knapp. Nå er det ikke akkurat rocketscience å sette sammen de ulike komponenetene i en PC, og fordelen er selvfølgelig at man kan bestemme både ytelse og kvalitet utifra lommeboka. Ferdig Lego hadde jo vært phun =// Evnt. så får du jo ferdigbygd gamer-rigg fra de fleste store nettbutikkene samtidig som du har dell/HP osv.

"finn server" er ikke så himla vanskelig akkurat ^^ De fleste PC-servere har jo lobbyer der du finner servere, høyreklikk---join, og de aller fleste steam-spill oppdaterer seg automatisk.

Det at CS har blitt en "vitenskap" som du sier er rett og slett fordi det blir spilt på et så høyt nivå som det gjør, og det er et av de mest populære online-spilla i verden, og når det er så mange som kniver om å være best, da blir nivået høyere(som i alle andre sporter i verden..)

Som jeg skrev litt over så skjønner jeg godt at "nye spillere" kan bli demotiverte ganske tidlig, når poenget er å skyte andre, og du bare blir skutt så forsvinner litt av moroa med FPS. Noen ser på det som en utfordring å bli like god som sine motstandere, andre gir vel opp ganske tidlig.
 
#60
en tilfeldig YouTube-kommentar er et av argumentene dine? Virkelig?
Klarte du å unngå å få med deg hva jeg faktisk quotet? Virkelig? Vandret øya dine samtidig forbi den lille delen der jeg skrev "off-topic"? Eller klarte du rett og slett ikke se sammenhengen mellom den random-youtuber skriver og det jeg har skrevet tidligere ang. vanskelighetsnivå i forhold til underholdningsverdi?

Tror du må skru på hjernen din, for nå er lyset av der oppe.