Import

Vet ikke hvor 60 % og $80 kommer fra...

Angående Play-Asia så merker de automatisk ned spill til lavere verdi enn den egentlig er. Det eneste spillet (fra PA) som jeg har fått tollkrav på, er Donkey Konga, rett før jul 2003. Da skal det sies at spillet kom med bongo-trommer i en passe stor pakke som ropte "oppmerksomhet!". Play-Asia setter ikke ned verdien på konsoller om du ikke sender de en mail (med ordre-nr) og spør om de kan merke den ned. De går da ned til 50 %.

Når det gjelder $80 så tilsvarer det ca 530 norske kroner...(?) Har handlet (dyrere saker) med privatpersoner og jeg har da bedt de merke pakkene med verdi til £80 (ca 933,-), hvilket er passelig under verdi-grensen på pakker merket med "gift" (1000,-) og gir et godt slingringsmonn i tilfelle valuta-kursen tar seg en liten svingom.

MoFo2

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
Angående den toll-donkey-saken: Fikk du automatisk en moms-regning, eller tok de kontakt med deg først?
(Hadde en lignende sak selv, men den klarte jeg å snike meg unna med litt list)

Vet nesten ikke hvordan Posten opererer om dagen (såfremt det er EMS Speedpost eller vanlig airmail). Før brukte jeg å få brev om at jeg må velge om jeg skulle fortolle varen selv eller at Posten skulle gjøre det. Så da skaffet jeg meg konto på toll.no slik at jeg kunne fortolle selv. Men i det siste har tollkravene (fra Posten) kommet automatisk.

Akkurat den Donkey Konga-saken tror jeg falt under det sistnevnte. Måtte i alle fall betale da jeg hentet pakken på Posten.

At jeg i det hele tatt husker nesten 2 år tilbake i tid er et mirakel.

MoFo2

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
Det er akkurat det jeg synes virker litt rart. Hva baserer de momsen på? Sjekker de play-asias nettside? Det er jo ingen garanti, da det kan være både rabatter og tilbud inne i bildet. Gjetter de? Tar de kontakt med PA? Jeg synes det hele virker skummelt.

Tror ikke de åpner (men mener å ha sett "denne pakken er åpnet for å sjekke...blabla"), men går etter hva som står på tolldeklarasjonsslippen, det vil si der PA oppgir innhold og verdi. Momsen baseres da på verdien og totalsummen du må betale er 25% av verdien + gebyr som Posten tar for å fortolle.

MoFo2

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
Men var ikke pakken merket med en verdi på under 200?

Åpne, det gjør de, for jeg har fått flere pakker merket med; "Åpnet for kontroll av innhold i forbindelse med fortolling"

Husker ikke hva pakken var merket som (innhold, verdi), men det var sikkert fordi det var rett før jul og en passe stor pakke og da var den lett å huke tak i for Postens tollkåte kontrollører. Men vi snakker altså om et 1-gangstilfelle for nesten 2 år siden så sjansen for toll på varer fra PA (bortsett fra konsoller) ser jeg på som forholdsvis liten. Fikk nylig Killer 7 derfra og det gikk glatt unna. Men Dance Dance Revolution w/Mario er jeg litt usikker på siden boksen til det spillet er like stor, om ikke større enn, boksen til Donkey Konga. Vi får se i løpet av måneden.

MoFo2

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
Synd du ikke husker, men jeg fikk i hvertfall forespørsel om fortolling på en relativt stor pakke fra PA som var merket med en verdi på under 200,- (Verdien var vel egentlig over 800) De ville ha faktura eller annen dokumentasjon før de ville slippe den gjennom.
(Faktura fikk de, men jeg tryllet litt med tallene først)

Håper ikke Posten leser dette her, fullt mulig de gjør :p

Etter egne erfaringer er det Posten (de tar også av seg EMS Speedpost) det er lettest å slippe toll med, hvorav de andre som UPS og DHL er mer kranglevorne.

Kjøpte PSP fra BuyGame2 siden de var billigst på akkurat det tidspunktet og ba de merke verdien på pakken til $250. Garantert toll var greit for min del og i verste tilfelle om pakken skulle forsvinne ville jeg ikke være så føkka med tanke på erstatning. Da trodde jeg at tollen skulle regnes ut i fra de $250 som pakken var merket med (og som det også stod på kvitteringen), men neida. DHL har tydeligvis lov til å merke opp en pakke om de mistenker at verdien er satt for lav.

Pakken ble sendt på en tirsdag og kom til Norge torsdagen. Fint, tenkte jeg, da får jeg pakken allerede imorgen i alle fall. Men neida. Administreringen av pakken tok 2 arbeidsdager, dvs jeg ikke fikk den før tidligst mandagen. Som ble da til tirsdag fordi BuyGame2 hadde skrevet feil telefonnr på pakken (slik at de kan ringe deg for å avtale henting av pakken). Så 2 dager fra Hong Kong til Oslo, halve jordkloden, ingen problem! Oslo til Hamar 2 (arbeids)dager. "Å, så vanskelig å skrive ut tolldeklarasjonen.. å nei, tomt for blekk, må kjøpe nytt... Også helt opp til Hamar da..."

Forresten, jeg synes det er flott at du spør og graver kakarlsen. Er sikkert andre som lurer på det samme og får nyttig info gjennom dette. :tommelopp:

MoFo2

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
Ja, er det noe jeg ikke liker så er det å betale mer enn jeg trenger. Det verste synes jeg er tilfeller der verdien er 202 kroner, også må man ut med 25% moms+ et gebyr på 72 kroner. Da blir totalsummen nærmere 350, bare fordi et svin av en toller ikke klarte å se to kroner mellom fingrene :mad:

DHL (og sikkert andre liggnede selskap) har vel en totalpris på frakt og tollbehandling samlet. Jeg mener å huske at deres tollbehandlingsgebyr er lavere enn postens.

Men, men. Poenget mitt litt tilbake i tid var følgende: Hvis en pakke er merket med en verdi på under 200, men posten mistenker det for å være juks. Hvordan kontollerer de da slikt?

Tror ikke de kan (les: gidder) kontrollere slikt og kontakte PA. De kan bare sjekke kvitteringen som ligger ved eller i pakken og/eller eventuelt kontakte deg og håpe du ikke "pynter på sannheten".

MoFo2

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
Nei, det virker i hvertfall som om de er relativt slappe med å sjekke verdien på pakker, spesielt med DVD-formet innpakning. DVDsoon har vært min faste kilde for GC-spill en god stund, og på tross av at de merker pakkene med riktig verdi, så har det meste sluppet gjennom. (med ett unntak)

Fant en side om import og fortolling på websiden til Posten. (Har aldri giddet å sjekke før nå.. :blunk:)

Opprinnelig skrevet av Posten
Sendinger som ikke omfattes av forenklet tollbehandling må fortolles på ordinær måte, dvs via Tollvesenets elektroniske system TVINN. Det gjelder sendinger med vareverdi over 1000 kroner, med restriksjoner og/eller særavgifter (for eksempel tobakksvarer og alkoholholdige drikkevarer).

[...]

Du kan også velge å fortolle selv.
Ikke at jeg ble noe klokere. Har da gjort dette på varer til verdi under 1000,-...

Les mer her hos Posten.

MoFo2

Opprinnelig skrevet av kakarlsen@07.07.2005, 22.26
Ja, er det noe jeg ikke liker så er det å betale mer enn jeg trenger. Det verste synes jeg er tilfeller der verdien er 202 kroner, også må man ute med 25% moms+ et gebyr på 72 kroner. Da blir totalsummen nærmere 350, bare fordi et svin av en toller ikke klarte å se to kroner mellom fingrene :mad:

240183​
akkurat det der skjedde med meg når jeg bestilte futurama sesong 4 fra cdwow 202,49 kr ble plutselig til godt over 350 kr, sikkelig irriterende :tommelned:

Salgstall fra Japan (27/6 - 3/7):

Hardware

1. Nintendo DS - 35,083 (1,070,450)
2. Sony Playstation 2 - 29,992 (1,100,054)
3. Sony PSP - 21,901 (1,010,071)
4. Gameboy Advance SP - 12,509 (391,842)
5. Nintendo GameCube - 2,602 (125,023)
6. Gameboy Advance - 310 (13,736)
7. Xbox - 182 (8,007)

Software

1. Gundam True Odyssey (Bandai) - PS2 - 85.989
2. Nintendo DS Logic Puzzles (Nintendo) - NDS - 72.656
3. Genji (Sony) - PS2 - 70.082
4. Kagero II : Dark Illusion (Tecmo) - PS2 - 61.949
5. Mushiking : Battle of the Beetles (Sega) - GBA - 58.751
6. Pachislot Onihama (Success) - PS2 - 31.684
7. Otona no DS Training (Nintendo) - NDS - 27.066
8. Mai Hime (Marvellous) - PS2 - 25.366
9. Melheaven (Konami) - GBA - 24.809
10. Ken le Survivant (Sega) - PSP - 19.700

Kilde: dsrevolution.com

- - - - - -

MoFo2

Du må bare vise oss slike ting :( ? Det er jo greit for deg for du har Panasonic Q, men for oss som ikke er så heldig, er det ikke lett å se på slike auksjoner.

Jeg vil ha PQ :rulleøyne:

Salg i Japan 4.-10. juli:

Software:
1. Sakura Taisen V (Sega, PS2): 111,771
2. Yawaraka Atamajuku (Nintendo, DS): 75,156 (147,812)
3. Minna Daisuki Katamari Damacy (Namco, PS2): 61,455
4. Musashiden II (Square Enix, PS2): 57,916
5. Mushiking (Sega, GBA): 41,370 (308,521)
6. Gundam True Odyssey (Bandai, PS2): 37,653 (123,643)
7. Otona no DS Training (Nintendo, DS): 28,792 (274,939)
8. Kenranbutosai (SCE, PS2): 27,928
9. Genji (SCE, PS2): 24,156 (94,239)
10. Star Wars Episode III (EA, PS2): ~20,000

Hardware:
DS: 41,503 (1,112,952)
PS2: 28,711 (1,128,763)
PSP: 20,711 (1,020,458)
GBASP: 11,176 (401,927)
GC: 2,273 (127,226)
GBA: 289 (14,025)
Xbox: 179 (8,185)

Kilde.

Xbox fortsetter å gjøre det sterkt i alle fall... og DS selger dobbelt så mye som PSP! Kan ikke si det er mye på PSP-fronten i det siste som har fått det til å krible i stallen for min del.

MoFo2