Hvorfor spiller folk FPS på konsoll?

#61
Tut tut, her kommer Battlefield.no-toget for å hente deg og de idiotiske meningene dine tilbake til hølet du krabba ut av.
Første stopp ignorantåsen der du går på?

Altså, hva i helvete er det du prater om? Sikting er jo fundamentalt dritdøllt nettopp fordi man (hvis man skal ta e-sport-vinklingen) til sluttt når et punkt hvor alle har icemat, gaming mouse og innøvd muskelminne og derfor presterer 100% likt uansett, og det er akkurat det som gjør det så jævla døllt. Hvem som klarer å trykke mest presis på pixelen som forestiller hodet til motstanderen er kanskje det kjedeligste jeg kan forestille meg, og hvis du seriøst mener at taktisk evne og strategiske beslutninger er "relativt kjapt å lære seg" så er det på tide å konfrontere mamma over alle gangene hun mista deg i gulvet som baby.
Ja, helt riktig Nicholas, alle presterer 100% likt, og det er slik det er. Er du seriøst riktig nagla?? Har du noengang sett en CS/COD4 kamp på høyt nivå? Aner du i det hele tatt hva som avgjør en kamp, eller hvor minimale forskjeller på både aim og reaksjon kan være det som skiller tap/ikke tap? Tror du skal dra huet utav ræva di og sette deg ned å gjøre noe nytt; tenke litt.

De spillerene som jevnlig spiller kamper har allerede lært seg karta opp og ned i mente, de vet hvor alt er og tar lynkjappe taktiske avgjørelser ingame hele tiden, men når du faktisk møter en fyr mano-a-mano, så avgjøres det over reaksjon og aim. Akkurat som det ville ha gjort i en real life situasjon, en western gunfight, whatever. Det hjelper ikke å ha reaksjon som en hero hvis du ikke treffer noe uansett, og visa versa. At du ikke forstår at dette er NØKKELKONSEPTET til en FPS både online og offline er fuckings utrolig. Du tror det handler om å ta cover bak en stein og peake når fienden reloader? gratla. du har skjønt mye.

Ja, hvorfor skal noen kunne belønnes for å være taktisk overlegen og outsmarte sin motstander, når vi heller kan runke over DPI-en på gaming mouse-ene våre? Hele poenget er jo at det taktiske er "skill".
Herregud mann, sett deg ned med Halo Wars og whine på taktikker. Tror du virkelig ikke at man i en kampsituasjon på et visst nivå er forberedt på det meste, at man etter 100kamper ikke har lært seg de fleste taktikkene som folk bruker? Selvfølgelig har man det. DPI på mus har ingenting å si din gnom, det er folk med kulemus som hadde eid oss begge, rett og slett fordi de er bedre.

Jeg har spilt BF2 på høyt internasjonalt nivå, et av de mest taktikkrevende FPS spilla som er laga. Vi satte oss ned med ATC(http://www.catchgamer.no/?module=news&f=single&newsId=1246) hver kveld før en kamp for å diskutere taktikker og hvilke områder vi skulle pushe, og hva vi gjorde dersom plan A/B/C feila. Allikevel kan jeg med hånden på hjertet si at det ikke hjalp en dritt dersom vi ikke var flinke nok når vi møtte dem face2face.


Siden vi skal bruke e-sport som argument vil jeg bare slenge deg i retning www.mlgpro.com. Jeg skjønner ikke helt hva du mener med at konsollkontrollene feiler der: Det er jo like fortsatt en konkurranse, og om noe så er jo "aim" enda mer "skill"-basert på konsoll ettersom det er så vanskelig.
Jaggu meg mange lag der og: http://www.mlgpro.com/teams/index/

Hvis det handlet om å gjøre det vanskeligst mulig for seg selv så kunne jo baseball brukt strikkepinner, fotballen kunne blitt bytta ut med medisinball osv. Det handler om å bruke det verktøyet som er MEST effektivt, og innen gaming så er det frem til nå ingenting som er i nærheten av å kunne matche hastigheten og presisjonen til mus/tastatur. Ergo, det er den best tilpassede teknologien.

Gratulerer med en nedsettende og meningsløs metafor.
Gratulerer med en nedsettende og meningsløs kommentar.


Hvis det var alt du fikk ut av innlegget, les igjen.
Jepp, ditt innlegg her var mye mer givende, og istedenfor å fortelle meg hva du reagerer på, så smeller du jaggu til med nok en one-liner, cudos til deg. Du hever virkelig nivået gitt.

Og stegosaurusprisen, hvem vinner den?
Du gjør, for nok en meningsløs one-liner! gratz!
 

Jante

privileged CIS shitlord
#62
At en rekke dataspillere oppleves som nedlatende er mer enn bare en myte.
Når det å spille CS, et tilsynelatende kjempesimpelt FPS-spill, er blitt en hel vitenskap, så er det ikke rart at folk blir demotiverte.
Dette er kanskje et argument hvis man er en venneløs stakkar, men jeg foretrekker å spille med folk jeg liker. Dette gjør spillene mye artigere, og dette gjelder uansett om man spiller på PC eller på konsoll. Som diskusjonen mellom PuNky og Nicholas viser: Nedlatende folk finner du nok av på begge sidene av denne diskusjonen.
 
#63
Jepp, spiller sjeldene online alene selv, er først og fremst en sosial-gamer, vi er flokkdyr av natur så det er ikke rart at man foretrekker noen å game med, om det er i en sofa fra Ikea eller over VOIP på PC/konsoll er egentlig ett fett.

Syntes da ikke jeg er nedlatende mot Nicho? svarer på tiltale og de usakelige argumentene hans bare.
 
#64
Problemet ditt, Punky, er at du argumenterer som om alle mener som deg; at e-sport på høyt nivå er det eneste som gjelder. Det er det da altså ikke. Langt ifra. Så for å svare på trådtittelen: Fordi det finnes folk som spiller med andre motivasjoner enn... "å pange hs med millimeter accuracy". EN av dem er for min del å ikke assosieres med så inni helvetes trangsynte folk.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#65
Hvorfor gidder folk å se på fotball?
 

Sjutten

Piraten fra Sjuttavika
#66
Hvorfor gidder folk å spise Grandiosa uten paprika?
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#67
Kan det rett og slett ha seg slik at folk er forskjellige?
 

Scary Paladin

Ukjent herremann
#69
...slow-motion-aktige"jeg-tar-meg-en-kaffe-lattè-mens jeg aimer"-fps som Halo og GoW2.
Har du spilt mye Gears og Halo med folk som er gode?

Som lenken min tidligere i innlegget mitt beviser så er det like mulig å møte dritgode motstandere på konsoll, det er bare at de aller fleste konsollspill har matchmakingsystemer som hele tiden gjør sitt beste for at du møter mennesker på ditt ferdighetsnivå.
Dette var faen meg det beste jeg har lest på lenge. Denne tråden er en fin måte å starte jobbdagen på! :ler:

Edit: Rart at det ovenfor er det eneste som ikke fikk et svar.
 
D

Deleted member 91

Gjest
#70
Nå er jeg litt sent ute siden alle andre har svart og jeg sover lenge som en nigger, men egentlig det Morbo sa. Du har mange gyldige argumenter, problemet er bare at jeg gir faen i hva folk som spiller "tevespell på proffesjånelt nivå" mener. Jeg benekter ikke at "aim" er den avgjørende faktoren når to spillere løper mot hverandre i CS, men det forandrer ikke det faktum at det faktisk er skikkelig kjedelig og lett det mest uinteressante aspektet ved skytespill idag. Hva MLG-linken angår kan det godt hende det bare er bull (de fleste som driver med e-sport er kjøtthuer), jeg bare husket navnet. Jeg håper du kødder litt om du ikke ser poenget i å "sette visse handikapp på spillerne for å øke ferdighetsspekteret". Som Yeti sa så jo folk forskjellige og det der, det er bare at for noen så er point'n'click-aspektet ved FPSer det desidert kjedeligste ved dem.

Jepp, ditt innlegg her var mye mer givende, og istedenfor å fortelle meg hva du reagerer på, så smeller du jaggu til med nok en one-liner, cudos til deg. Du hever virkelig nivået gitt.
Altså, for å utdype litt, så trodde jeg det var ganske klart at SHDRs poeng ikke var "føfan kontroll er så teit ass , fåkke no pro aim med sånn vettu!!". Det var retta mot at to-stikke-systemet er en kjip standard-mapping, som vektlegger de feil aspektene ved skytespill (da spesielt på konsoll). Shadar kan sikkert utdype litt mer om han føler for det.

Og ikke vær latterlig, stegosaurusprisen deles jo ikke ut før på slutten av året.
 
#71
Hmm, er litt nysgjerrig på den der e-sport greia, tror jeg har hørt litt og lest om det på nettet men fortsatt litt usikker på hva det er.
Kan det stemme at det er der de sitter å promper til de svetter..? :svak:

(fant netopp ut at det mangla en svett prompesmiley her på forumet!)
 

Jante

privileged CIS shitlord
#72
Hmm, er litt nysgjerrig på den der e-sport greia, tror jeg har hørt litt og lest om det på nettet men fortsatt litt usikker på hva det er.
Kan det stemme at det er der de sitter å promper til de svetter..?
Resirkulerer like gjerne min makro fra Gullstikka-emnet:

 

Finkelroy

(┛o‿‿o)┛彡┻━┻
#73
Som nåværende innehaver av Stegosaurusprisen (2007) (jeg vant den) vil jeg si meg sterkt imot denne hetsen.
 

Tutankoopa

Ole (オーレ)
#74
Nå er det litt av gleden med å ha PC å faktisk sette den sammen selv. Man får ikke bare en boks som deiser ned i fanget med en svær "play"-knapp. Nå er det ikke akkurat rocketscience å sette sammen de ulike komponenetene i en PC, og fordelen er selvfølgelig at man kan bestemme både ytelse og kvalitet utifra lommeboka. Ferdig Lego hadde jo vært phun =// Evnt. så får du jo ferdigbygd gamer-rigg fra de fleste store nettbutikkene samtidig som du har dell/HP osv.

"finn server" er ikke så himla vanskelig akkurat ^^ De fleste PC-servere har jo lobbyer der du finner servere, høyreklikk---join, og de aller fleste steam-spill oppdaterer seg automatisk.

Det at CS har blitt en "vitenskap" som du sier er rett og slett fordi det blir spilt på et så høyt nivå som det gjør, og det er et av de mest populære online-spilla i verden, og når det er så mange som kniver om å være best, da blir nivået høyere(som i alle andre sporter i verden..)

Som jeg skrev litt over så skjønner jeg godt at "nye spillere" kan bli demotiverte ganske tidlig, når poenget er å skyte andre, og du bare blir skutt så forsvinner litt av moroa med FPS. Noen ser på det som en utfordring å bli like god som sine motstandere, andre gir vel opp ganske tidlig.
Kan forstå at det er morro å sette sammen PC selv, joda joda. Er jo bare å... sikkert nok. Men jeg liker at maskinen deiser ned i fanget mitt, jeg. Det er litt artigere å mene noe om spillet, og jeg har svært liten interesse av å skulle følge med på tekniske komponenter. Det er delvis hvorfor jeg velger konsoll, og det var alt jeg prøvde å si. :)

Jeg har heller ingen problemer med å bli skutt i skytespill, på ingen måte. Men jeg har problemer med å spille i miljøer hvor jeg kan risikere å bli pepet ut fordi jeg bruker den eller den musa. Jeg har til og meg problemer med miljøer hvor jeg får høflige anmodninger om å kjøpe ny mus. Teit sagt, men håper du skjønner. Jeg har inntrykk av dataspill som en verden hvor det alltid er noen som vet bedre enn deg og tar det mer seriøst enn deg. Med all respekt, slik som du forteller meg hvor enkelt det er å sette sammen en PC. Mulig jeg går glipp av et sosialt aspekt ved dataspill på den måten, men da er jeg vel bare litt "causual", om du vil ;)

Og angående CS som vitenskap, så understreker du akkurat det jeg mente. Å bruke timesvis av livet ditt på å perfeksjonere strategier og ferdigheter i ett, eneste spill. Bah. Og det er dem som påstår at det bare er slik man viser interesse for videospill. Jaja.

EDIT: Beklager Jante: Jepp, jeg tenkte litt mer over akkurat det utsagnet. Prøvde å utbedre det litt i svaret over her: jeg er klar over at jeg ikke er noen sosial videospiller. Jeg koser meg best alene foran ikke-kompetive spill, og har vel stort sett ekskludert meg selv fra denne siden av videospill. Blir bare så smått provosert av en underliggende tankegang her, nemlig at jeg ikke tar videospill seriøst av den grunn. At jeg velger en mindreverdig måte å spille på.
 

Jante

privileged CIS shitlord
#75
Hvis man ikke liker et visst miljø eller en viss gruppering, så finner man seg en annen en som passer bedre. Jeg liker FPS-spill as much as the next guy, men jeg sitter ikke å optimaliserer config-filer for å få bedre frames per second eller tråler internett etter den beste musa. Det finnes de av oss som spiller "casual" på PC også, og de fleste av oss tar ikke ting så jævla seriøst som e-atletene gir inntrykk av. Jeg spiller for å ha det gøy, ikke for å bli verdens beste, ha den beste K:D-ratioen eller imponere e-atleter.

Når det kommer til sosiale vs. ikke-kompetitive spill, så liker jeg faktisk begge. Jeg kan godt synke flere titalls timer i Civilization, Oblivion eller Total War, mens jeg neste dag godt kan føle for å leke meg litt i Team Fortress 2.
 
#76
Har faktisk spilt et par Team Fortress 2 kamper også :$

Reglene er sikkert ikke kjent for mange, og det var de ikke får meg heller for 3-4uker siden, de går hvertfall som følger:(roughly..)
-6v6
-capture the point
-stort sett de spiltvendte kartene som spilles(badlands f.eks..)
-max 2 av hver unit, bortsett fra demo som er begrenset til 1 pr.lag.

Jeg ante ikke at det i det hele tatt var et kompetetivt miljø rundt TF2 i det hele tatt, men det var aldri noe problem å få match, hverken i high/med/low-skiktet. Vi blei FYI gruseeid hver eneste kamp, og fikk knapt poeng mot low-skilled klanene D;

men ikke så rart når du ser folk gjøre sånt;
TF2 er, og kommer alltid til å være et tøysete casual spill man spiller for moro, det er faktisk et av de få spilla som absolutt ikke på noen måte vekker konkurranseinnstiktet mitt, og der man stort sett springer rundt med kjentfolk og loller :)
Hvis man ikke liker et visst miljø eller en viss gruppering, så finner man seg en annen en som passer bedre. Jeg liker FPS-spill as much as the next guy, men jeg sitter ikke å optimaliserer config-filer for å få bedre frames per second eller tråler internett etter den beste musa. Det finnes de av oss som spiller "casual" på PC også, og de fleste av oss tar ikke ting så jævla seriøst som e-atletene gir inntrykk av. Jeg spiller for å ha det gøy, ikke for å bli verdens beste, ha den beste K:D-ratioen eller imponere e-atleter.
Ser den Jante, det handler faktisk mye om grupperinger blandt gamere. Spiller man for å vinne og vil opp og frem så vil man automatisk søke seg inn blandt spillere som har samme mål, og prøve å oppnå dette med dem, uten motivasjon til å bli "best" så passer man jo ikke inn med dem som ønsker det.

Da jeg startet med BF2 så var det stort sett for å spille public, svære 64slot servere, enorme kart, tanks, helikopter, jagerfly, APC, AA-gun++ Det var himmelsk public. Men etterhvert som man spilte så ble man bedre og til slutt fant jeg meg en klan(mest for å ha noen å lolle med..). Gaaamle IRF(som fortsatt eksisterer tror jeg :p 6-7år gammel klan ellns), spilte mye med de gutta helt til det ble en interessekonflikt.

Nettopp som du nevner med grupperinger så var klanen splitta av spillere som ville bli bedre som et lag og spille mot bedre klaner, mens andre ville holde det casual, spille når de hadde tid, og holde det useriøst. Det endte tilslutt med at vi som var mest aktive og ønsket å spille mot bedre klaner trakk oss og danna en ny klan. Dette gikk kjempebra, og jeg tror det var en god løsning for begge parter. Vi(teh golden cocks) ble best i Norge og IRF koste seg med casual kamper på et lavere nivå.

Surrer litt avgårde nå, men point being; jeg er enig :) Grupperinger og interesse, mål og konkurranseinnstinkt er absolutt avgjørende for hva du spiller, hvem du spiller med, og hvem du spiller mot.

Jeg har ikke noe problem med å respektere casual gamers, overhodet ikke, men jeg skjønner meg ikke på de casual gamerene som rager mot e-sport. I alle andre "hobby-aktiviteter" ser man opp til dem som er "best" dem som bruker mye tid og energi på å bli "best" og oppnår gode resultater. Innen gaming virker det som holdningene er litt motsatt, mange rakker heller ned på dem og de blir nærmest sett på som strebere fordi de liker å konkurrere, og spiller for å bli bedre.

Det e-sportbildet kunne like gjerne blitt brukt om foppall eller golf. Den ene sparker rundt på en lærball, den andre slår en liten glassfiberball med en jernkølle... men du hører ikke andre golfere si; "lolz ass, de PGA-gutta bruker waaaay to much taim på golf ass, de kanke ha no liv.. golf iz sirioz biznizz liksom.."

men nå går jeg off-topic i egen tråd her.. tror jeg får opprette en ny en om nettopp det, men da skal jeg gjøre det ordentlig :)
 

Sancti

Terrorkatt
#77
Jeg har ikke noe problem med å respektere casual gamers, overhodet ikke, men jeg skjønner meg ikke på de casual gamerene som rager mot e-sport. I alle andre "hobby-aktiviteter" ser man opp til dem som er "best" dem som bruker mye tid og energi på å bli "best" og oppnår gode resultater. Innen gaming virker det som holdningene er litt motsatt, mange rakker heller ned på dem og de blir nærmest sett på som strebere fordi de liker å konkurrere, og spiller for å bli bedre.
Jeg skjønner ikke helt hvor konflikten begynte hen her, for jeg har aldri merket noe rage mot atletene (jada, la oss kalle dem det) her inne. I forhold til deg er vi kanskje casual gamers flesteparten av oss; jeg tror flertallet av medlemmene spiller fordi det er gøy, ikke nødvendigvis for å vinne. Hvor er det dere møter slike holdninger?
 
#78
Eneste raginga som kommer mot e-sport her er på grunn av det det evinnelige gnålet fra de som driver med e-sport. Disse cyber-atletene som klager over at SG ikke gjør nok for e-sport i norge og tar seg selv og hobbyen sin dødsseriøst. We just don't swing that way, man.
 

Sancti

Terrorkatt
#79
Ja, jeg er ikke blind nok til å ha oversett tingene i denne tråden, men er interessert i om det forekommer andre steder til vanlig. Det som står akkurat her ser jeg mer på som en respons til at noen kommer og kaller dem liksomgolfere.
 

Jante

privileged CIS shitlord
#80
Jeg har ikke noe problem med å respektere casual gamers, overhodet ikke, men jeg skjønner meg ikke på de casual gamerene som rager mot e-sport. I alle andre "hobby-aktiviteter" ser man opp til dem som er "best" dem som bruker mye tid og energi på å bli "best" og oppnår gode resultater. Innen gaming virker det som holdningene er litt motsatt, mange rakker heller ned på dem og de blir nærmest sett på som strebere fordi de liker å konkurrere, og spiller for å bli bedre.
Nja, det var da ikke vi som startet gnålet. Jeg har ingenting i mot e-sport og kjenner flere som driver med det. Det var heller e-atletene på bf.no som helt uten provokasjon begynte å rakke ned på Spillegal fordi vi ble nominert til den ubetydelige Gullstikka som ingen bryr seg om. Det nokså diffuse grunnlaget for nominasjoner til community-prisen hjalp heller ikke. Såvidt jeg husker så står ikke e-sport nevnt med et eneste ord der, og hva som er definisjonen på "organisert spilling" kan man diskutere i det vide og det brede om. I denne konflikten var det e-atletene som satte seg på sine høye hester og spyttet ned på oss mindreverdige casual- og konsollgamers. Og da svarer vi gjerne med samme mynt. :)